Fundering tuinmuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-05 09:33
We willen een houten schutting vervangen door een halfsteens baksteen tuinmuurtje. Bakstenen 11 breed bij 22 lang, muur 4,5 meter breed bij 200 cm hoog. Aan de ene kant komt hij tegen de uitbouw van de buren aan (die akkoord zijn); aan de andere kant tegen een al bestaand halfsteens tuinmuurtje. Nu zit ik even te puzzelen op de fundering. Het is stevige grond, zand met bouwpuin (deze wijk is ooit rond 1900 opgehoogd met 2 meter zand/puin). Het huis zelf (ook baksteen) is gefundeerd op staal met bakstenen trapfunderingen en staat als een huis ;) Voor de tuinmuur ga ik dus ook uit van fundering op staal.

Online lees ik wel: beton 2x zo breed als de steen, in dit geval 22 cm; en dan 50 cm diep. Dat is een flinke klont beton, maar als het nodig is doen we dat.

Daarin dan betonijzers. Daarmee nog geen ervaring. Het enige wat ik weet is dat ze volledig bedekt moeten zijn met beton. Daar loopt mijn hoofd even vast, want waar steunen ze dan op als niet op de grond? Gestut door een baksteen? Soort plastic zadeltjes kwam ik ook tegen.

En: leg je die ijzers er dan in horizontaal in? Of giet je bijv ijzers verticaal in de grond en hang je daar horizontaal weer ijzers aan vast? Het hoeft ook geen overkill te worden. Misschien redden we het in dit geval ook wel zonder ijzers? Zo zwaar is halfsteens nu ook weer niet lijkt me.

Ik zoek een oplossing die voldoet, maar niet al te bewerkelijke of duur is. Het beton valt nog mee, maar dat betonijzer kan best prijzig zijn zag ik

[ Voor 5% gewijzigd door Purk80 op 08-05-2025 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 13:55
Meestal maak je een fundering-bekisting waarin je je wapening en beton doet.

Je kunt ook een stel 30x30 tegels gebruiken, vast wel ergens gratis op te halen, en die een eind ingraven als fundering wat wellicht ook genoeg is als fundering.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gairngorms
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17-05 09:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUgsxhYhGS_eCn26VMnINStKWx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jOjboUcxO6puvBjCseAtZccm.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Ora et Labora schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:33:
Meestal maak je een fundering-bekisting waarin je je wapening en beton doet.

Je kunt ook een stel 30x30 tegels gebruiken, vast wel ergens gratis op te halen, en die een eind ingraven als fundering wat wellicht ook genoeg is als fundering.
Ja uiteraard bekisting. Met daarin eerst bouwfolie tegen het uitdrogen en dan beton. En in die beton dus nog ijzers, oftewel wapening. Alleen: hoe en wat heb je nodig voor een standaard halfsteens tuinmuurtje.

Ik wil het beeld graag wat concreter krijgen. Een globaal beeld heb ik wel, maar hoe & wat exact. Hoeveel staven, hoe lang, recht of gebogen, horizontaal of verticaal of allebei, als allebei verbind je ze dan onderling etc. En vooral geen overkill, omdat het dus alleen halfsteens is wat alleen het eigen gewicht hoeft te dragen.

30x30-tegels, 1 laag daarvan is afdoende? Ook 50 cm diep en dan daarop gelijk metselen? Wel veel extra metselwerk. Of beton erop gieten? En daarin dan wapening of niet?

[ Voor 34% gewijzigd door Purk80 op 08-05-2025 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Purk80
Dat is geen fundering voor een tuinmuurtje, maar zo te zien voor een huis. Toch wat anders. Heel andere belasting dan een halfsteens muurtje van 2 meter hoog dat verder niks hoeft te dragen. Lichte fundering is in dit geval echt genoeg, gaf de constructeur ook al aan. En is ook wat ik online vindt. Alleen hoe & wat dan concreet. Vooral die ijzers (wapening) is me niet duidelijk. Ik snap dat ze het beton in gaan, maar hoe exact.

[ Voor 23% gewijzigd door Purk80 op 08-05-2025 10:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:09
80cm diep, want anders wordt de boel omhoog geduwd met vorst. 30-40cm breed. Dan wat 30x30 tegels in stukken breken (in 4en is het makkelijkst en perfect formaat). Die op verschillende plekken op de bodem leggen. Daar wat (rest)stukken betonstaal op (dus dat ze op die stukken tegel liggen). Bijv. Stroken van 20cm breed van een mat met mazen van 10x10 of 15x15. Dikte boeit niet. Mag 6mm zijn. Zoveel gewicht komt er niet op.

Dan beton er overheen kledderen. Idealiter een cm of 3-4 bovenop het betonstaal.
Beetje egaliseren. En dan er bovenop metselen.

[ Voor 3% gewijzigd door bleiblei op 08-05-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:36
Purk80 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:27:
We willen een houten schutting vervangen door een halfsteens baksteen tuinmuurtje. Bakstenen 11 breed bij 22 lang, muur 4,5 meter breed bij 200 cm hoog. Aan de ene kant komt hij tegen de uitbouw van de buren aan (die akkoord zijn); aan de andere kant tegen een al bestaand halfsteens tuinmuurtje. Nu zit ik even te puzzelen op de fundering. Het is stevige grond, zand met bouwpuin (deze wijk is ooit rond 1900 opgehoogd met 2 meter zand/puin). Het huis zelf (ook baksteen) is gefundeerd op staal met bakstenen trapfunderingen en staat als een huis ;) Voor de tuinmuur ga ik dus ook uit van fundering op staal.

Online lees ik wel: beton 2x zo breed als de steen, in dit geval 22 cm; en dan 50 cm diep. Dat is een flinke klont beton, maar als het nodig is doen we dat.

Daarin dan betonijzers. Daarmee nog geen ervaring. Het enige wat ik weet is dat ze volledig bedekt moeten zijn met beton. Daar loopt mijn hoofd even vast, want waar steunen ze dan op als niet op de grond? Gestut door een baksteen? Soort plastic zadeltjes kwam ik ook tegen.

En: leg je die ijzers er dan in horizontaal in? Of giet je bijv ijzers verticaal in de grond en hang je daar horizontaal weer ijzers aan vast? Het hoeft ook geen overkill te worden. Misschien redden we het in dit geval ook wel zonder ijzers? Zo zwaar is halfsteens nu ook weer niet lijkt me.

Ik zoek een oplossing die voldoet, maar niet al te bewerkelijke of duur is. Het beton valt nog mee, maar dat betonijzer kan best prijzig zijn zag ik
Als je echt een betonnen balk als fundering wil maken hiervoor zou ik een prefab wapeningskorf op de kop tikken en wat afstandhouders voor de dekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik denk dat je een funderingsstrook net als op de foto nodig bent. @bleiblei schrijft al hoe het ongeveer moet. Als je uitgaat van 10cm beton dan zit je wel save.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58
waarom heeft nog niemand gezegd dat een constructeur dit zo even voorrekent?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purk80
bleiblei schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:17:
80cm diep, want anders wordt de boel omhoog geduwd met vorst. 30-40cm breed. Dan wat 30x30 tegels in stukken breken (in 4en is het makkelijkst en perfect formaat). Die op verschillende plekken op de bodem leggen. Daar wat (rest)stukken betonstaal op (dus dat ze op die stukken tegel liggen). Bijv. Stroken van 20cm breed van een mat met mazen van 10x10 of 15x15. Dikte boeit niet. Mag 6mm zijn. Zoveel gewicht komt er niet op.

Dan beton er overheen kledderen. Idealiter een cm of 3-4 bovenop het betonstaal.
Beetje egaliseren. En dan er bovenop metselen.
Top, dankjewel! Heel fijn, dit is het soort info dat ik zocht.

Bakstenen ipv betontegels evt ook nog een optie?

En is halfsteens voor een muur van 4,5 breed voldoende? Aan de ene kant steunt hij tegen de uitbouw van de buren (met toestemming), aan de andere komt hij haaks op bestaand halfsteens tuinmuurtje van 3 meter breed. Dus op de uiteinden heeft hij wel wat steun. Alleen in het midden niet.

Dat halfsteens muurtje van 3 meter blijft sinds eind van de jaren 70 al prima overeind staan, maar 4,5 meter is weer 1,5 zo lang natuurlijk

[ Voor 21% gewijzigd door Purk80 op 10-05-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Gerundium schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:20:
[...]

Als je echt een betonnen balk als fundering wil maken hiervoor zou ik een prefab wapeningskorf op de kop tikken en wat afstandhouders voor de dekking.
Afstandshouders, check. Even gegoogled. Dit soort dingen? https://www.bouwcheap.nl/Pionafstandhouder30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:57
No Hands schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:35:
Constructeurs werken niet in het weekeinde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
No Hands schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:35:
Binnenshuis laten we inderdaad ongeveer alles door constructeur narekenen, omdat daar meer krachten op elkaar inwerken en er meerdere verdiepingen zijn die toch stabiel moeten blijven.

In dit geval: het staat min of meer vrij. Vaak zijn er voor dit soort basale vrijstaande dingen ook wel een soort vuistregels die je kunt aanhouden, merk ik. Als ik er met vuistregels uitkom doe ik dat in dit geval dan liever.

Als ik dat aan constructeur voorleg, gaat hij dat nl op maat voor ons narekenen. Zijn we weer 300 euro verder.

Toen ons huis in 1899 werd gebouwd kwam er zelfs geen constructeur aan te pas, puur bouwkundige vuistregels obv ervaringskennis. 125 jaar later nog hartstikke robuust. Dus tsja. Constructeur heeft echt z'n meerwaarde, maar is ook weer niet de enige weg naar Rome.

[edit] heb eerder onze constructeur bijv de balkdikte en bevestiging van een balkon laten narekenen. Kwam zelfs op 500 euro en uiteindelijk kwam ze op precies dezelfde balk en bevestiging uit als ik zelf vooraf bij elkaar had gegoogled obv draagkrachttabelletjes...

[ Voor 24% gewijzigd door Purk80 op 10-05-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-05 16:28
Als ik voor 300 euro kopzorgen en mogelijk gezeur kan afkopen is dat een no-brainer.
Waarschijnlijk spaar je het zelfs dubbel en dwars uit, omdat je anders teveel materiaal gaat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
__R__ schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:10:
[...]

Constructeurs werken niet in het weekeinde..
Haha! Dat ook niet. Maar dat geeft niet, ik wilde dit weekend nog niet gaan metselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Meester_J schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:16:
Als ik voor 300 euro kopzorgen en mogelijk gezeur kan afkopen is dat een no-brainer.
Waarschijnlijk spaar je het zelfs dubbel en dwars uit, omdat je anders teveel materiaal gaat kopen.
Tsja dat is een persoonlijke keuze inderdaad.

Bij het balkon was ik best zuur over de 500 euro die ik betaalde om uit te komen op exact dezelfde balkdiktes en bevestiging die ik zelf al had uitgedokterd. Voor veel eenvoudige dingen buitenshuis (zonder interactie met bestaande bouw) zijn wmb bouwkundige vuistregels gewoon wel afdoende. Een tuinmuur is toch letterlijk een tamelijk recht-toe-recht-aan ding. Die kennis zal gewoon voor handen zijn, die hoeft een constructeur dan wmb niet op maat voor ons te gaan doorrekenen.

[ Voor 17% gewijzigd door Purk80 op 10-05-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Purk80 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:14:
[...]

Binnenshuis laten we inderdaad ongeveer alles door constructeur narekenen, omdat daar meer krachten op elkaar inwerken en er meerdere verdiepingen zijn die toch stabiel moeten blijven.

In dit geval: het staat min of meer vrij. Vaak zijn er voor dit soort basale vrijstaande dingen ook wel een soort vuistregels die je kunt aanhouden, merk ik. Als ik er met vuistregels uitkom doe ik dat in dit geval dan liever.

Als ik dat aan constructeur voorleg, gaat hij dat nl op maat voor ons narekenen. Zijn we weer 300 euro verder.

Toen ons huis in 1899 werd gebouwd kwam er zelfs geen constructeur aan te pas, puur bouwkundige vuistregels obv ervaringskennis. 125 jaar later nog hartstikke robuust. Dus tsja. Constructeur heeft echt z'n meerwaarde, maar is ook weer niet de enige weg naar Rome.

[edit] heb eerder onze constructeur bijv de balkdikte en bevestiging van een balkon laten narekenen. Kwam zelfs op 500 euro en uiteindelijk kwam ze op precies dezelfde balk en bevestiging uit als ik zelf vooraf bij elkaar had gegoogled obv draagkrachttabelletjes...
Mja, als die muur omlazert en de buurvrouw zit eronder kun je voor die 300 euro iig aangeven dat je je hebt gehouden aan de voorschriften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
No Hands schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:36:
[...]

Mja, als die muur omlazert en de buurvrouw zit eronder kun je voor die 300 euro iig aangeven dat je je hebt gehouden aan de voorschriften.
Kan ook. Zal eerder onze kant op vallen. Maar ons complete huis en ook huidige tuinmuur is ook niet doorgerekend en voordat er constructeurs van alles doorrekenden maakten we ook stabiele constructies. Dus tsja, vandaar dat ik toch echt gewoon vuistregels zoek. Tuinmuren zijn zulke standaard-dingen, daar hoef je wmb echt geen maatwerkberekening van een constructeur op los te laten.

Dus: ik hoor je, het is alleen niet de route die we kiezen. Vandaar dus m'n topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bleiblei
Een fundering van een tuinmuur door een constructeur uit willen laten rekenen.... "Want als ie omlazert op de buurvrouw... enz." interessant... vraag mij af of jullie de straat wel op durven. Dan neem je stukken meer risico dan wel doordacht een fundering te storten voor een tuinmuur.

Maar goed, bakstenen ipv. Betontegels. Ik ga zelf altijd gewoon voor betontegels. Officieel hoor je weer betonnen afstandhouders te gebruiken. Maar tegels zijn ook van beton en doen ze al decennia. Bakstenen zijn een ander materiaal met ander uitzettingscoeficient. Dus zou ik niet doen. Geen idee of het verkeerd gaat. Maar ja, tegels zijn er sowieso al te veel op deze wereld. Dus kan binnen 200m wel ergens gratis ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak-k
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-05 14:33
Waarom graaf je niet even om te kijken hoe de fundering van dat andere tuinmuurtje is? Die staat er ook al lang lijkt me.

Dat omvallen zal ook wel een beetje meevallen, je moet natuurlijk de veiligheid in je achterhoofd houden, maar... Ik heb 27 jaar in een woning (uit 1965) gewoond. Dat was twee verdiepingen en een zolder, gemetseld op een rijtje stenen overdwars. Dat tuinmuurtje blijft echt wel staan als je het beter doet dan dat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-05 20:53
Toch best wel professioneel advies verkrijgen in plaats van wat meningen op een tech forum.

Recent nieuws: Rechtbank legt niemand straffen op in proces over dood Jack (11), die onder omgevallen muur terechtkwam op speelplaats
https://vrtnws.be/p.93aQZ583x

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
bleiblei schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:24:
Een fundering van een tuinmuur door een constructeur uit willen laten rekenen.... "Want als ie omlazert op de buurvrouw... enz." interessant... vraag mij af of jullie de straat wel op durven. Dan neem je stukken meer risico dan wel doordacht een fundering te storten voor een tuinmuur.

Maar goed, bakstenen ipv. Betontegels. Ik ga zelf altijd gewoon voor betontegels. Officieel hoor je weer betonnen afstandhouders te gebruiken. Maar tegels zijn ook van beton en doen ze al decennia. Bakstenen zijn een ander materiaal met ander uitzettingscoeficient. Dus zou ik niet doen. Geen idee of het verkeerd gaat. Maar ja, tegels zijn er sowieso al te veel op deze wereld. Dus kan binnen 200m wel ergens gratis ophalen.
De frequente forumbezoeker weet dat er hier met regelmaat enorm wordt overdreven en zaken vaak nodeloos flink worden opgeblazen. Dus ja, een constructeur voor een tuinmuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleiblei
SoulShot schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:47:
Toch best wel professioneel advies verkrijgen in plaats van wat meningen op een tech forum.

Recent nieuws: Rechtbank legt niemand straffen op in proces over dood Jack (11), die onder omgevallen muur terechtkwam op speelplaats
Daar zit dus wel de crux.
Je kan een fundering perfect door laten rekenen door constructeurs. Maar als je vervolgens een muur ruim 2m hoog metselt met cement in de verkeerde verhouding zonder om de 2m een penant er tussen te zetten. Lazert het geheel nog steeds om.

Dus als we minder vertrouwen op nummertjes en meer op gezond verstand. Dan kom je stukken verder. Als je geen volledige pro bent, wacht ff een week en geef je muur een flinke zet. Zit er geen beweging in en heb je info opgezocht waar je rekening mee moet houden en je hersenen aan het werk zet. Komt het wel goed.

En ik weet dat men hier vaak naar constructeurs wijst. Maar ik hoopte dat dat in dit topic cynisch was. En ben flabbergasted dat dat niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleiblei
Dat constructeurgeneuzel hier is puur Amerikaans Juridisch "cover my ass" en voortkomt in de lichte gevallen zoals een fundering voor een tuinmuur geen doden.

Ga je draagmuren doorbreken, dakconstructies wijzigen of complete huizen bouwen. Ja. Dan huur je een constructeur in. Bouw je een tuinhuisje, een pergola of een muurtje in de tuin is het de grootste onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26
Purk80 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:05:
[...]
Bakstenen ipv betontegels evt ook nog een optie?
Nee, want bakstenen zijn over het algemeen hartstikke poreus, en beton(tegels) niet.
Die baksteen kan dus water opzuigen die vervolgens in direct contact staat met je betonstaal waardoor dat kan gaan roesten.
Beton (en betontegels) zijn redelijk waterdicht waardoor je dit probleem dus niet hebt omdat je ijzer dan helemaal afgedicht is. (zodra het ijzer dus minimaal een cm of 2-3 binnen de beton ligt)
En is halfsteens voor een muur van 4,5 breed voldoende?
mwoah.. ik zou dan in het midden wel een pilaster erin metselen… Gewoon daar de stenen dus even “in een vierkantje” metselen om er een kolom van te maken.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Je kan altijd de Engelse methode gebruiken... Die maken golvende muurtjes, juist omdat dat stabieler staat.
Soms kom je ook muren tegen die elke 2m een "pilaar" hebben, die een hoop extra stevigheid geeft.
En hele oude muren wordt aan buitenkant gewoon om de zoveel meter een schuine rand haaks op gemetseld, die lijkt de muur omhoog te houden.

Die pilaren heten blijkbaar steunbeer , de kronkelmuren slangen muren.

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 11-05-2025 04:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Steunbeer halverwege maken, desnoods nog wat staven betonijzer in de muur en steunbeer verwerken en je hebt een mooi muurtje.

NB. Wel grappig dat je vraag over de fundering ging maar ondertussen je advies over het muurtje krijgt 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:27
bleiblei schreef op zondag 11 mei 2025 @ 01:11:
Dat constructeurgeneuzel hier is puur Amerikaans Juridisch "cover my ass" en voortkomt in de lichte gevallen zoals een fundering voor een tuinmuur geen doden.

Ga je draagmuren doorbreken, dakconstructies wijzigen of complete huizen bouwen. Ja. Dan huur je een constructeur in. Bouw je een tuinhuisje, een pergola of een muurtje in de tuin is het de grootste onzin.
Sorry, maar hier vlieg je uit de bocht. Ik ben het met je eens dat hier niet per se een constructeur voor ingehuurd hoeft te worden en het praktisch opgelost kan worden, maar laten we het dan alsjeblieft wel enigszins constructief onderbouwd doen.

En misschien begrijp ik jouw voorstel een paar berichten hiervoor niet goed, maar dat is niet constructief onderbouwd én niet goed. Een gemiddelde beunhaas doet het nog beter.
Dat je het in jouw eigen tuin zo oplost: soit. Maar dit moet je echt niet aan anderen adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gairngorms
Purk80 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:11:
[...]

Ja uiteraard bekisting. Met daarin eerst bouwfolie tegen het uitdrogen en dan beton. En in die beton dus nog ijzers, oftewel wapening. Alleen: hoe en wat heb je nodig voor een standaard halfsteens tuinmuurtje.

Ik wil het beeld graag wat concreter krijgen. Een globaal beeld heb ik wel, maar hoe & wat exact. Hoeveel staven, hoe lang, recht of gebogen, horizontaal of verticaal of allebei, als allebei verbind je ze dan onderling etc. En vooral geen overkill, omdat het dus alleen halfsteens is wat alleen het eigen gewicht hoeft te dragen.

30x30-tegels, 1 laag daarvan is afdoende? Ook 50 cm diep en dan daarop gelijk metselen? Wel veel extra metselwerk. Of beton erop gieten? En daarin dan wapening of niet?
op deze site kunt je zien hoe je een tuinmuur bouwt. https://www.joostdevree.nl/shtmls/tuinmuur.shtml let wel op dat je de muur voorziet van zgn. penanten. Deze zorgen voor ondersteuning en sterkte van de muur. Anders heb je kans dat bij een stevige storm je muur van 2 meter hoog en 4,5 meter lang wordt omgeblazen. Voor de fundering graaf je een sleuf van zo'n 30 á 40 cm breed en 40 á 50 cm diep., de zijkanten laat je onder een hoek wat aflopen. legt er dikke landbouwplastic in, koop 4 of 6 staven wapeningsijzer van 8 of 10 mm, leg op de bodem van de sleuf op he plastic om de 50 centimeter betontegels en leg daar de wapeningsstaven op met aan de zijkanten en afstand van de buitenkanten kant van 5 cm en de andere staven verdeel ke over de overgebleven breedte, ook aan de kopse kanten voldoende vrij houden van de buitenkant en stort daar je beton overheen voor een dikte van 10 cm oid. laat het beton voldoende uitharden. Na 30 dagen heeft het beton zijn maximale sterkte bereikt bereikt. Bij warm weer afdekken https://www.joostdevree.n...delen_gestort_beton.shtml op de site van Joost de vree kun je alles vinden wat je wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleiblei
BBBrt schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:31:
[...]

Sorry, maar hier vlieg je uit de bocht. Ik ben het met je eens dat hier niet per se een constructeur voor ingehuurd hoeft te worden en het praktisch opgelost kan worden, maar laten we het dan alsjeblieft wel enigszins constructief onderbouwd doen.

En misschien begrijp ik jouw voorstel een paar berichten hiervoor niet goed, maar dat is niet constructief onderbouwd én niet goed. Een gemiddelde beunhaas doet het nog beter.
Dat je het in jouw eigen tuin zo oplost: soit. Maar dit moet je echt niet aan anderen adviseren.
Grote vraag is, hoe zou je het dan wel doen? Want zeggen dat je het zo echt niet moet adviseren en vervolgens niet zeggen hoe het wel moet helpt niemand natuurlijk.

Wel grappig trouwens dat Joost de Vree die je (imho) niet kan afschilderen als slechter dan een gemiddelde beunhaas (om maar even aan te tippen hoe constructief jij bent) zo goed als het zelfde adviseert, maar zelfs 30cm minder diep gaat en dus geen rekening houdt met vorstgrens.

[ Voor 14% gewijzigd door bleiblei op 12-05-2025 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:05
Ik lees dingen als dat een fundering 2x zo breed moet zijn als de steen, en een ander over 30x30 tegels.
En diverse opmerkingen over wel of geen constructeur.

Maar ook dat je niet wil dat zo'n muur omvalt.

Bij mijn ouders in de wijk staan veel van sit soort muurtjes, en diverse zijn al omgevallen.
Deze zijn vanuit de bouw neergezet, en staan zelfs op een betonnen balk met heipalen eronder.
Dus zelfs dat garandeert het niet-omvallen niet. Je zou daarvoor denk ik verticaal bewapening moeten toepassen in kolommen die je elke 2/3 meter neerzet. (vierkantje metselen uit stenen, met in het midden een staaf)

Een muur van 2m hoog op een fundering van 30cm breed zou mij geen comfortabel gevoel geven.
Als je die op elkaar geplakte betonnen tuinmuurtjes al ziet scheefzakken dan gaat een muur dat zeker doen.

Ik zou een gemetselde of stroken fundering toepassen met een bredere voet.
Vanaf peil niveau 60cm diep en 30cm naar buiten.
Dus muur dikte + 60cm totale breedte.
Gemetseld kan natuurlijk ook met oude gratis klinkers (al zal een metselaar daar anders over denken)

Zelf zou ik beton kiezen omdat ik dat wel makkelijk te verwerken vind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AA_fZ0xH0ZTSYd3zM-Zy1oL7KKM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/A4FbfxRuU7USOhj6GL41TOR2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0wIoWf3OTV5NE6pYX101q-lNs4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QL4z4fFk48POSmDMCEQmtC6y.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 12-05-2025 09:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:19

Qwerty-273

Meukposter

Een muurtje slechts halfsteens over een lengte van 4,5 meter breed bij 200 cm hoog, is wel een risico. En dat gaat dan nog niet specifiek over de fundering, wel over de krachten die op de muur zelf komt te staan als de wind er met windkracht 10 direct opblaast. Of wanneer jezelf of de buren struikelen in de tuin en houvast zoeken bij het muurtje.

De meeste artikelen en blogs raden dan eigenlijk bijvoorbaat volledig halfsteens af. Je zal bij halfsteens al snel met de eerder genoemde penanten moeten werken. Daar zijn ook sierlijke oplossing van ipv de meest standaard optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nq969GZV43NbRx4Y7cnyUDtoZDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6f4tQbcsw55nTI0xR8nbVkb.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan dan bijvoorbeeld denken aan optie c (van de eerder genoemde Joost website):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBkj1VYNQlz3VA1nbU2oxC7UxD8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/qwmh6pfnaM32WVeVOxcNPIQ8.gif?f=user_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
bleiblei schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:24:

Ah ja verschil in uitzettingscoëfficient bakstenen/tegels. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Sjaak-k schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:36:
Waarom graaf je niet even om te kijken hoe de fundering van dat andere tuinmuurtje is? Die staat er ook al lang lijkt me.

Dat omvallen zal ook wel een beetje meevallen, je moet natuurlijk de veiligheid in je achterhoofd houden, maar... Ik heb 27 jaar in een woning (uit 1965) gewoond. Dat was twee verdiepingen en een zolder, gemetseld op een rijtje stenen overdwars. Dat tuinmuurtje blijft echt wel staan als je het beter doet dan dat :-)
Haha thanks!

Huidige tuinmuur: beetje zorgen dat die juist omlazert áls ik stukje afgraaf. Hij staat nu nog OK maar dat hou ik graag zo. En voelt niet als het meest robuustje muurtje ooit. Er zit geen wiebel in, maar hij voelt net niet helemaal lekker ofzo. Hebben man en ik allebei. Weet niet zo goed wat er gebeurt als de buurvrouw daar een 100 kilo zware vriend of kennis tegenaan laat vallen, zeg maar.

Plus: die is maar 3 meter lang en deze 5, maakt vast ook nog verschil.

Hij heeft maar 1 penant, op het uiteinde. Nav eerste reacties hierboven toch ook nog maar even de diepere bouwkundige krochten van het internet in, en daar kom ik tegen dat zo'n halfsteens tuinmuur in principe wel elke 220 cm een penant mag hebben. Maar goed, dat is in onbebouwd gebied, terwijl het hier juist compleet is volgebouwd.

[ Voor 31% gewijzigd door Purk80 op 12-05-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
99ruud99 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 04:25:
Je kan altijd de Engelse methode gebruiken... Die maken golvende muurtjes, juist omdat dat stabieler staat.
Soms kom je ook muren tegen die elke 2m een "pilaar" hebben, die een hoop extra stevigheid geeft.
En hele oude muren wordt aan buitenkant gewoon om de zoveel meter een schuine rand haaks op gemetseld, die lijkt de muur omhoog te houden.

Die pilaren heten blijkbaar steunbeer , de kronkelmuren slangen muren.
Ha ja die golvende Engelse muurtjes kwam ik ook tegen! Jammer genoeg zit de achterbuurman niet te wachten op een golvende erfgrens, en is onze tuin zo ondiep dat we het ook niet zien zitten die golf in het geheel aan onze kant te zetten, dan houden we wel erg weinig tuin over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
SoulShot schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:47:

Er zijn echt wel vuistregels voor tuinmuren, die gewoon volledig aan de veilige kant zitten. En dan doe ik het gewoon net een tikje steviger. Alles hier in de buurt is op die manier gebouwd, het is een oude buurt met veel huisbazen en 'landlord specials' en we leven allemaal nog.

Als je zomaar random wat opmetselt, vind ik dat wel wat anders. Dat wilde ik juist niet doen. En heeft die schooljuf wellicht juist wel gewoon gedaan.

Hoe dan ook. Afweging gemaakt voordat ik dit topic plaatsen. Die route via bouwkundige en/of constructuur is in dit geval niet de weg die we kiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Purk80 op 12-05-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
plattie83 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 07:28:

NB. Wel grappig dat je vraag over de fundering ging maar ondertussen je advies over het muurtje krijgt 😉
Maar dat vind ik prima hoor! Ik voegde zelf die vraag ergens onderweg in het topic ook toe dacht ik. Of het dan wel halfsteens kan.

Plus: fundering en dikte tuinmuur / aantal penanten houden ook wel verband natuurlijk, je kunt het sowieso niet echt scheiden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Gairngorms schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:01:
[...]

op deze site kunt je zien hoe je een tuinmuur bouwt. https://www.joostdevree.nl/shtmls/tuinmuur.shtml let wel op dat je de muur voorziet van zgn. penanten. Deze zorgen voor ondersteuning en sterkte van de muur. Anders heb je kans dat bij een stevige storm je muur van 2 meter hoog en 4,5 meter lang wordt omgeblazen. Voor de fundering graaf je een sleuf van zo'n 30 á 40 cm breed en 40 á 50 cm diep., de zijkanten laat je onder een hoek wat aflopen. legt er dikke landbouwplastic in, koop 4 of 6 staven wapeningsijzer van 8 of 10 mm, leg op de bodem van de sleuf op he plastic om de 50 centimeter betontegels en leg daar de wapeningsstaven op met aan de zijkanten en afstand van de buitenkanten kant van 5 cm en de andere staven verdeel ke over de overgebleven breedte, ook aan de kopse kanten voldoende vrij houden van de buitenkant en stort daar je beton overheen voor een dikte van 10 cm oid. laat het beton voldoende uitharden. Na 30 dagen heeft het beton zijn maximale sterkte bereikt bereikt. Bij warm weer afdekken https://www.joostdevree.n...delen_gestort_beton.shtml op de site van Joost de vree kun je alles vinden wat je wilt weten.
Dankjewel!

Die pagina's had ik wel gevonden, maar het superconcrete stappenplan dat je er (volgens mij zelf) aan toevoegt níet en dat is exact wat ik zoek.

Windbelasting zal hier in praktijk gelukkig minimaal zijn. Het is binnenin een huizenblok van 3 verdiepingen hoog en binnenin dat blok is ook weer een huis gebouwd plus links en rechts een serie uitbouwen. Maar ik doe het sowieso liever aan de veilige kant.

Ik vond inmiddels hier dat je bij onbebouwd gebied bij een halfsteens muurtje elke 220 cm een penant van minimaal 20 cm dik (dus steens) nodig hebt. Zo gaan we het dan doen.

Toegepast op situatie wordt dat dan:
- 1 steens penant (zoals foto hierboven inderdaad) precies halverwege de muur: 450 breed = 2x 220 plus penant
- 1 penant links bij aansluiting op de aanbouw van de buren? Of ertegenaan metselen, maar dat koppelt dan niet lekker denk ik.
- en rechts de nieuwe tuinmuur dan koppelen aan het penant dat daar al op de kopse kant van het bestaande kortere tuinmuurtje zit.

Ik vroeg me eerder al af wat die blob aan bakstenen op het uiteinde van dat muurtje was en waarom het daar zat, maar realiseer me nu dat dit dus een penant zal zijn.

Even kijken of ik bij dat bestaande penant om en om een halve baksteen kan wegslijpen zodat ik die nieuwe muur daar dan in kan verankeren/koppelen. Of zijn er betere / minder bewerkelijke manieren om nieuwe tuinmuur aan bestaand penant te verankeren?

[ Voor 6% gewijzigd door Purk80 op 12-05-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
FRANQ schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:15:
Ik lees dingen als dat een fundering 2x zo breed moet zijn als de steen, en een ander over 30x30 tegels.
En diverse opmerkingen over wel of geen constructeur.

Maar ook dat je niet wil dat zo'n muur omvalt.

Bij mijn ouders in de wijk staan veel van sit soort muurtjes, en diverse zijn al omgevallen.
Deze zijn vanuit de bouw neergezet, en staan zelfs op een betonnen balk met heipalen eronder.
Dus zelfs dat garandeert het niet-omvallen niet. Je zou daarvoor denk ik verticaal bewapening moeten toepassen in kolommen die je elke 2/3 meter neerzet. (vierkantje metselen uit stenen, met in het midden een staaf)

Een muur van 2m hoog op een fundering van 30cm breed zou mij geen comfortabel gevoel geven.
Als je die op elkaar geplakte betonnen tuinmuurtjes al ziet scheefzakken dan gaat een muur dat zeker doen.

Ik zou een gemetselde of stroken fundering toepassen met een bredere voet.
Vanaf peil niveau 60cm diep en 30cm naar buiten.
Dus muur dikte + 60cm totale breedte.
Gemetseld kan natuurlijk ook met oude gratis klinkers (al zal een metselaar daar anders over denken)

Zelf zou ik beton kiezen omdat ik dat wel makkelijk te verwerken vind.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dit is de trapfundering op staal waarop de rest van ons huis staat. 60 cm breed inderdaad. Alleen daar rust dan een compleet huis met steens muren van 10 meter hoog op. Voor een halfsteens muur van 2 hoog leek me dat dan weer wat overdone.

Er staat hier een halfsteens muurtje van 3 meter lang met 1 penant dat daar ooit in de jaren zeventig is neergezet door de gemeente (bouwpolitie: de huisbaas liet na om in te grijpen toen zijn riolering brak en alle 'drek' maandenlang zo de tuin van de buren in liep...) Die staat op zich ook na 50 jaar nog goed overeind. We vinden hem niet super robuust, en inmiddels weet ik dat 1 penant na 3 meter ook net wat krap is, maar hij dondert ook weer niet zomaar om.

We hebben wel echt stevige ondergrond, misschien is dat het verschil met de tuinmuren in de buurt bij je ouders? Ondergrond maakt veel verschil.

Als ik in dit geval werk volgens gangbare bouwvoorschriften heb ik er op zich wel vertrouwen in, aangezien bestaande tuinmuur plus woonhuis na 125 jaar nog geen tekenen van verzakking vertonen. Ik durf dan wel aan te nemen dat het aanhouden van standaard vuistregels voor zo'n tuinmuur op deze plek met deze grond op zich afdoende zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Dus de kwestie is nu nog: hoe de muur aan de uiteinden aan uitbouw resp penant bestaande tuinmuur te koppelen.

En: wel of niet fundering tot onder de vorstgrens leggen. Fundering woonhuis zit op 70 cm diep, dat vonden ze in 1899 kennelijk wel onder de vorstgrens en het staat nog robuust. Dieper dan dat hoeft van mij dus sowieso niet. Maar voor tuinmuur?

[edit] Mbt vorstgrens / diepte herinner ik me net dat ik oafgelopen weekend ook weer las dat bij een vrijstaande muur of zelfs schutting (anders dus dan de muren hier in huis, die elkaar in evenwicht houden), je fundering tenminste 1/3 tot 1/4 hoog mag zijn tov het bovengrondse deel. Dus als ik dan aan de veilige kant ga zitten en uitga van 1/3, zal hij alsnog op 66,6666 etc. cm moeten komen. Die kwestie is dan opgelost. Resteert alleen nog de kwestie over het koppelen van de uiteinden van de muur.

[ Voor 61% gewijzigd door Purk80 op 12-05-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Purk80 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:00:
[...]

Dit is de trapfundering op staal waarop de rest van ons huis staat. 60 cm breed inderdaad. Alleen daar rust dan een compleet huis met steens muren van 10 meter hoog op. Voor een halfsteens muur van 2 hoog leek me dat dan weer wat overdone.

Er staat hier een halfsteens muurtje van 3 meter lang met 1 penant dat daar ooit in de jaren zeventig is neergezet door de gemeente (bouwpolitie: de huisbaas liet na om in te grijpen toen zijn riolering brak en alle 'drek' maandenlang zo de tuin van de buren in liep...) Die staat op zich ook na 50 jaar nog goed overeind. We vinden hem niet super robuust, en inmiddels weet ik dat 1 penant na 3 meter ook net wat krap is, maar hij dondert ook weer niet zomaar om.

We hebben wel echt stevige ondergrond, misschien is dat het verschil met de tuinmuren in de buurt bij je ouders? Ondergrond maakt veel verschil.

Als ik in dit geval werk volgens gangbare bouwvoorschriften heb ik er op zich wel vertrouwen in, aangezien bestaande tuinmuur plus woonhuis na 125 jaar nog geen tekenen van verzakking vertonen. Ik durf dan wel aan te nemen dat het aanhouden van standaard vuistregels voor zo'n tuinmuur op deze plek met deze grond op zich afdoende zal zijn.
Bij mijn ouders in de buurt blijft de fundering wel staan, maar de muur breekt af boven de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Qwerty-273 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:27:
Een muurtje slechts halfsteens over een lengte van 4,5 meter breed bij 200 cm hoog, is wel een risico. En dat gaat dan nog niet specifiek over de fundering, wel over de krachten die op de muur zelf komt te staan als de wind er met windkracht 10 direct opblaast. Of wanneer jezelf of de buren struikelen in de tuin en houvast zoeken bij het muurtje.

De meeste artikelen en blogs raden dan eigenlijk bijvoorbaat volledig halfsteens af. Je zal bij halfsteens al snel met de eerder genoemde penanten moeten werken. Daar zijn ook sierlijke oplossing van ipv de meest standaard optie:
[Afbeelding]

Je kan dan bijvoorbeeld denken aan optie c (van de eerder genoemde Joost website):
[Afbeelding]
Zo worden ze herplaatst bij mijn ouders in de wijk.
Dus ik denk inderdaad dat die kolommen nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
bleiblei schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:45:
[...]

Grote vraag is, hoe zou je het dan wel doen? Want zeggen dat je het zo echt niet moet adviseren en vervolgens niet zeggen hoe het wel moet helpt niemand natuurlijk.

Wel grappig trouwens dat Joost de Vree die je (imho) niet kan afschilderen als slechter dan een gemiddelde beunhaas (om maar even aan te tippen hoe constructief jij bent) zo goed als het zelfde adviseert, maar zelfs 30cm minder diep gaat en dus geen rekening houdt met vorstgrens.
Ik kan best uitweiden over hoe het wel moet, maar daar gaat het nu niet om. Ik kan me ook niet voorstellen dat het voorstel van Joost de Vree voorstelt om gebroken stukken tegel in een gat te gooien, daar at random wat stukken staal op te gooien en dan af te storten tot er 3-4 cm beton op zit. Dat slaat namelijk nergens op en doet constructief niets. En als de wapening aan alle kanten uitsteekt, dan doet het na een paar jaar écht helemaal niets meer.

Het is echt op hetzelfde niveau dat je iemand zegt om vooral geen electricien te nemen, maar gewoon zelf 'wat kabeltjes' aan elkaar te knopen en daarna te omwikkelen met ducttape. Prima, in het begin doet het vast z'n werk, maar laten we het echte werk ook vooral aan de professionals overlaten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
Purk80 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:15:
Dus de kwestie is nu nog: hoe de muur aan de uiteinden aan uitbouw resp penant bestaande tuinmuur te koppelen.

En: wel of niet fundering tot onder de vorstgrens leggen. Fundering woonhuis zit op 70 cm diep, dat vonden ze in 1899 kennelijk wel onder de vorstgrens en het staat nog robuust. Dieper dan dat hoeft van mij dus sowieso niet. Maar voor tuinmuur?

[edit] Mbt vorstgrens / diepte herinner ik me net dat ik oafgelopen weekend ook weer las dat bij een vrijstaande muur of zelfs schutting (anders dus dan de muren hier in huis, die elkaar in evenwicht houden), je fundering tenminste 1/3 tot 1/4 hoog mag zijn tov het bovengrondse deel. Dus als ik dan aan de veilige kant ga zitten en uitga van 1/3, zal hij alsnog op 66,6666 etc. cm moeten komen. Die kwestie is dan opgelost. Resteert alleen nog de kwestie over het koppelen van de uiteinden van de muur.
Je kunt er van die renovatieankers (helix) voor gebruiken. Voorboren in bestaande metselwerk, helix erin boren en die opnemen in het voegwerk van het nieuwe deel. Je moet dus wel even uitmeten waar je ze boort, zodat ze op een voeg vallen. Niet een 'officiële' aanpak, maar het doet wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
BBBrt schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:53:
[...]

Je kunt er van die renovatieankers (helix) voor gebruiken. Voorboren in bestaande metselwerk, helix erin boren en die opnemen in het voegwerk van het nieuwe deel. Je moet dus wel even uitmeten waar je ze boort, zodat ze op een voeg vallen. Niet een 'officiële' aanpak, maar het doet wat het moet doen.
top, dank!

In bestaand metselwerk die helix dan inbrengen in epoxy/chemisch anker? Of hoeft dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gairngorms
Purk80 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:53:
[...]

Dankjewel!

Die pagina's had ik wel gevonden, maar het superconcrete stappenplan dat je er (volgens mij zelf) aan toevoegt níet en dat is exact wat ik zoek.

Windbelasting zal hier in praktijk gelukkig minimaal zijn. Het is binnenin een huizenblok van 3 verdiepingen hoog en binnenin dat blok is ook weer een huis gebouwd plus links en rechts een serie uitbouwen. Maar ik doe het sowieso liever aan de veilige kant.

Ik vond inmiddels hier dat je bij onbebouwd gebied bij een halfsteens muurtje elke 220 cm een penant van minimaal 20 cm dik (dus steens) nodig hebt. Zo gaan we het dan doen.

Toegepast op situatie wordt dat dan:
- 1 steens penant (zoals foto hierboven inderdaad) precies halverwege de muur: 450 breed = 2x 220 plus penant
- 1 penant links bij aansluiting op de aanbouw van de buren? Of ertegenaan metselen, maar dat koppelt dan niet lekker denk ik.
- en rechts de nieuwe tuinmuur dan koppelen aan het penant dat daar al op de kopse kant van het bestaande kortere tuinmuurtje zit.

Ik vroeg me eerder al af wat die blob aan bakstenen op het uiteinde van dat muurtje was en waarom het daar zat, maar realiseer me nu dat dit dus een penant zal zijn.

Even kijken of ik bij dat bestaande penant om en om een halve baksteen kan wegslijpen zodat ik die nieuwe muur daar dan in kan verankeren/koppelen. Of zijn er betere / minder bewerkelijke manieren om nieuwe tuinmuur aan bestaand penant te verankeren?
wat bedoel je precies met "het superconcrete stappenplan dat je er (volgens mij zelf) aan toevoegt níet en dat is exact wat ik zoek."

gr Jan

P.s. heb je trouwens ervaring met metselen? kijk hier eens naar https://drystack.nl/producten/ geen idee of dit voor tuinmuren geschikt is. Maar, kun je navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gairngorms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Gairngorms schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:25:
[...]

wat bedoel je precies met "het superconcrete stappenplan dat je er (volgens mij zelf) aan toevoegt níet en dat is exact wat ik zoek."

gr Jan

P.s. heb je trouwens ervaring met metselen? kijk hier eens naar https://drystack.nl/producten/ geen idee of dit voor tuinmuren geschikt is. Maar, kun je navragen.
Er zat een 'niet' teveel in die zin. Ik bedoelde de info die je gaf over eerst bouwplastic, om de 50 cm betontegels, 4 of 6 staven wapeningsijzer van 8 of 10 mm, beton erover met dikte 10 cm. Die zag ik niet bij Joost de Vree.

Ik weet nog niet of ik zelf ga metselen. Wil eerst een testje doen met een borderbak. Anders iemand zoeken via Werkspot. Maar ook dan wil ik eerst zelf weten wat zo'n muur aan fundering, dikte/penanten en koppelingen nodig heeft.

Wellicht kunnen we een deel van de ruim 3 kuub bakstenen hergebruiken die vrijkomt bij muurdoorbraken. Het voegwerk/specie in die muren lijkt op kalkbasis, het komt zo los, waardoor het me nog wel kansrijk lijkt dat we een aardig deel van de stenen er in z'n geheel uitkrijgen en ook relatief eenvoudig kunnen afbikken, zonder al veel schade aan de steen. Dus gerecupereerde bakstenen uit eigen huis. Lijkt me het mooiste qua resultaat en scheelt gelijk natuurlijk werk met afvoeren, aanvoeren & aanschafkosten.

[ Voor 36% gewijzigd door Purk80 op 12-05-2025 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
Purk80 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:24:
[...]

top, dank!

In bestaand metselwerk die helix dan inbrengen in epoxy/chemisch anker? Of hoeft dat niet?
Nee, die helix-ankers zetten zichzelf vast, dus je hoeft niets toe te voegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gairngorms
Purk80 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:27:
[...]

Er zat een 'niet' teveel in die zin. Ik bedoelde de info die je gaf over eerst bouwplastic, om de 50 cm betontegels, 4 of 6 staven wapeningsijzer van 8 of 10 mm, beton erover met dikte 10 cm. Die zag ik niet bij Joost de Vree
dat klopt , dat komt van mij zelf/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
BBBrt schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:28:
[...]

Nee, die helix-ankers zetten zichzelf vast, dus je hoeft niets toe te voegen
handig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gairngorms
Purk80 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:27:
[...]

Er zat een 'niet' teveel in die zin. Ik bedoelde de info die je gaf over eerst bouwplastic, om de 50 cm betontegels, 4 of 6 staven wapeningsijzer van 8 of 10 mm, beton erover met dikte 10 cm. Die zag ik niet bij Joost de Vree.

Ik weet nog niet of ik zelf ga metselen. Wil eerst een testje doen met een borderbak. Anders iemand zoeken via Werkspot. Maar ook dan wil ik eerst zelf weten wat zo'n muur aan fundering, dikte/penanten en koppelingen nodig heeft.

Wellicht kunnen we een deel van de ruim 3 kuub bakstenen hergebruiken die vrijkomt bij muurdoorbraken. Het voegwerk/specie in die muren lijkt op kalkbasis, het komt zo los, waardoor het me nog wel kansrijk lijkt dat we een aardig deel van de stenen er in z'n geheel uitkrijgen en ook relatief eenvoudig kunnen afbikken, zonder al veel schade aan de steen. Dus gerecupereerde bakstenen uit eigen huis. Lijkt me het mooiste qua resultaat en scheelt gelijk natuurlijk werk met afvoeren, aanvoeren & aanschafkosten.
ik zou een metselbedrijf in de arm nemen. Welke regio woon je??? PM kan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak-k
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-05 14:33
Purk80 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:32:
[...]

Haha thanks!

Huidige tuinmuur: beetje zorgen dat die juist omlazert áls ik stukje afgraaf. Hij staat nu nog OK maar dat hou ik graag zo. En voelt niet als het meest robuustje muurtje ooit. Er zit geen wiebel in, maar hij voelt net niet helemaal lekker ofzo. Hebben man en ik allebei. Weet niet zo goed wat er gebeurt als de buurvrouw daar een 100 kilo zware vriend of kennis tegenaan laat vallen, zeg maar.

Plus: die is maar 3 meter lang en deze 5, maakt vast ook nog verschil.

Hij heeft maar 1 penant, op het uiteinde. Nav eerste reacties hierboven toch ook nog maar even de diepere bouwkundige krochten van het internet in, en daar kom ik tegen dat zo'n halfsteens tuinmuur in principe wel elke 220 cm een penant mag hebben. Maar goed, dat is in onbebouwd gebied, terwijl het hier juist compleet is volgebouwd.
Als die muur omvalt als je in het midden een gaatje graaft van 20 cm breed zou ik hem sowieso maar weghalen :-)

Die instabiliteit die je benoemd komt niet uit de fundering, maar gewoon uit de breedte van de muur. Die 10 cm moet alle zijdelingse krachten opvangen en dat is best weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-05 17:03
d'r is toch geen constructeur die serieus aan een tuinmuur gaat rekenen. Tenzij je woont in een gebied met echt dunne tjap maak je toch een praktische maat strokenfundering op een hoogte dat hij vorstvrij is een dragende grond heeft. In een strook van 40cm breed raak je nog net een simpel wapeningsnetje kwijt. Onderste stuk metsel je met betonsteen oid en net onder maaiveld ga je over op bakstenen. Ca. elke 2 meter een steens penantje waarbij de afstand uitzetten op koppenmaat handig is wil je het er netjes uit laten zien. Mooiste is het onderste stuk ook steens te metselen maar dan moet je wel handig zijn in metselen wil je de rollagen netjes willen maken. Ter versteviging kun je er her en der altijd een staaf wapening in de lintvoeg plaatsen of penant en tussenstuk koppelen met murfor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
staat ie al?

Pagina: 1