Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:31
Aan alle bewoners van Vlaanderen, ik heb een bericht terug gekregen van het kabinet van minister Depraetere ivm de sturing van de plug in systemen via de beschikbare p1 poort!
En wonder boven wonder..... het is goed nieuws :*) >:)
antwoord:
Beste,

Wij zijn het volledig met u eens. De P1 poort moet in de toekomst kunnen gebruikt worden als sturing. Daarom hebben we Synergrid overtuigd om haar positie hierover te wijzigen. In de komende weken zal wijzigingsprocedure van de voorschriften worden opgestart.
Met vriendelijke groeten,

Team minister Melissa Depraetere

VICEMINISTER-PRESIDENT VAN DE VLAAMSE REGERING EN VLAAMS MINISTER VAN WONEN, ENERGIE EN KLIMAAT, TOERISME EN JEUGD

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08
Wat een typische Belgische shitshow weer. Hadden ze daar geen half jaar eerder kunnen aan denken 8)7 Voordat de regelgeving rond is en de homologaties erdoor komen zal de zomer voorbij zijn :-(

[ Voor 11% gewijzigd door Avenger 2.0 op 06-05-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:31
je hebt echt gelijk....
Maar we blijven positief, we kopen geen batterij enkel voor deze zomer, maar voor de (hopelijk!) komende 10jaar (ongeveer?)
In de winter kan het ook nog een zeer mooie toevoeging zijn uiteraard (als ik de opwek hier in de winter maanden zie zou ik met een kleine batterij toch direct 60-70% meer stroom kunnen gebruiken van de zon!)

komop, dit is echt goed nieuws!

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucEMertens
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07 10:18
En heeft iemand al iemand bij synergrid kunnen wakker maken om dit ene lijntje over de P1 meter te schrappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucEMertens
Of gebruiken ze daar nog pen en papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Dat vereist een wetswijziging. Dus verwacht er dit jaar niet meer al te veel van. Hopelijk voor de lente van volgend jaar is het in orde :D

[ Voor 8% gewijzigd door Avenger 2.0 op 13-05-2025 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucEMertens
https://www.synergrid.be/...wie-zijn-wij-wat-doen-wij

Synergrid moet gewoon zijn technische voorschriften aanpassen in hun worddocument en starten met de homologatie van de aangeboden toestellen. Niks aanpassen wetgeving nodig denk ik. Arei is trouwens federale wetgeving van de Fod Economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucEMertens
Antwoord van Melissa De Praetere op vraag in Vlaams Parlement op 14 mei :
Specifiek betreffende de stekkerbatterijen was er bij de technische voorschriften van Synergrid nog een bepaling die eenvoudige toepassing ervan in de weg stond. Daar heb ik heel wat mails en vragen rond gekregen. Dat ging over het gebruik van de P1-poort van de digitale meter. Daar kwamen heel wat vragen over. Ik heb dat onmiddellijk gesignaleerd bij Synergrid, en zij hebben dat ook meteen aangepast. Dat zal ervoor zorgen dat het mogelijk zal zijn om een aanpassing van die lijst te hebben en de P1-poort ook in ons land te kunnen gebruiken. Dat zal toch wel een vereenvoudiging zijn voor heel wat mensen die de stekkerpanelen willen gebruiken.

Deze maand nog wordt de wijzigingsprocedure daarvoor opgestart, en dan zal ook alle informatie online komen op hun website, en ook op die van vlaanderen.be kan alle informatie worden gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Heb thans gehoord in VTM nieuws gisteren dat men verwacht dat die wijziging pas eind dit jaar in orde zal zijn. Deze mail doet precies verwachten dat het sneller zou gaan. We zullen zien wat het wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucEMertens
Ik heb eens gebeld naar synergrid. Het probleem is dat de del-toets op het klavier van hun pc kapot is. Ze kunnen het lijntje over het verbod op gebruik van de P1 poort dus voorlopig niet deleten. Ze moeten een nieuw klavier bestellen, maar de mevrouw van de aankoopdienst is langdurig ziek (burn out). Ze willen haar vervangen door een interimkracht, maar er is eerst een wetswijziging nodig hiervoor, want bij Synergrid mogen volgens de huidige wetgeving enkel vast aangeworven en goed opgeleide werknemers aan de slag, dit is voor de veiligheid. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucEMertens
Laatste nieuws hier : https://www.livios.be/nl/...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

In het kort : het typewerk bij synergrid zal klaar zijn tegen eind oktober 2024

Ondertussen zie ik hier dagelijks ongebruikte stroom tegen een belachelijke vergoeding onbruikbaar het net op gaan. Net zoals zovele andere huishoudens. Fantastische aanpak van de energietransitie.
Pagina: 1