Welke kit gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Ik ga morgen mijn keuken kitten, en dan specifiek tussen de smetrand van de keuken en de muur. Dit hebben de installateurs van de keuken (bewust) niet gedaan.
Ik zal dat met schilderskit doen, want dat zou het beste resultaat geven, want die schilder je dan mee zo begrijp ik. Echter op een bepaald punt kom ik dan bij een raamkozijn. Ook hier moet gekit worden, maar zal ik niet schilderen, moet ik op dat moment switchen van kitsoort? want ik lees dat schilderskit dus ook wel overschilders moet worden want anders vergeeld....of is er dan ook nog een kit die ik kan gebruiken die voor beide doeleinden goed werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Keukenblad zou ik doen met siliconenkit. Kan beter tegen schoonmaken, zuren etc dan acrylaatkit. Niet overschilderen, want dan kun je problemen krijgen met je verfwerk (siliconenbesmetting). Voor het raamkozijn beglazingskit gebruiken.

Beide zijn wel lastiger om te verwerken dan acrylaatkit. Ik raad je aan om te beginnen op een minder zichtbaar stukje, goede strijk-dingetjes te gebruiken (niet met je vinger!) en de randen af te plakken. Gebruik ook veel sop bij het afstrijken, dat maakt het geheel een heel stuk gemakkelijker.

Wat betreft sop heb ik overigens goede ervaringen met de spray van Den Braven. Gebruik van zeepsop kan ook, maar sop met citroen erin wordt afgeraden omdat dat een bijtende werking kan hebben op de kit. (Al heb ik het idee dat dat vooral een hypothetisch probleem is.)

[ Voor 20% gewijzigd door sOid op 07-05-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
En bedenk ook goed hoe 'groot' je kitrand moet zijn.

Met afstrijk hulpjes kun je een minimaal randje maken, waardoor je veel minder hoeft bij te werken/schilderen/...

Bij mijn plinten ga ik bijvoorbeeld voor nul hoek, dus direct met 90° afstrijken, waardoor ik echt alleen het naadje vul.