Hoe belangrijk is kunnen stellen van poeren voor overkapping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:08

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik wil een overkapping met zadeldak gaan plaatsen van ongeveer 6 x 6 meter.
Daarvoor wil ik een 10-tal staanders gaan gebruiken.
De staanders wil ik direct op de poeren zetten. Dus niet meer verstelbaar. Dat er dan contact is, en er water tussen zou komen zitten, neem ik op de koop toe.

Ik heb het plan om de poeren van 60 hoog zo'n 20 cm boven het maaiveld uit te laten komen.
De poeren wil ik op betontegels van 60x60x5 zetten. Daaronder eerst wit zand.
We zitten hier overigens op zandgrond.

Ik wil de poeren op die manier allemaal met elkaar in verhouding uitlijnen en op dezelfde hoogte krijgen.
Daarna snelbeton langs de poeren en dan staan ze vast.
Dan kan ik daarna dus niet meer stellen.

Mijn vraag is dus of dit bezwaarlijk is.
Ook al verzakt een poer nog een centimeter later... is dit van veel invloed bijvoorbeeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgH5wxyYFhQJ8h9QaNgNXZcAIow=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZAZURf0yttHvWm9mfObRUyXD.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:52
Nee hoor, als je precies bent met plaatsen en de grond is stabiel zie ik geen bezwaren.

Heb een aantal verandas gebouwd en nog nooit terug geweest om poeren na te stellen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:32
Hoe wordt de verbinding van de kolom op de poer? Zit hier wat speling in, of zit dit allemaal 'strak'?

Een verschilzakking (rechtstandig) van een van de poeren is namelijk ook nog wel aan de bovenzijde van de kolommen op te lossen, maar als een poer schuin wegzakt en de kolom zit er zonder enige speelruimte strak bovenop, dan wordt het al snel heel scheef...
Dat zal overigens alleen tijdens uitvoering spelen, want als alles eenmaal gekoppeld is, loopt het wel los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
BBBrt schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:35:
Hoe wordt de verbinding van de kolom op de poer? Zit hier wat speling in, of zit dit allemaal 'strak'?
Draadeinde steekt uit de poer.

Afbeeldingslocatie: https://www.detolbrug.nl/uploads/products/915/normal/1298_antraciet-betonpoer-15x15_t5.jpg

Aan de onderkant van de staander is een plaatje met schroefdaad (iets verdiept) vastgeschroefd.

Staander wordt er op gedraaid tot hij klem zit tegen de poer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Even een rotatielaser lenen en dan zet je die dingen +-2mm neer. Maar wel een gekloot met een 60x60x5 tegel in een gat. Als je daar 5mm wil zakken en je moet die tegel er weer uithalen zul je nog een hoop vloeken :D

Maar in principe kun je dus met de schroefdraad op de staander de uitmiddeling doen. Die hoeft technisch niet helemaal aangedraaid te zitten. Maar dan moet je alsnog zorgen dat de kier niet ergens 1cm wordt en ergens anders 4cm :P

Verder: Goed aanstampen en het wit zand aanwateren.

[ Voor 30% gewijzigd door AtomicShockwave op 07-05-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:54:
Maar in principe kun je dus met de schroefdraad op de staander de uitmiddeling doen. Die hoeft technisch niet helemaal aangedraaid te zitten. Maar dan moet je alsnog zorgen dat de kier niet ergens 1cm wordt en ergens anders 4cm :P
Maar dit wil ik dus niet. Dat is bijna de essentie van mijn vraag.
Ik wil 0 cm.

Dus als de poeren eenmaal staan, dan de palen erop en dan niks meer aan doen.
Behalve snelbeton langs de poeren.

In de tegels bevestig ik 2 ogen en dan een takel boven het gat. Zodat je hem redelijk snel omhoog kunt halen.
Maar voordat ik er ueberhaupt een tegel inleg, zorg ik al dat het zandbed op de goede hoogte is.
Beetje op dezelfde manier zoals ze bij betonvloeren kijken of je overal op dezelfde hoogte zit.

Afbeeldingslocatie: https://campingdepapaver.nl/wp-content/uploads/2021/08/beton-storten.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Rzaan op 07-05-2025 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Rzaan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:57:
[...]

Ik wil 0 cm.

Dus als de poeren eenmaal staan, dan de palen erop en dan niks meer aan doen.
Ja, dat kan ook, maar dan ben je gewoon uren aan het godveren bij het plaatsen van de poeren. Ik wil alleen even waarschuwen, want dat zijn zware rotdingen in een gat in de grond, en is precies de reden dat een bouwbedrijf dat anders doet.

Die zullen altijd het grove werk ongeveer goed doen, en dan nastellen.

[ Voor 6% gewijzigd door AtomicShockwave op 07-05-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:00:
[...]

Ja, dat kan ook, maar dan ben je gewoon uren aan het godveren bij het plaatsen van de poeren. Ik wil alleen even waarschuwen, want dat zijn zware rotdingen in een gat in de grond, en is precies de reden dat een bouwbedrijf dat anders doet.

Die zullen altijd het grove werk ongeveer goed doen, en dan nastellen.
Die zijn inderdaad van grote stappen snel klaar. Maar die nemen ook een klus aan en dan is tijd geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Je kunt een stukje eiken tussen poer en douglas paal doen als je zonder ruimte palen wil plaatsen. Eiken kan beter tegen nattigheid dan douglas.

Aan de paal kant bruislijmen en tussen poer en eiken goed (vol) kitten zodat er geen vocht tussen kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Rzaan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:04:
[...]

Die zijn inderdaad van grote stappen snel klaar. Maar die nemen ook een klus aan en dan is tijd geld.
Jup, maar je idee klopt, je meet met een laserbaak de diepte tot het goed is.

Het fijnste is als je poeren allemaal exact hetzelfde zijn. Dan kun je het zandbed heel goed aanstampen, aanwateren, een nacht laten zakken, en op diepte afschrapen. Dat is denk ik het snelste in deze. dan hoef je het er maar op te leggen als het zandbed goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Terrz schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:08:
Je kunt een stukje eiken tussen poer en douglas paal doen als je zonder ruimte palen wil plaatsen. Eiken kan beter tegen nattigheid dan douglas.

Aan de paal kant bruislijmen en tussen poer en eiken goed (vol) kitten zodat er geen vocht tussen kan komen.
Ik maak me niet zo'n zorgen om dat water.
De onderkant zou ik ook dicht kunnen 'plamuren' met lijm o.i.d.

Het gaat me vooral om tegen welke problemen ik zou kunnen aanlopen als ik de mogelijkheid tot achteraf stellen opgeef door geen hoogteverstellings-plaatjes te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Controleer in iedergeval van te voren goed of de draadschroef op de betonpoer recht is aangebracht en “moer”/gat in de paal.

Gebruik in het witte zand eventueel betonmortel om tehet nog extra te verstevigen. Al is 60x60 tegels al erg stevig. Hoe ga je deze tegels waterpas liggend krijgen in het gat van de betonpoer? Is dat gat dan ook 60x60? Betonpoeren zijn hoe breedt?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Rzaan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:04:
[...]

Goedkoop is duurkoop ;) Kwantiteit is iets anders dan kwaliteit, weet waar je voor kiest ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05 17:46

TheBorg

Resistance is futile.

Ik zou niet gaan proberen hele grote tegels op de mm gelijk te leggen. Dat is zoals iemand al noemde echt een pokke klus. Dan kun je nog beter gewoon 10x beton in een gat gooien op gelijke hoogte.

Je zou tussen de paal en de poer EPDM kunnen doen. Vroeger gebruikte ze lood. Soms wordt ook wel constructielijm gebruikt.

Als je 0mm speling wilt, dan heb je ook geen schroefdraad in de paal nodig, gewoon een gat is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:11:
[...]

Jup, maar je idee klopt, je meet met een laserbaak de diepte tot het goed is.

Het fijnste is als je poeren allemaal exact hetzelfde zijn. Dan kun je het zandbed heel goed aanstampen, aanwateren, een nacht laten zakken, en op diepte afschrapen. Dat is denk ik het snelste in deze. dan hoef je het er maar op te leggen als het zandbed goed is.
Zo zie ik het inderdaad voor me.
Zandbed aanstampen, inwateren, rusten, nameten.
Als alles goed is, dan tegels in het gat.
Dan nogmaals meten en eventueel nog zand weg of erbij.
Dan identieke poeren op de tegels.
Voor de zekerheid nogmaals meten.
Dan palen erop schroeven, meten of ze echt verticaal staan en schoren ertegen.
Ruime hoeveelheid snelbeton (of gewoon beton als ik de tijd heb)

Alleen even kijken of je zo'n laserbaak (ik wist niet dat het zo heette) ergens kunt huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Falcon schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:13:
Hoe ga je deze tegels waterpas liggend krijgen in het gat van de betonpoer? Is dat gat dan ook 60x60? Betonpoeren zijn hoe breedt?
Ja, ik zal gaten moeten graven van minimaal 60 x 60.
De poeren zijn 17x17 als ik een paal van 15x15 gebruik, en 22x22 als ik palen van 20x20 gebruik.

Goede tip om van tevoren goed de verticale stand van het draadeinde in de poer te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
TheBorg schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:16:
Ik zou niet gaan proberen hele grote tegels op de mm gelijk te leggen. Dat is zoals iemand al noemde echt een pokke klus. Dan kun je nog beter gewoon 10x beton in een gat gooien op gelijke hoogte.
Daar had ik aan gedacht, maar het lijkt me veel lastiger om al die verschillende betonvullingen op dezelfde hoogte krijgen.
Bij zand + tegel is het wel zwaarder werk, maar ik kan in ieder geval blijven corrigeren met schep zand erbij of eruit tot ik goed zit.
Je zou tussen de paal en de poer EPDM kunnen doen. Vroeger gebruikte ze lood. Soms wordt ook wel constructielijm gebruikt.
Daar had ik al over gelezen. Zijn verschillende manieren inderdaad. Dat lood wordt ook gebruikt bij molens die ze restaureren.
Als je 0mm speling wilt, dan heb je ook geen schroefdraad in de paal nodig, gewoon een gat is voldoende.
Slim!
Gewoon flink lange boor met dezelfde diameter als het draadeinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:14

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Rzaan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:57:
[...]

Ik wil 0 cm.

[Afbeelding]
Lijkt me dat de staander dan waarschijnlijk niet recht op de poer komt te staan, maar een aantal graden verdraaid.
Op een gegeven moment kun je niet meer verder draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Lolhozer op 07-05-2025 19:32 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:22
Rzaan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:16:
[...]

Alleen even kijken of je zo'n laserbaak (ik wist niet dat het zo heette) ergens kunt huren.
Je kan, in combinatie met een kruislijnlaser, toch een willekeurige lat met een streepje er op gebruiken? Al heb je dan natuurlijk niet zo'n handige schaalverdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:22

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hoe groot en zwaar wordt de constructie? Zijn 60x60 tegels niet veel te groot?

Ik heb zelf poeren gestort, op 30x30 met een simpele bekisting. Staat al 8 jaar, forse overkapping. Zit hier wel op een hoog punt met alleen maar zandgrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Beekforel schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:04:
Hoe groot en zwaar wordt de constructie? Zijn 60x60 tegels niet veel te groot?

Ik heb zelf poeren gestort, op 30x30 met een simpele bekisting. Staat al 8 jaar, forse overkapping. Zit hier wel op een hoog punt met alleen maar zandgrond.
We zitten hier - net onder Eindhoven - volgens mij ook op alleen maar zandgrond.

De constructie wordt 6 x 6 meter.
3 wanden dicht.
Geen platdak, maar een zadeldak met daaronder een vloer (zolder zeg maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
marcop23 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:58:
[...]

Je kan, in combinatie met een kruislijnlaser, toch een willekeurige lat met een streepje er op gebruiken? Al heb je dan natuurlijk niet zo'n handige schaalverdeling.
Ik heb van Parklife een kruislijnlaser gekocht.
Zou inderdaad ook moeten lukken met oldschool streepje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:22

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Rzaan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:10:
[...]

We zitten hier - net onder Eindhoven - volgens mij ook op alleen maar zandgrond.

De constructie wordt 6 x 6 meter.
3 wanden dicht.
Geen platdak, maar een zadeldak met daaronder een vloer (zolder zeg maar)
Ok das best een aardig hokje inderdaad. Ik heb 7,5x3 oid met plat dak. 8 staanders 15x15.

Qua stellen, ik denk ook dat het prima kan. Je zult bij het plaatsen secuur moeten werken maar je hoeft er later niks meer aan te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Beekforel op 07-05-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:45
Om op de originele vraag te antwoorden, totaal niet belangrijk als je alles waterpas neerzet op gelijke hoogte. En als er toch wat verzakt dan los je het dan toch op? wig ertussen, beetje opvullen met iets.
Wie dan leeft wie dan zorgt :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je maar binnen een halve cm kan werken is het eigenlijk altijd goed dan is de afwijking dus max 1 cm en dat wordt opgevangen door het afschot van het dak of je gaat oldschool en je maakt de palen op maat ( wat veel makkelijker is) die stel schroeven gaan met name over snelheid en gemak en op klei grond over na stellen iets wat op zand eigenlijk niet nodig is. een gebouw mag prima een beetje zetten (daar gaan we ook een beetje vanuit, daarom is er afschot op riool en dak.)

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 07-05-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:11
Dat lijkt me inderdaad een behoorlijke constructie. Is het geen idee om de draadeindes en stelplaat wel vrij te houden, maar de ruimte op er omheen op vullen met een klos hout? Dan kan je er altijd nog bij als je na moet stellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
twain4me schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:23:
Als je maar binnen een halve cm kan werken is het eigenlijk altijd goed dan is de afwijking dus max 1 cm en dat wordt opgevangen door het afschot van het dak of je gaat oldschool en je maakt de palen op maat ( wat veel makkelijker is)
Je bedoelt dat je de palen pas op lengte maakt nadat de poeren staan?

Wel heel erg suf dat ik daar niet aan gedacht heb.
Is inderdaad een stuk eenvoudiger.
Veel dank. Geeft een soort rust (klinkt misschien gek, maar is echt zo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Rzaan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:20:
[...]

Ja, ik zal gaten moeten graven van minimaal 60 x 60.
De poeren zijn 17x17 als ik een paal van 15x15 gebruik, en 22x22 als ik palen van 20x20 gebruik.

Goede tip om van tevoren goed de verticale stand van het draadeinde in de poer te controleren.
Begrijp ik het dan goed dat je het verschil van 60x60 en 21x21/17x17.. helemaal gaat opvullen met beton? Zou 30x30 tegels (evt wat dikker) niet veel praktischer zijn?

Heb je ook overwogen om betonpoeren met breedere poot te nemen ipv losse tegels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:32
Falcon schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:59:
[...]

Begrijp ik het dan goed dat je het verschil van 60x60 en 21x21/17x17.. helemaal gaat opvullen met beton? Zou 30x30 tegels (evt wat dikker) niet veel praktischer zijn?

Heb je ook overwogen om betonpoeren met breedere poot te nemen ipv losse tegels?
Dit is een mooiere optie ja.

Hoe had je het eigenlijk voor je gezien dat je de paal op de poer kunt schroeven, terwijl die nog los op de tegel staat? Dat gaat draaien en bewegen en gegarandeerd dat de tegel daarna niet volledig vlak meer ligt. Dan is inderdaad een gladde deuvel in een passend gat veel makkelijker. Paal erop en klaar. De paal wiebelt dan nog wel wat, voordat alles aan elkaar zit, maar als het één geheel is, merk je daar niets meer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Rzaan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:28:
[...]

Je bedoelt dat je de palen pas op lengte maakt nadat de poeren staan?

Wel heel erg suf dat ik daar niet aan gedacht heb.
Is inderdaad een stuk eenvoudiger.
Veel dank. Geeft een soort rust (klinkt misschien gek, maar is echt zo)
Je kan ook nog de tegels iets te hoog in de grond leggen en de poeren op maat slijpen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-05 20:42

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Houd er ook rekening mee dat die stelruimte een tweede doel heeft: vocht lozen. Met een kleine opening van 1cm kan er wind onder de paal door waaien en helpt de paalkop droog houden. Ook met een plaatje er op.
Als je het nagenoeg naadloos aansluit trekt er juist vocht de paal in langs deze weg en heb je sneller rot.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:30
Waterbeesje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:31:
Houd er ook rekening mee dat die stelruimte een tweede doel heeft: vocht lozen. Met een kleine opening van 1cm kan er wind onder de paal door waaien en helpt de paalkop droog houden. Ook met een plaatje er op.
Als je het nagenoeg naadloos aansluit trekt er juist vocht de paal in langs deze weg en heb je sneller rot.
Maar als je 10 tot 20 cm vrij bent van de grond, over welk vocht hebben we het dan? Regenwater zal toch geen probleem zijn lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-05 20:42

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Het is vooral het vocht dat er tussen kruipt. Ook de regen die langs de paal naar beneden loopt of opspat vanaf de grond, condens... Nat wordt het wel een keer hierdoor, maar als het daarna droogt gaat het hout een stukje langer mee. Moet het wel kunnen drogen uiteraard :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik dacht hoe groter het oppervlak hoe beter.
Maar in vervolgvragen wilde ik inderdaad nog vragen of 60x60 misschien geen overkill is.
Denk je dat 30x30 voldoende is?
[...]
Dit soort poeren kende ik alleen uit de profibouw en dan zijn ze enorm groot.
Dank voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Waterbeesje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:48:
Het is vooral het vocht dat er tussen kruipt. Ook de regen die langs de paal naar beneden loopt of opspat vanaf de grond, condens... Nat wordt het wel een keer hierdoor, maar als het daarna droogt gaat het hout een stukje langer mee. Moet het wel kunnen drogen uiteraard :)
Ik ga de poriën van de staander aan de onderkant zoveel mogelijk dichtmaken met kit, lijm o.i.d.
Misschien ook nog wel een stuk lood ertussen. Dat deden ze vroeger ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:39

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb iets vergelijkbaars gedaan, palen 20x20x100 op een fundatietegel 40x40x8. Inderdaad eerst het zandbed op hoogte en waterpas. Daarna de tegel er op en nogmaals waterpas en hoogte controleren. Soms moest de tegel er weer uit, soms was aan 1 kant handmatig ondervullen genoeg.
Was wel een werkje.

Maar het nastellen waar iedereen het over heeft snap ik niet. Wat valt er aan zo'n standaard poer nog na te stellen wanneer er wat zakt als de constructie in elkaar zit. De stelplaat zit onder op de balk geschroefd en daar zit een moer opgelast. Wil je deze hoogte verstellen moet je de hele kolom draaien.

Ik heb trouwens de hele stelplaat laten vervallen. Gaten ø24 onder in de palen geboord, vol constructielijm gespoten en in 1x op de poer gezet. Maar ik kon ook niet anders, ik heb een volledige bestaande overkapping van 6x5 meter in 1x op 6 poeren gezet. :X :P

Deze overkapping heeft voordat ik hem verplaatste alleen met lijm tussen poer en kolom op gemetselde poeren gestaan. :/

[ Voor 6% gewijzigd door blitzkrieg op 08-05-2025 11:26 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Rzaan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:22:

Ik wil de poeren op die manier allemaal met elkaar in verhouding uitlijnen en op dezelfde hoogte krijgen.
Daarna snelbeton langs de poeren en dan staan ze vast.
Dan kan ik daarna dus niet meer stellen.
Neem een balk met een gat er in en hang de poer met zijn schroefdraad op die manier onder de balk. Leg de balk over het gat zodat de poer in het gat hangt. Nu kan je de hoogte van de poer afstellen door deze te draaien en daarmee hangt de poer vrij boven de tegel in het gat. Je kan ze nu ook makkelijk op de juiste plek krijgen door de balk een beetje ver verschuiven.

Als je tevreden bent met de plaatsing gooi je er een laagje beton in en als dat hard is wat grond er overheen. Nu heb je vier paaltjes loodrecht in de grond op de plek en hoogte die je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
jadjong schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:32:
[...]

Neem een balk met een gat er in en hang de poer met zijn schroefdraad op die manier onder de balk. Leg de balk over het gat zodat de poer in het gat hangt. Nu kan je de hoogte van de poer afstellen door deze te draaien en daarmee hangt de poer vrij boven de tegel in het gat. Je kan ze nu ook makkelijk op de juiste plek krijgen door de balk een beetje ver verschuiven.

Als je tevreden bent met de plaatsing gooi je er een laagje beton in en als dat hard is wat grond er overheen. Nu heb je vier paaltjes loodrecht in de grond op de plek en hoogte die je wilt.
Bedoel je dat in principe dan de poer een beetje zwevend boven de tegel komt.
En dat je daarna de ruimte opvult met beton?
Het blauwe is beton in mijn schets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHAC-j8IaBaIc4dJbW9HNXBKexo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nLnXmDBoFJ1xdH2dQwHZLHE5.jpg?f=user_large

Het heeft me wel op een idee gebracht.
Ga ik eens even over nadenken en uitwerken.
Kom ik op terug.

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 08-05-2025 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
@AtomicShockwave @Falcon @twain4me @Beekforel

Naar aanleiding van de tip van @jadjong heb ik het volgende bedacht.

Ik graaf een gat en breng daar plastic in aan (blauwe lijn)
Dan bevestig ik de poer aan een houten balk en hang deze boven het gaat.
Ik zorg met blokken en palnkjes dat hij mooi horizontaal hangt.
Blijf net zo lang plankjes toevoegen en weghalen tot alle poeren op dezelfde hoogte hangen.
Controleneren met kruiswaterpas.
Ook checken of alle poeren in een rechte lijn staan (draad spannen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VglIq5VKenCB4SRbKBeyHXb0fw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mV3lmE5M5c439c1OqTje4YXE.jpg?f=user_large

Als alle poeren op diezelfde manier gesteld zijn, gooi ik in elk gat een lading beton (geel in deze tekening).
Misschien nog iets van een betonijzer erin eerst. (Of met bouten onder de poer vastmaken)
Beton goed aantrillen zodat het mooi onder de poer terecht komt.
Snel nogmaals alles checken en beetje takelen/neerdalen indien nodig.
Afdekken met plastic en een week niet aankomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qx3YhnOFTO0X9zqfLwf8HizhaaE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5NWSg9ycoW6w2jquDsrdPXXP.jpg?f=user_large

Zou dit werken?
Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
Rzaan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:00:

Blijf net zo lang plankjes toevoegen en weghalen tot alle poeren op dezelfde hoogte hangen.

[Afbeelding]

Als alle poeren op diezelfde manier gesteld zijn, gooi ik in elk gat een lading beton (geel in deze tekening).
Misschien nog iets van een betonijzer erin eerst. (Of met bouten onder de poer vastmaken)

[Afbeelding]

Zou dit werken?
Zo is het mij ook aanbevolen, alleen dan met snel beton maar dat komt op hetzelfde neer in grote lijnen. Voordeel is dat je met de moer de hoogte kan stellen en ook de uitlijning onderling is nog flexibel direct nadat je beton toegevoegd hebt. Mij werd drie zakken per poer snel beton aangeraden bij 20x20 palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
TLer schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:25:
[...]

Zo is het mij ook aanbevolen, alleen dan met snel beton maar dat komt op hetzelfde neer in grote lijnen. Voordeel is dat je met de moer de hoogte kan stellen en ook de uitlijning onderling is nog flexibel direct nadat je beton toegevoegd hebt. Mij werd drie zakken per poer snel beton aangeraden bij 20x20 palen.
Ah, zo nieuw is het dus niet :)

Hoe diep x breed was je totale gat?
En hoe diep zaten de poeren in de grond, en hoever staken ze er bovenuit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rzaan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:05:
[...]

Er zijn vele wegen naar rome, kies er 1 die bij je skillset, gereedschap en beschikbaarheid van materialen past. En ja , ook dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Rzaan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:00:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zou dit werken?
Dit kan werken, paar opmerkingen aangaande deze manier:

1. De constructie die de betonpoer op zijn plek moet houden moet volledig stabiel zijn en dus niet van invloed zijn droogte/vocht. Of hout dan het goede materiaal ervoor is? (in principe een kat die erop gaat zitten tijdens het droogproces kan al een paar mm verschil maken ;) (zeker de 9 kilo rode kater die hier rondloopt :+))

2. Ik zou kiezen in dit geval voor de schuin aflopende betonpoeren i.p.v. recht aflopende. Dit om bij opwaartse druk op de constructie, dat het gestorte beton eromheen dit kan compenseren.

3. De kans is aanwezig dat de betonpoer beweegt tijdens het droogproces van het beton, omdat hij aan 1 punt hangt. Dit kan ervoor zorgen dat hij dus schuin komt te staan.

4. Ik zou eerst het beton storten en daarna de betonpoer met de constructie erin laten zakken.

5. Tril na het storten van het beton, goed de lucht eruit. En na het erin laten zaken van de betonpoer nogmaals.

Maar... ik neig naar een andere methode :*) :

Is het allemaal niet veel simpeler om schroeffundering te gaan gebruiken i.p.v. betonpoeren? Deze kan ook een relatief hoge belasting aan en je hoeft dan niet met zware betonpoeren te slepen en beton te storten met daarbij horende doorlooptijd:
Afbeeldingslocatie: https://images.prismic.io/wovar-rb2-dev/57bfadf1-e75b-4f78-800c-a8771b3b15fa_belastingtabel-schroeffundament%404x-%281%29.png?auto=compress,format

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
blitzkrieg schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:24:
Ik heb iets vergelijkbaars gedaan, palen 20x20x100 op een fundatietegel 40x40x8. Inderdaad eerst het zandbed op hoogte en waterpas. Daarna de tegel er op en nogmaals waterpas en hoogte controleren. Soms moest de tegel er weer uit, soms was aan 1 kant handmatig ondervullen genoeg.
Was wel een werkje.

Maar het nastellen waar iedereen het over heeft snap ik niet. Wat valt er aan zo'n standaard poer nog na te stellen wanneer er wat zakt als de constructie in elkaar zit. De stelplaat zit onder op de balk geschroefd en daar zit een moer opgelast. Wil je deze hoogte verstellen moet je de hele kolom draaien.

Ik heb trouwens de hele stelplaat laten vervallen. Gaten ø24 onder in de palen geboord, vol constructielijm gespoten en in 1x op de poer gezet. Maar ik kon ook niet anders, ik heb een volledige bestaande overkapping van 6x5 meter in 1x op 6 poeren gezet. :X :P

Deze overkapping heeft voordat ik hem verplaatste alleen met lijm tussen poer en kolom op gemetselde poeren gestaan. :/
Als je een goede poer koopt dan zit de moer op zon manier op de stelplaats dat hij nog kan draaien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Rzaan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:05:
[...]

Hoe diep x breed was je totale gat?
En hoe diep zaten de poeren in de grond, en hoever staken ze er bovenuit?
Ik moet het nog uitvoeren :) De poer (20x20) komt 10cm boven het terras uit en is 60 cm lang. Ook ik wel geen ruimte tussen poer en staander. Ik zat te denken om de staander aan de onderzijde te voerzien van een likje teer om indringen van water tegen te gaan.

De diepte moet ik nog bepalen maar zit te denken om deze ongeveer 70 cm diep te maken. De diameter zal denk ik rond de 50 cm worden zodat de fundering dik en breed genoeg wordt. Ik ga eerst de eerste poer goed zetten en stellen, zet deze dan in het snel beton. Als deze hard is meet ik alles uit op basis van deze poer. hiervoor ga ik een kruis laser gebruiken. Omdat ik snel beton gebruik verwacht ik niet dat e.e.a. nog zal bewegen. De kat kan ik wel 30 minuten op afstand houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

AtomicShockwave schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:54:
Even een rotatielaser lenen en dan zet je die dingen +-2mm neer. Maar wel een gekloot met een 60x60x5 tegel in een gat. Als je daar 5mm wil zakken en je moet die tegel er weer uithalen zul je nog een hoop vloeken :D
Je hoeft natuurlijk niet de betontegel te gebruiken om de diepte van het gat goed te krijgen. Een houten plank van 60x60 werkt net zo goed en haal je er makkelijk uit. Die betontegels leg je er pas in als alle gaten de juiste diepte hebben.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-05 20:20
Ik vraag me af wat het voordeel is van poeren gebruiken in plaats van zelf een fundering storten? Met een fundering heb je voor mijn gevoel wat meer vrijheid met het maken van het frame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:27
Vergeet niet dat hout werkt, en zeker douglas.
Je kunt nu "eigenwijs" die palen koud op de poeren zetten, maar binnen een jaar gaan deze krimpen/uitzetten en torderen. Dan staan ze dus al niet meer netjes recht op de poeren. En als ze dan ook nog binnen 5 a 10 jaar beginnen te rotten omdat het vocht er tussen blijft zitten heb je er al helemaal niks meer aan.
Ik spreek uit ervaring trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:26
Je kunt dit soort palen met hardhouten onderzijde anders misschien ook gebruiken: https://cjm-hout.nl/houts...BHQ59AtceqaoaAh3LEALw_wcB

Of misschien je palen een paar dagen in een emmer met lijnzaadolie zetten zodat deze zich volzuigt. Dan zal ook niet zo snel kunnen rotten. Zeker als je ook nog Epdm of lood gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
rickhaha schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:12:
Ik vraag me af wat het voordeel is van poeren gebruiken in plaats van zelf een fundering storten? Met een fundering heb je voor mijn gevoel wat meer vrijheid met het maken van het frame.
Ik wil de poeren boven de grond uit laten komen. Dat vind ik mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
emot schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:12:
Vergeet niet dat hout werkt, en zeker douglas.
Je kunt nu "eigenwijs" die palen koud op de poeren zetten, maar binnen een jaar gaan deze krimpen/uitzetten en torderen. Dan staan ze dus al niet meer netjes recht op de poeren. En als ze dan ook nog binnen 5 a 10 jaar beginnen te rotten omdat het vocht er tussen blijft zitten heb je er al helemaal niks meer aan.
Ik spreek uit ervaring trouwens ;)
Ik kan altijd nog beslissen of ik toch niet een kleine ruimte overlaat.
Wat zou in jou ogen het minimale kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:27
Een centimeter of twee. Er zit me iets bij dat waterdruppels een opening van 8mm nodig hebben om door te stromen, zonder aanraking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:02
Je gaat op die hangende manier echt heel veel tijd kwijt zijn met alleen het plaatsen van de poeren.

Begin in een hoek, leg een 30x30 tegel in je gat op de gewenste hoogte, met een beetje zand hou je de poer recht, dit wordt je ijkpunt. Zet nu je andere hoekpunten uit met je laser op hoogte (die parkside laser zie je overdag niet dus kun je als het donker wordt de hoogte met de laser op een piket uitzetten en de volgende dag een metselkoord inzetten. Controleer vervolgens de hoekpunten op maatvoering (+diagonaal)= goed? dan snelbeton erin gooien. Vervolgens ga je verder werken met metselkoord om de rest van de palen op hart en hoogte te zetten.

Die stelplaten zijn bedoeld voor het gemakkelijk maken van de installatie; je draait zo de staander tegen de ligger en zet deze vast. Niemand die een overkapping nasteld met die dingen. Wat je kan doen is de stelplaat omgekeerd plaatsen (dus de moer (en plaat eventueel) ingefreest. Op deze manier kun je de alsnog de staander tegen de ligger draaien bij installatie. Daarmee heb je wel de staander dicht op de poer.

Door de afgeschuinde kant op de poer lijkt het wel alsof er altijd ruimte tussen de staander en poer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Grutte Pier schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:31:
Je gaat op die hangende manier echt heel veel tijd kwijt zijn met alleen het plaatsen van de poeren.

Begin in een hoek, leg een 30x30 tegel in je gat op de gewenste hoogte, met een beetje zand hou je de poer recht, dit wordt je ijkpunt. Zet nu je andere hoekpunten uit met je laser op hoogte (die parkside laser zie je overdag niet dus kun je als het donker wordt de hoogte met de laser op een piket uitzetten en de volgende dag een metselkoord inzetten. Controleer vervolgens de hoekpunten op maatvoering (+diagonaal)= goed? dan snelbeton erin gooien. Vervolgens ga je verder werken met metselkoord om de rest van de palen op hart en hoogte te zetten.
Ik heb het nog nooit gedaan, dus nog geen ervaring.
Maar steeds die tegel op dezelfde hoogte krijgen als de 1ste tegel, wordt ook als een bak werk gezien door anderen eerder in dit topic. Daar had ik het nog wel over een tegel 60x60.
Tegel erin, dan weer eruit om zand toe te voegen of weg te halen. Weer meten, weer wat erbij of eruit, enz.
Ben je blijkbaar ook wel een tijd mee bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grutte Pier
Rzaan schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:37:
[...]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus nog geen ervaring.
Maar steeds die tegel op dezelfde hoogte krijgen als de 1ste tegel, wordt ook als een bak werk gezien door anderen eerder in dit topic. Daar had ik het nog wel over een tegel 60x60.
Tegel erin, dan weer eruit om zand toe te voegen of weg te halen. Weer meten, weer wat erbij of eruit, enz.
Ben je blijkbaar ook wel een tijd mee bezig.
Daarom mijn advies om 30x30 te pakken, met een beetje los zand kun je die zo op hoogte slaan (waneer je dus werkt met een metselkoord). 60x60 heeft geen meerwaarde en zal ook barsten.

Aanvullend; kijk anders eens naar het onderstaande;

YouTube: Betonpoer plaatsen en uitlijnen | Fundering overkapping

Ook de tilhendel is een musthave, die poeren zijn een verschrikking om te plaatsen zonder die hulp...

[ Voor 17% gewijzigd door Grutte Pier op 09-05-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
@Grutte Pier
Dank voor je info.

Ik zit nog effe te dubben hoe diep je moet graven.
We zitten hier in Zuid Oost Brabant (De kempen) op zandgrond.
Ik lees veel verschillende adviezen.
Sommige sites geven geen diepte aan, maar zeggen alleen 'zorg dat je poer 10 cm boven het maaiveld uitkomt'.
Anderen 70 cm diep graven en dan tot de gewenst hoogte aanvullen met wit zand.
Weer anderen 'net zo diep tot je op hard aarde komt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
Rzaan schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:23:
@Grutte Pier
Dank voor je info.

Ik zit nog effe te dubben hoe diep je moet graven.
We zitten hier in Zuid Oost Brabant (De kempen) op zandgrond.
Ik lees veel verschillende adviezen.
Sommige sites geven geen diepte aan, maar zeggen alleen 'zorg dat je poer 10 cm boven het maaiveld uitkomt'.
Anderen 70 cm diep graven en dan tot de gewenst hoogte aanvullen met wit zand.
Weer anderen 'net zo diep tot je op hard aarde komt'.
een laagje van 10cm zand is altijd aan te raden. Dus reken maar uit; 40cm poer (20cm steekt uit) + 5cm tegel + 10 cm zand.

Wat zijn je overige plannen met de overkapping? Schetsjes / ideeen / concrete plannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Grutte Pier schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:20:
[...]

een laagje van 10cm zand is altijd aan te raden. Dus reken maar uit; 40cm poer (20cm steekt uit) + 5cm tegel + 10 cm zand.

Wat zijn je overige plannen met de overkapping? Schetsjes / ideeen / concrete plannen :)
Concreet nog niet. Het wordt een carport voor 2 auto's en opslag.

De afmetingen worden ongeveer 6 meter breed, 6 of 7 meter diep.
3 wanden dicht. Achterin een klein apart hokje van buiten af betreedbaar voor grasmaaier en ander tuingereedschap.
Zadeldak. Onder het dak een zolder/vide voor opslag van tuinstoelen e.d.
Inrijhoogte 270 denk ik. Dan nog dak van 2/2.5 hoog.
Dus 5 meter totale hoogt.
Eenvoudig dak van metalen dakplaten.

Snelle schets zoals het ongeveer zal worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWZwi-l41gzusRrIjjJAhRvfrd8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jaet0prPXRPIY0Zlqcv2Yi6j.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 09-05-2025 17:18 ]

Pagina: 1