voorzethor Velux kantelraam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Ik heb zo'n standaard Velux dakraam met het kantelpunt halverwege de zijkant. Als ik een gewone voorzethor aan de binnenkant op het kozijn zou plaatsen, dan kan het raam nog maar heel beperkt open voordat de handgreep van het raam aan de bovenkant tegen de hor aankomt. Fatsoenlijk luchten lukt dan alleen nog als de hor eruit is. Helaas is dat nu juist het moment waarop je die hor wilt gebruiken.
Zijn hier constructies voor? Wat ik al heb bedacht is een flinke opdiklat op het kozijn zodat de hor verder naar binnen valt, of het hordoek flink ruim in het frame bevestigen. Beide gaan vermoedelijk niet de schoonheidsprijs winnen. Ik kan me alleen niet voorstellen dat ik de eerste ben die hier tegenaan loopt. Heeft iemand een beter idee? Op een (gedateerde) Belgische website kwam ik nog een harmonicaconstructie tegen die meebeweegt met het raam, zag er interessant uit maar geen verkooppunt te zien..

Beste antwoord (via JME op 10-05-2025 17:36)

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:11
Ik gebruik hier:
https://www.xenos.nl/dakr...lastisch-zwart-130x150-cm
Werkt prima en je raam kan ruim open en weer dicht.
Iets minder strak maar wel functioneel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Die heeft dus precies het probleem wat ik schetste..

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Ik gebruik hier:
https://www.xenos.nl/dakr...lastisch-zwart-130x150-cm
Werkt prima en je raam kan ruim open en weer dicht.
Iets minder strak maar wel functioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Die kan interessant zijn. Veert het doek weer terug als je het raam sluit? Ik lees wat reviews over lastige bevestigingen, maar als het echt elastisch is dan zou je het nog in het frame van een DHZ hor kunnen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
JME schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:16:
Die kan interessant zijn. Veert het doek weer terug als je het raam sluit? Ik lees wat reviews over lastige bevestigingen, maar als het echt elastisch is dan zou je het nog in het frame van een DHZ hor kunnen monteren.
Het is niet strak zoals een rolhor of een voorzethor. Het is "gewoon" een stuk horstof met een elastieken band er omheen. Montage is zo simpel als je het hebben wil. In de hoeken een stukje plastic plakken, of een spijker/schroef. Om het clipje hang je het doek.
Simpel, goedkoop, doeltreffend. En als jet het niet meer wil haal je het doek weg en doe je het er weer op.
Voor 4 euro kan je het altijd een keer proberen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Gekozen voor de oplossing van @HugoStiglitz maar dan met een tweak: de hor langs drie zijden goed ruim vastgezet in een raampje en alleen bovenin met elastiek. Zo kan ik het raam bedienen zonder de hor te hoeven losmaken. Ja, het hangt wat door, maar het zit wél dicht en het raam kan nu helemaal horizontaal open. En als ik het buiten screen wil bevestigen, waarbij het hele dakraam 180 graden moet draaien, dan kan het hele horraam er eventjes vanaf.

[ Voor 6% gewijzigd door JME op 10-05-2025 17:41 ]

Pagina: 1