Roest verwijderen kolom?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Beste forumleden,

Ik heb 3 draag palen/kolommen waar roest op zit. Meeste plekken oppervlakkig. Heb ze nog niet allemaal bekeken.

Ik neem aan dat wanneer deze niet te ver zijn aangetast er geen rede tot paniek is?

Hoe zouden jullie die behandelen?

Schuren/staalborstel en dan insmeren met Brunox? En dan afwerken met een lak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNZEbF5aBDAQt1HsziiyfxiZa6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OA8jKazvAiYlYLIg3sb8bfJa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:32
Schuurbandje "flossen" en dan een laagje hamerite (of mag dat niet op dit forum). De oppervlakte roest is geen reden tot paniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-06 12:43

Thermomet3r

het is warm of koud

Lijkt mij inderdaad gewoon met staalborstel er over heen, en dan een metaalprimer gebruiken, daarna aflakken in gewenste kleur.

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:09
Brunox is een goede roest-stabilisator, maar je moet daarna wel primeren en aflakken. En Brunox is wel een beetje beroerd te verwerken.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met het product Brantho Korrux. Doet hetzelfde als Brunox, maar is als verf te verwerken en is meteen ook een hele stabiele primerlaag en afhankelijk van de gewenste kleur, ook meteen aflak.

https://www.verfwinkel.nl/merken/brantho-korrux.html

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:24

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

tcw82 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:35:
Schuurbandje "flossen" en dan een laagje hamerite (of mag dat niet op dit forum). De oppervlakte roest is geen reden tot paniek.
Hamerite mag hier prima, er is echter beter spul op de markt.

Dat het bij de gemiddelde bouwmarkt n de schappen ligt is eigenlijk al een weggevertje ;)

Spul als de @FragDaddy al benoemt (ver)werkt beter.

Ik heb een tijd terug wat in de primer gezet maar ik kan me het merk niet herinneren |:( ging heel wat beter dan Hammerite waar ik eerder vanuit ging dat dat top zou zijn, maar roest komt daar ook al snel door heen.

FWIW: In mijn beleving maakt het de reputatie niet waar in elk geval.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-06 07:57
Het "tweaker advies" zou toch moeten zijn, compleet vervangen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
barry86 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:50:
haha dat zou huilen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
FragDaddy schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:43:
Brunox is een goede roest-stabilisator, maar je moet daarna wel primeren en aflakken. En Brunox is wel een beetje beroerd te verwerken.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met het product Brantho Korrux. Doet hetzelfde als Brunox, maar is als verf te verwerken en is meteen ook een hele stabiele primerlaag en afhankelijk van de gewenste kleur, ook meteen aflak.

https://www.verfwinkel.nl/merken/brantho-korrux.html
Is het niet zo dat Brunox de roest verder verwijderd dan bijvoorbeeld je genoemde product?
Of maakt dit niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
Fraggert schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:49:
[...]

Dat het bij de gemiddelde bouwmarkt n de schappen ligt is eigenlijk al een weggevertje ;)

Ik heb een tijd terug wat in de primer gezet maar ik kan me het merk niet herinneren |:( ging heel wat beter dan Hammerite waar ik eerder vanuit ging dat dat top zou zijn, maar roest komt daar ook al snel door heen.

In het verleden wel vaker ''hamerite over roest'' over roest gebruikt maar ik dacht dat Brunox het roest beter aanpakt?

Wel direct aanpakken? De palen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:23

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Komen de kolommen in het zicht en wil je ze daarom ontroesten of ga je ze weer aftimmeren?
Als je ze aftimmert zou ik er helemaal niks aan doen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-06 15:09
Elke keer dat ik Hammerite "over roest" heb gebruikt, heb ik spijt gekregen en mezelf afgevraagd waarom ik het niet met een fatsoenlijk product heb gedaan.... Ik zou dus iets anders nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:42
Hammerite is een merknaam met veel verschillende producten.

Heb ook wel eens zo'n busje NR. 1 ANTI ROEST GRONDVERF gekocht.
Maar de gebruiksaanwijzing geeft aan dat je nog steeds goed moet ontroesten. Het is dus geen roestomvormer. Wat je overigens ook wel moet overschilderen.
Gewone ijzermenie werkt dan m.i. net zo goed.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
barry86 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:50:
Constructeur inschakelen, dan kun je de kolommen helemaal weghalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
TheGhostInc schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:47:
[...]

Constructeur inschakelen, dan kun je de kolommen helemaal weghalen :+
Dan moet heel het gebouw met sterkere balken van 8 meter worden ondersteund. Dat wil ik best doen als ik de Staatsloterij win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
blitzkrieg schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:08:
Komen de kolommen in het zicht en wil je ze daarom ontroesten of ga je ze weer aftimmeren?
Ik wil ze het liefst vrij houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
Krijnemans schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:24:
Elke keer dat ik Hammerite "over roest" heb gebruikt, heb ik spijt gekregen en mezelf afgevraagd waarom ik het niet met een fatsoenlijk product heb gedaan.... Ik zou dus iets anders nemen :)
Daarom dacht ik aan Brunox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
blitzkrieg schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:08:
Die roest is niet erg? Bouten die zwaar verroest zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43
Wat voor gebouw is het? Vaak moeten stalen kolommen ivm brandwerendheid afgetimmerd worden met bv gipsplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:01
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:06:[...]
Ik wil ze het liefst vrij houden.
Aftimmeren is simpeler en gaat een heel stuk sneller dan die kolommen proberen een beetje 'netjes' te krijgen.
Roest veroorzaakt kleine putjes in de kolommen, wat op zich helemaal niet erg is, maar wat je altijd blijft zien na het lakken. Tenzij je de kolommen roestvrij maakt, met primer behandeld, schuurt, afplamuurd met 2 componenten plamuur, schuurt, afplamuurt, primerd, lakt, schuurt en aflakt. Tussendoor na het schuren elke keer heel goed schoonmaken.
Ik zou het wel weten. Je hoeft echt niet bang te zijn dat ze gaan doorroesten, dan ben je wel 100 jaar (of meer) verder.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
Yaksa schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:13:
[...]

Aftimmeren is simpeler en gaat een heel stuk sneller dan die kolommen proberen een beetje 'netjes' te krijgen.
Roest veroorzaakt kleine putjes in de kolommen, wat op zich helemaal niet erg is, maar wat je altijd blijft zien na het lakken. Tenzij je de kolommen roestvrij maakt, met primer behandeld, schuurt, afplamuurd met 2 componenten plamuur, schuurt, afplamuurt, primerd, lakt, schuurt en aflakt. Tussendoor na het schuren elke keer heel goed schoonmaken.
Ik zou het wel weten. Je hoeft echt niet bang te zijn dat ze gaan doorroesten, dan ben je wel 100 jaar (of meer) verder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrQOyLx4BJLpnhVBKS_SSkK2C6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3zSWufRrXdQp5jnPalvVJXU.jpg?f=fotoalbum_large

Op zich fijn om te weten dat het gebouw nog wel 100 jaar staat. 😁.

Aftimmeren doe ik wellicht nog maar licht behandelen en wat roestwerender maken kan geen kwaad neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:32
Fraggert schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:49:
[...]

Geinig, brunox is ook te koop in de schappen van de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
Wat misschien interessant is is om te achterhalen waarom ze zo roesten en of die oorzaak al opgelost is. Anders blijf je bezig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:01
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:15:[...]
[Afbeelding]
Op zich fijn om te weten dat het gebouw nog wel 100 jaar staat. 😁.
Aftimmeren doe ik wellicht nog maar licht behandelen en wat roestwerender maken kan geen kwaad neem ik aan?
Nu ik de close-up foto zie zou ik denken dat dit toch wel een wat ouder gebouw is. Die bovenkant van de kolom ziet er wel erg slecht uit. Wat draagt deze kolom? Misschien even een constructeur naar laten kijken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
No Hands schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:32:
Wat misschien interessant is is om te achterhalen waarom ze zo roesten en of die oorzaak al opgelost is. Anders blijf je bezig.
Het gebouw is al oud, hoe oud weet ik niet?
Er zat hiervoor een aantal jaar (4?) een cateringbedrijf in dat alles vloeistof dicht heeft gemaakt dus ik vermoed dat het er regelmatig vochtig was. Inmiddels valt dit erg mee maar het kan zo nu en dan nog wel eens vochtig zijn.

Als ik de kolom goed behandel en goed afwerk dan roest deze toch in principe niet meer??

[ Voor 8% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 07-05-2025 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
Yaksa schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:35:
[...]

Nu ik de close-up foto zie zou ik denken dat dit toch wel een wat ouder gebouw is. Die bovenkant van de kolom ziet er wel erg slecht uit. Wat draagt deze kolom? Misschien even een constructeur naar laten kijken.
Deze kolom draagt 1 derde van de balken constructie en de verdieping daarboven.
De hele schuur is 10 meter breed en 14 meter diep, er staan 3 van deze kolommen.
De eerste verdieping daar heb ik wat opslag maar op zich geen hele overdreven zware spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:28
Zet een (imitatie) kapiteel op de zuil, conserveer het ijzer, en laat alles in het zicht.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:42
Op de eerste (wazige) foto dacht ik aan een beetje vliegroest, maar de laatste foto ziet de kolom er niet zo best uit. Je moet daarbij wel bedenken dat het volume van roest 10x groter is dat van staal.
Zo veel mogelijk ontroesten en behandelen met een roestomvormer. Daarna in de menie en afschilderen.
Geen "wonderverf" gebruiken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:53
@Is_ Y_ Serious?
Meest logische verklaring voor de roest is condensatie. Paal staat op de vloer en zal kouder zijn dan de omgeving en in een vochtige omgeving zal het op de paal condenseren. Kan ook als het is afgetimmerd maar niet luchtdicht is en daarom onvoldoende kan ventileren.

Voor je gemoedsrust kan je het ontroesten met een staalborstel (eventueel op een haakse slijper), dan behandelen met roeststopper en dan behandelen met een goede verf. Ik gok dat je ook prima met de juiste verf er direct overheen kan.
Zelf heb ik een verroest meerpaal boven het water hiermee behandeld: https://www.verfgroothandel.nl/epifanes-black-bottom-1.html
10 jaar later zit er nog steeds prima op en dat is buiten.

Kan je de ruimte missen, gewoon lekker aftimmeren en niet meer aan denken.

[ Voor 8% gewijzigd door chrisborst op 07-05-2025 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
JukeboxBill schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:09:
Op de eerste (wazige) foto dacht ik aan een beetje vliegroest, maar de laatste foto ziet de kolom er niet zo best uit. Je moet daarbij wel bedenken dat het volume van roest 10x groter is dat van staal.
Zo veel mogelijk ontroesten en behandelen met een roestomvormer. Daarna in de menie en afschilderen.
Geen "wonderverf" gebruiken.
Dankjewel, dat ga ik doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:53:
[...]

Het gebouw is al oud, hoe oud weet ik niet?
Er zat hiervoor een aantal jaar (4?) een cateringbedrijf in dat alles vloeistof dicht heeft gemaakt dus ik vermoed dat het er regelmatig vochtig was. Inmiddels valt dit erg mee maar het kan zo nu en dan nog wel eens vochtig zijn.

Als ik de kolom goed behandel en goed afwerk dan roest deze toch in principe niet meer??
Dat zou je denken maar die kolom is er toch ooit ook goed behandeld en afgewerkt ingegaan. Lekker dik in de gekookte lijnzaadolie. Dat houdt vocht wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
chrisborst schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:10:
@Is_ Y_ Serious?
Meest logische verklaring voor de roest is condensatie. Paal staat op de vloer en zal kouder zijn dan de omgeving en in een vochtige omgeving zal het op de paal condenseren. Kan ook als het is afgetimmerd maar niet luchtdicht is en daarom onvoldoende kan ventileren.

Voor je gemoedsrust kan je het ontroesten met een staalborstel (eventueel op een haakse slijper), dan behandelen met roeststopper en dan behandelen met een goede verf. Ik gok dat je ook prima met de juiste verf er direct overheen kan.
Zelf heb ik een verroest meerpaal boven het water hiermee behandeld: https://www.verfgroothandel.nl/epifanes-black-bottom-1.html
10 jaar later zit er nog steeds prima op en dat is buiten.

Kan je de ruimte missen, gewoon lekker aftimmeren en niet meer aan denken.
Top, dankjewel. Ik kan de ruimte wel missen maar ik wil graag de roest verwijderen ofwel vertragen. De vorige eigenaar was nogal nonchalant. Liet houtworm zitten, regen binnen druppen etc. Ik wil graag de boel netjes maken,. zeker voor mijn gemoedstoestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
No Hands schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:12:
[...]

Dat zou je denken maar die kolom is er toch ooit ook goed behandeld en afgewerkt ingegaan. Lekker dik in de gekookte lijnzaadolie. Dat houdt vocht wel weg.
Gekookte lijnzaadolie in deze toestand of is dat in het verleden gebeurd? Maar goed, gegalvaniseerd staal roest vaak na verloop van tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-06 11:30
Google maar eens op : Owatrol. Antiroest: Dringt door en sluit metaal af tegen corrosie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
Truffeltje schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:25:
Google maar eens op : Owatrol. Antiroest: Dringt door en sluit metaal af tegen corrosie.
Dankjewel. Nu moet ik even kijken wat het beste middeltje is.

Ik zie dat erna ook verf overheen kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 07-05-2025 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
Ik denk dat ik eerst met een staalborstel op een boor bezig ga. Dan de boel schoonmaak. Dan Owatrol gebruik en vervolgens een metaal lak eroverheen gooi.

Ik ga ervanuit dat de palen er dan voorlopig tegenaan kunnen en niet verder roesten, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:14:
[...]

Gekookte lijnzaadolie in deze toestand of is dat in het verleden gebeurd? Maar goed, gegalvaniseerd staal roest vaak na verloop van tijd.
Nee gekookte lijnzaadolie als je de roest weggewerkt hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-06 12:37
Rare sandwichpanelen constructie als omtimmering. Ik vermoed dat dit een voedselverwerkende bedrijfsruimte is geweest. Alles foodsafe afgewerkt en ondertussen ro(es)t de draagconstructie achter de panelen weg door de warme vochtige lucht...

Zou inderdaad de kolommen aanpakken en opnieuw conserveren maar het wegnemen van de oorzaak: namelijk condensatie en warme vochtige lucht voorkomt verdere degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
Gerundium schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:51:
Rare sandwichpanelen constructie als omtimmering. Ik vermoed dat dit een voedselverwerkende bedrijfsruimte is geweest. Alles foodsafe afgewerkt en ondertussen ro(es)t de draagconstructie achter de panelen weg door de warme vochtige lucht...

Zou inderdaad de kolommen aanpakken en opnieuw conserveren maar het wegnemen van de oorzaak: namelijk condensatie en warme vochtige lucht voorkomt verdere degradatie.
Dat klopt idd helemaal.

Het zal er in de winter wel wat vochtig zijn maar in vele mindere maten dan voorheen. Het is een garage waar op dit moment nog geen verwarming in zit. Ik weet ook nog niet of ik er verwarming in ga plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
No Hands schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:46:
[...]

Nee gekookte lijnzaadolie als je de roest weggewerkt hebt.
Dat is dan op het blanke metaal. Dat zou de voorkeur hebben op lak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:39
Eens die gekookte* lijnzaadolie erop kun je het de komende tien, vijftien jaar niet meer lakken. Misschien heb je op een oldtimerding of boerenmuseum wel eens een trekker gezien die er ongeverfd donkerbruin uitzag: die is met lijnolie geconserveerd, dat was in die jaren voor de boer goedkoper dan verf.

Ik wil nog wel eens wat ontroesten in een badje Rustyco. Die pilaren zou je dan na het staalborstelen kunnen inpakken met de gelvariant. Die is herbruikbaar, maar het moet niettemin goedkoper kunnen.

*ongekookte blijft 'nat' en plakkerig

[ Voor 6% gewijzigd door trabant op 07-05-2025 20:21 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:09
Yaksa schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:35:
[...]

Ik ben GEEN constructeur. Maar (famous last words!) Dit ziet er uit als lichte oppervlakte roest. Je moet bedenken dan 1cm aan roest dikte ongeveer gelijk staat aan 1mm opgevreten staal dikte. Nou is de wanddikte van dit soort kolommen vaak >4mm. Stel dat je een halve mm staal hebt opgevreten met die roest op een paar plekken, is dat constructief een risico? Nogmaals, ik weet het niet en als je de roest verwijdert en je vertrouwt het niet: zeker een specialist naar laten kijken.. Zie ook foto's van de roest hieronder en van het eindresultaat.. het is echt niet zo dat ik nou door de bodem van mijn bootje heen trap ofzo. Ondanks de hoeveelheid roest is de hoeveelheid staal wat is verdwenen bijna verwaarloosbaar.
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:06:
[...]

Is het niet zo dat Brunox de roest verder verwijderd dan bijvoorbeeld je genoemde product?
Of maakt dit niet uit?
Dat is een goede vraag! Nee, zowel Brunox als Brantho Korrux kapselen de roest in en stabiliseren het zodat het niet verder roest. Als je de roest echt wil verwijderen moet je een roestverwijderaar gebruiken als RustyCo (hierboven door iemand ook al genoemd).

Praktijkvoorbeeld in mijn bootje (staal en water == roest :X )

Startpunt (na al wat mechanisch verwijderen van de roest):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0r2yPneWO0YA2K-ewEySHa2ZhFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ufCQ3atul2EgKSgwHJQWQ0l.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst zo goed mogelijk mechanisch losse roest verwijderen (slijptol of boormachine met staalborstel erop werkt uitstekend) en dan in de RustyCo, afdekken en laten intrekken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMnymZqzI0xuDss7r13LkRfaB1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QVnE6qFoka8GYPvtRJo1gNQ.jpg?f=fotoalbum_large

resultaat na RustyCo (meeste roest weg):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57B_tyQuu_7XSlZdh7Bt4HCHgCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4j03ve6HYGxbl1iHvSdete1.jpg?f=fotoalbum_large

Brunox roest stabilisatie om de overgebleven roest (er is altijd wel wat roest wat overblijft) in te kapselen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4wxpewtMaz6Zq8xV6yuGlnwd-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZepTLBvr2MBo5pIGFZxyka3s.jpg?f=fotoalbum_large

Gewone metaal primer er overheen en daarna kun je eventueel aflakken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjo8sju19mOEjMbSLpDS7XYHz-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPDL6ZaOJ7NinEmUDs6LUsqR.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld 2 maar nu zonder Brunox en Primer, maar met Brantho Korrux (Een product dat ik later pas ontdekte!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4c3MUV78dWjxudUK0ZujmywCSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PnYT5p6qcEMmgh30YVjXdNR.jpg?f=fotoalbum_large

Mechanisch ontroesten (slijptol en boormachine met staalborstel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5o-TLDNwUE2QbP61Iwzywuxqfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCbtqf2jfKNnmooEn3r0wwsN.jpg?f=fotoalbum_large

RustyCo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMCj_EwssLff4Hs9mCE4hPWxdzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Snd254WmH5Owcre0ArIhmumE.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna in 1x door met Brantho Korrux (kapselt de overgebleven roest in, dus hetzelfde als Brunox, is een primer en een aflak in 1 potje!). Twee laagjes er op gezet en dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWOgLWqcX2888yeirIrjVE-Hyks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Qdi2jvAND6DgsuNghJcEyeV.jpg?f=fotoalbum_large

Nu terug naar jouw situatie:
Als je alleen wilt voorkomen dat de paal verder gaat roesten dan is losse roest (mechanisch) verwijderen en dan gewoon overschilderen met Brantho Korrux (eerst even ontvetten natuurlijk) voldoende.

Wil je alle (of zo veel mogelijk roest) er af, kun je als tussenstap tussen mechanisch verwijderen en overschilderen met Brantho Korrux de paal insmeren met RustyCo gel, inpakken met folie en laten intrekken. Dan gel verwijderen, resultaat bekijken en eventueel weer RustyCo, of aflakken met Brantho Korrux.

Wil je nou ECHT alles weten over middeltjes tegen roest en hoe goed ze werken.. Hier een link naar iemand die een 'vrij uitgebreide' (understatement van het jaar!) onafhankelijke test heeft gedaan: https://www.oldtimerautosite.nl/roest_test_2.htm
en
https://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm

[ Voor 10% gewijzigd door FragDaddy op 08-05-2025 09:27 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
FragDaddy schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:07:
[...]

Ik ben GEEN constructeur. Maar (famous last words!) Dit ziet er uit als lichte oppervlakte roest. Je moet bedenken dan 1cm aan roest dikte ongeveer gelijk staat aan 1mm opgevreten staal dikte. Nou is de wanddikte van dit soort kolommen vaak >4mm. Stel dat je een halve mm staal hebt opgevreten met die roest op een paar plekken, is dat constructief een risico? Nogmaals, ik weet het niet en als je de roest verwijdert en je vertrouwt het niet: zeker een specialist naar laten kijken.. Zie ook foto's van de roest hieronder en van het eindresultaat.. het is echt niet zo dat ik nou door de bodem van mijn bootje heen trap ofzo. Ondanks de hoeveelheid roest is de hoeveelheid staal wat is verdwenen bijna verwaarloosbaar.

[...]

Dat is een goede vraag! Nee, zowel Brunox als Brantho Korrux kapselen de roest in en stabiliseren het zodat het niet verder roest. Als je de roest echt wil verwijderen moet je een roestverwijderaar gebruiken als RustyCo (hierboven door iemand ook al genoemd).

Praktijkvoorbeeld in mijn bootje (staal en water == roest :X )

Startpunt (na al wat mechanisch verwijderen van de roest):
[Afbeelding]

Eerst zo goed mogelijk mechanisch losse roest verwijderen (slijptol of boormachine met staalborstel erop werkt uitstekend) en dan in de RustyCo, afdekken en laten intrekken
[Afbeelding]

resultaat na RustyCo (meeste roest weg):
[Afbeelding]

Brunox roest stabilisatie om de overgebleven roest (er is altijd wel wat roest wat overblijft) in te kapselen:
[Afbeelding]

Gewone metaal primer er overheen en daarna kun je eventueel aflakken
[Afbeelding]

Voorbeeld 2 maar nu zonder Brunox en Primer, maar met Brantho Korrux (Een product dat ik later pas ontdekte!)
[Afbeelding]

Mechanisch ontroesten (slijptol en boormachine met staalborstel)
[Afbeelding]

RustyCo
[Afbeelding]

Daarna in 1x door met Brantho Korrux (kapselt de overgebleven roest in, dus hetzelfde als Brunox, is een primer en een aflak in 1 potje!). Twee laagjes er op gezet en dit is het resultaat:
[Afbeelding]

Nu terug naar jouw situatie:
Als je alleen wilt voorkomen dat de paal verder gaat roesten dan is losse roest (mechanisch) verwijderen en dan gewoon overschilderen met Brantho Korrux (eerst even ontvetten natuurlijk) voldoende.

Wil je alle (of zo veel mogelijk roest) er af, kun je als tussenstap tussen mechanisch verwijderen en overschilderen met Brantho Korrux de paal insmeren met RustyCo gel, inpakken met folie en laten intrekken. Dan gel verwijderen, resultaat bekijken en eventueel weer RustyCo, of aflakken met Brantho Korrux.

Wil je nou ECHT alles weten over middeltjes tegen roest en hoe goed ze werken.. Hier een link naar iemand die een 'vrij uitgebreide' (understatement van het jaar!) onafhankelijke test heeft gedaan: https://www.oldtimerautosite.nl/roest_test_2.htm
en
https://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
Bedankt voor je bericht. Dat ziet er zeer netjes uit. Hier kan ik zeker wat mee. Top
Pagina: 1