Nieuwe PC build 1440P gaming excl GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-09 13:37
Mijn huidige PC (zie handtekening) is nu 4 jaar oud. Het begint weer te kriebelen om iets nieuws te bouwen. Ik heb overwogen om mijn huidige PC te upgraden met nieuwe MOBO, RAM en CPU maar heb weinig zin om alles om te gaan hangen en een (huidige) halve PC door te geven/verkopen. Ik neig daarom naar een compleet nieuwe build (ook leuker) en mijn huidige PC doorgeven aan mijn broer. Rationeel gezien is een nieuwbouw niet nodig maar ik haal er veel plezier uit. Daarnaast zit ik veel uren per week achter de PC en vind ik het fijn als dingen gewoon snel en soepel werken. Graag jullie ongeventileerde mening op onderstaande.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik de PC voornamelijk voor simpel browsen, series, en Office werk maar wil ook op 1440 recente games kunnen spelen met goede framerates. Ik heb nog een aantal games op de plank liggen waar ik tijd voor wil maken met een nieuwe PC. Het zou mooi zijn als ik die met hoge/maximale settings kan spelen. O.A. RDR2, Uncharted Legacy of Thieves, Sniper Elite 5/6 en tzt ook GTA6. Daarnaast speel ik af en toe competitive CS2 maar daarvoor is mijn huidige PC ook goed genoeg.

Voorlopig wil ik mijn huidige GPU houden en die later upgraden. Ik heb momenteel een RTX 3080TI (MSI Ventus). Dat is voorlopig goed genoeg, mogelijk upgrade ik die later nog eens, afhankelijk van hoe veel ik ga gamen en hoe erg het een bottleneck wordt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voornamelijk goede prijs/kwaliteit. Ik hoef niet het duurste maar wil wel featureproof zitten. Als iets meer kost en significant betere performance geeft dan is dat de overweging waard. Excl gpu zit ik nu op 1500 maar er is ruimte.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn GPU dus voorlopig. Daarnaast ook mijn randapparatuur: (1440P en 4K) monitoren, muis, keyboard en headset.

In principe kan ik ook nog componenten vanuit mijn huidige build wisselen met die van de nieuwe build. Bijvoorbeeld dat ik een goedkopere CPU koeler in mijn huidige build zet en mijn huidige Noctua meeneem naar mijn nieuwe build. Benieuwd wat jullie daarin adviseren. Datzelfde geldt ook voor de SSD maar niet voor de PSU aangezien ik futureproof wil zijn en mijn huidige 850watt beter kan upgraden naar 1000 watt ivm mogelijke toekomstige nieuwe GPU

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor nu dus de basale componenten exl gpu. Ik ga voor 2 SSDs, ik heb nu gekozen voor een zuinige (1TB) ssd voor mijn OS en Apps. De andere 2TB gebruik ik voor de games. Data bewaar ik op mijn NAS

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen, ik ga voor prijs/kwaliteit. De 9800X3D is voor mij een no-brainer, de rest moet daarbij passen. De Noctua NHD15 vind ik ook erg fijn en wil ik houden/opnieuw.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Prijs/kwaliteit. Indien mogelijk ook niet teveel geluid. Ik wil de komende jaren weer safe zitten (na eventuele upgrade van GPU)

Geen behoefte aan RGB (die leeftijd ben ik ontgroeid :+). De case moet wel goed stofvrij kunnen blijven en goede koelprestaties hebben.

Ga je overklokken?
In eerste instantie niet, mogelijk later

Wat verwacht je van ons?
- Is een nieuwe build logisch of ga ik er gezien voorgestelde componenten te minimaal op vooruit?
- Als ik voor een nieuwe PC ga, is het dan logischer om compleet vanaf niets te beginnen of valt er nog iets te combineren met de huidige pc?
- Vooral een check op Moederbord, RAM, PSU, SSDs en Case. De CPU en koeler weet ik vrij zeker.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 499,90€ 499,90
1MoederbordenGigabyte X870 GAMING WIFI6€ 219,99€ 219,99
1BehuizingenFractal Design Meshify 2€ 149,-€ 149,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 96,08€ 96,08
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 113,90€ 113,90
1VoedingenCorsair RM1000x (2024)€ 165,90€ 165,90
1SSD'sLexar NM710 1TB€ 55,-€ 55,-
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 164,90€ 164,90
Totaal€ 1.464,67

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE is net zo stil en koel voor 1/3 van de prijs.

PSU van 1KW is niet echt nodig, tenzij je een 5090 aan gaat schaffen. uitvoering: be quiet! Pure Power 12 850W is een goedkoper alternatief.

De behuizing is inmiddels 5 jaar oud. Mogelijk kan je iets modernere en goedkopers nemen: uitvoering: be quiet! Pure Base 501 Airflow Black of uitvoering: Chieftec APEX AIR

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:32
De gewone meshify 2 is GROOT - wil je niet liever de compact - of natuurlijk een andere die dekar aanbeveelt. (al vind ik de meshify 2 erg fijn bouwen.

Waarom 2 losse SSDs?

Waarom x870 bord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
Dekar schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:55:
uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE is net zo stil en koel voor 1/3 van de prijs.

PSU van 1KW is niet echt nodig, tenzij je een 5090 aan gaat schaffen. uitvoering: be quiet! Pure Power 12 850W is een goedkoper alternatief.

De behuizing is inmiddels 5 jaar oud. Mogelijk kan je iets modernere en goedkopers nemen: uitvoering: be quiet! Pure Base 501 Airflow Black of uitvoering: Chieftec APEX AIR
Goede tip van de koeler, ik kende hem nog niet (ben er ook alweer 4 jaar uit). Net even een vergelijking gekeken en de Noctua is ietsje koeler en stiller. Ik denk dat ik jouw optie koop voor mn huidige build en mijn Noctua overzet naar de nieuwe build.

De PSU die jij noemt is gold gecertificeerd en niet volledig modulair wat wel de voorkeur heeft ivm cablemanagement. Ik ben tevreden met Croshair dus die heeft wel een lichte voorkeur. Ik wil het liefst open laten wat voor GPU ik in de toekomst koop dus voor de relatief lage meerprijs neig ik dan toch eerder naar de genoemde PSU in mijn overzicht.

Behuizing vond ik erg lastig. Ik heb vooral gekeken naar de maat/airflow (groter geeft doorgaans meer koeling), de meeste recente aansluitingen op de frontpanel en goede stoffilters. Daarnaast ook het esthetische. Zie nu idd dat mijn optie al wat ouder is, zal nog eens wat opties naast elkaar zetten inclusief de jouwe.
99ruud99 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:02:
De gewone meshify 2 is GROOT - wil je niet liever de compact - of natuurlijk een andere die dekar aanbeveelt. (al vind ik de meshify 2 erg fijn bouwen.

Waarom 2 losse SSDs?

Waarom x870 bord?
Groot is geen probleem in mijn geval. Ik heb een hoekbureau en de case staat achter mijn monitoren in de hoek waar voldoende ruimte is. Bovendien is hij ongeveer dezelfde maat als mijn huidige case die ik ook niet te groot vind. Fijner voor het bouwen, cablemanagement en airflow. Zoals hierboven genoemd ga ik de case nog wel heroverwegen.

2 SSDs eigenlijk uit gewoonte. Op die manier scheid ik de games en alle overige apps van elkaar alhoewel ik ook partities aan kan maken natuurlijk. Misschien is 1x 4TB idd logischer en wat goedkoper (in verbruik).

Moederborden weet ik wat minder vanaf moet ik bekennen. Aangezien ik gekozen heb voor een high-end CPU vond ik het logisch om er ook een high-end moederbord bij te kiezen. Ik heb wat gegoogled en mede vanwege dit overzicht en futureproofing voor een X870 chipset gekozen. Hij kreeg daarnaast goede reviews, heeft wat ik wil aan headers en valt volgens mij goed in mijn prijs/kwaliteit afweging. Of heb jij een betere suggestie?

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Futureproof is een WIFI 7 bord: uitvoering: Gigabyte B850 AORUS ELITE WIFI7

Ik begrijp je argument over de voeding. Ik heb zelf nooit problemen met non-modulaire voedingen. Die moffel je makkelijk weg in een grote behuizing onderin dat aparte kamertje waar je de voeding plaatst.

Overigens koelt de Peerless Assassin soms ook beter in benchmarks: YouTube: The Champ: $41 Thermalright Peerless Assassin CPU Cooler Review & Be...

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
Dekar schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:57:
Futureproof is een WIFI 7 bord: uitvoering: Gigabyte B850 AORUS ELITE WIFI7

Ik begrijp je argument over de voeding. Ik heb zelf nooit problemen met non-modulaire voedingen. Die moffel je makkelijk weg in een grote behuizing onderin dat aparte kamertje waar je de voeding plaatst.

Overigens koelt de Peerless Assassin soms ook beter in benchmarks: YouTube: The Champ: $41 Thermalright Peerless Assassin CPU Cooler Review & Be...
Wifi heb ik niet nodig, leuke gimmick als het erop zit maar mn PC zal aan een kabel liggen. Zijn er andere redenen om af te wijken van het X870 moederbord die ik noemde?

Verder dank voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 18:49
Even advocaat van de duivel spelen :)
Ik begrijp dat het fijn is om een nieuwe pc te bouwen,maar is het niet slimmer om te wachten tot je ook je GPU gaat upgraden?

Met deze upgrade van je CPU ga je echt minimale verbetering zien. Als je al iets gaat merken.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvaruni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 15:45
Ik heb net een soortgelijke update gedaan (wel GPU ook een upgrade van 4060 Ti naar 5080). Omwille van redenen eerst GPU, en pas later de mobo+cpu upgrade vanaf een B450+5700X3D. Hopelijk kan mijn advies dan ook helpen.

Je merkt wel degelijk een verschil van een 5xxx naar de 9800X3D, maar het is enorm afhankelijk van het spel. RDR2, Uncharted, GTA V maken geen enkel verschil. Oblivion Remastered is het verschil tussen een schokkerig spelen of helemaal niets van stotteren.

Moederbord: waarom niet de MSI Pro B650-S ? Nog steeds een stevig bord, goede besparing, geen LEDs in welke vorm dan ook. En de 9800X3D is geen heftige CPU. Het verbruik is vrij laag, en overclocken doe je tegenwoordig vooral door undervolten. Dit MSI bord biedt meer dan voldoende capaciteit om dat te doen. Misschien wegblijven van ASRock opties. Er zijn nogal wat gevalletjes waar de 9800X3D in rook opgaat, mogelijk door het variabele voltage op de ASRock bordjes.

Voeding: blijf bij jouw keuze. Modulair, ATX 3.1, Platinum ... uitstekende keuze. Voor al deze eisen samen een uitstekende prijs.

Geheugen: niet zeker of CL30 de meerprijs waard is. Ik heb zelf gekozen voor CL32 en overclocked naar CL30. Eerder een gevalletje "omdat het kan" want veel verschil merk ik niet.

Verder allemaal goed, vooral persoonlijke keuzes (kast, 1 of 2 SSD, etc).
Pagina: 1