Ik heb weleens gelezen dat niet alle kwetsbaarheden ook daadwerkelijk CVE's toegewezen krijgen en daardoor soms niet gebackport worden, maar omdat ik de bron zo niet meer kan vinden durf ik dit niet al te stellig te beweren. Wel is het zo dat nieuwe software niet alleen fixes bevat voor kwestsbaarheden, maar ook nieuwe security features. Die mis je wanneer je te lang op oude software blijft hangen. Daarom kies ik zelf voor Fedora, waarbij je vaak het nieuwste van het nieuwste krijgt, boven distro's als Debian of Mint. Een voorbeeld is Wayland, die Fedora als een van de eerste distro's als default gebruikte, terwijl Mint naar mijn weten nog altijd op X11 zit. Aan het gebruik van de nieuwste software zit wel een klein nadeel: je levert er stabiliteit voor in. Stabiliteit in de zin van: het kan voorkomen dat er na een update iets niet meer correct werkt. Komt weinig voor, maar is wel vervelend wanneer dit gebeurt.
Afijn, je vraag ging over Flatpaks en niet over distro's. Flatpaks draaien in een sandbox. Hoe veilig die sandbox vandaag de dag is? Geen idee. Maar ik zie het als een extra laagje beveiliging, waardoor Flatpaks voor mij de voorkeur hebben boven apps uit traditionele repo's, mits de Flatpaks uit een betrouwbare bron komen. Flatseal kan helpen om rechten te beperken van apps die toegang tot alles willen.
Uiteindelijk is de vraag: hoeveel veiligheid heb je precies nodig? Hoeveel heb je daadwerkelijk aan nieuwe security features? En hoeveel meer risico loop je (en waarop precies) met oudere software + gebackporte security patches vs. bleeding edge? Ik vind dat heel lastig te zeggen, want ik schaar mezelf onder de 99% van de online mensen die eigenlijk onvoldoende kennis van zaken heeft om echt iets zinnigs hierover te kunnen vertellen. Dus het enige advies dat ik echt kan geven is: doe research en kies bedachtzaam welke bronnen je verstandig vindt om te vertrouwen. En check of die bronnen uptodate zijn. Dat de sandbox van Flatpaks jaren geleden makkelijk te omzeilen was, wil niet zeggen dat dit nog steeds zo is.
Edit: misschien nog goed om te vermelden dat traditionele repositories ook een voordeel hebben: als een library een security patch krijgt, dan hoeft deze maar één keer te worden geupdate voor alle apps die er gebruik van maken. Met Flatpaks worden alle dependencies meegeleverd, dus als iemand geen updates meer uitbrengt voor een app dan zal een bepaalde kwetsbaarheid ook niet gepatcht worden.
[
Voor 16% gewijzigd door
Denoiser op 13-05-2025 17:34
]