Nieuwbouwwoning thuisnetwerk maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeold
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:34
Lieve Tweakers,
al jaren ben ik een stille kijker van het forum en kom hier eigenlijk altijd wel uit de voeten voor de vraag die ik op dat moment heb. Nu heb ik echter toch een keer een account aangemaakt omdat ik er nog niet uit kom.

Ik wil namelijk in ons bijna opgeleverde nieuwbouwwoning een plan maken voor het maken van een thuisnetwerk.

Huidige woning
Momenteel heb ik 3 Deco X50 (basismodel) ingesteld als accesspoints. Ik heb zo veel mogelijk bekabeld aangesloten, maar een enkele Deco is los.

Toekomstige woning
In de nieuwe woning wil ik in loze leidingen (16mm) dubbele stugge cat6 U/UTP gaan aanleggen. In de wand afmonteren in een WCD.

Meterkast
In de meterkast komt het internet binnen. Qua abonnement ben ik er nog niet helemaal uit, maar ik denk dat dit een 1Gbit/s (glasvezel) via Odido gaat worden.

In de meterkast komt al een cat6 UTP binnen vanaf de woonkamer, die door de aannemer al is aangelegd.
Ik wil de binnenkomende stugge kabels vanuit de kamers in de meterkast op een patchpaneel aansluiten. Daarna alles op een switch, die op het modem van Odido gaat.
Verder komt hier een Hue bridge, en Sonos bridge op de switch. Ik wil hier voldoende ruimte voor uitbreiding op de switch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLq4_nt7AJtm-1ozGh5QoE2ZBb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhzgG46GdNwxEVKpjoOpADmZ.jpg?f=fotoalbum_large
Plattegrond begane grond.
Rechtsboven een rode stip, hier wil ik nog een extra aansluiting maken omdat ik denk dat mijn Deco's onvoldoende bereik zullen hebben voor de gehele beneden etage en de tuin. Mocht het niet nodig zijn laat ik het gewoon leeg. Verder is rechtsonder de UTP aansluiting te zien. Hier wil ik een accesspoint aansluiten en als switch gebruiken om mijn gebruikers (TV, consoles etc) aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3CvEy2x65zTDc4uMx436k9L_VE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QbmLcFdSBnK4xwGbpxuSCNb0.jpg?f=user_large
Plattegrond eerste etage
In slaapkamer 1 is rechts een loze leiding. Hier wil ik een accesspoint aansluiten en daar ook een gebruiker (TV) op aansluiten.

Slaapkamer 3 ben ik nog niet helemaal uit. Hier wil ik aan beide zijden een UTP wcd plaatsen, maar er is maar een enkele loze leiding (de aannemer vroeg echt belachelijk veel per stuk). Mijn idee is nu een gat te boren door de muur, door de loze leiding dubbele cat6 te trekken en dan aan beide kanten een enkele wcd plaatsen. Is dat wat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2C3F1c0LmrGHneF9iDySNV37Ung=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ixhbqhwUtJtHuGBO0IdOk3P2.jpg?f=user_large
Plattegrond zolder
Hier heb ik meerdere loze leidingen laten leggen in de technische ruimte. In principe twee voor aansluiting van de zonnepanelen dan wel mogelijke accu. De derde zal dan weer dubbele cat6 worden.
Nu denk ik dat ik het beste een accesspoint aan de buitenzijde van de technische ruimte kan hangen, voor het beste bereik. Als ik vanaf de eerste etage voldoende bereik heb, komt hier geen accesspoint.
Ik wil dan wel een vaste aansluiting voor de omvormer(s).

Wat vinden jullie zo van dit plan? Nog andere tips en adviezen?
En welke switch en patchpaneel zouden jullie gebruiken? Als ik zo tel, heb ik sowieso 8 aansluitingen nodig op het patchpaneel (voor de wcd's). De switch dan ook zeker 12 ivm bridges in de meterkast en aansluiting op het modem.

Hoeveel meter utp kabel vermoeden jullie dat ik nodig heb? Ik kan een twin utp kopen maar dat is gelijk 100m. Ik denk een enkele 100m al ruim genoeg is?

Ik ben ook erg fan van de Unifi U6 InWall (qua looks, switch en de PoE mogelijkheid). Hier zit dan ook een hele ruime switch op. Deze kan ik dan alleen niet aansluiten op een wcd. Ik kan dan bijvoorbeeld wel 2 kabels trekken (mocht het toch anders worden) en dan een enkele stugge kabel op R45 stekker zetten en aansluiten op de Unifi. Dan moet ik wel nieuwe apparaten aanschaffen, wat wel zonde is als de huidige Deco's gewoon prima functioneren. Keuze zou nu U6 zijn omdat die een uitgebreidere switch hebben dan de U7 modellen.

In dit geval moet ik dan ook sowieso een PoE switch in de meterkast plaatsen. Misschien is dit sowieso verstandig in het geval er in de toekomst ooit iets verandert.

Alvast bedankt voor het lezen en (be)oordelen!

Beste antwoord (via Mikeold op 10-05-2025 17:35)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05

franssie

Save the albatross

@Mikeold Gewoon je plan doen met de Deco's - simpele switch indien nodig (had ik al action geroepen?) en dan vandaar verder. KISS is een prima manier om je huis en netwerk behoeftes te leren kennen. Wanneer je daar bent dat het niet voldoet, kom je terug.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allereerst:
Goed bezig!

Nadenken over dit soort spul voordat je verhuist scheelt zoveel gedonder en halfbakken compromissen later. (Loze) leidingen kunnen de gehele levensduur van de woning mee, grote kans dat Cat6 dat je nu trekt een paar decennia mee kan - en ik vermoed sterk dat zodra er iets nieuwers nodig is, het iets is dat nu nog niet verkrijgbaar is, dus beter kun je nu niet installeren.

Dan de locaties. Het ziet er allemaal redelijk logisch uit, uitgaande van netwerkspul op de de grond of op kasten. Dat is voor bekabeld netwerk prima, maar minder optimaal dan AP's hoog op de muur of - beter - op het plafond, maar dat zou andere/meer leidingen vereisen en daar is het zo te horen al te laat voor. Om dezelfde reden ben ik geen fan van in-wall AP's - door je antennes laag en letterlijk tegen de muur weg te stoppen doe je m.i. teveel compromissen qua signaal en heb je uiteindelijk meer AP's nodig (nogal logisch dat de fabrikanten hier natuurlijk wel fan van zijn ;) ).

Ik zie niet helemaal voor me je wat je bedoelt met slaapkamer 3 en gaten boren door muren vs loze leidingen.

Tenslotte de actieve apparatuur. Eerste advies is om geen managed WiFi systemen te mixen. Als je bij Deco wilt blijven, hou alles Deco. Wil je over op UniFi? Prima, maar dan met alles. Ik zou bovendien de aanwezigheid van ingebouwde switches niet als factor meenemen - niet in de laatste plaats omdat WiFi AP's om optimaal te werken in het zicht moeten staan en je wilt geen kluwen kabels in het zicht hebben omdat je evt ingebouwde switch gebruikt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:39
WiFi in je tuin en evt loze leidingen voor camera’s en een deurbel bijv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:24
als het nog kan, neem ¾ (19mm) leidingen. maakt het trekken van 2x utp wat eenvoudiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Met @dion_b probeer (tenminste je WiFi) zoveel mogelijk van één merk/soort te houden.
Vwb switch achter je Odido modem, ik ben niet bekend met Deco, een router versie is wellicht ook het overwegen waard als je het modem van je provider in bridge kan zetten. Dan is je thuisnetwerk helemaal onafhankelijk van je provider en is van provider wisselen kabeltje wisselen (en evt een vlan instellen op je router blij glas) en klaar.
Zoalng je niet met Vlans gaat werken voldoet een Action switch zelfs in je TV hoek, al heeft die geen POE.
Wil je wel inzicht in alles en vlans, dan ga je naar een managed iets met met bijbehorende router, switches, controller en kom je al snel uit bij Omada/Unifi. (Of microtik, maar dat is boven mijn pet).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikeold
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:34
Bedankt voor alle snelle reacties!

@dion_b inderdaad nu te laat voor APs in het plafond. Dit bedacht ik mij vrij kort nadat de sluitingsdatum was voor het aangeven van loze leidingen bij de aannemer..

Slaapkamer 3 heeft een loze leiding. Ik wil echter ook in slaapkamer 2 een aansluiting. Dan zal ik dus thv de loze leiding in slaapkamer 3 een gat moeten boren om toch gebruik te maken van de loze leiding.

Duidelijk wat betreft de plaatsing van de APs als switch, al zijn de wcds laag bij de grond dus de AP waarschijnlijk ook, en dus uit het zicht.

@Len020 extra loze leidingen zijn helaas niet meer mogelijk

@peter-rm ik had dit nagevraagd bij de aannemer, maar enkel 16mm was mogelijk...

@franssie als het goed is mag je sinds 2022 je eigen modem gebruiken, dus dit zou mogelijk zijn. Ik heb dan wel alsnog een switch nodig omdat er volgens mij geen modemrouters bestaan met +-12 aansluitingen.

Ik denk dat het wat dat betreft het makkelijkste is om het modem van de provider te houden en daarna pas dingen aan te sluiten. Ik zal toch geen ingewikkelde instellingen gaan aanpassen. Hooguit ouderlijk toezicht of prioritering, maar dit kan meestal met de standaard modems wel.

Wifi zou niet nodig zijn op de modemrouter want die schakel ik toch uit ivm de APs.

Hebben jullie nog tips voor welke types? Ik ben niet perse merkgebonden en de instellingen van de huidige APs zijn nou niet heel bijzonder. Ik zou dat 'kaal' laten en dan aanpassingen maken in het modem.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Mikeold Gewoon je plan doen met de Deco's - simpele switch indien nodig (had ik al action geroepen?) en dan vandaar verder. KISS is een prima manier om je huis en netwerk behoeftes te leren kennen. Wanneer je daar bent dat het niet voldoet, kom je terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:45
Interessant! Ik krijg in oktober de sleutel van mijn nieuwbouwwoning. Ik heb nog geen eigen spul, omdat ik nu in een compact appartement woon.

Ik zit zelf te denken om te starten met Ubiquiti, op welke etage 1 AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mikeold schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:35:
[...]

Duidelijk wat betreft de plaatsing van de APs als switch, al zijn de wcds laag bij de grond dus de AP waarschijnlijk ook, en dus uit het zicht.
Slecht idee. Dat is funest voor je dekking. Alles wat tussen AP en client in staat (inclusief mensen - we zijn voor RF vooral zakken met licht zout water...) dempt de WiFi en vervaagt de multipath. Meest effectieve manier om dekking te verbeteren bij mensen met WiFi-problemen is om AP's van achter/onder obstakels er voor/op te plaatsen. Wil je er echt niet tegenaan kijken, zet er dan een lampenkap of schilderij van licht materiaal (linnen, rotan etc) voor/omheen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1