Eindversterker toevoegen aan home cinema

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-05 22:26
Ik zoek een?
eindversterker voor mijn klipsch rp-5000f II

Wat is je budget?
rond de 200 euro? is inderdaad geen dik budget, helaas :'(

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Heb dus nieuwe klipsch rp-5000f II serie, en moet mijn denon x3800h toch soms best hoog ik volume zetten om lekker in de film te zitten. vaak zit ik rond de -60, terwijl dat bij mijn rp-4000f rond de -50 was
Bij muziek staat hij op pure direct, ( 2.0 dus) waarbij ik soms toch echt wel -70 db aantik, ( vraag me af of de denon dat leuk vind) ?

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zie dus een NAD 902 staan 2e hands, voor een klein prijsje. een ander merk of iets voor max 200 mag ook? enkel geen idee wat ik dan zou moeten hebben, en wat nog beetje oke is.

Welke vragen heb je hier nog over?
De vraag is dus nu, is het handig om deze NAD 902 op de kop te tikken? is dit wat? is het device niet te oud? is het nodig? of heb ik toch wat anders nodig? heeft het nu een voordeel voor mij?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:22

dragonhaertt

@_'.'

Voor 200 euro ga je niks vinden dat beter werkt dan je speakers direct aan je Denon aan sluiten.
Zowieso denk ik dat er niks mis is met je Denon, dat lijkt me een prima versterker.

Als je wat beter geluid wil zou ik de Audyssey eens gebruiken en niet op Pure direct draaien, die compenseert best goed voor je speaker en ruimte, dan klinkt het waarschijnlijk al een stuk beter!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:32
@Eskimoo
Je versterker van (nieuw) 1700 euro doet het niet goed en je wil iets beters voor 200 euro? Dat gaat nooit kunnen.
Dus ga met de instellingen spelen om je versterker goed te benutten. Je setup kost nieuw ruim 2500 euro dus dat moet gewoon goed geluid kunnen geven.
Wil je meer in de film zitten, koop dan een mooie center speaker erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Zoals hierboven ook gezegd wordt, lijkt me stug dat die Denon die Klipsch speaker met hun enorme gevoeligheid niet aan kunnen sturen.

Wat zijn de instellingen van je receiver? Heb je een nieuwe Audyssey run gedraaid?

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Heb je al eens een keer de specs van je receiver of je luidsprekers bekeken? Of een keer de handleiding van je denon doorgenomen?

Zo ja, dan had je gezien dat je ze kan bi-ampen. Maar los daarvan vraag ik me af of dat je probleem oplost van 'lekker in de film zitten'. Meestal zorgt een goede verhaallijn daar wel voor.

En kijk inderdaad eens wat een meting voor resultaat oplevert.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Skynett schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:51:
Heb je al eens een keer de specs van je receiver of je luidsprekers bekeken? Of een keer de handleiding van je denon doorgenomen?

Zo ja, dan had je gezien dat je ze kan bi-ampen. Maar los daarvan vraag ik me af of dat je probleem oplost van 'lekker in de film zitten'. Meestal zorgt een goede verhaallijn daar wel voor.

En kijk inderdaad eens wat een meting voor resultaat oplevert.
Voor bi-amping heb je toch echt twee versterkers nodig. Wellicht doel je op bi-wiring?

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Als ik Google ondersteunt de x3800h bi-amping, zie pagina 44 van de handleiding.

https://www.denon.com/on/...800h-owners-manual-en.pdf

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
@dragonhaertt @chrisborst @Skynett
Ik heb de audyssey gedraaid, en alles klinkt prima hoor! Enkel bij muziek zet ik hem dus op pure direct. Maar dan zit die dus soms bij de -73 db. Wat niet erg ver van de max af is volgens mij. Ik vraag me af of de denon dat leuk vind om zo op z’n flikker te krijgen. Daarnaast is dan nog de vraag of het geen distortion oplevert. Vandaar mijn vraag, moet ik een eindversterker toevoegen om die receiver te ontlasten hiermee, en wellicht wat meer power te krijgen? Ik heb bi amping gezien! Maar dit doen doe je dan met nog een receiver of versterker? @Hulleman Wat is dan het beste om te doen nu? Bi amping zo ja: met een eindversterker? Of receiver? Of enkel die nad kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:43
Eskimoo schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:24:
vaak zit ik rond de -60, terwijl dat bij mijn rp-4000f rond de -50 was
Bij muziek staat hij op pure direct, ( 2.0 dus) waarbij ik soms toch echt wel -70 db aantik, ( vraag me af of de denon dat leuk vind) ?
-70 dB is zachter dan -60 dB.
Eskimoo schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:13:
Maar dan zit die dus soms bij de -73 db. Wat niet erg ver van de max af is volgens mij.
-73 dB is nog zachter.

Dit zit allemaal in de range die zo zacht is, dat het bijna onhoorbaar moet zijn.
Pas de eenheden aan, of geef even aan wat de werkelijke waardes zijn, want wat je nu schrijft klopt niet.

Je kunt de Denon in twee volume weergave schalen instellen. Waarschijnlijk haal je nu dingen door elkaar en ben je helemaal niet een dB schaal aan het aflezen omdat de Denon in de andere weergave schaal staat.
De ene schaal loopt van -80 dB tot +18dB. (let op de + en - !). Lager dan -80 gaat ie dan naar "-oneindig".

De andere schaal loopt van 0 tot 98, waarbij 0 overeenkomt met die -80 (zacht/uit), en 100 met de +18dB (max volume).
Maar die schaal van 0 tot 98 is dus helemaal niet een dB schaal, en is ook niet negatief.

[ Voor 9% gewijzigd door BrainCrash op 06-05-2025 17:29 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
@BrainCrash excuus ik bedoel 73. Niet -73

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Ja, oke.. maar dat zijn dan dus geen dB's.
70 op de schaal van 0-98 betekent dat je nog 28 dB stappen omhoog kunt. Dus eigenlijk nog ruimte zat.

Op de dB schaal van de Denon komt dit overeen met de -10dB stand. (waar de max. op +18dB zit).
Dat is vrij hoog, maar moet op zich echt geen problemen zijn voor de Denon.

Verder hangt het ook heel erg af wat je er voor ingangsbron aan hebt hangen. Wat voor input gebruik je daarbij? Daar kun je mogelijk ook nog een volume-setting hebben.. staat die wellicht te laag ingesteld, (lees: niet op de max. output) waardoor je de Denon structureel op een hoger volume moet zetten dan wat je zou verwachten?

Als ik op mijn Denon het volume op -10dB zet, staat ie echt wel op standje "hoop dat de buren niet gaan klagen".. maar als jouw input wellicht al verlaagd is kan dit wel wat verklaren.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
@BrainCrash bedankt voor je reactie en uitleg!
Klopt opzich heb ik nog wel iets over, als het geen kwaad kan fijn! Haha.
Als ingangsbron heb ik een nvidia shield pro 2019 erachter. Daar speel ik spotify op af.
Met de 4000f had ik dit dus niet, maar die waren ook lager in wattage. Op de nvidia kan ik dus niets instellen op volume. Verder is dus dan de vraag is z’n nad dan nog een oplossing? En kan ik die voor bi amping gebruiken? En is dat dan aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Eskimoo schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:53:
Met de 4000f had ik dit dus niet, maar die waren ook lager in wattage.
In principe heeft het vermogen ('wattage') hier niets mee te maken.

De gevoeligheid van de oude speakers was exact identiek aan die van je nieuwe speakers, onder dezelfde meet-condities, en ook de impedantie is gelijk(waardig), als ik naar beide specsheets kijk.
In principe zou je dus een vergelijkbaar volume moeten ervaren tussen de oude en de nieuwe speakers (zeker omdat ze ook nog van hetzelfde merk zijn, dus zou je verwachten dat de getallen vergelijkbaar zijn qua condities). Ik zou dus niet weten waar dat ervaarde verschil in zit.

Ik zou niet weten waarom een andere eindversterker zoals de NAD een oplossing zou zijn, zoals anderen ook al aangeven. Waarom zou dat een verschil maken? Je ruilt puur de ene versterker om voor de andere, op basis van geen enkele logische vergelijking op specs.

Wel iets anders om nog even te testen:
Hoe gedraagt het volume zich als je die Spotify rechtstreeks afspeelt direct naar de Denon als output device? De Denon heeft ook een ingebouwde Spotify Connect functie. Dan gebruik je dus even de hele Shield niet.
Wat doet dat qua volume?
Op die manier wordt namelijk de volumeregeling binnen Spotify door de Denon rechtstreeks gekoppeld aan het master-volume. Er zit dan in ieder geval geen tussenliggende volume-beperking meer in, wat bij de Shield wel het geval zou kunnen zijn.

/Edit:
Die NAD 902 is zo te zien een bijna antieke stereo eindversterker uit de jaren '90, met een output vermogen van 30W/channel als je hem in Stereo mode gebruikt..
En dat ding heeft alleen maar Line inputs.
Die gaat ECHT niet beter zijn, of meer output power hebben dan de ingebouwde amplifiers van de Denon x3800h hoor!

[ Voor 12% gewijzigd door BrainCrash op 06-05-2025 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hulleman schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:02:
[...]

Voor bi-amping heb je toch echt twee versterkers nodig. Wellicht doel je op bi-wiring?
Ik meen dat als je met een meerkanaals receiver 2 kanalen toewijst aan 1 speaker (een voor hoog, de ander voor laag) je dan alsnog over “bi-amping” kan spreken? Het zijn dan immers 2 “versterker-circuits” per speaker?

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-05-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
@CyBeRSPiN
Klopt, enkel in mijn geval kan dit niet, omdat ik 5.2.4 draai, en ik dus rear backs niet kan gebruiken voor bi amp.
kan wel de atmos kanalan gebruiken daarvoor, maar goed die gebruik ik dus al.. voor de atmos.
Maar duidelijk, die nad heeft dus geen zin.
Ik heb inmiddels meer kabels gekocht voor bi wire, (zelfde kabel opnieuw) zat alleen dus nog naar bi amping te kijken, en al wat post doorgelezen, maar daar hebben ze het over een versterker. geen receiver.
Kunnen jullie mij hier mee op weg helpen?
@BrainCrash @Hulleman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
@Eskimoo
Als je nu eerst eens antwoord geeft op de andere vragen en testen die ik voorstel, want bi-wiring heeft natuurlijk helemaal niks te maken met die volumeproblemen waar je het topic voor begon.

Verder heb je bij de problemen met hoge volumestanden/lage output, het met name over stereo-bronnen (muziek, spotify), en nu noem je ineens dat je een 5.2.4 setup hebt..
Heb je bij een multichannel bron dan geen problemen met die lage volume-outputs? Of speelt dat daar ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:36:
[...]

Ik meen dat als je met een meerkanaals receiver 2 kanalen toewijst aan 1 speaker (een voor hoog, de ander voor laag) je dan alsnog over “bi-amping” kan spreken? Het zijn dan immers 2 “versterker-circuits” per speaker?
Dat is inderdaad bi-amp. Het hele idee van bi-amp is het toevoegen van meer vermogen aan een speaker en dat te verdelen naar hoog en laag. Als je bi-ampt vanuit eenzelfde versterker heb je niet meer vermogen tot je beschikking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Ik heb een Marantz versterker die in de basis niet anders is dan Denon. Jouw X3800H is een betere receiver dan mijn Marantz 5010 en mijn Focals zingen daar echt prima op. Dat zou met je Klipsch speakers niet anders moeten zijn.

Met muziek draai ik pure direct. Het volume heb ik dan op 50-55 staan (ik gebruik de 0-98 schaal voor het volume). Lekker volume, als mijn vrouw dan binnenkomt klaagt ze dat het veeeel te hard staat. Met films, series, games etc gebruik ik de Audyssey EQ. Dat heb ik als volgt ingesteld: MultiEQ XT L/R Bypass, Dynamic EQ on, Dynamic volume light. Dat vind ik met films, series en games prettig. Het volume heb ik dan op 30 staan en is echt meer dan zat.

Pagina: 1