Volgorde vloerplinten en Ikea Pax kasten plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1989
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:37
Op dit moment wordt een PVC vloer gelegd in onze woning, maar ik twijfel nu wat handig is qua volgorde wat betreft het plaatsen van de hoge plinten. Binnenkort wil ik Ikea Pax kledingkasten gaan plaatsen. Is het dan beter om de kledingkasten strak tegen de muur te plaatsen, en daarna pas de vloerplinten te plaatsen zodat deze tegen de zijkanten van de kast kunnen worden gezet? Of toch beter nu al gelijk de vloerplinten laten plaatsen (die zijn 12 mm diep) en daar tegenaan de kledingkasten, met daarmee dus wel een kier achter de kasten. Wat zouden jullie adviseren?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Kwestie van smaak denk ik. Ik ben zelf voor de optie "kasten strak tegen de puur, plinten er tegenaan" gegaan voor de Pax-kasten, maar bij de boekenkasten zit er wel een plint achter. De reden is dat ik mezelf de boekenkasten nog wel eens zie verplaatsen, de kledingkasten blijven wel staan waar ze staan.

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

Geen kier. Plinten pas plaatsen na de kasten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-Joker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-06 15:30
Strak tegen de muur. plinten er tegenaan. Maar dan ook de breedte van de kast in plint op maat laten zagen zodat als de kasten een keer weggaan je de plint er weer zo tussen kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1989
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:37
Bedankt, goede tip ook van de breedte van de kast in plint op maat laten zagen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:06

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Dan zou ik optie 3 willen voorstellen, en dat is een stukje uit de kasten zagen ter hoogte van de plint. Dan loopt de plint overal netjes door en heb je geen naad achter de kasten. Zolang je dezelfde plinten houdt kun je de kast in principe neerzetten waar je wilt, en je zit achteraf nooit te klooien met kleurverschillen of (belangrijker) naadjes tussen de plint-delen die al tegen de muur zaten en degene die je er achteraf tussen hebt gezet. Je mist namelijk bij het zagen van de plint sowieso 2 x de breedte van je zaagblad (1 x links + 1 x rechts) en dat is bij een normaal zaagblad zo een halve centimeter (2 x 2,5 mm), en dat is materiaal wat weg is en je dus achteraf 2-3 keer moet opvullen en overschilderen om niet meer te zien. Als je witte plinten hebt is dat met wat afplakwerk nog wel te doen, maar heb je bijvoorbeeld eiken plinten dan wordt dat al lastiger...

Dat inzagen van de kast hoeft overigens ook nog eens niet zo héél extreem nauwkeurig (niet als een hork though), want de ruimte kit je netjes op kleur af :)

Ga je ooit naar hogere plinten dan zaag je een stukje extra uit, ga je naar lagere plinten dan kun je een blokje terugplakken en schilderen (of je bewaart het originele zaagstuk). Dat blijf je wel zien om bovenstaande reden, maar omdat dat aan de achterzijde bij de grond zit valt 't over het algemeen bijna niet op.

[ Voor 43% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 06-05-2025 19:43 ]

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Op zich een mooi idee van @PsychoMantis_NL, en met Billy boekenkasten zou ik dat ook overwegen (sterker: die hebben al een kleine inkeping, die kun je groter maken). Maar ik geloof niet dat ik dit met een Pax-kast zou doen, volgens mij komt dit de stabiliteit niet ten goede.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:22
Met de nieuwe Pax-kasten is dat ook eigenlijk niet meer te doen: de zij- en achterkanten zitten nu als een harmonica tegen elkaar bij levering.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:22
Ik heb ze hier na de het plaatsen van de plint geplaatst. Enerzijds omdat we nog niet wisten hoe we ze precies willen hebben en anderzijds kunnen we ze nu makkelijker nog een verplaatsen/uitbreiden.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:29

Jorissie87

No diggity

PsychoMantis_NL schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:35:
Dan zou ik optie 3 willen voorstellen, en dat is een stukje uit de kasten zagen ter hoogte van de plint. Dan loopt de plint overal netjes door en heb je geen naad achter de kasten. Zolang je dezelfde plinten houdt kun je de kast in principe neerzetten waar je wilt, en je zit achteraf nooit te klooien met kleurverschillen of (belangrijker) naadjes tussen de plint-delen die al tegen de muur zaten en degene die je er achteraf tussen hebt gezet. Je mist namelijk bij het zagen van de plint sowieso 2 x de breedte van je zaagblad (1 x links + 1 x rechts) en dat is bij een normaal zaagblad zo een halve centimeter (2 x 2,5 mm), en dat is materiaal wat weg is en je dus achteraf 2-3 keer moet opvullen en overschilderen om niet meer te zien. Als je witte plinten hebt is dat met wat afplakwerk nog wel te doen, maar heb je bijvoorbeeld eiken plinten dan wordt dat al lastiger...

Dat inzagen van de kast hoeft overigens ook nog eens niet zo héél extreem nauwkeurig (niet als een hork though), want de ruimte kit je netjes op kleur af :)

Ga je ooit naar hogere plinten dan zaag je een stukje extra uit, ga je naar lagere plinten dan kun je een blokje terugplakken en schilderen (of je bewaart het originele zaagstuk). Dat blijf je wel zien om bovenstaande reden, maar omdat dat aan de achterzijde bij de grond zit valt 't over het algemeen bijna niet op.
Verliest de kast dan niet zijn integriteit als je aan de onderkant rondom stukken weg gaat zagen. Een hoekje aan de zijkant kan vast nog wel maar als de kast tegen een muur aan staat dan kun je niet over de hele achterkant wegzagen.
Jan-Joker schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:04:
Strak tegen de muur. plinten er tegenaan. Maar dan ook de breedte van de kast in plint op maat laten zagen zodat als de kasten een keer weggaan je de plint er weer zo tussen kan plaatsen.
En dan die reserve plinten voor later onder je kast bewaren zodat je ze op het moment dat je ze nodig hebt niet kwijt bent! Je moet er wel rekening mee houden dat je de plinten dan allemaal opnieuw moet schilderen tzt aangezien de zittende plinten naar verloop van tijd iets gaan verkleuren.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Jorissie87 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:53:
[...]

Verliest de kast dan niet zijn integriteit als je aan de onderkant rondom stukken weg gaat zagen. Een hoekje aan de zijkant kan vast nog wel maar als de kast tegen een muur aan staat dan kun je niet over de hele achterkant wegzagen.
[...]
Pax is aan de muur te bevestigen. Dit draagt bij aan de stabiliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-06 19:29
De kasten op stelpoten en de plint momde kast werken kan ook mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 19:34
Ik heb ze ook strak tegen de muur staan zonder plint, staat mooier en stabieler.

Mocht je ze met de zijkant tegen een muur zetten, ik heb er een streepje (4cm) meubelpaneel tussen gezet, zodat de deur niet tegen de plint en de muur slaat als je de kast opendoet.

elleP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:06

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

@posttoast / @Jorissie87 / @FredvZ dat inzagen zoals in mijn eerdere bericht kan prima. Afgezien van het feit dat je alleen de onderste paar (10 - 12?) centimeter wegzaagt en niet de hele achterkant, kun je die ontbrekende stabiliteit natuurlijk gewoon weer terugbrengen door de verbinding tussen achterwand en "onderkant" te herstellen, maar dan wat hoger.

Als je de kasten terwijl ze ingevouwen zijn inzaagt, dan heb je direct over de hele breedte van de kast een nette en rechte zaagsnede. Als je vervolgens - nadat de kast is uitgevouwen - een latje tegen de achterkant van de kast aanzet (vastgeschroefd aan de linker- + rechterzijde) dan kun je daarna de achterplaat daar tegenaan nieten. Mocht je zaken hebben zoals zo'n verdeler, dan zou je even moeten kijken hoe je uitkomt, maar zo spannend is het allemaal niet.

Daarnaast zet je natuurlijk (:+) de kast vast aan de muur, en als er 2 of 3 kasten tegen elkaar staan, dan maakt die paar centimeter die je uit de achterkant gezaagd hebt totaal niks meer uit v.w.b. de stevigheid/stabiliteit, want die kasten kunnen dan toch nergens meer naar toe :Y

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Pagina: 1