Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider007
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-05 23:41
Ik ben momenteel bezig met een nieuwe mini-ITX build.
Moederbord : Gigabyte B850I AORUS PRO
DDR5 geheugen : Corsair DDR5 Vengeance 2x32GB 5200 CMK64GX5M2B5200C40

Wanneer ik 1 geheugenmodule (gelijk welke van de twee) in het slot DDR5_A steek start de PC op en verschijnt het BIOS scherm (nog geen OS geïnstalleerd).

Wanneer ik echter de twee modules installeer blijft de PC hangen (blank scherm) en het LED lampje DRAM op het moederbord blijft rood branden.

De BIOS is naar de laatste versie geupdated via Q flash plus (vandaag zelfs nog een nieuwe versie geïnstalleerd).
Heb ook de gehugen voltage verhoogd van 1,1V naar 1,25V.
CMOS gecleared
Ook activatie van XMP profiel geprobeerd ...

Nergens geraak ik verder.
Iemand een idee ? ;)

Beste antwoord (via Strider007 op 07-05-2025 23:14)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:08
En haal dan ook direct RAM wat een beetje beter specs heeft. Dit is een erg trage kit. Een CL40 met true latency van 15,38ns is ongeveer het traagste wat je kan krijgen. Ik weet niet of je deze modules speciaal voor deze PC hebt gekocht of dat je ze nog had liggen, maar als je ze voor deze PC hebt gekocht zou ik ze direct terugbrengen en iets snellers halen dat op de Memory Support List staat.

Iets als dit bv (vrij random goedkope kit gekozen met de support list ernaast):
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64

- 6000MT/s dus veel sneller dan wat je hebt (en dit is ook de sweet spot voor AM5)
- CL30 met een True latency van 10ns: veel sneller dan wat je nu hebt
- EXPO profiel

UNOX: The worst operating system

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
Haal RAM dat geoptimaliseerd is voor AMD (AMD EXPO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit is inderdaad niet echt geschikt geheugen voor dat platform. Niet alleen vanwege de compatibiliteit (corsair website zelf zegt het nota bene), maar ook de latency (5200/cl40) is erg slecht.

Welke cpu gebruik je, en wat doe je er mee? Dikke kans dat je met een 6000/cl30 setje beter uit bent. Zeker als je gamed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
En haal dan ook direct RAM wat een beetje beter specs heeft. Dit is een erg trage kit. Een CL40 met true latency van 15,38ns is ongeveer het traagste wat je kan krijgen. Ik weet niet of je deze modules speciaal voor deze PC hebt gekocht of dat je ze nog had liggen, maar als je ze voor deze PC hebt gekocht zou ik ze direct terugbrengen en iets snellers halen dat op de Memory Support List staat.

Iets als dit bv (vrij random goedkope kit gekozen met de support list ernaast):
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64

- 6000MT/s dus veel sneller dan wat je hebt (en dit is ook de sweet spot voor AM5)
- CL30 met een True latency van 10ns: veel sneller dan wat je nu hebt
- EXPO profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider007
Allen,
bedankt voor het snelle antwoord.
CPU is een Ryzen 7 7700.
Dit is geen game platform maar eerder een workstation.
Ik had dit geheugen gekozen omdat het volgens Gigabyte stie compatibel zou moeten zijn met het mobo.
Geheugen is speciaal voor deze build gekocht bij Megekko maar ik kan dit nog retouren vermits pas aangekocht.
@Korvaag : bedankt voor de tip (is wel iets duurder dan de corsair).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Strider007 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:11:
Allen,
bedankt voor het snelle antwoord.
CPU is een Ryzen 7 7700.
Dit is geen game platform maar eerder een workstation.
Ik had dit geheugen gekozen omdat het volgens Gigabyte stie compatibel zou moeten zijn met het mobo.
Geheugen is speciaal voor deze build gekocht bij Megekko maar ik kan dit nog retouren vermits pas aangekocht.
@Korvaag : bedankt voor de tip (is wel iets duurder dan de corsair).
Als het op de support list staat zou het moeten werken. Nog steeds heel traag :P maar dat terzijde. Ik zou een hardware defect dan niet geheel uitsluiten maar dat merk je vanzelf met ander geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider007
@Korvaag Heb je suggestie nog eens bekeken maar dit is voor een ryzen 9000 CPU en niet voor een ryzen 7000. Als ik een kit wil die deze processor en AMD expo ondersteunt en 2x32 GB groot, vind ik niks op de support list :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Strider007 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:41:
@Korvaag Heb je suggestie nog eens bekeken maar dit is voor een ryzen 9000 CPU en niet voor een ryzen 7000. Als ik een kit wil die deze processor en AMD expo ondersteunt en 2x32 GB groot, vind ik niks op de support list :(
Memory controller van de 7000 is exact hetzelfde als de 9000 dus ik zou daar niet direct issues verwachten maar het zou wel een verklaring kunnen zijn waarom je huidige kit niet werkt.

Ik zou het gewoon proberen. In België is er toch ook een wet "verkoop op afstand" wat je 14 dagen retourrecht geeft? (Ik neem gezien het taalgebruik aan dat je uit België komt :)).

Edit: nog even zitten kijken met Ryzen 7000 en 32 GB modules. Er zijn wel kits die ook in de pricewatch staan die voor Ryzen 7000 werken. Denk aan deze:

uitvoering: G.Skill Trident Z5 RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5RK

Ze hebben alleen niet altijd EXPO (dat is relatief nieuw). Het nadeel van deze memory support lists is vaak dat ze nooit meer worden bijgewerkt. Nou is EXPO feitelijk gewoon een alternatief voor XMP wat weinig meer voorstelt. Staan wat primaire timings en en dat was het wel. AMD had daar zoveel meer mee kunnen doen. Het is spijtig dat ze dat niet gedaan hebben.

Persoonlijk zou ik weinig problemen hebben met gewoon een XMP-kit kopen. De meeste borden ondersteunen XMP en EXPO. Dit bord ook:
Support for AMD EXtended Profiles for Overclocking (AMD EXPO™) and Extreme Memory Profile (XMP) memory modules
Dus je staat denk ik voor een keuze:
- Of een geteste XMP kit voor Ryzen 7000
- Of een voor Ryzen 7000 ongeteste maar voor Ryzen 9000 geteste EXPO kit

Daarbij dus nogmaals de opmerking dat de IO-die op op beide processoren exact gelijk is (daar zit de memory controller in). Uiteraard heeft het BIOS zelf ook invloed op het trainen van het geheugen dus 100% garanties heb je niet maar Hynix A-die werkt eigenlijk altijd wel.

In ieder geval zou ik de huidige kit sowieso vervangen. Dit is echt heel heel traag geheugen. Dan mag het een workstation worden en geen gamingbak, ik zou nog steeds gewoon op de sweet spot gaan zitten qua geheugen: 6000MT/s bij een CL van 30 (of 28). Deze kit die je nu hebt haalt de prestaties van je CPU echt omlaag.

[ Voor 54% gewijzigd door Korvaag op 08-05-2025 08:34 ]

Pagina: 1