Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work
Agree to disagreeElectrowolf schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:34:
Artikel: nieuws: ACM laat bedrijven zelf controleren met online tool of ze aan DSA moe...
Auteur: @Hayte
De titel is feitelijk onjuist en daarmee ook de strekking van het artikel.
Het woord "controleren" impliceert dat er een oordeel wordt gegeven namens de ACM. Als de ACM iets dergelijks zou doen dan kunnen gebruikers daar rechten aan gaan ontleden. Dat is niet de bedoelen.
Wat de ACM wel doet met de DSA-check is een inschatting geven welke DSA regels van toepassing zouden kunnen zijn op een bedrijf dat past bij de gegeven antwoorden. Hier kunnen niet (gemakkelijk) rechten aan worden ontleden.
Dit is, zeker in overheidsland, een zeer belangrijk verschil.
Simpele fix: controleren -> inschatten, en loop artikel aanpassen.
De ACM zegt zelf het volgende op https://www.acm.nl/nl/pub...ntroduceert-de-dsa-check:
Ik kan me voorstellen wanneer de schrijver en redactie minder ervaring heeft met het verschil tussen deze woorden er snel over heen wordt gekeken. Vandaar dat ik toelicht hoe het feitelijk (of beter, interpretatie van juristen) in elkaar steekt. Het is dus geen persoonlijke aanval, maar extra informatie om de kwaliteit van het artikel te verhogen.
@Hayte: Dus misschien meteen maar de vraag, hoe komt het dat je het jammer vind dat ik het zo aankaart? Ik probeer heel bewust nergens op de man te spelen.
Vandaar mijn "feitelijke onjuistheid" opmerking; de stelling dat je kan controleren klopt niet.De DSA-check kan deze ondernemingen helpen inschatten welke regels voor hen gelden.
Ik kan me voorstellen wanneer de schrijver en redactie minder ervaring heeft met het verschil tussen deze woorden er snel over heen wordt gekeken. Vandaar dat ik toelicht hoe het feitelijk (of beter, interpretatie van juristen) in elkaar steekt. Het is dus geen persoonlijke aanval, maar extra informatie om de kwaliteit van het artikel te verhogen.
@Hayte: Dus misschien meteen maar de vraag, hoe komt het dat je het jammer vind dat ik het zo aankaart? Ik probeer heel bewust nergens op de man te spelen.
Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work
'Feitelijk onjuist' is een journalistieke doodzonde, dat hoort geen enkele journalist graagElectrowolf schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:53:
Dus misschien meteen maar de vraag, hoe komt het dat je het jammer vind dat ik het zo aankaart? Ik probeer heel bewust nergens op de man te spelen.
@Hayte: dank voor deze toelichting, dan snap ik wat beter waar je vandaan komt. Misschien ging ik er wat stellig in omdat het woord "controleren" volgens mij nergens door de ACM zelf wordt gebruikt.
Ik vind de woordkeuze van "check" en "checken" ook wat ongelukkig van de ACM. Het creëert ambiguïteit wat de tool precies als resultaat geeft doordat er verder overal "inschatten" staat.
De situatie zou nu kunnen voorkomen dat het resultaat tool is dat iemand niet aan de DSA hoeft te voldoen terwijl dat eigenlijk wel zo is. Dan kan de ACM bot vangen bij een eventuele zaak omdat ze hier het woord "checken" gebruiken. Maar dat gaan we dan wel weer zien
.
Ik ben hier ook iets exacter in omdat ik ook bij een tool "om te controleren of je een ZZP'er bent of in loondienst" betrokken ben geweest. Om exact deze reden is die nooit online gekomen.
Ik vind de woordkeuze van "check" en "checken" ook wat ongelukkig van de ACM. Het creëert ambiguïteit wat de tool precies als resultaat geeft doordat er verder overal "inschatten" staat.
De situatie zou nu kunnen voorkomen dat het resultaat tool is dat iemand niet aan de DSA hoeft te voldoen terwijl dat eigenlijk wel zo is. Dan kan de ACM bot vangen bij een eventuele zaak omdat ze hier het woord "checken" gebruiken. Maar dat gaan we dan wel weer zien
Ik ben hier ook iets exacter in omdat ik ook bij een tool "om te controleren of je een ZZP'er bent of in loondienst" betrokken ben geweest. Om exact deze reden is die nooit online gekomen.
Iedere (rechts)persoon moet voor handelen gedekt onder het toepassingsgebied van een wet altijd aan die wet voldoen.Electrowolf schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:14:
De situatie zou nu kunnen voorkomen dat het resultaat tool is dat iemand niet aan de DSA hoeft te voldoen terwijl dat eigenlijk wel zo is.
Wat jij bedoelt te zeggen is dat er wettelijk vastgelegde plichten zijn, die slechts als plicht van toepassing zijn bij nader in wet bepaalde omstandigheden. En dat waar een rechtspersoon buiten die omstandigheden valt, die specifieke plichten voor die rechtspersoon niet gelden. In tegenstelling tot mogelijke andere plichten die in dezelfde wet vastgelegd zijn en waar nog wel aan voldaan moet worden.
[ Voor 13% gewijzigd door R4gnax op 07-05-2025 19:45 ]
@R4gnax: Ik denk dat je het zo goed zegt. Het gaat er om dat een bedrijf zich op deze tool kan beroepen als het wil motiveren waarom het niet aan bepaalde regelgeving uit de DSA hoeft te voldoen (of juist wel).
Hoe harder (een tool van) de rijksoverheid communiceert dat (delen van) de DSA niet op je van toepassing zijn, hoe meer een ondernemer er van uit mag gaan dat dat antwoord klopt. Dus met verwoordingen als "inschatting van de kans dat" legt de overheid al expliciet meer verantwoordelijkheid bij de ondernemer.
Hoe harder (een tool van) de rijksoverheid communiceert dat (delen van) de DSA niet op je van toepassing zijn, hoe meer een ondernemer er van uit mag gaan dat dat antwoord klopt. Dus met verwoordingen als "inschatting van de kans dat" legt de overheid al expliciet meer verantwoordelijkheid bij de ondernemer.
Pagina: 1