Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De spanningen tussen India en Pakistan omtrent Kashmir laaien weer op de laatste tijd, met vandaag het nieuws dat India luchtaanvallen heeft uitgevoerd op Pakistan onder de naam Operation Sindoor. Naar eigen zeggen als vergelding voor een aanslag door terroristen in Pahalgam op 22 april waarbij 26 mensen om het leven kwamen. Pakistan ontkent daarbij betrokken te zijn geweest.

Kaartje van dit gebied van de NOS:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2025/04/30/1219978/1920x1080a.jpg

NOS: Grootschalige luchtaanvallen India tegen Pakistan, grote zorgen over escalatie

BBC: What we know about India's strike on Pakistan and Pakistan-administered Kashmir

Wikipedia: Wikipedia: 2025 India–Pakistan strikes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als je wil weten waar iets op de kaart ongeveer plaatsvind:
https://kashmir.liveuamap.com/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:02

Agent47

I always close my contracts.

Die spanning was er inderdaad al een tijd. Onverwacht kwam het dan ook niet in mijn optiek.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Het liveblog van de Guardian geeft goed overzicht van tijdlijn, maar maakt ook duidelijk dat de situatie als kruitvat vooralsnog in ieder geval beperkt is qua gebied.

Potentieel tot escalatie is er zeker, maar het is ook een situatie waar behoorlijk wat druk op staat van extern, zowel China regionaal als internationaal. De voorgeschiedenis is absoluut weinig positief, maar er is ook precedent van de-escaleren.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Mogelijk minimaal een Indiaase straaljager neergeschoten. Volgens de MinDef van Pakistan zouden het er zelfs 5 moeten zijn.

Hopelijk blijft het hierbij.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:04

Jebus4life

BE User

Virtuozzo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:39:
Het liveblog van de Guardian geeft goed overzicht van tijdlijn, maar maakt ook duidelijk dat de situatie als kruitvat vooralsnog in ieder geval beperkt is qua gebied.

Potentieel tot escalatie is er zeker, maar het is ook een situatie waar behoorlijk wat druk op staat van extern, zowel China regionaal als internationaal. De voorgeschiedenis is absoluut weinig positief, maar er is ook precedent van de-escaleren.
Ik vraag me af hoe de invloed van het wegvallen van de VS als stabiliserende factor in de wereldpolitiek zal zijn. Ik vermoed dat in het verleden de VS achter de schermen toch best zwaar konden wegen op dit soort sluimerende conflicten en konden zorgen voor (beperkte) de-escalatie (al was het maar door de hoofden koel te houden).

Die mogenlijkheden zullen de VS in principe nog altijd hebben (die invloed errodeert niet volledig op dik 100 dagen), maar de wil/competenties lijken mij volledig zoek.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:38
https://www.theguardian.c...-681b10bf8f086f71ec8c884b

Pakistan-based terror group Jaish-e-Mohammed has issued a statement claiming that ten members of the family of its leader Maulana Masood Azhar and four close associates have been killed in India’s strike on Bahawalpur in Pakistan.

Aan de ene kant ontkent Pakistan zoals altijd dat ze geen enkele band hebben met terroristische groepen, aan de andere kant blijkt achteraf dan altijd weer dat de terreurcellen die ze huisvesten de target zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:59
Trishul schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:39:
https://www.theguardian.c...-681b10bf8f086f71ec8c884b

Pakistan-based terror group Jaish-e-Mohammed has issued a statement claiming that ten members of the family of its leader Maulana Masood Azhar and four close associates have been killed in India’s strike on Bahawalpur in Pakistan.

Aan de ene kant ontkent Pakistan zoals altijd dat ze geen enkele band hebben met terroristische groepen, aan de andere kant blijkt achteraf dan altijd weer dat de terreurcellen die ze huisvesten de target zijn.
Het één is niet automatisch gerelateerd met het ander. Nederland heeft ook geen relatie met de Mocro Maffia, maar toch wonen/woonden ze hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:01
Yakolev schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:57:
[Twitter]

Mogelijk minimaal een Indiaase straaljager neergeschoten. Volgens de MinDef van Pakistan zouden het er zelfs 5 moeten zijn.

Hopelijk blijft het hierbij.
3 jagers en 1 drone
https://www.reuters.com/w...%20across%20the%20border.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Lijkt alsof de Pakistaanse luchtmacht en luchtverdediging echt heel alert waren voor een Indiase aanval. Heel benieuwd hoe ze te werk zijn gegaan.

Chinees materiaal vs Westers/Russisch materiaal. Zou een mooie salespitch kunnen worden voor China allemaal.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
TheBrut3 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:06:
[...]

Het één is niet automatisch gerelateerd met het ander. Nederland heeft ook geen relatie met de Mocro Maffia, maar toch wonen/woonden ze hier.
Pakistan en meer specifiek hun geheime dienst ISI staat al decennia bekend om het opleiden van terroristen.
Dit is niks nieuws. Veel Taliban strijders zijn ook opgeleid in Pakistan. Als land faciliteren ze het, ze bestrijden het niet effectief.

Verder kun je dit soort religieus-terroristische groeperingen natuurlijk niet vergelijken met Mocro maffia, bij hun gaat het alleen maar om drugs en geld.
Deze terroristen hebben twee weken geleden mensen vermoord puur omdat ze een ander geloof aanhangen.

https://en.m.wikipedia.or...state-sponsored_terrorism

Hier wat meer achtergrond informatie over Pakistan als kweekvijver en veilige haven voor terrorisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
De Amerikanen zullen hier ook al vol in betrokken zijn, de eerste test van Chinees militair spul op het slagveld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-05 13:12

Zeror

Ik Henk 'm!

Wordt dit nu World War 3 of 4?

Ik lees dat Turkije en China zich ook al hiermee aan het bemoeien zijn. En Duitsland, Frankrijk en Rusland hebben inmiddels ook al opgeroepen om escalatie te voorkomen.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:30
Zeror schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:31:

Ik lees dat Turkije en China zich ook al hiermee aan het bemoeien zijn. En Duitsland, Frankrijk en Rusland hebben inmiddels ook al opgeroepen om escalatie te voorkomen.
Rustig aan.. dat er belangen zijn (de beide landen vertegenwoordigen zowat 20% van de wereldbevolking), en politiek bedreven wordt wil nog niet zeggen dat deze andere partijen zich in het gewapend conflict mengen. Speculeren over een Wereld Oorlog is dan in mijn ogen ook minder zinvol in een topic als deze.
Ja er zijn veel brandhaarden momenteel en het is een ingewikkeld wereldtoneel.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Zeror schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:31:

Nee, zover zal het niet komen. Beide landen beschikken over 100+ kernwapens elk, het blijft altijd bij conventionele schermutselingen langs de grens.
Langs die grens heerst er trouwens al decennia lang een koude oorlog. Af en toe zoals nu, worden de gevechten wat intenser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jebus4life schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:23:
[...]

Ik vraag me af hoe de invloed van het wegvallen van de VS als stabiliserende factor in de wereldpolitiek zal zijn. Ik vermoed dat in het verleden de VS achter de schermen toch best zwaar konden wegen op dit soort sluimerende conflicten en konden zorgen voor (beperkte) de-escalatie (al was het maar door de hoofden koel te houden).

Die mogenlijkheden zullen de VS in principe nog altijd hebben (die invloed errodeert niet volledig op dik 100 dagen), maar de wil/competenties lijken mij volledig zoek.
Tuurlijk heeft dat invloed, het is even wachten wat er terug komt voor het gat dat de VS achter laat. Ik vermoed China. Die pakken alles op wat de VS laat vallen. Millieu, cultuur, militair, alles.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Trishul schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:42:
[...]

Nee, zover zal het niet komen. Beide landen beschikken over 100+ kernwapens elk, het blijft altijd bij conventionele schermutselingen langs de grens.
Langs die grens heerst er trouwens al decennia lang een koude oorlog. Af en toe zoals nu, worden de gevechten wat intenser.
Ik herinner mij dit inderdaad nog van groep 8 dat we keken naar het Kasjmirconflict in 1999. Toen was het aardig scherp met niet alleen beschietingen maar ook de kernwapens die net waren opgetuigd/getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Volgens CNN zou een Franse inlichtingenofficier hebben bevestigd dat er minimaal 1 Rafale zou zijn neergeschoten.

Ook zou een door Rusland gemaakte K-36M schietstoel zijn gevonden, wat er op wijst dat er ook een MiG-29 of SU-30MKI is neergehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
https://www.theguardian.c...ve-news?CMP=share_btn_url

Conflict laait weer op, liveblog van the Guardian is weer actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yakolev schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:19:
[...]

Lijkt alsof de Pakistaanse luchtmacht en luchtverdediging echt heel alert waren voor een Indiase aanval. Heel benieuwd hoe ze te werk zijn gegaan.

Chinees materiaal vs Westers/Russisch materiaal. Zou een mooie salespitch kunnen worden voor China allemaal.
CNN heeft hier nu ook een artikel over:
The escalating conflict between India and Pakistan could be offering the world a first real glimpse into how advanced Chinese military technology performs against proven Western hardware – and Chinese defense stocks are already surging.

Shares of China’s AVIC Chengdu Aircraft rose 40% this week, as Pakistan claimed it used AVIC-produced J-10C fighter jets to shoot down Indian combat aircraft – including the advanced French-made Rafale – during an aerial battle on Wednesday.
https://edition.cnn.com/2...n-india-conflict-intl-hnk

Dit is inderdaad de eerste keer dat de Chinese moderne wapens echt uit het vet worden gehaald.
“This isn’t just a bilateral clash anymore; it’s a glimpse of how Chinese defense exports are reshaping regional deterrence.”

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 09-05-2025 09:58 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-05 12:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als ik zie hoe de Chinese EV's het doen t.o.v. wat er uit Amerika en Europa komt; maak je borst maar nat :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
Ik vraag me wel af wat nu waar is over die aanvallen. Het is ook een informatie oorlog zoals altijd. Op de eerste dag claimde Pakistan bijvoorbeeld 5 Indiase jets te hebben neergeschoten, later was dat ineens 3 en daarna 2.

Gisteravond heeft Pakistan aanvallen uitgevoerd op India, maar daar hoor je bijna niks over in onze media. Pakistan ontkende een aanval te hebben uitgevoerd, terwijl zelfs journalisten van Reuters ter plekke in Jammu konden zien hoe er allerlei projectielen en raketten door de lucht vlogen vanuit Pakistan. Schijnt dat India bijna alles kon neerhalen met de S400 en Barak-8 systemen. Ze claimen 4 Pakistaanse F-16's te hebben neergehaald, maar zoals met alles, lastig te verifiëren. Ik zag wel beelden van een S400 in actie en daarna een object dat langzaam neerstortte in een grote explosie.

Veel partijen hebben overigens baat bij succes van Chinese wapens, zelfs de VS. Want dan kunnen ze natuurlijk zeggen 'zie je nou wel, hoe gevaarlijk die Chinese wapens zijn!' Need more funding for counter weapons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

India schiet aardig ver Pakistan in met de scalp:

Dit zijn echt gerichte strikes op de Pakistaanse luchtmacht en lucht support iig.

Dit is niet vanwege een ‘terroristische dreiging’ van 3e partijen die actief zijn in dit gebied.

Toch bijzonder dat de nucleaire deterrence nu lijkt te falen wereldwijd na de escapades van Rusland.

/edit:
Deze aanval is nu ook uitgelicht bij de nos:
https://nos.nl/l/2566701

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 10-05-2025 14:11 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
https://www.reuters.com/w...eed-ceasefire-2025-05-10/

Trump zegt dat er een akkoord is voor een staakt-het-vuren. Lijkt mij prima, want anders zouden er nog veel meer doden vallen in met name Pakistan, zie ook de post hierboven, zware wapens werden ingezet.

Edit: https://www.theguardian.c...-681f73938f087bbc43524ff7

Lijkt erop dat Pakistan door is gegaan met aanvallen, drone strikes gemeld in Indiaas Jammu

[ Voor 33% gewijzigd door Trishul op 10-05-2025 18:09 ]

Pagina: 1