Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
We gaan eind van het jaar een reis naar Dubai maken en over 11 maanden een reis naar Japan. Normaliter reizen we veelal binnen Europa en heb ik nog nooit een reis- of annuleringsverzekering voor afgesloten.

We hebben dit wel ooit gedaan voor onze reis naar New York, overigens. Nu de prijzen van de vliegtickets en de accommodatie hoog liggen en straks voor Japan nog hoger zijn speel ik met de gedachte om binnen 7 dagen alsnog de reis- of annuleringsverzekering af te sluiten.

Hoe wordt dit door jullie aangeraden? Ik heb bij ANWB gekeken en de kosten zijn als volgt ingedeeld naar onze wensen:
  • Alleen een annuleringsverzekering voor 117 euro per jaar (tot 1.500 euro, daarna verhogen tot 3.000 eur voor Japan)
  • Inclusief reisverzekering met vergoeding voor medische kosten voor 142 euro per jaar
  • Als extra ook vergoeding voor bagage voor 164 euro per jaar
Bagage vinden we nooit zo spannend, tijdens die reis nemen we alleen beiden een iPhone mee en de rest is kleding etc.

Belangrijk: mocht een reis geannuleerd worden om een of andere reden kunnen we de kosten prima betalen, maar het is wel zonde om voor minimaal 117 euro het geld van een reis van 3.000 euro kwijt te zijn.

Transavia bood overigens nog de optie voor een annuleringsverzekering van 75 euro, maar dekt alleen de vliegtickets en dan is een uitgebreidere dekking via ANWB beter voor mijn gevoel.

Erg benieuwd hoe anderen over een reisverzekering denken?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:22
Ik verzeker doorgaans voornamelijk de kosten die ik zelf niet direct kan dragen. Denk dus aan ziektekosten, dat kan in het buitenland flink oplopen - voornamelijk omdat de basiszorgverzekering doorgaans slechts dekt tot het kostenniveau in Nederland. Kijk dus goed in de polis welke ziektekosten worden gedekt en tot welk niveau.

Materiaal of annuleringen vallen voor mij onder de categorie jammer-de-bammer, al lift materiaaldekking vaak mee op een reisverzekering voor ziektekosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-05 17:36
Zelf zou ik in ieder geval een reisverzekering afsluiten, voornamelijk met het oog op de medische kosten.
Zelf heb ik deze altijd doorlopend afgesloten bij Univé en die annuleer ik dan na 6 maanden weer.
Voordeel is dat je ook tijdens weekendjes weg en mini vakanties verzekerd bent en ze het eigen risico vergoeden. Zo ging ik eens met een scooter op mijn knie in Spanje en eventjes foto's laten maken etc, eigen risico toen van Unive vergoed gekregen bij aantonen dat zorgverzekering niet uitbetaalde. Geeft vooral een stukje zekerheid als je dodelijk ziek wordt en de zorgverzekeraar heeft geen dekking.
Ik zie ook dat Univé haar annuleringsverzekering €8,35 per maand kost met €3000,- dekking en €3,94 met €1500,- dekking. Wellicht de voorwaarden en kosten eventjes vergelijken?

[ Voor 13% gewijzigd door winiustyco op 06-05-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik moet dus eigenlijk de gedachte even omdraaien en juist denken aan een reisverzekering (voor medische kosten). Bagage vind ik zelf niet zo spannend, dat is niet meer dan vervelend, maar het meeste ín de koffer is niet van grote waarde, behalve de iPhone die in mijn zak zit (en dus gestolen kan raken of verloren kan worden).

De annuleringsverzekering is slechts 90 euro meer voor een heel jaar, ik denk dat ik daar dan liever geen risico mee loop voor deze reizen, vooral Japan is een behoorlijke kostenpost als dat niet door blijkt te kunnen gaan, ook al hebben we voldoende spaargeld om het op te vangen...

Overigens ben ik normaliter niet van het verzekeren van wat je zelf kunt dragen, maar dat gaat om minder hoge bedragen.

[ Voor 9% gewijzigd door THE_BASE op 06-05-2025 10:33 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-05 16:53
Zoals hierboven aangegeven, voornamelijk de ziektekosten inderdaad.
Wellicht heb je elders al verzekeringen lopen? Als je die combineert krijg je vaak nog wat extra pakketkorting.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:36
*knip* voegt niets toe

[ Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 06-05-2025 12:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
*knip* niet op reageren, liever rapporteren

[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 06-05-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Laatst online: 16-05 17:36
THE_BASE schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:32:
Ik moet dus eigenlijk de gedachte even omdraaien en juist denken aan een reisverzekering (voor medische kosten). Bagage vind ik zelf niet zo spannend, dat is niet meer dan vervelend, maar het meeste ín de koffer is niet van grote waarde, behalve de iPhone die in mijn zak zit (en dus gestolen kan raken of verloren kan worden).

De annuleringsverzekering is slechts 90 euro meer voor een heel jaar, ik denk dat ik daar dan liever geen risico mee loop voor deze reizen, vooral Japan is een behoorlijke kostenpost als dat niet door blijkt te kunnen gaan, ook al hebben we voldoende spaargeld om het op te vangen...

Overigens ben ik normaliter niet van het verzekeren van wat je zelf kunt dragen, maar dat gaat om minder hoge bedragen.
Zijn de premies die je noemt per persoon of voor 2 personen en zit er ook een uitgebreide annulerings dekking bij(stel je moeder wordt ziek op de eerste dag, krijg je dan ook de volledige reissom terug om de reis over te doen)?
Zelf zie ik bij Univé per persoon een premie van €14,13 per maand voor bagage, €3000,- annuleringsdekking(standaard) en medische kosten. Daarmee lijkt jouw totaal premie voor alle 3 mij vrij exorbitant als deze per persoon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:05
Ik ,ou zelf vooral kijken naar welke verschillen er zijn binnen de voorwaarden. Sommige verzekeringen dekken meer dan andere (logisch, daar betaal je dan ook voor). Maar vaak valt het toch tegen.

En juist als je een verzekering hebt voelt het extra erg als je zelf moet betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het blijft een persoonlijke afweging. Voor mij is, zeker buiten Europa, een reisverzekering met medische dekking een no brainer.

Annuleringsverzekering is weer een andere afweging. Als je die 3k zelf kan dragen is het geen noodzaak. Aan de andere kant, als je onderweg bent en je moet voor wat voor reden de reis afbreken is het niet alleen die 3k maar ook bijkomende kosten van een eerdere terugreis (* afhankelijk van de dekking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
winiustyco schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:43:
[...]

Zijn de premies die je noemt per persoon of voor 2 personen en zit er ook een uitgebreide annulerings dekking bij(stel je moeder wordt ziek op de eerste dag, krijg je dan ook de volledige reissom terug om de reis over te doen)?
Zelf zie ik bij Univé per persoon een premie van €14,13 per maand voor bagage, €3000,- annuleringsdekking(standaard) en medische kosten. Daarmee lijkt jouw totaal premie voor alle 3 mij vrij exorbitant als deze per persoon zijn.
Wellicht was ik daar onduidelijk in: de premie is voor 2 personen tot 1.500 euro. Ik heb ANWB gevraagd en we kunnen t.z.t. de vergoeding voor annuleren verhogen van 1.500 euro naar 3.000 euro.

Ik keek naar ANWB vanwege de 15% korting en de volgens Consumentenbond goede ervaringen, andere verzekeringen, zeker met annuleringen, zijn duurder. Alleen ASR is voordeliger, maar die komt wel erg slecht uit de reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
PolarBear schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:44:
Het blijft een persoonlijke afweging. Voor mij is, zeker buiten Europa, een reisverzekering met medische dekking een no brainer.

Annuleringsverzekering is weer een andere afweging. Als je die 3k zelf kan dragen is het geen noodzaak. Aan de andere kant, als je onderweg bent en je moet voor wat voor reden de reis afbreken is het niet alleen die 3k maar ook bijkomende kosten van een eerdere terugreis (* afhankelijk van de dekking).
Normaliter zou ik niet over die annuleringsverzekering nadenken, voor Europa in elk geval, nu de reis wat verder is en de kosten hoger is het ineens in mijn optiek wel belangrijker en een rustiger gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zie hele grote verschillen tussen prijzen voor annuleringsverzekeringen.

Bij de ene kost het al gauw tegen de 40 euro per maand, bij de ander de helft of minder. Beide voor 3000 euro.

Bekijk dus goed de poliskosten want dat verschil moet ergens vandaan komen.

Daarnaast denk ik dat je met 3000 voor twee personen al te weinig dekking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-05 13:56
Voor 2 personen werelddekking, en alle opties (en annuleren tot 3k p.p.) voor nog ongeveer 25€ per maand. Dat is toch relatief weinig? Zeker als je het afweegt tegenover de kosten van een dergelijke reis (Japan is volgens mij erg duur).

Bij mij loopt de reisverzekering (incl. annulering) altijd gewoon door. Ja, ik kan de kosten van annulering zelf dragen.
Maar een vakantie is toch vaak iets waar je lang voor spaart en wanneer het niet door kan gaan, om een van de redenen die verzekerd is, dan vind ik het fijn dat er een kans is de reis later alsnog te maken.

Of dit financieel de beste keuze is, tja daar kan je eindeloos over discussiëren. Maar rust is me ook wat waard.

P.S. wij hebben ook een camper, dus gaan ook best wel wat ongepland weg. En dan is het helemaal fijn om een doorlopende verzekering te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:53:
Ik zie hele grote verschillen tussen prijzen voor annuleringsverzekeringen.

Bij de ene kost het al gauw tegen de 40 euro per maand, bij de ander de helft of minder. Beide voor 3000 euro.

Bekijk dus goed de poliskosten want dat verschil moet ergens vandaan komen.

Daarnaast denk ik dat je met 3000 voor twee personen al te weinig dekking hebt.
Ik ga me daar inderdaad dan nog eens in verdiepen, 3.000 euro is het bedrag per persoon, die is voor Japan als het goed is prima. De 1.500 euro p.p. voor Dubai is net te weinig, maar dat is voor ons prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:30

Quad

Doof

Een verzekering, zeker bij reis buiten Europa, zal ik van harte aanraden. Mocht je of beiden iets overkomen, dan kan in dat geval de verzekeraar ook als tussenpersoon gaan optreden tussen jou en (zorg/dienst)verlener.

In het geval dat je een repatriëring moet ondernemen wil je die kosten ook niet dragen. Of erger, jullie overlijden beiden in het buitenland en de familie moet de kosten alsook alle rompslomp voor repatriëring op hen nemen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:37
Reisverzekering kost niet zoveel, hebben we ook met ons gezin maar geen idee of we er ooit gebruik van gaan maken. Volgens mij dekt het ook bepaalde medische kosten of het terug brengen naar Nederland, dus sowieso iets wat het waard is mochten we het ooit nodig hebben.

Annuleringsverzekering hebben we niet doorlopend. Wel een keer een stenose gekregen een week voordat we op vakantie zouden gaan naar het buitenland en toen hadden we toevallig annuleringsverzekering bij de reis afgesloten... Op 50 euro na toch de 3000 euro terug gekregen, daarbij heeft het het geld wel echt opgeleverd! Bij elke vakantie doen we dat nu weer erbij boeken, maar bij een park in Nederland voor 400 euro niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 13:54

OmeJoyo

This is me

Ik heb al jaren met het hele gezin een doorlopende reis en annulering lopen. Twee keer nodig gehad en dae uitkering was berhoorlijk meer dan de premie over die looptijd.

Verzekeren is natuurlijk altijd heel erg persoonlijk, want ja als er niets gebeurd is het zonde van je geld. Al is gemoedsrust ook een hele hoop waard.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
President schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:59:

Annuleringsverzekering hebben we niet doorlopend. Wel een keer een stenose gekregen een week voordat we op vakantie zouden gaan naar het buitenland en toen hadden we toevallig annuleringsverzekering bij de reis afgesloten... Op 50 euro na toch de 3000 euro terug gekregen, daarbij heeft het het geld wel echt opgeleverd! Bij elke vakantie doen we dat nu weer erbij boeken, maar bij een park in Nederland voor 400 euro niet.
Volgens mij is een doorlopende annuleringsverzekering voordeliger omdat we 2 reizen maken in 12 maanden (anders wellicht ook al wel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:37
THE_BASE schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:28:
[...]

Volgens mij is een doorlopende annuleringsverzekering voordeliger omdat we 2 reizen maken in 12 maanden (anders wellicht ook al wel).
Jup, naar aanleiding van dit topic dan ook even een doorlopende afgesloten :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:38
Heb je al geboekt? Anders kan je wellicht (tijdelijk) een creditcard nemen (en aanhouden) waarbij je een gratis annuleringsverzekering en/of reisverzekering krijgt. Voorheen had ik een doorlopende reis- en annuleringsverzekering via de ANWB, voornamelijk voor onvoorziene medische kosten en andere ongemakken (verloren/beschadigde spullen). Ook ouders die op leeftijd zijn waren een bepalende factor, dan kan je nog vrij eenvoudig een reis annuleren of afbreken.

Sinds ik American Express Platinum heb, zie ik de noodzaak voor een losse verzekering niet meer in. Alle reizen die ik met deze kaart betaal vallen onder de dekking van de doorlopende reis- en annuleringsverzekering. Scheelt toch weer een paar tientjes per maand.

Maar vooral de medische kosten in het buitenland kunnen behoorlijk oplopen. Vanuit de basisverzekering worden maximaal de Nederlandse tarieven vergoed. Met aanvullende verzekering kan dit variëren van 200% van de Nederlandse tarieven tot de werkelijke kosten, check de voorwaarden.

Een paar maanden geleden had m'n vrouw nog een behoorlijk(e) verkoudheid/griepje opgelopen in Dubai. De kosten liepen op tot circa 5000 euro, en de zorgverzekering (DSW) heeft hiervan nog geen 200 euro vergoed haha. De reisverzekering heeft de rest wel vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:15:
We gaan eind van het jaar een reis naar Dubai maken en over 11 maanden een reis naar Japan. Normaliter reizen we veelal binnen Europa en heb ik nog nooit een reis- of annuleringsverzekering voor afgesloten.

We hebben dit wel ooit gedaan voor onze reis naar New York, overigens. Nu de prijzen van de vliegtickets en de accommodatie hoog liggen en straks voor Japan nog hoger zijn speel ik met de gedachte om binnen 7 dagen alsnog de reis- of annuleringsverzekering af te sluiten.

Hoe wordt dit door jullie aangeraden? Ik heb bij ANWB gekeken en de kosten zijn als volgt ingedeeld naar onze wensen:
  • Alleen een annuleringsverzekering voor 117 euro per jaar (tot 1.500 euro, daarna verhogen tot 3.000 eur voor Japan)
  • Inclusief reisverzekering met vergoeding voor medische kosten voor 142 euro per jaar
  • Als extra ook vergoeding voor bagage voor 164 euro per jaar
Bagage vinden we nooit zo spannend, tijdens die reis nemen we alleen beiden een iPhone mee en de rest is kleding etc.

Belangrijk: mocht een reis geannuleerd worden om een of andere reden kunnen we de kosten prima betalen, maar het is wel zonde om voor minimaal 117 euro het geld van een reis van 3.000 euro kwijt te zijn.

Transavia bood overigens nog de optie voor een annuleringsverzekering van 75 euro, maar dekt alleen de vliegtickets en dan is een uitgebreidere dekking via ANWB beter voor mijn gevoel.

Ik had een vakantie naar Malta geboekt. Annuleringsverzekering, enige wat niet vergoed werd: geen zin meer of slecht weer. Ruzie met je partner bv., annuleren mag. In mijn geval: vlak voor vertrek schade aan mijn huis (lekkage), waarbij direct herstel en mijn aanwezigheid noodzakelijk was. In vergelijking met prijzen Dubai en Japan peanuts, maar ik reis nooit meer zonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Mawlana schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:29:
Heb je al geboekt? Anders kan je wellicht (tijdelijk) een creditcard nemen (en aanhouden) waarbij je een gratis annuleringsverzekering en/of reisverzekering krijgt. Voorheen had ik een doorlopende reis- en annuleringsverzekering via de ANWB, voornamelijk voor onvoorziene medische kosten en andere ongemakken (verloren/beschadigde spullen). Ook ouders die op leeftijd zijn waren een bepalende factor, dan kan je nog vrij eenvoudig een reis annuleren of afbreken.

Sinds ik American Express Platinum heb, zie ik de noodzaak voor een losse verzekering niet meer in. Alle reizen die ik met deze kaart betaal vallen onder de dekking van de doorlopende reis- en annuleringsverzekering. Scheelt toch weer een paar tientjes per maand.

Maar vooral de medische kosten in het buitenland kunnen behoorlijk oplopen. Vanuit de basisverzekering worden maximaal de Nederlandse tarieven vergoed. Met aanvullende verzekering kan dit variëren van 200% van de Nederlandse tarieven tot de werkelijke kosten, check de voorwaarden.

Een paar maanden geleden had m'n vrouw nog een behoorlijk(e) verkoudheid/griepje opgelopen in Dubai. De kosten liepen op tot circa 5000 euro, en de zorgverzekering (DSW) heeft hiervan nog geen 200 euro vergoed haha. De reisverzekering heeft de rest wel vergoed.
We hebben al een creditcard bij ICS en ING, maar daar zit dat niet bij in. We hebben wel geboekt en betaald met die creditcards, misschien een goede tip voor een volgende creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Chaki schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:06:
[...]

Ik had een vakantie naar Malta geboekt. Annuleringsverzekering, enige wat niet vergoed werd: geen zin meer of slecht weer. Ruzie met je partner bv., annuleren mag. In mijn geval: vlak voor vertrek schade aan mijn huis (lekkage), waarbij direct herstel en mijn aanwezigheid noodzakelijk was. In vergelijking met prijzen Dubai en Japan peanuts, maar ik reis nooit meer zonder
Bij welke verzekeraar zat je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:10:
[...]

Bij welke verzekeraar zat je? :)
Asr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Thanks, alhoewel ik daar wel hele slechte reviews over las.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bij een annuleringsverzekering is het zeker even goed de voorwaarden te controleren. Annuleren bij heel veel maatschappijen echt niet zo makkelijk (meer) als hierboven wel geschetst wordt, dus even kijken naar die met de ruimste annuleringsvoorwaarden.

Voor de reiskostenverzekering check even je zorgverzekering of je niet toevallig een pakket hebt met 'werelddekking' en in geval je dat hebt, wat de vergoeding is (tegen NL tarief, of .... ) en wat de dekking is. Kan best zijn dat je dat al redelijk afgedekt hebt (geen idee wat de hoogte is van de zorgkosten in de landen waar jij heen gaat)

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:12:
[...]

Thanks, alhoewel ik daar wel hele slechte reviews over las.
Tsja ...

Zeer slechte ervaring.
mijn hond(tien jaar) moest met spoed geopereerd worden ivm een baarmoeder ontsteking. zouden wij dit niet doen zou ze dood gaan. Haar hele baarmoeder is verwijderd. toen ik de factuur opstuurde kreeg ik niks vergoed omdat dit volgens ASR een sterilisatie was. met de uitleg bewust onvruchtbaar maken Of dat wij een keus hadden!!!

Ik heb geen hond meer, maar
vroeger vooral slechte ervaringen met dierenartsen. Wat staat in het dossier? En
heeft baasje alles goed begrepen?

Euhh! Slightly off-topic 🤣🤣🤣

[ Voor 9% gewijzigd door Chaki op 06-05-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:10

DropjesLover

Dit dus ->

Ik sluit hem bewust niet af.
De grootste kosten zijn zaken als vliegtickets en andere aanbetalingen. Maar dat geld is toch al weg cq kan je toch al missen.

Ziektekosten zijn dacht is sowieso al gedekt onder je Nederlandse zorgverzekering, tot en max van het Nederlandse bedrag dat voor de behandeling staat (dus eigenlijk alleen de VS is oppassen).

Daarbij zijn de voorwaarden voor uitbetalen behoorlijk streng. Doorgaans moet jij, je kinderen of je ouders zo'n beetje dood gaan/zijn, of zelf echt een zware operatie oid ondergaan. Niet voor een ontstoken dikke teen zegmaar.
Je oom, oma, hond, allemaal geen geldige reden.

Daarbij is een verzekeringsmaatschappij geen filantropische instelling, er moet gewoon keihard geld verdiend worden.
Dat, in combinatie met het, naar mijn mening, lage risico en dat ik de kosten kan dragen, sluit ik hem niet af.
Maar, heb je in je directe omgeving al iemand die echt kwakkelt met z'n gezondheid, is budget wat strakker, etc... Tsja, de prijs per jaar is slechts 1,5x uit eten :P

[ Voor 24% gewijzigd door DropjesLover op 06-05-2025 14:01 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
DropjesLover schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:58:
Ziektekosten zijn dacht is sowieso al gedekt onder je Nederlandse zorgverzekering, tot en max van het Nederlandse bedrag dat voor de behandeling staat (dus eigenlijk alleen de VS is oppassen).
Echt niet alleen de VS. Onder andere Japan schijnt ook vrij duur te zijn.
Gezien de kosten van buitenland ziektekosten verzekering is het bijna een no-brainer om te doen als je naar het buitenland reist. (via reisverzekering of gewoon aanvullend bij je zorgverzekeraar)
Zie het gewoon als onderdeel van de reissom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Dit is zelfs binnen Europa niet altijd het geval (dat oppassen), plus je zal het afhankelijk van de locatie ook zelf moeten voorschieten. Het is een risico wat je kan nemen, maar ik zou dat dan wel iets bewuster doen dan het is toch wel gedekt door de Nederlanse zorgverzekering.

Hou er ook rekening mee dat repatriëring niet of slechts beperkt in het basis pakket zit.
Daarbij zijn de voorwaarden voor uitbetalen behoorlijk streng. Doorgaans moet jij, je kinderen of je ouders zo'n beetje dood gaan/zijn, of zelf echt een zware operatie oid ondergaan. Niet voor een ontstoken dikke teen zegmaar.
Een vriend van mij heeft twee dagen geleden een ongeluk gehad op het platteland van Frankrijk, problemen met de rug, moet naar een universitair ziekenhuis worden gebracht. Een ongeluk zit in een klein hoekje en de gevolgen zijn meteen groot.
Oom's en oma's (grootouders) zijn in ieder geval bij mijn annuleringsverzekering wel een reden:
Naaste verwant
De partner of echtgenoot/echtgenote, gehuwd of ongehuwd, met wie u samen op één adres woont, moeder, schoonmoeder, vader,
schoonvader, dochter, schoondochter, zoon, schoonzoon, zuster, schoonzuster, broer, zwager, grootouder, kleinkind, stiefmoeder,
stiefvader, stiefzuster, stiefbroer, tante, oom, neef (oom-/tantezegger), nicht (oom-/tantezegger)
Zelf even de voorwaarden checken en op basis daarvan een uitspraak doen is beter.

Ik heb zelf een Amex platinum met reis/ongemakken/annuleringsverzekeringen en daar meerdere claims (ongemak, autohuur) gedaan zonder problemen.

[ Voor 48% gewijzigd door PolarBear op 06-05-2025 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[b]THE_BASE schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:15:[/b
Ik zit overigens bij Unive, was voor mij toen beste prijs/kwaliteitverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-05 23:17

LankHoar

Langharig tuig

Twee voorbeelden van het afgelopen jaar waarbij een doorlopende reisverzekering zeker baat heeft gehad:
  • Er werd in mijn auto ingebroken en een rugzak vol spullen meegenomen. E-reader, power bank, headset etc. schade loopt dan toch snel op. Heb op afschrijving na toch een groot deel van de spullen kunnen vervangen door de som die A.S.R. heeft uitgekeerd. Dit was gewoon in Nederland trouwens.
  • Mijn vader ging 2 weken geleden op fietsvakantie in Frankrijk. Op dag 3 is hij ongelukkig gevallen en zijn arm gebroken en van alles gekneusd. Hij had veel pijn, waardoor openbaar vervoer niet mogelijk was. M.b.v. de reisverzekering (ANWB dacht ik, of Univé) is hij door een taxi opgehaald en thuisgebracht
.

Kortom, de premie kan zichzelf snel terugverdienen. Mijn vrouw heeft in Amerika al eens beroep moeten doen op medische onkosten, en dat loopt daar flink op. Gelukkig ook aanvullend verzekerd destijds. In mijn tent was ook eens ingebroken, gelukkig ook vergoed door de verzekering.

Uiteindelijk 4 voorbeelden dus :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Mooie voorbeelden, ik ben er wel over uit dat we ons moeten gaan verzekeren voor onvoorziene medische omstandigheden. De annuleringsverzekering blijft een dubio voor de aanstaande reis: het hotel kunnen we annuleren tot 1 maand voor vertrek, de tickets van 420 euro p.p. zijn nog te overzien.

Bij FBTO kan ik medische zorg in de wereld aanzetten voor 1,95 euro extra per maand. Maar dat zal dan alleen de zorgkosten dekken en niet het vervoer bijvoorbeeld naar Nederland? Wat is het verschil tussen verzekeren via zorgverzekering of een extra reisverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:37:
Bij FBTO kan ik medische zorg in de wereld aanzetten voor 1,95 euro extra per maand. Maar dat zal dan alleen de zorgkosten dekken en niet het vervoer bijvoorbeeld naar Nederland? Wat is het verschil tussen verzekeren via zorgverzekering of een extra reisverzekering?
Je zal toch even de voorwaarden in moeten duiken om te kijken wat de medische zorg wereld precies wel en niet dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-05 16:53
Als je boekt met een creditcard, daar zit soms ook (reis)verzekering bij in. Kan je ook nog checken..

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties, ik ga een losse reisverzekering nemen met medische module. Nog even nadenken of we annuleren er voor Dubai bijnemen of straks alleen voor Japan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:32
Geen losse reisverzekering nemen maar een doorlopende. Die zijn veel goedkoper namelijk.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:00
Volgens mij nog niet gemeld, maar niet onbelangrijk. De (doorlopende) reisverzekering hoef je nu nog niet af te sluiten, maar hoeft pas wanneer je reis bijna begint. Er is immers nog geen risico. De annuleringsverzekering moet je direct na boeken afsluiten, want dan loop je al risico om te moeten annuleren. (Als je Japan al geboekt hebt moet je de verzekering al op 3000 zetten).
Kijk even de voorwaarden na bij ANWB. Bij sommige verzekeraars kan je per dag opzeggen, bijv. bij Interpolis is dat zo. Dat scheelt in kosten doordat je het per reis kan 'aanzetten'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:15
Ik zou annuleringsverzekering laten schieten (dubai ook maar dat is niet de vraag). Je hebt doorgaans pas wat aan die anneringsverzekering als je vlak voor vertrek ernstig dood aan het gaan brnt of er iets anders heel heftigs gebeurt. Mijns inziens heb je er daarom zo weinig aan dat ik dat mooi zou laten.

Reisverzskering altijd doen vanwege de genoemde medische kosten die hard kunnen oplopen als je t niet hebt (of in elk geval veel gezeik af kunnen kopen).

[ Voor 20% gewijzigd door Fr33z op 06-05-2025 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:30
De grootste kosten zijn zaken als vliegtickets en andere aanbetalingen. Maar dat geld is toch al weg cq kan je toch al missen.

Daarbij is een verzekeringsmaatschappij geen filantropische instelling, er moet gewoon keihard geld verdiend worden.
Dat, in combinatie met het, naar mijn mening, lage risico en dat ik de kosten kan dragen, sluit ik hem niet af.
Maar, heb je in je directe omgeving al iemand die echt kwakkelt met z'n gezondheid, is budget wat strakker, etc... Tsja, de prijs per jaar is slechts 1,5x uit eten :P
Reis wel, annulering niet.

Enige waar ik de reisverzekering voor heb is ziektekosten, pechhulp in het buitenland en vervangend bestuurder als ik niet in staat meer ben om te rijden. Ik ben in mijn gezin de enige met een rijbewijs.

En ja, ANWB doet ook pechhulp in het buitenland, maar vervangend bestuurder doen ze niet zonder bijbehorende reisverzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:32
Persoonlijk heb ik een doorlopende reisverzekering met annuleringsverzekering, die paar euro kan ik wel missen, maar kosten bij problemen rap op kunnen lopen en ik dat voor wil zijn. Voor stedentripjes en dergelijke maak ik me weinig zorgen, dan is het vooral jammer maar helaas voor de kosten (zeker als het in Nederland zelf is), maar stel er gebeurd wat in het buitenland, wil ik me geen zorgen hoeven maken over de kosten die er eventueel bij komen.

Daarnaast heb ik een aantal keer een losse annuleringsverzekering afgesloten voor hele dure reizen, simpelweg omdat het heel veel geld is. Dat doe ik met losse verzekeringen omdat bij hoge bedragen de premie van een doorlopende annuleringsverzekering niet meer interessant is (laatste keer heb ik bij Achmea voor 200 euro een annuleringsverzekering afgesloten, zou ik datzelfde bedrag op mijn doorlopende bij Interpolis doen gaat de premie 40 euro per maand omhoog terwijl er meer dan een half jaar tussen boeken en de reis zit, waardoor de losse goedkoper was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Transportman schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:43:

Daarnaast heb ik een aantal keer een losse annuleringsverzekering afgesloten voor hele dure reizen, simpelweg omdat het heel veel geld is. Dat doe ik met losse verzekeringen omdat bij hoge bedragen de premie van een doorlopende annuleringsverzekering niet meer interessant is (laatste keer heb ik bij Achmea voor 200 euro een annuleringsverzekering afgesloten, zou ik datzelfde bedrag op mijn doorlopende bij Interpolis doen gaat de premie 40 euro per maand omhoog terwijl er meer dan een half jaar tussen boeken en de reis zit, waardoor de losse goedkoper was).
Over die reisverzekering ben ik wel uit, die losse annuleringsverzekering is echt wel een stuk duurder: ongeveer 200 euro voor de eerste reis. En dan over een aantal maanden nog eens voor de tweede reis.

Terwijl het als module in de doorlopende reisverzekering een euro of 8 duurder is, maar dan wel geldt voor alle reizen binnen de 12 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:32
THE_BASE schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:28:
[...]

Over die reisverzekering ben ik wel uit, die losse annuleringsverzekering is echt wel een stuk duurder: ongeveer 200 euro voor de eerste reis. En dan over een aantal maanden nog eens voor de tweede reis.

Terwijl het als module in de doorlopende reisverzekering een euro of 8 duurder is, maar dan wel geldt voor alle reizen binnen de 12 maanden.
Je zal voor jezelf inderdaad het rekensommetje moeten maken wat interessanter is, ik doe het ook alleen voor reizen die zo duur zijn dat de premie op de doorlopende zo hoog zou worden dat een eenmalige losse goedkoper is. Met de prijzen die je in de TS noemt zal een doorlopende nog goedkoper zijn, een losse wordt pas interessant bij +- dubbele bedragen ten opzichte van je gemiddelde vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:28
Voor meerdere "wereldreizen" per jaar is een doorlopende reis- en annuleringsverzekering stukken goedkoper dan los. Geldt ook voor EU-reizen. En bedenk eens wat het je kost als je koffers bij aankomst foetsie zijn en niet terug komen? Uitglijden over een natte plek en breuk?
Ik woon in de grensstreek en ben zeker 2x per week in het buitenland en de ANWB komt daar niet en een NL ambulance ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:54
ik heb een doorlopende reis/annuleringsverzekering. Zit in een all-pakket waar al mijn verzekeringen lopen. Deze kost rond 9 euro per maand. Heb er al 3x flink gebruik van moeten maken (helaas) maar anders had t mij veel geld gekost. Voor mij is het dus een must. ieder zo zijn risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:01

Qwerty-273

Meukposter

Quad schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:58:
In het geval dat je een repatriëring moet ondernemen wil je die kosten ook niet dragen. Of erger, jullie overlijden beiden in het buitenland en de familie moet de kosten alsook alle rompslomp voor repatriëring op hen nemen.
In de meeste uitvaartverzekeringen of aanvullende pakketten van de zorgverzekeringen is er al iets opgenomen voor repatriëring. En je ziet het ook terug als onderdeel van de meeste reisverzekeringen. Maar dat is de details weten van de huidige lopende verzekeringen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
We hebben uiteindelijk bij ANWB een reisverzekering met werelddeking medische kosten genomen. Aanvullend een annuleringsverzekering tot 1500 euro. Dat is voor de meeste reizen genoeg. Kost ons net geen 150 euro voor 12 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
geenstijl schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:52:
[...]
Echt niet alleen de VS. Onder andere Japan schijnt ook vrij duur te zijn.
Gezien de kosten van buitenland ziektekosten verzekering is het bijna een no-brainer om te doen als je naar het buitenland reist. (via reisverzekering of gewoon aanvullend bij je zorgverzekeraar)
Zie het gewoon als onderdeel van de reissom.
Daarnaast worden toeristen vaak naar prive klinieken gestuurd waar de rekening flink kan oplopen. Ik denk dat je niet moet opkijken als NL in vergelijking daarmee goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:24

mjl

Ugh

Een reisverzekering is zeker aan te raden, check bij je zorgverzekeraar wat hun dekking is in het buitenland en stem daar je dekking op af met de reisverzekering. Als je dure apparatuur mee neemt is een kostbaarheden verzekering (soms ook onderdeel of aanvulling op je opstal/woon verzekering) te overwegen.

Annulering verzekering krijg je bijna nooit je geld van terug, je moet al haast dood zijn willen die iets uitkeren.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 20:48
Mawlana schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:29:

Sinds ik American Express Platinum heb, zie ik de noodzaak voor een losse verzekering niet meer in.
De meerkosten van die platinum vergeleken met een 'gewone'creditcard zijn zo veel, dat een aparte reisverzekering vaak veel voordeliger is. Uiteraard zitten er ook andere extra's bij, die mogelijk bij je passen en waarmee de platium card misschien wel bij je past. Maar voor alleen de reisverzekering zou zo'n 'upgrade' vaak niet echt uit kunnen.

In verhouding tot de reissom van een verre reis zijn de kosten van een reis-/annuleringsverzekering vaak maar peanuts. En die dekking voor zorgkosten, voor die paar euro zou ik het risico niet nemen. Niet dat ik het anders niet zou kunnen betalen, maar juist áls er iets gebeurt, zijn dat ook dingen waar je je geen zorgen over wil maken.
THE_BASE schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:37:
Mooie voorbeelden, ik ben er wel over uit dat we ons moeten gaan verzekeren voor onvoorziene medische omstandigheden. De annuleringsverzekering blijft een dubio voor de aanstaande reis: het hotel kunnen we annuleren tot 1 maand voor vertrek, de tickets van 420 euro p.p. zijn nog te overzien.

Wat Jimster ook aangeeft, je kunt die extra modules bij FBTO aanzetten op het moment dat je op reis gaat en daarna weer uitzetten. Dus voor bv werelddekking en zorgkosten hoef je maar 1 maand te betalen. Alleen annulering moet je wel de hele tijd blijven betalen.
Transportman schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:43:
Dat kan bij echt dure reizen inderdaad wel in de papieren lopen. Maar hou er ook rekening mee dat bij een doorlopende verzekering vaak wordt gekeken naar een maximale reissom per persoon. Terwijl een losse annuleringsverzekering vaak uitgaat van de totale reissom. Ik zie dat je bij Achmea bv bij een totale reissom van 5000 euro al boven de 200 euro zit. Als je met je gezin met z'n vieren op vakantie gaat, dan is dat nog geen 1500 per persoon, wat voor een doorlopende annuleringsverzekering vaak nog de goedkoopste 'trap' is. Bij FBTO betaal je daar ongeveer een tientje per maand voor.

Wij hebben voor de gewone huis, tuin en keukenreisjes een simpele doorlopende reisverzekering. Kost ongeveer 50 euro per jaar en dan ben je gewoon voor een hoop calamiteiten en ongemakken gedekt. Is ook een beetje "rust" afkopen. En ook als je een keer moet reizen voor het werk ben je gedekt. Als we een verre reis boeken, dan is dat vaak langer van tevoren, duurder en met niet altijd annuleerbare reserveringen. Voor die reizen nemen we dan vaak wel een annuleringsverzekering. Ook omdat we familie op leeftijd hebben waarmee altijd iets kan gebeuren. En de kosten van een annuleringsdekking zijn vaak lager dan de meerkosten voor het boeken van flexibele vliegtickets of van accomodaties die je "kosteloos" kunt afzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels hebben we een reisverzekering genomen met module medische kosten. Bagage hebben we laten varen, dat vinden we niet zo spannend, de waarde zit in onze broekzak.

Voor deze reizen sluiten we de annuleringsverzekering af, als we weer een jaar niet buiten Europa komen is dat niet nodig. Maar het geeft wel de nodige rust voor 150 euro.

Ik heb niet voor de module bij FBTO gekozen, iets zegt mij dat ANWB meer hulp biedt in geval van nood, het is ook prettiger om het hele pakket voor een reis bij één partij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
THE_BASE schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:13:
Inmiddels hebben we een reisverzekering genomen met module medische kosten. Bagage hebben we laten varen, dat vinden we niet zo spannend, de waarde zit in onze broekzak.

Voor deze reizen sluiten we de annuleringsverzekering af, als we weer een jaar niet buiten Europa komen is dat niet nodig. Maar het geeft wel de nodige rust voor 150 euro.

Ik heb niet voor de module bij FBTO gekozen, iets zegt mij dat ANWB meer hulp biedt in geval van nood, het is ook prettiger om het hele pakket voor een reis bij één partij te hebben.
Los van welke organisatie het beste is, lijkt mij het belangrijkste dat je je er goed bij voelt. Dus prima keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 15:15
WIj hebben toen we met vijf man naar nieuw-zeeland geweest zijn hebben we voor een jaar een doorlopende reisverzekering afgesloten. Die dekt al redelijk en voor de rest hebben we een aanvulende verzekering genomen voor puur de dingen die de doorlopende niet dekte.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:10

DropjesLover

Dit dus ->

Tijdens mijn jaar backpacken Australië (veel gewerkt daar) had ik wel een overlijdensrisicoverzekering afgesloten bij de Dela. Ik ken mezelf en de Australische beesten :')
Ook tijdens het werk op 45 minuten van het stadje slangen en spinnen tegengekomen van het type "antigif in 30 minuten anders wordt het echt vervelend".

Puur omdat het vervoer van een lichaam ook flink in de papieren kan lopen, nog naast kist + uitvaart.

Maar dat lijkt me wat overbodig voor een paar weken vakantie :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slechdt
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
dfbt schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:24:
ik heb een doorlopende reis/annuleringsverzekering. Zit in een all-pakket waar al mijn verzekeringen lopen. Deze kost rond 9 euro per maand. Heb er al 3x flink gebruik van moeten maken (helaas) maar anders had t mij veel geld gekost. Voor mij is het dus een must. ieder zo zijn risico.
Dat lijkt vrij scherp geprijsd, welke verzekering is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:12
Ik heb hier de FBTO doorlopende reisverzekering en de afgelopen paar jaar gebruik van moeten maken. In geval van nood krijg je met Eurocross Assistance te spreken. Snel, vriendelijk en duidelijk. Wat voor hulp je krijgt in geval van nood (los van wat gratis adviezen voor ter plaatse), hangt natuurlijk helemaal samen met je dekking.
Als je bij ANWB een beter gevoel krijgt, dan is dat voor jou de beste keuze natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:38
Rubbergrover1 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:06:
[...]

De meerkosten van die platinum vergeleken met een 'gewone'creditcard zijn zo veel, dat een aparte reisverzekering vaak veel voordeliger is. Uiteraard zitten er ook andere extra's bij, die mogelijk bij je passen en waarmee de platium card misschien wel bij je past. Maar voor alleen de reisverzekering zou zo'n 'upgrade' vaak niet echt uit kunnen.
Helemaal mee eens. Het was ook niet mijn intentie om iemand over te halen om Amex Platinum aan te vragen, maar meer om aan te geven dat je bij sommige creditcards ook een verzekering hebt. Altijd goed om te checken.

Zo ken ik iemand die voor een reis die ze betaald heeft met Amex Platinum nog een veel te dure reis- en annuleringsverzekering heeft afgesloten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DropjesLover schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:38:
Tijdens mijn jaar backpacken Australië (veel gewerkt daar) had ik wel een overlijdensrisicoverzekering afgesloten bij de Dela. Ik ken mezelf en de Australische beesten :')
Ook tijdens het werk op 45 minuten van het stadje slangen en spinnen tegengekomen van het type "antigif in 30 minuten anders wordt het echt vervelend".

Puur omdat het vervoer van een lichaam ook flink in de papieren kan lopen, nog naast kist + uitvaart.
Was dat een advies van een organisatie of je eigen idee? Volgens mij vallen in Australie maar heel weinig doden door beten van gevaarlijke dieren.

Anyway, ik sluit tegenwoordig ook alleen nog maar een verzekering voor medische kosten af, aangezien een betaalbare annuleringsverzekering vaak maar zo beperkt uitkeert dat je er in de praktijk maar zelden profijt van hebt.

Zo boekte ik eind 2010 een vakantie, we zouden in het voorjaar naar Japan reizen, en in maart 2011 vond die tsunami plaats (incl Fukushima-ramp), maar aangezien er nooit een negatief reisadvies voor heel Japan is geweest (waarschijnlijk wel voor die specifieke regio, dat weet ik niet meer), was het ook geen optie om gebruik te maken van de geboekte annuleringsverzekering. Dan ga je je wel afvragen of een annuleringsverzekering uberhaupt wel zinnig is behalve in de meest uitzonderlijke situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
downtime schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:17:
[...]
Zo boekte ik eind 2010 een vakantie, we zouden in het voorjaar naar Japan reizen, en in maart 2011 vond die tsunami plaats (incl Fukushima-ramp), maar aangezien er nooit een negatief reisadvies voor heel Japan is geweest (waarschijnlijk wel voor die specifieke regio, dat weet ik niet meer), was het ook geen optie om gebruik te maken van de geboekte annuleringsverzekering. Dan ga je je wel afvragen of een annuleringsverzekering uberhaupt wel zinnig is behalve in de meest uitzonderlijke situaties.
Ik denk dat in veel gevallen de kans dat bv. een naaste ernstig ziek wordt of overlijdt een stuk groter is dan de kans dat er toevallig net een natuurramp plaatsvindt in de regio waarnaartoe jij op vakantie wou. En je daardoor niet meer naar die regio kunt. (Wat overigens volgens mij gewoon gedekt is.)

Overigens wordt het vaak ook gedekt als je onverwacht geen visum krijgt of je visum wordt ingetrokken. Tegenwoordig wel handig als je naar de VS zou willen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rubbergrover1 op 12-05-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Rubbergrover1 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:43:
[...]

Ik denk dat in veel gevallen de kans dat bv. een naaste ernstig ziek wordt of overlijdt een stuk groter is dan de kans dat er toevallig net een natuurramp plaatsvindt in de regio waarnaartoe jij op vakantie wou. En je daardoor niet meer naar die regio kunt. (Wat overigens volgens mij gewoon gedekt is.)
Mijn Unive verzekering dekte in elk geval alleen als er een negatief reisadvies van het ministratie van BZ was. En het risico op een natuurramp klein?

2005 - Hurricane Katrina vond dagen voor mijn reis naar de VS plaats. Gelukkig is de VS groot en zat ik niet in de buurt van het rampgebied.
2011 - Aardbeving en Fukushima kernramp vond enkele weken voor de reis plaats. Het was een tijdje onduidelijk hoe eerlijk de Japanse regering over de gezondheidsrisico's was. Tokio lag niet zo ver buiten het rampgebied.
2016 - In NZ getroffen door 7.8 aardbeving tijdens mijn vakantie. Gelukkig zat ik niet in het zwaarst getroffen gebied en heb m'n vakantie kunnen voortzetten.

Het komt elke keer een beetje dichterbij... En dan noem ik alleen de events die het nieuws hier gehaald hebben.

Maar ik heb nooit te maken gehad met ernstig zieke of overleden naasten in de periode rond een vakantie :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

Ik kan mij voorstellen dat het je rust geeft. Maar reken je niet rijk: annuleringsvoorwaarden zijn vaak best streng. Dat het door werk ineens niet uitkomt of dat je beste vriend of vriendin komt te overlijden is bijvoorbeeld géén reden voor geldige annulering. De vraag is dus een beetje: wat zouden die specifieke redenen kunnen zijn dat je niet op vakantie kan/wil en wél dekking hebt? Enige wat ik kan bedenken:
- overlijden binnen familie (1e of 2e graad)
- ernstige ziekte of blessure binnen je reisgenootschap waardoor vakantie niet meer lukt
- ontwikkelingen binnen een land waardoor er tussen boeking en reis een negatief reisadvies wordt opgesteld.

De vraag is of bovenstaande 'vaak genoeg gebeurt' om die 150 euro waard te zijn t.o.v. de reissom. Maar goed, de 'rust' is ook heel wat waard dus misschien zou ik het zelf ook wel afkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44
downtime schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:07:
[...]

Mijn Unive verzekering dekte in elk geval alleen als er een negatief reisadvies van het ministratie van BZ was. En het risico op een natuurramp klein?

2005 - Hurricane Katrina vond dagen voor mijn reis naar de VS plaats. Gelukkig is de VS groot en zat ik niet in de buurt van het rampgebied.
2011 - Aardbeving en Fukushima kernramp vond enkele weken voor de reis plaats. Het was een tijdje onduidelijk hoe eerlijk de Japanse regering over de gezondheidsrisico's was. Tokio lag niet zo ver buiten het rampgebied.
2016 - In NZ getroffen door 7.8 aardbeving tijdens mijn vakantie. Gelukkig zat ik niet in het zwaarst getroffen gebied en heb m'n vakantie kunnen voortzetten.

Het komt elke keer een beetje dichterbij... En dan noem ik alleen de events die het nieuws hier gehaald hebben.

Maar ik heb nooit te maken gehad met ernstig zieke of overleden naasten in de periode rond een vakantie :D
De kunst is om voor jezelf (en reisgenoten) in te schatten: hoe groot is voor óns de kans op het willen/moeten annuleren? Dat zal enorm verschillen per persoon. Heb je als 50'er bijvoorbeeld ernstig zieke ouders of schoonouders dan is de kans op dat je ineens tóch thuis wil blijven omdat iemand op sterven ligt (of net is overleden) een stuk groter dan wanneer je 25 bent en gezonde 50'ers hebt als ouders. En werk je achter een bureau 40 uur per week en heb je geen lichamelijk intensieve hobbies, dan is dat kans ook een blessure waardoor je niet kan reizen ook een stuk kleiner dan wanneer je wekelijks op het voetbalveld staat of elke maand een weekend gaat rotsklimmen. En qua reisadvies: ga je naar de VS of Maleisië dan is de kans op issues niet zo heel groot. Ga je naar Peru, Venezuela of Noord-West India dan is de kans dat er ineens weer een politieke escalatie is een stuk groter. En ga je bijvoorbeeld naar Pakistan dan kan je weer beter geen annuleringsverzekering nemen want daar is het dan ten tijde van boeken al oranje-rood, waardoor het alsnog niet gedekt wordt als je het zelf ten tijde van de reis toch te spannend vindt ;)

(PS: Voor wie denkt: wie gaat er dan ook naar Pakistan? Het staat bij mij op de wish-list voor een mooie bergsport-trip in de Karakorum range)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Valorian schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:45:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat het je rust geeft. Maar reken je niet rijk: annuleringsvoorwaarden zijn vaak best streng. Dat het door werk ineens niet uitkomt of dat je beste vriend of vriendin komt te overlijden is bijvoorbeeld géén reden voor geldige annulering. De vraag is dus een beetje: wat zouden die specifieke redenen kunnen zijn dat je niet op vakantie kan/wil en wél dekking hebt? Enige wat ik kan bedenken:
- overlijden binnen familie (1e of 2e graad)
- ernstige ziekte of blessure binnen je reisgenootschap waardoor vakantie niet meer lukt
- ontwikkelingen binnen een land waardoor er tussen boeking en reis een negatief reisadvies wordt opgesteld.

De vraag is of bovenstaande 'vaak genoeg gebeurt' om die 150 euro waard te zijn t.o.v. de reissom. Maar goed, de 'rust' is ook heel wat waard dus misschien zou ik het zelf ook wel afkopen.
De reisverzekering zelf is 50 euro, de annuleringsverzekering voor een heel jaar 90 euro. Dat vind ik de rust wel waard. Het gaat mij om uitkering bij overlijden of ernstige ziekte van mijzelf, mijn partners of onze directe familie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Valorian schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:45:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat het je rust geeft. Maar reken je niet rijk: annuleringsvoorwaarden zijn vaak best streng. Dat het door werk ineens niet uitkomt of dat je beste vriend of vriendin komt te overlijden is bijvoorbeeld géén reden voor geldige annulering.
In mijn voorwaarden wordt dat letterlijk als voorbeeld genoemd van een gedekte situatie: "Die persoon is bijvoorbeeld een familielid of beste vriend van verzekerde." Het hangt dus (uiteraard) ook af van waar je de verzekering afsluit.

Dat het voor het werk niet uitkomt is ook een heel breed begrip natuurlijk. Wanneer komt het niet uit? Dat is heel subjectief en is daarmee moeilijk te verzekeren. Daarnaast heb je gewoon recht op vakantie en kan je vakantie niet zomaar worden ingetrokken. Dat het niet uitkomt voor je werkgever is pech voor hem. Maar ter geruststelling, ontslag of juist een nieuwe baan is wel iets wat vaak gedekt is.
De vraag is dus een beetje: wat zouden die specifieke redenen kunnen zijn dat je niet op vakantie kan/wil en wél dekking hebt?
Dat is uiteraard de hamvraag. Als je überhaupt geen situaties hebt waarin je niet op reis zou willen, dan is er geen reden om een verzekering af te sluiten. Heb je ouders die in de 80 zijn en wat kwakkelen met hun gezondheid, dan is een annuleringsverzekering niet onhandig. Dan zou ik dat tientje per maand er wel voor over hebben.
Pagina: 1