Gpu crasht bij driver update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfiniteMatrix
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09-06 10:37
Ik heb net mijn rtx 3070 build gebouwd. 3070 is tweedehands samen met cpu: Ryzen 5 7600x. Maar bij het updaten van de gpu drivers gaat hij gewoon random uit en weer aan, vervolgens mag ik opnieuw beginnen (loop). Heb van alles geprobeerd, ik heb de ichill rtx 3070 X3 in een andere pc getest en werkte perfect. Heb een andere gpu in de 7600x (huidige build met problemen) gezet en werkte ook prima. Heb wat research gedaan met ai, en hij zegt dat het te maken kan hebben met dat de 3070 veel ouder is dan het moederbord en dus niet compatibel is met mijn tuf b650 plus wifi am5 moederbord. Hij zegt dat ik mogelijk een Vbios update moet doen zodat hij compatibel is. Ik weet dat een Vbios update best riskant is, en dus vroeg ik me af of het echt nodig zou zijn en of iemand hier meer verstand van heeft en me wat tips kan geven. Heb alles geprobeerd, normale moederbord bios updaten, andere ram, nieuw moederbord, andere ssd etc. Ik heb gewoon een lianli edge 750w dus dat zou voldoende moeten zijn, heb ook cable extensions van ezdiyfab. Heb zelfs geboot in safe mode, maar werkte ook niet. Na een paar keer windows opnieuw installeren is het een keer gelukt om de drivers op de website van Nvidia handmatig te downloaden. Ik kon toen gewoon games spelen zoals forza horizon 5. Toen probeerde ik weer de Nvidia app en werkte niet. Toen een ddu gebruikt maar toen werkte het nog steeds niet.

[ Voor 14% gewijzigd door InfiniteMatrix op 08-05-2025 00:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:01
Heb je ook een andere voeding geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfiniteMatrix
Nee nog niet, kan ik wel doen. Heb een 2070 super erin getest en werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
InfiniteMatrix schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 00:11:
Nee nog niet, kan ik wel doen. Heb een 2070 super erin getest en werkte prima.
Zou het altijd even proberen, dan heb je dat in ieder geval uitgesloten. Het lijkt me persoonlijk sterk dat de RTX 3070 niet werkt met dat moederbord zonder update.

[ Voor 13% gewijzigd door NotSoSteady op 08-05-2025 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfiniteMatrix
Maar is wel gewoon een keer gelukt met handmatig installeren. Heb toen gewoon fh5 gespeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
InfiniteMatrix schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 00:16:
Maar is wel gewoon een keer gelukt met handmatig installeren. Heb toen gewoon fh5 gespeeld.
Probeer het voor de zekerheid in ieder geval een keer zonder die extensionkabels, zou het systeem in zo'n basic mogelijke vorm te laten draaien. Zou niet voor het eerst zijn dat dergelijke kabels voor problemen zorgen.

[ Voor 9% gewijzigd door NotSoSteady op 08-05-2025 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfiniteMatrix
Zal het morgen proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-09 13:53

Eren

Boss of this gym

Heb je ook al in de BIOS gekeken bij PCI-compatibiliteit of je daar iets kunt aanpassen, bijvoorbeeld een oudere versie selecteren? Ik denk niet dat het aan het moederbord ligt, maar dat de combinatie van PCIe 5.0 en een RTX 3070 niet goed werkt. Als je het terug kunt zetten naar 4.0, zou het waarschijnlijk weer moeten werken. Maar goed, ik heb zelf geen ervaring met BIOS instellingen van ASUS.

Ik ga er van uit dat je de TUF GAMING B650 hebt

[ Voor 6% gewijzigd door Eren op 08-05-2025 13:19 ]

4HEad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:06
Kan het zijn dat de kaart in het vorige systeem op een mindere CPU draaide en nu met de 7600X harder kan werken en dus misschien te heet wordt? De vorige eigenaar had er dan geen last van maar jij wel. Misschien dat even de koelpasta vervangen dan de uitkomst biedt.

Added: Misschien even beginnen met Display driver uninstaller (DDU). Wellicht dat je dat al gedaan hebt maar zag het niet in je post dus noem het sowieso even.

[ Voor 23% gewijzigd door Fontini op 12-05-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• increddibelly
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-07 18:32
gekke vraag. hoeveel ram bankjes heb je erin zitten en probeer het eens met 2 ipv 4.
ik heb eigenlijk altijd met 4 rammetjes gewerkt maar elke generatie moest er meer stroom bij de default waarde om het "redelijk" stabiel te laten draaien. Verrassend moeilijk - en als de setjes in elke combinatie onderling prima werken trek je je haren uit je hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:13
Is de meeste logische verklaring niet dat de 3070 mogelijk defect is? Ik zou de eerst eens stress testen is een ander apparaat. Indien het daar wel goed gaat wellicht even een andere windows versie een kans geven.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1