Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phlar
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-05 21:33
Goeiemorgen mede tweakers.

Ik denk of hoop dat ik hier wel antwoord kan krijgen op mijn vraag.

Ik heb afgelopen weekend 10 zonnepanelen op me dak gelegd. De panelen zijn 440wp.
Ik heb 2 strings.
String 1 heeft 6 panelen en deze werken ook zoals het zou moeten.
Maar string 2 heeft dus 4 panelen en werkte dus niet tot mijn frustratie.

Na het meten kom ik dus uit op 150V. Want ik dacht eerst dat ik het zelf verkeerd had aangesloten. Maar met de string is dus niks mis.

Na lang zoeken ben ik er achter gekomen dat mijn omvormer, de Huawei SUN2000-4KTL-M1 3 fase, een opstartspanning heeft van 200V. Dat verklaart dan ook waarom string 1 wel goed werkt.

Nu mijn vraag.

Kan ik de opstartspanning verhogen door er 4 optimizers tussen te zetten? Of ben ik genoodzaakt om er minstens 2 panelen bij te leggen om zo aan de opstartspanning te komen?

Beste antwoord (via Phlar op 06-05-2025 14:29)

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
de huawei optimizers zijn vooral bedoeld voor schaduwmanagement en verhogen helaas niet je opstartspanning. Ik denk dat het bijplaatsen van 1 of 2 panelen dan de beste oplossing voor jou is.

Je zou met weinig moeite kunnen testen om met 1 string te draaien, misschien helpt het je wel met minimale instraling in de ochtend. Mocht dat echt niet werken dan plan B en bijplaatsen.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Niet online
Waarom maak je niet 1 string van alle 10 panelen?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:29
Andere omvormer nemen (bv goodwe, solis)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-09 21:28
Bij mijn weten zijn de Tigo optimizers passief en verhogen niet de string spanning,

Enigste opties die ik zie:
- andere omvormer
- Legplan verleggen (Mits dit kan en anders zou je wel 1 string kunne maken waarbij optimizers wel bij zouden kunnen werken)
- panelen bijleggen.

Panelen bijleggen heeft de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ik vrees dat je een paneel moet toevoegen. Er zal vast een reden zijn waarom je twee lussen hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phlar
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-05 21:33
Ik heb 2 strings gemaakt, omdat de ligging van het huis niet gunstig is om er 1 string van te maken.
De zon draait over het huis heen. String 1 op West en string 2 op oost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-09 18:19
4 panelen is doorgaans te weinig voor 1 string.
je zou voor die 4 panelen ook kunnen kijken naar microomvormer (per paneel)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Niet online
de huawei optimizers zijn vooral bedoeld voor schaduwmanagement en verhogen helaas niet je opstartspanning. Ik denk dat het bijplaatsen van 1 of 2 panelen dan de beste oplossing voor jou is.

Je zou met weinig moeite kunnen testen om met 1 string te draaien, misschien helpt het je wel met minimale instraling in de ochtend. Mocht dat echt niet werken dan plan B en bijplaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Terug naar de installateur.

Technisch ondeugdelijk aangelegd systeem.

Je hebt nu geen schaduwmanagement op string van 6 en de string van 4 doet niets

Oplossing is een enkelfase omvormer. Met 6 om 4 zal een 3,6kW of zelfs lichter voldoende zijn, afhankelijk van helling

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:26
Ronald schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:36:
Terug naar de installateur.

Technisch ondeugdelijk aangelegd systeem.
De installateur is OP als ik het goed begrijp :P
Pagina: 1