Telefoon via AP laten lopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:21

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Mijn ouders hebben een setup als volgt:
  • Modem/router in de meterkast, hierop zit het hoofdstation van de vaste telefoon middels RJ11 aangesloten.
  • Cat5 kabel naar de andere kant van de woning, hierop zit een AP aangesloten.
  • Op het AP zitten een aantal apparaten zoals een PC middels RJ45 aangesloten.
Dat AP vertoont kuren, dus die willen ze vervangen. Nu zou het heel mooi zijn wanneer er een AP komt waar ook een RJ11 aansluiting op zit, zodat ze het hoofdstation van de vaste telefoon hierop aan kunnen sluiten. Dan komt de telefoon die nu in de meterkast vrij om op een logische plaats te zetten.

Mijn vragen:
  • Zijn er APs die ook een RJ11 aansluiting hebben? Ik heb zelf goede ervaringen met deze AP, maar die heeft geen RJ11 aansluiting. Kan hier in de PW ook niet op zoeken, of ik zie het over het hoofd.
  • Zou de telefoonaansluiting ook werken wanneer deze niet rechtstreeks op het modem, maar op de AP is aangesloten?
  • Mocht dit niets worden, wat kan ik hun voor alternatief bieden om 3 vaste telefoontoestellen op logische plekken in de woning te plaatsen?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:38
LankHoar schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:36:
Mijn ouders hebben een setup als volgt:
  • Modem/router in de meterkast, hierop zit het hoofdstation van de vaste telefoon middels RJ11 aangesloten.
  • Cat5 kabel naar de andere kant van de woning, hierop zit een AP aangesloten.
  • Op het AP zitten een aantal apparaten zoals een PC middels RJ45 aangesloten.
Dat AP vertoont kuren, dus die willen ze vervangen. Nu zou het heel mooi zijn wanneer er een AP komt waar ook een RJ11 aansluiting op zit, zodat ze het hoofdstation van de vaste telefoon hierop aan kunnen sluiten. Dan komt de telefoon die nu in de meterkast vrij om op een logische plaats te zetten.

Mijn vragen:
  • Zijn er APs die ook een RJ11 aansluiting hebben? Ik heb zelf goede ervaringen met deze AP, maar die heeft geen RJ11 aansluiting. Kan hier in de PW ook niet op zoeken, of ik zie het over het hoofd.
  • Zou de telefoonaansluiting ook werken wanneer deze niet rechtstreeks op het modem, maar op de AP is aangesloten?
  • Mocht dit niets worden, wat kan ik hun voor alternatief bieden om 3 vaste telefoontoestellen op logische plekken in de woning te plaatsen?
Naar mijn weten zijn er geen accespoints met een RJ11 aansluiting, dit zit altijd in een modem/router.
Je zou dus in plaats van een AP, een router met WIFI daar neer kunnen zetten (wat je zelf als voorbeeld neerzet is een router, geen AP). Je moet dan wel uitzoeken wat de instellingen zijn om de telefoon te registreren want dat gaat in de router van de provider meestal automatisch.
Wat ik meestal doe is een los basisstation direct in de meterkast en dan bijvoorbeeld 3 draadloze telefoons, bijvoorbeeld Gigaset, door het huis heen.

In jouw geval zou ik een analoog gigaset-set kopen.
1x in de meterkast.
2-3x door het huis heen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 21:02
Het voorbeeld dat jij geeft is een router, geen AccesPoint.
Je kan veel routers wel als AccesPoint laten werken.

Een echt AP heeft naar mijn weten geen RJ11 aansluiting.

Of een router in AP modus ook je telefoon kan doorgeven weet ik niet. Daar heb ik geen ervaring in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:59
Het modem van de provider verzorgt een analoge telefoonlijn over die Rj11 plug, dat is een VoIP ATA.

Theoretisch kun je wel een toestel gebruiken wat via WiFi direct VoIP ondersteunt naar de provider.
Maar daar moet je wel een hoop effort in steken die je denk ik niet terug verdient.

Mag de vaste lijn er niet helemaal uit?

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 06-05-2025 10:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:51
Haal een extra bureaulader en zet daar de telefoon die nu op het basisstation staat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@Ora et Labora ja klopt, is een router maar gebruik hem als AP :+

Ik zit even te kijken, maar zie enkel telefoonsets met max 3 telefoons. Hoe kan ik die dan op andere plekken in het huis zetten, zonder steeds te moeten opladen in de meterkast? Want dat is juist het irritante er aan, erg onhandige plek. En meterkast zit in de gang, dus niet goed hoorbaar wanneer hij op het station staat.

@hcQd waar kan ik een extra bureaulader kopen? Is zoiets los verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
LankHoar schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:54:
@Ora et Labora ja klopt, is een router maar gebruik hem als AP :+

Ik zit even te kijken, maar zie enkel telefoonsets met max 3 telefoons. Hoe kan ik die dan op andere plekken in het huis zetten, zonder steeds te moeten opladen in de meterkast? Want dat is juist het irritante er aan, erg onhandige plek. En meterkast zit in de gang, dus niet goed hoorbaar wanneer hij op het station staat.

@hcQd waar kan ik een extra bureaulader kopen? Is zoiets los verkrijgbaar?
Bijvoorbeeld:
https://www.coolblue.nl/p...sOjj-ucWCh1AaAndkEALw_wcB
of
https://www.coolblue.nl/e...tchCo6Fr8_OgaAoTMEALw_wcB
of
https://www.mediamarkt.nl...AEr-FOBjYnOoaAgFrEALw_wcB

De hoofdtelefoon zet je in de meterkast.
De andere 2/3 meld je aan op de hoofd en zet je random door het huis neer.
Bij binnenkomende gesprekken rinkelen ze alle 3 en ze hebben alle 3 hun eigen lader.

[ Voor 25% gewijzigd door Ora et Labora op 06-05-2025 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je de inloggegevens van het 'telefoon abonnement' bij de provider kunt achterhalen incl. de SIP instellingen dan zou je als router een Fritzbox aan kunnen schaffen. De Fritzbox routers kunnen tevens als DECT basisstation werken en vervolgens een 6-tal DECT handsets aansturen (+ losse AP's uithezelfde ECO Systeem van AVM).

Die DECT handsets mogen overigens ook van andere merken zijn, al werken de DECT handsets van AVM wel beter samen met het basisstation. De AVM Fritzfon DECT handsets kunnen bijvoorbeeld een intern adresboek delen.

[ Voor 32% gewijzigd door Will_M op 06-05-2025 13:12 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Als er een vaste aansluiting is ga ik er even vanuit dat het een redelijk oud huis is. Zijn er geen telefoonaansluitingen door het huis heen? Daar kan je gewoon die RJ11 van het modem aan knopen, en dan normale telefoons op de normale plekken met een normale telefoonstekker neerzetten. Desnoods kan je dat ook met/over netwerkkabels (niet netwerk!) doen zolang je bij de telefoons maar voor de juiste connector zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
DataGhost schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:04:
Als er een vaste aansluiting is ga ik er even vanuit dat het een redelijk oud huis is. Zijn er geen telefoonaansluitingen door het huis heen? Daar kan je gewoon die RJ11 van het modem aan knopen, en dan normale telefoons op de normale plekken met een normale telefoonstekker neerzetten. Desnoods kan je dat ook met/over netwerkkabels (niet netwerk!) doen zolang je bij de telefoons maar voor de juiste connector zorgt.
Er zijn wel een aantal telefoonaansluitingen inderdaad. Maar de telefoonverbinding kwam vroeger in de woonkamer het huis binenn, dat gaat nu via het modem in de meterkast. Dus ik weet niet hoe ik die oude aansluitingen dan nog kan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:02

Videopac

Rommelt wat aan.

Heeft de plek van de AP ook dect-dekking?
Als het budget het toelaat zou je een Fritsbox met Fritzfon(s) kunnen nemen. Ik heb dat bij mijn moeder geïnstalleerd en dat werkt perfect.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Videopac schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:11:
Heeft de plek van de AP ook dect-dekking?
Als het budget het toelaat zou je een Fritsbox met Fritzfon(s) kunnen nemen. Ik heb dat bij mijn moeder geïnstalleerd en dat werkt perfect.
Heb dit even overlegt, maar ze willen niet te veel uitgeven. Dus de huidige setup van telefonie blijven gebruiken.

Even hardop denken: wellicht kan ik een draad trekken van de meterkast, onder de vloer door, naar de woonkamer, en daar het hoofdstation op aansluiten. De oude analoge aansluiting zit er niet meer, maar dat gat is er volgens mij nog wel (in een hoekje achter de televisie kast). Als ik daar een draad door kan trekken, dan ben ik er toch ook volgens mij? Is een meter of 5 schat ik zo in. Als alternatief kan ik hem naar de andere kant van het huis trekken, daar zou het hoofdstation op een logischere plek staan. Dat is echter wel 15m ongeveer en ik zie zo geen RJ11 kabels in de PW van meer dan 10m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
LankHoar schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:17:
[...]

Heb dit even overlegt, maar ze willen niet te veel uitgeven. Dus de huidige setup van telefonie blijven gebruiken.

Even hardop denken: wellicht kan ik een draad trekken van de meterkast, onder de vloer door, naar de woonkamer, en daar het hoofdstation op aansluiten. De oude analoge aansluiting zit er niet meer, maar dat gat is er volgens mij nog wel (in een hoekje achter de televisie kast). Als ik daar een draad door kan trekken, dan ben ik er toch ook volgens mij? Is een meter of 5 schat ik zo in. Als alternatief kan ik hem naar de andere kant van het huis trekken, daar zou het hoofdstation op een logischere plek staan. Dat is echter wel 15m ongeveer en ik zie zo geen RJ11 kabels in de PW van meer dan 10m.
Je moet ook geen RJ11 kabel trekken maar een 4 of 8 aderige kabel waar je zelf een RJ11 op knijpt.
Een complete RJ11 kabel kan natuurlijk ook maar dan moet je een aardig gat hebben om daar met stekker en al doorheen te gaan.

Ik zou gewoon voor een paar tientjes een dect basisstation kopen met 1 of 2 losse handsets, dan hoef je niks te doen met kabels en werkt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 15:28
LankHoar schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:17:
Dat is echter wel 15m ongeveer en ik zie zo geen RJ11 kabels in de PW van meer dan 10m.
Je kan gewoon normale netwerkkabel gebruiken met een simpele inbouw/opbouw netwerkdoos voor afwerking. Je RJ11 kan je gewoon de RJ45 poorten steken. Als je twijfelt of dat 'goed' is: je hebt ook RJ11-RJ45 patchkabels (of je knutselt er zelf eentje).

Dus rj11<->rj45<---->rj45<->rj11

Zo ging het vroeger vaak: 2-4 netwerkkabels per werkplek, allen afgemonteerd als RJ45 en daar computer/printer/telefoon aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:10

Umbrah

The Incredible MapMan

Volgens mij moeten we dit plaatje er weer bij halen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGOQf6kGpFTRFj2JalX3_Y7V5lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bp2dKaOh8OUjogLG8R70oOer.jpg?f=fotoalbum_large

Kabels zijn de onderste laag, en RJ45 is een stekker soort waar meestal Cat5 of hoger in zit, waarna ethernet, IPV, en alle lagen daarna je netwerk veroorzaken.

Je router/modem/NAT/accesspoint/DHCP/DNS combo in de meterkast van je provider (het helpt heel erg als je de functies van een apparaat los van elkaar ziet) biedt door al die lagen heen waarschijnlijk ook SIP of een andere "telefonie-over-netwerk" functie aan, waar je mogelijk géén inzicht in hebt qua wat de provider voor je doet.

In het geval van Ziggo is dit de specificatie: https://www.ziggo.nl/klan...s/eigen-modem/fabrikanten

Hieruit blijkt dat Ziggo het protocol "SIP" gebruikt. Die zien we verder op de plaat als onderdeel van de applicatielaag.

MOCHT je provider Ziggo zijn (en ik denk bij anderen dat dat niet heel anders is), dan is die RJ11 plug het gevolg van het feit dat je provider apparaat intern een SIP-client draait die ontsluit naar een RJ11 connector. Want RJ11 is naast de "varkenssnuit" nou eenmaal intern fysiek de "physical" kant van een ouderwetse analoge telefonieverbinding.

Er zijn ook zat apparaten (denk aan FRITZ-boxen) die al die functies doen en bijvoorbeeld DECT aanbieden ipv analoge RJ11-stijl, maar dat veranderd niet veel aan het verhaal.

Feitelijk heb je dus ermee te maken dat je dingen niet door elkaar moet halen, en dat je "ethernet/TCP/IP" kant NIET verenigbaar is met het model voor analoge telefonie TENZIJ je die telefonie laag ergens anders uitvoert.

En dan had ik het al wel geweten:

- Goede router in meterkast die géén wifi doet, hooguit een basis netwerk switch heeft.
- Kabels door huis heen
- Domme accesspoints die niet óók een router zijn (want dubbel DHCP, dubbel gateway = problemen) elders door het huis áán de kabels

En dan is je "data" netwerk klaar.

Voor telecom heb je dan iets anders aan te leggen:

- Veel telefonie gaat over CAT2 kabels, met een RJ11 plug er aan (twee paar). Geen reden om niet CAT6/7 te gebruiken, maar maak duidelijk dat het telefonie is, géén data (vroegâh kon je een netwerkkaart opblazen door per ongeluk een ISDN plug die ook RJ45 had er in te steken, want 70V stond er op). Ga ook aub niet denken dat puur vanwege de interface dat het compatible is.
- Overweeg DECT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 15:33
standaard telefonie over rj11 of de oude telefoonstekkers werkte gewoon als je kabels door je huis had en er meerdere toestellen aan de hoofdaansluiting knoopte. Weet niet of dat met de huidige telefoons nog zo werkt maar zou ze gewoon allemaal vast aansluiten.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Heb even overlegd met mijn ouders. Ze willen graag de huidige set met 3 telefoons blijven gebruiken, en er niet zo veel aan spenderen. Heb dus eerder genoemde router gekocht welke ik als AP laat draaien (heeft AP functie). Dat dekt in ieder geval het internet achter in het huis.

Vervolgens binnenkort een kabel trekken naar of de woonkamer, of achter in het huis, hier dan RJ11 kopjes op plaatsen en dan daar het hoofdstation plaatsen. Dan hebben ze hun 3 beschikbare telefoons op logische plekken, en zijn ze nagenoeg geen geld kwijt (heb zelf nog >50m CAT6 kabel liggen op een rol).

Bedankt voor alle adviezen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 15:20
als het een Gigaset of Siemens dect toestellen en basis is, deze kan je uitbreiden met een repeater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:18

MsG

Forumzwerver

Wat voor kuren vertoont de AP? Dat soort apparatuur gaat zelden half stuk. Al eens een andere voedingsadapter geprobeerd?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
MsG schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:20:
Wat voor kuren vertoont de AP? Dat soort apparatuur gaat zelden half stuk. Al eens een andere voedingsadapter geprobeerd?
Hij is gevallen, en sindsdien valt hij steeds uit. Andere adapter heb ik zo niet liggen om mee te proberen.

Pagina: 1