Plak PVC vloer niet volledig door gelegd / plaatsing keuken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1989
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-06 21:11
Op dit moment wordt bij ons een plak pvc vloer gelegd, maar nu zag ik vandaag dat het vloerenbedrijf de pvc vloer niet volledig tegen de muren heeft gelegd op de plek waar de keuken straks wordt geplaatst. Een deel van het keukenblok wordt bijvoorbeeld ongeveer 3,5 meter bij 70cm diep, en op die plek hebben ze deels geen vloer gelegd en een uitsparing van ongeveer 3,4 meter bij 50 cm gelaten.
In de keuken komen sommige apparaten rechtstreeks op de vloer te staan, zoals de vriezer en ik geloof ook de vaatwasser. Als de keuken en apparatuur straks geplaatst worden staan die dan dus deels op de plak PVC vloer, en deels op de gietvloer die eronder zit, die 2 mm lager ligt. Het andere deel van de keuken bestaat uit een hoge kastenwand die bijna tot het plafond komt, ook die komt dan deels op de pvc en deels op de gietvloer te staan.

Komt het vaker voor dat het leggen van een plak pvc vloer zo plaatsvindt en kan dit een probleem vormen voor de stabiliteit van de apparatuur en hoe recht de keuken komt te staan?

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Geen enkele vloer is 100% vlak. En dus heeft iedere keuken stelpootjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

JME schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:32:
Geen enkele vloer is 100% vlak. En dus heeft iedere keuken stelpootjes.
En de vaatwasser ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:23
A1989 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:31:
Komt het vaker voor dat het leggen van een plak pvc vloer zo plaatsvindt
Ja
en kan dit een probleem vormen voor de stabiliteit van de apparatuur en hoe recht de keuken komt te staan?
Nee, alles is voorzien van stelpootjes.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:17
Wat is er afgesproken met het bedrijf wat de vloer aan het leggen is?

Zoals eerder gezegd kan apparatuur prima waterpas gesteld worden, daar dus geen probleem.

Bij mij is de houten vloer (dikker dan de 2mm bij jou) ook voor een deel onder de kasten geplaatst en dat is geen probleem.

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
A1989 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:31:
Komt het vaker voor dat het leggen van een plak pvc vloer zo plaatsvindt en kan dit een probleem vormen voor de stabiliteit van de apparatuur en hoe recht de keuken komt te staan?
Niet alleen bij PVC. Hier is destijds in een bestaande keuken een tegelvloer gelegd. Tot aan de pootjes van de oude keuken, dus niet onder de kastjes doorlopend tot aan de muur. Op zich ook logisch want daar loopt niemand en alle keukenkastjes hebben stelpoten. De hoogte van de stelpoten is over het algemeen ook de hoogte van de plint onder de kasten.

Het heeft geen invloed op de stabiliteit, de monteur (ik neem aan dat je de keuken laat plaatsen) zorgt er voor dat alle 4 de poten van een kastje stevig op de vloer komen te staan. Wanneer dat het geval is doet het hoogteverschil er niet meer toe. Het waterpas stellen wordt in dezelfde handeling gedaan.

Dus nee, dit levert geen enkel probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1989
MarchelHoek schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:45:
Wat is er afgesproken met het bedrijf wat de vloer aan het leggen is?

Zoals eerder gezegd kan apparatuur prima waterpas gesteld worden, daar dus geen probleem.

Bij mij is de houten vloer (dikker dan de 2mm bij jou) ook voor een deel onder de kasten geplaatst en dat is geen probleem.
Afgesproken is om gewoon de vloer volledig te leggen daar op de hele verdieping, dus niet om een deel weg te laten waar de keuken komt.
Ik raakte aan het twijfelen door de stelligheid van chatgpt die er echt van overtuigd is dat dit een probleem is :/ "Pootjes zijn bedoeld om te nivelleren op een gelijke ondergrond, niet om permanent hoogteverschillen te compenseren. Staande op twee vloeren met verschil (bv. 2 mm), ontstaan scheve krachten en onbalans. Dit kan op termijn leiden tot vervorming van het keukenblok of losrakende fronten."
Het zou ook nog kunnen dat zo'n keukenpoot direct op de plek van overgang van de pvc naar de gietvloer zit, dat lijkt me ook niet handig.
Maar van wat ik van iedereen hier begrijp maak ik me onnodig zorgen en is hier niks aan de hand. Ik ga het morgenochtend navragen bij de keukenboer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Maar als jij doorliggen hebt afgesproken,
Komen ze het dan nog afmaken?

Anders hoef je niet het volledige bedrag te betalen. Er is namelijk niet (helemaal) gelegd wat is afgesproken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:50
A1989 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:39:
[...]

Afgesproken is om gewoon de vloer volledig te leggen daar op de hele verdieping, dus niet om een deel weg te laten waar de keuken komt.
Ik raakte aan het twijfelen door de stelligheid van chatgpt die er echt van overtuigd is dat dit een probleem is :/ "Pootjes zijn bedoeld om te nivelleren op een gelijke ondergrond, niet om permanent hoogteverschillen te compenseren. Staande op twee vloeren met verschil (bv. 2 mm), ontstaan scheve krachten en onbalans. Dit kan op termijn leiden tot vervorming van het keukenblok of losrakende fronten."
Het zou ook nog kunnen dat zo'n keukenpoot direct op de plek van overgang van de pvc naar de gietvloer zit, dat lijkt me ook niet handig.
Maar van wat ik van iedereen hier begrijp maak ik me onnodig zorgen en is hier niks aan de hand. Ik ga het morgenochtend navragen bij de keukenboer.
Qua stabiliteit van je keuken is er niets aan de hand nee maar als je betaald voor een aantal m2 dan mag je verwachtend at ze dat ook leggen.
Maar misschien zijn dat lastige hoekjes en leggen ze dat als laatste?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:24
Voor het stellen van de keuken is het geen enkel probleem. Die paar mm kan prima gesteld worden met de poten. Hier is het enkele cm vanwege houten vloer.
Als je afgesproken hebt om door te leggen dan moeten ze dat ook doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:26
Niks bijzonders.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:02
De vloer wordt onder de keuken vaak bewust niet doorgelegd zodat de vloer daar kan blijven ademen. Het niet door leggen van de vloer is daarom een verstandig besluit (voorkomen van schimmel door condens).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Het enige wat jammer kan zijn, is dat er geen gehele vloer ligt nu... Stel dat je de keuken gaat aanpassen, dan kun je daar in de toekomst tegenaan lopen. Veel mensen laten bijvoorbeeld ook geen vloerverwarming aanleggen onder het keukenblok / - eiland en na 10 jaar willen ze iets anders en lopen er dan pas tegenaan.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

CLB schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:16:
Het enige wat jammer kan zijn, is dat er geen gehele vloer ligt nu... Stel dat je de keuken gaat aanpassen, dan kun je daar in de toekomst tegenaan lopen. Veel mensen laten bijvoorbeeld ook geen vloerverwarming aanleggen onder het keukenblok / - eiland en na 10 jaar willen ze iets anders en lopen er dan pas tegenaan.
Stel dat het wel was doorgelegd heb je andere problemen, namelijk verkleuring omdat het stuk wat dan opeens zichtbaar wordt nooit de zon heeft gezien en de deuken in de vloer van de stelpootjes.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Dat begrijp ik uiteraard, maar ieder zn keuze :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:38
CLB schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:16:
Theoretisch argument die uiteindelijk geen stand houdt.

Er zal achter de keuken vaak niet gestuct zijn. De leidingen moeten dan ook verlegd worden. Elektra klopt niet meer. Er zitten dan stopcontacten op de muur. Je hebt een kleurverschil in de vloer.

Het klinkt leuk en praktisch, maar doorleggen is totaal niet logisch om deze reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:45
Ik heb 2 keer een vloer laten leggen: 1 keer lamellenparket en 1 keer keramische tegels.

Bij de lamellenparket (verlijmd met de vloer) is toen bewust niet gelegd waar de keuken geplaatst was (deze was ook, bewust, geplaatst voordat de vloer erin kwam). Bij de tegels zijn juist eerst de tegels geplaatst, ook waar de keuken staat, en daarna de keuken.

Bij mijn weten heeft dit ermee te maken dat tegels stevig zijn en geen schade kunnen ondervinden van de keuken pootjes of in kunnen deuken over tijd. Het Parket kan juist wel werken en dus staat de keuken stabieler op de ondervloer dan op het hout.

Bij PVC kan ik me voorstellen dat een gelijksoortige situatie speelt. Het pvc kan onder de druk van de keuken indeuken waardoor de keuken minder stabiel staat.

Mogelijk kun je dit ook navragen bij de partij die de keuken plaatst wat het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funkymonk3y
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-05 00:07
Ja dit was bij ons ook. Gebruikelijk kennelijk, maar ik vind het ook raar.

Wij hadden een ikea keuken en daarvan is de plint minder dik, dus toen bleef er 2cm vloer zonder pvc zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:31

mjl

Ugh

Ik hebben vooral wel laten doorleggen onder de keuken (keuken geplaatst na leggen). Het scheelt een hoop stof vorming vanaf de beton vloer, is makkelijker schoonmaken bij lekkage en als je eens wat anders wil dan heb je gewoon de vloer liggen op plekken waar wellicht de plint anders wordt of geen kastje terug komt.

Vocht uit je vloer is wat mij betreft nou niet een probleem wat ik zou verwachten… kwestie van de onderkant goed laten ventileren in geval van een houten vloer.

[ Voor 27% gewijzigd door mjl op 08-05-2025 11:41 ]

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 18:08
Denk eraan dat de pvc en laminaat doorzakt op plaatsen waar zware dingen staan. Gapende kastjes enz liggen op de loer. Zijn toch 2-3 mm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:21

Jrz

––––––––––––

n8tur3 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:41:
Denk eraan dat de pvc en laminaat doorzakt op plaatsen waar zware dingen staan. Gapende kastjes enz liggen op de loer. Zijn toch 2-3 mm!
Yup. Bij plak pvc minder laat dan bij laminaat, maar een paar mm zakken kan toch best irritant zijn. Kitrandjes bijv

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:11
Je kan ook vragen aan de vloeren legger of hij een paar rest stukjes achterlaat,
Vraag je het keuken montage team deze onder de stel pootjes te leggen die anders op de egalisatie laag zouden komen, Probleem opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is bij de meeste materialen gewoon een keuze van de opdrachtgever, het probleem is: Als die opdrachtgever niet kiest, iemand anders dat (al dan niet rechtsgeldig) voor hem of haar gaat doen. Voor de keuken is het veder geen probleem en voor plak pvc is het ook geen probleem om het door te leggen. of je het kan afdwingen zonder meerwerk hangt af van hoe e.e.a. is geformuleerd in de opdracht verstrekking/ offerte. (denk ook aan het aantal m2)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 08-05-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 22:39
Dit is redelijk standaard. Hebben ze wel alles geegaliseerd? Ook waar de keuken komt te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:38
nllight schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:49:
Dit is redelijk standaard. Hebben ze wel alles geegaliseerd? Ook waar de keuken komt te staan?
Ik lees ‘gietvloer’. Dat zal egalisatie zijn. Hoe egaliseer je ook een vloer zonder het keukenoppervlak mee te nemen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 22:39
De egaline daar niet smeren. Zo hebben ze het bij mij ook gedaan.

Als het wat dunner is kunnen ze evt nog latjes leggen waar je kueken komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A1989
Uiteindelijk twee keer gebeld met de keukenzaak, eerste medewerker zei dat het een probleem kon vormen met de plaatsing van de plint. De tweede die ik sprak zei dat er geen probleem was, maar adviseerde alsnog wel volledig doorleggen tot de muur ivm het eerder opmerken van lekkage dan wanneer het water zich zou ophopen in het lagere deel waar gietvloer zit. Uiteindelijk hebben ze hem alsnog volledig tot de wand doorgelegd, dus is het opgelost!
Pagina: 1