snelle 25A automaat achter 25A hoofdzekering. Goed? Fout?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwsgroepen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-05 12:39
Beste Forum leden,

Bij mij is er nu twee maal een hoofdzekering 25A (smelt-zekering) doorgebrand. Nu zou ik in het verlengde van de hoofdzekering een snellere 25A zekering-automaat willen plaatsen. Nu hoor ik wel eens de klok luiden, maar de klepel kan ik niet vinden, daarom een paar vraagjes over dit plan.

Mag het?
Werkt het om de hoofdzekering te beschermen?
Wat is het risico?
Zou een 20A zekering automaat beter zijn?

De situatie van de meterkast:
3x25A hoofdzekering
Slimme 3 fasen meter
Hoofdschakelaar
Eastron SDM630 Modbus V2 meter
Vervolgens 10 enkelfase groepen, 3 driefasen groepen en 1 driefasen zonnepaneel groep.

De SDM630 ooit laten plaatsen om de draaimeter te controleren op nauwkeurigheid van terugdraaien ivm zonnepanelen. Draaimeter inmiddels vervangen door slimme meter ivm Homewizard P1 dongel.

Op de plaats van de SDM630 zouden dan de drie automaten van 25A (of 20A) moeten komen. De SDM630 mag er dan uit.

We hebben dynamisch stroomcontract, dus bij erg hoge negatieve stroomprijzen gaat de omvormer uit. Bij negatieve prijzen gaat ook de vijverpomp aan om deze bij te vullen, deze pomp zorgt soms voor kortstondige uitschieters van 11 tot 12 KW over drie fasen. Mijn vrouw kwam op het idee om met de negatieve stroomprijs dan maar een cake te gaan bakken en er werd nog koffie gezet en de waterkoker ging aan, vaatwasser en wasmachine stonden ook al aan. Oven, koffie, waterkoker, vaatwasser en wasmachine zaten op dezelfde fase.

Nu heb ik wel eens gehoord dat een volgende zekering nooit gelijk of hoger mag zijn dan de voorgaande, alleen heb ik geen idee waarom niet.

Heb bij Enexis een prijsopgave gevraagd voor het plaatsen van automaten als hoofdzekering, later op hun site zag ik dat dat ongeveer 300 euro kost. 3 automaten zelf plaatsen is dan een stuk goedkoper.

Wat is wijsheid, graag de meningen van de experts die hier regelmatig mee-lezen.

Met vriendelijke groet,

Arjan Mein
(Drenthe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je zoekt het woord 'selectiviteit'.
https://wetten.overheid.n...z=2025-04-26&g=2025-04-26

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:08
nieuwsgroepen schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 00:18:
Oven, koffie, waterkoker, vaatwasser en wasmachine zaten op dezelfde fase.
Dit is gewoon niet verstandig. Heb je verder nog andere grootverbruikers, en zo ja, hoe zijn die over de fasen verdeeld?

Het feit dat al 2 maal dezelfde hoofdzekering smelt en de opgesomde bundeling van zware verbruikers op één fase wijzen allemaal in dezelfde richting. Namelijk dat dat de zware huishoudelijke verbruikers niet goed over de drie fasen verdeeld zijn.

Met deze informatie is het advies dan ook om de verbruikers te herverdelen over de fasen. Hoe? Schakel daar een elektricien voor in.

Je moet namelijk de oorzaak wegnemen en niet aan symptoombestrijding gaan doen, want dat is het kenmerk van jouw denkrichting met het tussenplaatsen van een extra automaat.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:38
En gegeven het feit dat je smeltzekeringen hebben die een behoorlijke marge hebben, ben je waarschijnlijk ook flink aan het overbelasten?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:31
Hier staat een mooie uitleg, met ook aandacht voor het onderscheid automaten en smeltzekeringen.

In theorie is het mogelijk dat je met een snelle 25A automaat achter een inherent trage 25A smeltzekering al voldoende selectief bent. Als het is voor het lokaliseren van je overbelastingsprobleem lijkt het me daarom de aangewezen weg. Als het alleen is om te voorkomen dat de smeltzekering smelt, dan is het een recept voor ellende.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Bij de meeste netbeheerders kan je, tegen kosten, de oude hoofd smeltzekeringen laten vervangen door hoofd automaten. Lijkt me een betere investering. Vervolgens wat beter gaan analyseren waar het probleem precies zit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 21:50
Verbruikers beter over de fases verdelen inderdaad. Wat je zegt kan technisch, maar is symptoombestrijding. Pak liever de oorzaak aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:52
Een automaat is thermisch wel iet sneller, maar niet bij kortsluiting. Wat @True aangeeft lukt sowieso niet.
Je zou een C 25A automaat kunnen plaatsen (thermisch maakt B/C/D niet uit)
Maar let wel op, bij automaten wijzigt de curve rap als de omgevingstemperatuur toeneemt. Bijvoorbeeld door omliggende automaten.
Je kunt dus ook in het scenario komen dat jouw xy-probleem oplossing vaker tript dan nodig.

Maar ik sluit mij wel aan bij @Skynett. De tijd die je een smeltzekering moet overbelasting is erg lang, dus je hebt waarschijnlijk langer dan 5 minuten teveel vermogen afgenomen. Los dat eerst op.

Met een Homewizard met abbonement kun je per fase bekijken en mogelijk besluiten bepaalde groepen te verplaatsen naar andere fases zodat het beter past in je verbruikspatroon.
Op de plaats van de SDM630 zouden dan de drie automaten van 25A (of 20A) moeten komen.
Let erop dat dit niet in plaats van de hoofdschakelaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dat is zuinigheid die de wijsheid bedriegt , gewoon “investeren” in automaten, fase verdeling en klaar, verder met genieten zonder donkere wolkjes in het hoofd 💃

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoewel verbruikers beter over de fases verdelen een idee kan zijn, net als automaten als hoofdzekering (dan kan je iig makkelijk zelf terugzetten), is er imo hier een ander probleem ook: Je hebt bewust geprobeerd zoveel mogelijk energie tegelijk te gebruiken. En geen enkele huis-tuin-en-keuken installatie is daarvoor gemaakt. Ik heb 1x35A. Als ik mijn oven aan zet, kookplaat op vol vermogen, Quooker, wasmachine, droger, waterkoker (oké die is weggegooid, maar als ik die nog ergens had :P ), airco, stofzuiger en dan nog dingen als TV, PC, etc, dan geef ik het ook een goede kans de hoofdzekering eruit te krijgen.

Oftewel voor TS, heb je ooit problemen gehad wanneer je niet bewust probeerde zo'n hoog mogelijk verbruik te maken? (En welke vijverpomp verbruikt >10kW???). En dan is de vervolgvraag, hoeveel heb je verdiend met de negatieve energieprijs, en wat is de terugverdientijd van wijzigingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hij gaat die 2 vervangen hoofdzekeringen al nooit meer terug verdienen...

Het is allemaal al gezegd denk ik.
Afnemers beter verdelen over de fasen dan kun je tot 17Kw trekken.
Kost niks alleen wat draden verplaatsen in de meterkast.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwsgroepen
Korte update: de geklapte hoofdzekering is niet twee maal dezelfde geweest. De eerste keer was een andere fase en die klapte eruit nadat ik iets van een telefoon adapter in een stopcontact stopte (situatie nooit op kunnen helderen, eigenlijk had groep eruit moeten springen, en adapter deed het nadien nog steeds. Ook monteur had er geen verklaring voor).

Het verschil met andere keren vijverpomp aan is dat we nu de zonnepanelen hadden afgeschakeld, die zitten overdag met volle zon rond de 6KW (2KW per fase) en dat mijn vrouw bewust cake ging bakken. Voorheen (met een vast contract) gebruikten we de vijverpomp juist op de momenten dat de zon vol scheen om zo de zonnestroom te gebruiken.

Voorlopig laat ik de omvormer aan als ik de vijverpomp nodig heb. En de pomp krijgt binnenkort onderhoud waardoor de extreme piekstromen iets minder zouden moeten worden.

Een aantal apparaten in de keuken gaan naar een andere fase.

Dat van de selectiviteit ga ik bestuderen, kom ik vast op terug hier.

Tot zover bedankt voor alle reacties.

Groetjes,

Arjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:31
Maar is het dan het stroomverbruik van de vijverpomp of de inschakelpiek? Als het het laatste is, dan zou je daar een regeling voor moeten plaatsen. Daar kun je kant en klare aanloopstroombegrenzers voor kopen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nieuwsgroepen
even terugkomend op de pomp en uitgespaarde kosten en vergoeding bij negatieve stroomprijzen.

De vijverpomp die ik heb die pompt grondwater op, filtert deze voordat het de vijver ingaat. De pomp heeft een behoorlijke capaciteit want de vijver is ongeveer 25 * 40 meter. Het systeem heeft ook twee pompen/motoren.

De uitgespaarde kosten van het uitzetten van de omvormer op 27 apr liggen rond de 4 euro.

De verbruiks-vergoeding van de stroom voor het bakken van de cake: geen idee wat een oven gemiddeld gebruikt. Heeft een perilex stekker, lastig te meten met een losse meter. Vaat wasser doet ± 1 KW/h per keer, wasmachine hangt af van het programma, maar per beurt nooit meer dan 1KW/h.

De dagen dat ik de vijverpomp gebruik gaat er een 40 tot 50 Kw/h aan stroom per dag door. Ruw geschat 10 KW per uur. Dat had 27 apr ongeveer 7 euro kunnen opleveren.

Update over de pomp: deze gebruikt per jaar tussen de 500 en 700 KW/h. Dus het moment van gebruik kan aan het einde van het energie-jaar enig verschil maken op de eindafrekening.

[ Voor 9% gewijzigd door nieuwsgroepen op 08-05-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:08
@nieuwsgroepen
Heldere update. Succes met het herverdelen van de groepen. Daarnaast raakt het punt van @Sissors ook goed de kern van de zaak:
Sissors schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:06:
is er imo hier een ander probleem ook: Je hebt bewust geprobeerd zoveel mogelijk energie tegelijk te gebruiken. En geen enkele huis-tuin-en-keuken installatie is daarvoor gemaakt.
De gelijktijdigheidsfaktor speelt een grote rol bij het ontwerpen van een huishoudelijke installatie. Die lag vroeger vrij laag, maar tegenwoordig met PV, warmtepompen , electrische auto's en weet ik niet wat allemaal nog meer, is dat gewoon aan het veranderen. Het is een zeer belangrijk punt om bij stil te staan, en wordt gemakkelijk over het hoofd gezien.

Resumerend was er bij jou niet zo veel aan de hand en ligt de oplossing nu vrij voor de hand.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:13

DataGhost

iPL dev

kWh, kleine k, grote W, geen /. Staat voor kilowattuur
10 KW per uur
Hier ook een kleine k, maar wat bedoel je hiermee? Zeker iets als 10 kWh per uur? Wat dan weer precies 10 kW is inderdaad. Tijd zit al in de eenheid W verwerkt, dat is namelijk J/s, en daarmee wordt "10 kW per uur" een behoorlijk onzinnige eenheid.
We hebben wel een vaag vermoeden wat je bedoelt maar het wordt een stuk makkelijker als je gewoon de juiste eenheden op de juiste plekken gebruikt.

Anyway, dat er een andere fase uit klapte zou ik toch laten onderzoeken. Dat lijkt me verder ook een reden om gewoon die genoemde 300 euro stuk te slaan voor automaten in plaats van die smeltzekeringen, hoef je ook niet te pielen met selectiviteit en er op een gegeven moment toch alsnog iemand voor moeten laten komen als per ongeluk weer je hoofdzekering is doorgesmolten. Daar gaan ze op een gegeven moment gewoon voorrijkosten voor rekenen en dan zit je na een paar keer al op de 300, alleen heb je dan nog geen automaten.

En verder inderdaad zoals genoemd de oorzaken aanpakken, dus die inschakelpiek van die vijverpomp weg en niet teveel tegelijk aanzetten. Leuk dat je een paar euro kan verdienen maar als daar elke keer een monteur voor moet komen gaat je rendement een beetje de verkeerde kant op. Je kan op je slimme meter als het goed is met een P1 uitlezen wat je verbruik op elke fase is en bijvoorbeeld een alarm af laten gaan als je een fase boven de 25A belast zodat je daar wat aan kan doen voordat die er weer uit klapt.

[ Voor 18% gewijzigd door DataGhost op 08-05-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-09 19:46
Beste Forum leden,

Bij mij is er nu twee maal een hoofdzekering 25A (smelt-zekering) doorgebrand. Nu zou ik in het verlengde van de hoofdzekering een snellere 25A zekering-automaat willen plaatsen. Nu hoor ik wel eens de klok luiden, maar de klepel kan ik niet vinden, daarom een paar vraagjes over dit plan.

Mag het?
Werkt het om de hoofdzekering te beschermen?
Wat is het risico?
Zou een 20A zekering automaat beter zijn?

De situatie van de meterkast:
3x25A hoofdzekering
Slimme 3 fasen meter
Hoofdschakelaar
Eastron SDM630 Modbus V2 meter
Vervolgens 10 enkelfase groepen, 3 driefasen groepen en 1 driefasen zonnepaneel groep.

De SDM630 ooit laten plaatsen om de draaimeter te controleren op nauwkeurigheid van terugdraaien ivm zonnepanelen. Draaimeter inmiddels vervangen door slimme meter ivm Homewizard P1 dongel.

Op de plaats van de SDM630 zouden dan de drie automaten van 25A (of 20A) moeten komen. De SDM630 mag er dan uit.

We hebben dynamisch stroomcontract, dus bij erg hoge negatieve stroomprijzen gaat de omvormer uit. Bij negatieve prijzen gaat ook de vijverpomp aan om deze bij te vullen, deze pomp zorgt soms voor kortstondige uitschieters van 11 tot 12 KW over drie fasen. Mijn vrouw kwam op het idee om met de negatieve stroomprijs dan maar een cake te gaan bakken en er werd nog koffie gezet en de waterkoker ging aan, vaatwasser en wasmachine stonden ook al aan. Oven, koffie, waterkoker, vaatwasser en wasmachine zaten op dezelfde fase.

Nu heb ik wel eens gehoord dat een volgende zekering nooit gelijk of hoger mag zijn dan de voorgaande, alleen heb ik geen idee waarom niet.

Heb bij Enexis een prijsopgave gevraagd voor het plaatsen van automaten als hoofdzekering, later op hun site zag ik dat dat ongeveer 300 euro kost. 3 automaten zelf plaatsen is dan een stuk goedkoper.

Wat is wijsheid, graag de meningen van de experts die hier regelmatig mee-lezen.

Met vriendelijke groet,

Arjan Mein
(Drenthe)
Soft start in de voeding van de pomp plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zou dit topic graag een schopje geven omdat de vraag of het plaatsen van een 25A aardlekautomaat voor een verbruiker bij een 3x 25A hoofdaansluiting nu wel of niet mag volgens mij niet is beantwoord.

Kwam er achter dat geadviseerd wordt een aardlekautomaat langdurig maximaal voor 80% van de waarde te belasten. Hoe doe je dat dan met een ev laadpunt?

Als dat van 80% klopt:
-Wil je met driefase 16A laden heb je een 20A automaat nodig.
-Wil je meer driefase 20A laden heb je een 25A automaat nodig.
-Heb je een driefase 16A automaat laten plaatsen dan zou je de laadpaal moeten limiteren op "slechts" 12.8A per fase.

Uitgaande van een 3x 25A hoofdaansluiting zou ik dan denken (uitgaande van een paal met load balancing) een 25A automaat en de laadpaal op max 20A zodat je in de avond lekker snel en met minimaal verlies kan laden. De vraag is dan of dat wel mag.
Pagina: 1