Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasDice
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-09 11:59
Dag allemaal,

Recent ben ik verhuisd naar een appartement in een flatgebouw (bouwjaar 2017 volgens mij) waar geen aansluiting voor inductie was (vorige bewoners gebruikten een stopcontact inductiepitje :| ). In de meterkast ligt een 2x 16A kookgroep, waarvan bij de oplevering 1 van de 2 niet aangesloten was, en de andere op een verlengsnoer aangesloten is die uit het podium waar de keuken op staat komt (aannemelijk voor hun gasfornuis/oven combi waar ze alleen de ovenfunctie van gebruikten, gezien er geen gas is).

Ontevreden met deze (in mijn opzicht rare) aansluiting heb ik de woningcorporatie gevraagd om dit te repareren, en hebben ze dan ook na drie weken buiten de deur eten een elektricien langs gestuurd. Ze hebben vandaag een mooie perilex aansluiting gemaakt bij het fornuis, wat ik heel netjes vind. Nu blijkt echter dat alleen de eerder onaangesloten groep op deze perilex is aangesloten, en de andere nog steeds naar de verlengsnoer gaat.

Zover mijn kennis gaat betekent dit dat mijn fornuis maar op halve kracht kan werken, dat vind ik wel jammer. Mijn vraag aan jullie is: moet ik dit accepteren, of kan ik eisen dat ze allebei de groepen naar het fornuis leggen? Ik ben zeker geen expert, maar het lijkt me dat er ook wel technische redenen zijn om de twee groepen niet zo op te splitsen? Ik ben erg benieuwd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:06
Je kan eisen wat je wilt maar op welke grond eis je wat?

Hoe zit het bij de buren? Hoe zat het standaard toen het appartement werd opgeleverd? Die situatie kun je waarschijnlijk wel eisen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LukasDice
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-09 11:59
De keuken is non-standaard, er was een regeling bij de oplevering dat je voor een vergoeding een eigen keuken er in kon zetten (die dan technisch van de woningcorporatie is), of dat je een standaard keuken krijgt. Ik neem aan dat de originele bewoners zelf aan de haal zijn gegaan met de elektra van keuken (dat is wel te merken met andere stroomaansluitingen in de keuken).

Bij de mensen uit het blok die ik ken zit allemaal 2x 16A perilex (wel allemaal de standaard keuken). Ik weet niet of er een grond is waar ik zo'n eis op zou kunnen baseren. Twee gronden die ik eventueel zou kunnen verzinnen is de (on)brandveiligheid van het opsplitsen van een kookgroep, of de verplichtingen die een verhuurder heeft als het gaat om aanbieden van een kookaansluiting. Daar heb ik geen verstand van en vooral dat vraag ik me af denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door LukasDice op 07-05-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:53
Maar als er al een kookgroep is met een leiding dan kan je daar toch de juiste bekabeling naar toe (laten) trekken. Ik vermoed omdat 1 groep van de kookgroep al aangesloten was de electricien de 2de heeft gebruikt voor een aansluiting in de keuken.
Wellicht wat foto's om het duidelijk te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:02
In mijn ogen is het vrij simpel: een Perilex kookplaataansluiting impliceert dat er twee B16-groepen zijn, of een krachtstroomgroep. Niet één B16-groep. Dan had je net zo goed een Schuko-stopcontact kunnen installeren. Ik zou dan ook vragen om een Perilex met twee achterliggende groepen, zoals gebruikelijk.

Mogelijk is het ook helemaal niet volgens de norm: van een krachtstroomgroep mag je ook niet zomaar een enkelfasige groep aftakken volgens de NEN1010. Waarom dan wel bij een kookgroep?

Maar goed, ik zou me focussen op het eerste argument. "Normale" kookplaten hebben een aansluitvermogen van 7,4 kW, en "normale" Perilexstopcontacten hebben dat beschikbaar. Een Perilex met één groep is dus niet conform de redelijke verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Er zijn ook 1 fase 4-pits 3.500 watt kookplaten, en dan voldoet een 1x16a groep helemaal prima ;)

En die kan dus prima op een 2x16a groep, en heb je nog 3.700 watt over voor een oven. Splitsen is dan opzich niet heel raar ;) Ik doe namelijk exact het zelfde, want ik heb een 4 pits inductie kookplaat van 3.500 watt met een schuko/grady-stekker en een oven :P

Ik heb alleen m'n meterkast/installatie niet aangepast (wat bij de TS blijkbaar wel gedaan is). M'n Perilex-wcd zit prima waar die zit, en heb ik het opgelost dat als ik hier weer weg ga, de nieuwe bewoner niet het zelfde gezeur gaat krijgen waar de TS nu mee zit ;)

Adapter/verloop-stekker gemaakt.

Wel vaag dat de electricien het 2de setje niet aangesloten in de perilex want daar hangt nu blijkbaar een verlengsnoer aan.

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1