Advies over gebruik OpenVPN via Synology NAS.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertpeter
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-05 18:40
Forumleden

Graag advies aangaande het volgende.

Ik maak nu gebruik van een VPN provider voor download en veiligheid. Ik kan echter ook gebruik gaan maken van OpenVPN op mijn Synology NAS. Dat roept de volgende vragen bij mij op:
- Als ik van buiten mijn eigen netwerk (lees op vakantie) een OpenVPN verbinding opzet naar mijn eigen NAS ben ik dan net zo veilig/anoniem als via een VPN provider?
- Kan ik vanaf mijn eigen PC/iPad/Mobiel intern een OpenVPN verbinding opzetten naar mijn NAS en dan 'de weide wereld' in?

Ben technisch niet voldoende onderlegd deze vragen zelf te beantwoorden. Hoor graag de suggesties. Dank vast.

Leendertpeter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In principe ja en ja. Voor een eerste kennisvergaringssessie zou je chatgpt eens kunnen raadplegen. Dan heb je een beetje een beeld van de mogelijkheden en kan je detailvragen hier weer stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:52
Je gooit een paar dingen door elkaar.
Er zijn VPN servers en VPN clients.
Als je een VPN provider gebruikt dan ga ja vanaf je device (of je Lan) met een VPN client naar een van de VPN servers van je provider en van daaraf het internet op.
Dat heeft helemaal niets met beveiliging te maken maar is enkel een poging om anoniem te blijven.

Als je je eigen lan veilig wilt bereiken, dan ga je met een VPN client op bijvoorbeeld je telefoon vanaf het internet naar een VPN server (in dit geval je Synology) die op je lan draait om zo je lan veilig te bereiken.
Je moet dan de OpenVpn applicatie opp je Synology als VPN server configureren.
Die VPN applicatie op je Synology kan ook als VPN client geconfigureerd worden om naar je VPN provider te connecten, maar dat is andere functionaliteit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertpeter
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-05 18:40
Dank voor de reactie. Het is mij wat duidelijker geworden. Inmiddels draait op mijn Synology OpenVPN. Dus als ik van buiten met een OpenVPN Client op een willekeurig device naar mijn Synology ga dan is dus slechts de verbinding van device naar Synology een veilige en heeft mijn Synology dus geen VPN verbinding met het internet begrijp ik. (Dan zal ik deze dus als Client moeten configureren naar mijn VPN provider)
e.g. Dan heeft de tussenkomst van mijn Synology geen toegevoegde waarde behoudens een veilige verbinding van device naar Synology) Check?

ps. Reden van dit topic is het feit dat ik mijn eigen VPN provider wil zijn maar dat gaar dn zo niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:52
Je eigen VPN provider om vanaf het internet veilig bij je Lan te kunnen komen kan prima.

Maar je eigen VPN provider om anoniem te kunnen downloaden werkt uiteraard niet, je end point van Je VPN server is dan nog steeds je eigen verbinden naar het internet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.