Spraak naar tekst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craain
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-06 08:27
Beste leden,

Ik ben doof. Ik maak op mijn werk veel gebruik van teams met de ondertitel zodat ik het gesprek kan volgen, zeg het maar spraak naar tekst.

Mijn laptop is aangesloten met speaker. Ik heb 2 speakers: Jabra speak 510 en EPOS SP 30+.

Ik heb soms te maken met 7 collega's. Ik heb het gemerkt dat hoe groot bereik is minder goed wordt ondertiteld. Volgens mij zijn deze speakers geschikt voor een straal van maximaal 1,5 meter, anders vertaalt hij niet goed naar de tekst. Deze speakers is erg geschikt voor tot maximaal 3 personen.

Heeft iemand misschien een tip? Zijn er een speakers die een bereik heeft van straal van méér dan 1,5 meter? Die alles goed kan vertalen naar tekst?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 10:43
Ik dacht dat Teams de ondertiteling genereert op basis van de microfooninput? Dan zou het toch niet uit moeten maken welke speakers je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:44

DukeBox

loves wheat smoothies

Zie niet in wat voor rol je speakers hierin spelen?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:36
Die speakers doen helemaal niets met de live captions in Teams, dat is de uiteindelijk output van het geluid. De captions worden gegenereerd door de audio die wordt opgevangen 'in de stream', oftewel wat wordt opgevangen door de microfoons van alle gebruikers of eventuele audio dat wordt afgespeeld.

Klinkt veel meer alsof er teveel "ruis" in de audio zit waardoor de speech service het niet goed weet te analyseren. Kan simpelweg door slechte microfoon kwaliteit komen, maar ook als er teveel achtergrondgeluid is, teveel mensen door elkaar heen praten etc.

Overigens heb je het over speakers met een straal van 1,5m? Ik vermoed dat je de microfoon daarmee bedoelt? Oftewel er wordt gebruik gemaakt van een vergaderopstellingen waarin een algemene microfoon wordt gebruikt? Dat lijkt mij veel logischer dan speakers... en ja, dergelijke microfoons hebben vaak maar een beperkt bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craain
Dag allemaal. Mijn collega heeft gevonden en vertelde dat het wel goed werkt:
https://www.thomann.nl/ca...SiC55UHbKvzhoC-ysQAvD_BwE

Dus de degene die spreekt moet deze dobbelsteen bij zich hebben. Mocht iemand anders willen spreken dan moet de degene de dobbelsteen naar hem gooien. Ik heb begrepen dat spraak naar tekst zeer nauwkeurig is. Ben benieuwd!

[ Voor 28% gewijzigd door Craain op 14-05-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:44

DukeBox

loves wheat smoothies

Dan kan je net zo goed alleen de microfoon doorgeven i.p.v. een dure schuimrubber box eromheen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09 15:06
Ah ik snap de verwarring, OP kent de Jabra Speak als speaker natuurlijk, wat dus een microfoon is.

Als je doof bent heb je natuurlijk geen vraag voor normale speakers dusja.. :)

Dat soort Speak-ers zijn bedoelt voor conferance calls, maar als je aangewezen bent op live-caption dan wordt dit behoorlijk ruk ja.

Ik denk dat je meer baat hebt aann een "voorzitter" tijdens Teams vergaderingen die het woord geeft aan iemand en dan diens microfoon open zet, zodat het voor de live-caption goed te volgen is, en dus voor jou ook goed te volgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craain
Klopt, chatbox gaan we het proberen. We hebben al besteld. Ben benieuwd!
Pagina: 1