Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendonline
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:18
Goedendag,
Ik heb een vraag ik wil een thuisbatterij gaan aanschaffen maar vindt de keuze maken lastig.

Ik heb besloten een keuze te gaan maken tussen een Solaredge Home LV -LFP 13.8kWh (48V) waarbij de bestaande Solaredge omvormer wordt vervangen voor een Solaredge Homehub of ik ga voor een Bliq 15kW (400V) all-in-one thuisbatterij. De Bliq batterij is goedkoper maar heeft mee omzettingen DC>AC>AC>DC dan de Solaredge DC>DC>AC.

Het bedrijf waar ik het systeem ga aanschaffen adviseert mij een Solaredge systeem omdat ik ook al een Solaredge systeem heb met optimizers.

Wat ik begrepen heb (ont)laadt het Solaredge systeem minder snel en heeft hij een maximaal laad en ontlaadt vermogen van 5KW maar de Bliq 15KW heeft ook een maximaal ontlaadt vermogen van 5KW.

Er liggen 20 panelen op het dak met een vermogen van 6.3Wp

Het elektra verbruik vanaf 1 september 2024 tot met 5 mei 2025 is:
2862kWh verbruik 06-05-2025
-1894kWh terug levering tot 06-05-2025
Netto verbruik tot 06-05-2025
968kWh
De zomer moet nog komen en als ik naar de historie van de omvormer kijk:
2023 3.16 MWh
2024 3.86 MWh
2025 1.76 MWh

Ik gebruik nu nog gas voor de vloerverwarming op de benedenverdieping maar wil hier in de toekomst een warmtepomp voor aanschaffen. Op de bovenverdieping en zolder zijn alle kamers voorzien van Airco om te verwarmen of te koelen.

Heeft iemand ervaring met het Solaredge systeem, hoe bevalt dat?
Of heeft iemand een Bliq Systeem en hoe bevalt dat?
Of kent iemand bij beide systemen en kan mij goed adviseren?
Op dit moment zit ik nog bij Vattenfall met en variabel contract met zon bonus maar wil naar een Dynamisch contract, maar kan ik dan bij Vattenfall blijven of moet ik naar bijvoorbeeld Frank Energie gaan? Op dit moment heb ik nog 25% korting op mijn energie rekening omdat ik al lang klant ben.

Mijn doel is zoveel als mogelijk eigen opgewekte stroom opslaan en gebruiken en de overige energie gebruiken om mee te handelen. Ik wil graag af van de terug lever boete en goed voorbereid zijn voor 2027.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:51
Ga voor de Bliq, dat is stand-alone, die paar tientjes per jaar die je misloopt in het omzetten van ac naar dc en weer terug, die heb je al gewonnen met de aanschaf. Solaredge accu moet gevoed worden met dc, dus ook weer lastiger met plaatsen, tenzij je de SE omvormer in de garage hebt, dan zou het mij minder uitmaken, maar veelal hangt hij op een verdieping in huis en je hebt die accu liever niet in je huis. Met lange dc trajecten werken is al helemaal niet verstandig, het is namelijk onafgezekerde bekabeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-NL
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07-05 22:44
Toevallig gaat bij mij op 3 juni ook 13,8 kwh geplaatst worden. Echter met een 10kwh 3 fase omvormer, waardoor je op elke fase 3333 watt (totaal 10kwh) kan ont-/laden. Ik heb namelijk 8,8kwh aan panelen liggen. Kortom; er is geen 5kwh beperking, dat is enkel per batterij. Het enige wat je wel moet hebben is 3 fase in de meterkast. Heb je dat niet, dan voor paar honderd euro bij Stedin o.i.d..

In jou geval dekt de SE8K-RWB48 met 8kwh je panelen van 6,3wp prima.

Tip; ga wel voor een SolarEdge installer plus dealer. Wellicht iets duurder, maar zijn eerste aan beurt bij Solaredge, ook bij problemen en garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-NL
RobertV70 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:14:
Ga voor de Bliq, dat is stand-alone, die paar tientjes per jaar die je misloopt in het omzetten van ac naar dc en weer terug, die heb je al gewonnen met de aanschaf. Solaredge accu moet gevoed worden met dc, dus ook weer lastiger met plaatsen, tenzij je de SE omvormer in de garage hebt, dan zou het mij minder uitmaken, maar veelal hangt hij op een verdieping in huis en je hebt die accu liever niet in je huis. Met lange dc trajecten werken is al helemaal niet verstandig, het is namelijk onafgezekerde bekabeling.
Is inderdaad een terechte opmerking. Ik weet niet hoe het bij de vrager is, maar bij mij wordt het inderdaad geplaatst in de garage. Een schuur oid kan ook uiteraard,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-NL
Bij Bliq heb je wel een abonnement van 7,- per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-NL
Viper-NL schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:14:
Toevallig gaat bij mij op 3 juni ook 13,8 kwh geplaatst worden. Echter met een 10kwh 3 fase omvormer, waardoor je op elke fase 3333 watt (totaal 10kwh) kan ont-/laden. Ik heb namelijk 8,8kwh aan panelen liggen. Kortom; er is geen 5kwh beperking, dat is enkel per batterij. Het enige wat je wel moet hebben is 3 fase in de meterkast. Heb je dat niet, dan voor paar honderd euro bij Stedin o.i.d..

In jou geval dekt de SE8K-RWB48 met 8kwh je panelen van 6,3wp prima.

Tip; ga wel voor een SolarEdge installer plus dealer. Wellicht iets duurder, maar zijn eerste aan beurt bij Solaredge, ook bij problemen en garantie.
Op dit moment heeft Solaredge bij de installer plus dealers aanbiedingen met gratis omvormer ter vervanging van je huidige omvormer(s). Weet niet tot wanneer, maar kijk bijvoorbeeld eens bij Coppens energie Roosendaal en klik boven op 'actie'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-NL
berendonline schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:25:
Goedendag,
Ik heb een vraag ik wil een thuisbatterij gaan aanschaffen maar vindt de keuze maken lastig.

Ik heb besloten een keuze te gaan maken tussen een Solaredge Home LV -LFP 13.8kWh (48V) waarbij de bestaande Solaredge omvormer wordt vervangen voor een Solaredge Homehub of ik ga voor een Bliq 15kW (400V) all-in-one thuisbatterij. De Bliq batterij is goedkoper maar heeft mee omzettingen DC>AC>AC>DC dan de Solaredge DC>DC>AC.

Het bedrijf waar ik het systeem ga aanschaffen adviseert mij een Solaredge systeem omdat ik ook al een Solaredge systeem heb met optimizers.

Wat ik begrepen heb (ont)laadt het Solaredge systeem minder snel en heeft hij een maximaal laad en ontlaadt vermogen van 5KW maar de Bliq 15KW heeft ook een maximaal ontlaadt vermogen van 5KW.

Er liggen 20 panelen op het dak met een vermogen van 6.3Wp

Het elektra verbruik vanaf 1 september 2024 tot met 5 mei 2025 is:
2862kWh verbruik 06-05-2025
-1894kWh terug levering tot 06-05-2025
Netto verbruik tot 06-05-2025
968kWh
De zomer moet nog komen en als ik naar de historie van de omvormer kijk:
2023 3.16 MWh
2024 3.86 MWh
2025 1.76 MWh

Ik gebruik nu nog gas voor de vloerverwarming op de benedenverdieping maar wil hier in de toekomst een warmtepomp voor aanschaffen. Op de bovenverdieping en zolder zijn alle kamers voorzien van Airco om te verwarmen of te koelen.

Heeft iemand ervaring met het Solaredge systeem, hoe bevalt dat?
Of heeft iemand een Bliq Systeem en hoe bevalt dat?
Of kent iemand bij beide systemen en kan mij goed adviseren?
Op dit moment zit ik nog bij Vattenfall met en variabel contract met zon bonus maar wil naar een Dynamisch contract, maar kan ik dan bij Vattenfall blijven of moet ik naar bijvoorbeeld Frank Energie gaan? Op dit moment heb ik nog 25% korting op mijn energie rekening omdat ik al lang klant ben.

Mijn doel is zoveel als mogelijk eigen opgewekte stroom opslaan en gebruiken en de overige energie gebruiken om mee te handelen. Ik wil graag af van de terug lever boete en goed voorbereid zijn voor 2027.
Je bent bij allebei vrij in stroomleverancier, ik ga van vast Essent naar dynamisch Zonneplan, en ondersteunen zowel Solaredge als Bliq je met een EMS om zo optimaal je doel (opslaan, eigen gebruik en handel) optimaal te behalen.

Overigens heb ik al de Solaredge app voor mijn huidige omvormers en panelen en dat werkt prima, inclusief bescherming tegen negatieve prijzen. Ik kan niets zeggen over de Bliq app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendonline
Ik heb de Solaredge omvormer in de garage hangen waar ook de accu komt te staan.
De DC bekabeling komt vanaf het dak naar het garage dak waar ook 5 panelen liggen en gaat vandaaruit de garage in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendonline
Viper-NL schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:19:
[...]

Bij Bliq heb je wel een abonnement van 7,- per maand.
Ja klopt en vanaf 20KWh betaal je iets van 12 euro per maand.

Bij Solaredge is dit gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendonline
Viper-NL schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:26:
[...]

Op dit moment heeft Solaredge bij de installer plus dealers aanbiedingen met gratis omvormer ter vervanging van je huidige omvormer(s). Weet niet tot wanneer, maar kijk bijvoorbeeld eens bij Coppens energie Roosendaal en klik boven op 'actie'.
Bij mij wordt de omvormer ook kostenloos vervangen en de oude omvormer mag je houden/verkopen.
Pagina: 1