Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Recentelijk is bij ons de tuin aardig onderhanden genomen en daarbij ook o.a. een tuinhuis met overkapping geplaatst, elektra aangelegd, robotmaaier, etc. Alleen heb ik er geen moment bij stilgestaan dat het in de tuin weleens handig kan zijn om WiFi te hebben, zowel bij de overkapping als voor de robotmaaier.

Nu is het bereik met het AP (ik heb alles van UniFi/Ubiquiti) in de keuken (die grenst aan de tuinkan waar robotmaaier en tuinhuis staan) heel erg hit or miss. Soms heb je verbinding, soms niet.

Mijn idee is om een U6 Outdoor of U6+ te plaatsen in het tuinhuis middels een TP-Link Gbit Powerline adapter. Of ik echt een (dure) outdoor AP nodig heb is de vraag, tuinhuis/overkapping is natuurlijk waterdicht en hoewel het niet geïsoleerd is en simpelweg van hout lijkt mij een U6+ ook te voldoen als ik deze in het dichte deel van het tuinhuis monteer, toch?

Mijn voornaamste vraag is echter of Powerline adapters goed genoeg werken wetende dat de tuin een eigen groep heeft en die direct de meterkast ingaat en dus niet op een ander stopcontact in huis uitkomt?

Ik zou dan een passthrough Powerline adapter willen kopen zodat ik de stekkerdoos die de nodige netwerkapparatuur voedt er weer op aan kan sluiten en de Powerline adapter zelf niet op een stekkerdoos hoef aan te sluiten.

Gaat dit werken of is dit niet het juiste gebruik voor een Powerline adapter?

Overigens is snelheid hierbij niet mijn prioriteit, ik heb in huis 3x een U7 Pro en buiten zal de robotmaaier (en evt. toekomstige andere slimme tuinspullen) op 2.4 GHz verbinden, daar draai ik een apart netwerk voor. En voor onze telefoons/tablets die naar buiten zullen roamen is het goed genoeg als Disney+ erop te streamen is zullen we maar zeggen, dus 100 Mbps throughput is al meer dan genoeg, daarom kijk ik ook naar een betaalbare U6+. Ik keek ook naar een AC AP maar dat scheelt nauwelijks qua prijs, die worden niet meer ondersteund/bijgewerkt, dus U6 reeks lijkt me de mooiste optie voor niet al teveel geld.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:20
Wat is de afstand muur tot einde perceel? Ik zou het zonde vinden om knap duur Ubiquiti spul te kopen om dan er een powerline aan te knopen voor de verbinding.

Die spullen doen het of soms wel of soms niet met de meest vage problemen veroorzaakt door de meest vage oorzaken.

Ik zou als ik jou was kijken of je niet gewoon een AP van Ubiquiti op de buitengevel kan monteren om zo bereik te hebben in de hele tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 22:23
Mijn ervaring is dat een nieuwe powerline het prima doet voor streamen, zeker omdat hierbij normaliter gebufferd wordt.

Wel werkt een powerline het beste wanneer zender en ontvanger achter zelfde aardlek zitten en direct in het stopcontact (dus zonder verdeel doos).

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:44

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou inderdaad een AP aan de buitengevel hangen! Je perceel is vast niet 100 meter lang?

Verder heb ik een sterk deja-vu gevoel bij dit topic (tuin, Powerline, grasmaaier)…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
__R__ schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:46:
Wat is de afstand muur tot einde perceel?
Dan hebben we het over 12 meter tot de achterkant van het perceel (waar ook tuinhuis staat). De hoek rechtsachter waar de robotmaaier staat is gok ik eerder zo'n 15 meter.
Ik zou het zonde vinden om knap duur Ubiquiti spul te kopen om dan er een powerline aan te knopen voor de verbinding.
Ik had al op ±100 voor de AP en ±50 voor de Powerline adapter gerekend, dat vind ik te doen om eerlijk te zijn. Ik weet dat er ook Powerline spul is met ingebouwde AC WiFi van TP-Link bijv. Alleen wil ik het liefst dat ik het vanuit UniFi allemaal kan beheren en op die manier kan integreren ook ivm roaming. Ja het is ongetwijfeld overkill, maar een TP-Link met AC WiFi erin is ook ±80-100 en dus is de combi met UniFi weliswaar duurder maar niet onbetaalbaar duurder vind ik zelf.
Die spullen doen het of soms wel of soms niet met de meest vage problemen veroorzaakt door de meest vage oorzaken.

Ik zou als ik jou was kijken of je niet gewoon een AP van Ubiquiti op de buitengevel kan monteren om zo bereik te hebben in de hele tuin.
Daar heb ik ook aan gedacht en naar gekeken, ik heb bijv. in de hoek van de keuken grenzend aan de tuin een netwerkaansluiting in de binnenmuur die nu ongebruikt is, alleen heb ik geen idee hoe ik dat netjes naar buiten krijg. We hebben een erg nieuwe woning (2022) met kunststof kozijnen en ook erg dikke muren vanwege de isolatie dus zeg maar even door een kozijn boren is er al niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:51
Voor een beetje iot spul is powerline vaak prima.
Ik zou persoonlink gewoon setje aansluiten waar al (2.4ghz) wifi in zit en het ssid/wachtwoord gelijk zetten aan rest van je netwerk.

Een ubiquiti op powerline aansluiten is leuk voor de consistentie maar verder wel wat weggegooid geld.

Edit: ah met dat prijsverschil snap ik je keuze wel

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 06-05-2025 09:56 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Cyriel85 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:47:
Mijn ervaring is dat een nieuwe powerline het prima doet voor streamen, zeker omdat hierbij normaliter gebufferd wordt.

Wel werkt een powerline het beste wanneer zender en ontvanger achter zelfde aardlek zitten en direct in het stopcontact (dus zonder verdeel doos).
Ja daar gaat het dus om, want de tuin zit op een eigen groep met aardlek.

Maar wat zie jij als "werkt het beste"? Kijk dat ik bijv. een paar keer per dag heb dat hij er even uitvalt vind ik geen ramp, het hoeft niet zo snel en stabiel als binnen te zijn, maar het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat het maar de helft van de tijd bruikbaar is.

De robotmaaier bijv. gaat bij het maaien dichterbij het huis langs en daar is wel weer beter AP signaal met binnen, dus die zal ook vast gaan roamen, zeker als hij langs de zijkant van het huis naar voren gaat waar dan de AP van buiten ineens zwakker zal worden.

En voor onszelf met streamen als we met mooi weer in de tuin zitten is het meer om niet onze 5G verbinding te belasten of de tablets of Nintendo Switch van de kinderen op Wi-Fi te kunnen hebben. Werkt het een keer 10 min niet, so be it zeg maar. Als ik iets heb wat in 90-95% van de tijd goed genoeg werkt is het voor mij al prima.

Is dat wat ik kan verwachten of is het nog erger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
MooDyBLueS schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:54:
[...]

Ik had al op ±100 voor de AP en ±50 voor de Powerline adapter gerekend, dat vind ik te doen om eerlijk te zijn.

[...]

Daar heb ik ook aan gedacht en naar gekeken, ik heb bijv. in de hoek van de keuken grenzend aan de tuin een netwerkaansluiting in de binnenmuur die nu ongebruikt is, alleen heb ik geen idee hoe ik dat netjes naar buiten krijg.
Gat boren in de meterkast kabel onder de fundering naar buiten. Om het huis heen naar de plek die je wilt. Kabel is goedkoper of net zo duur als de powerline. Weet alleen niet hoeveel het zweet je verwoord in geld.

https://www.allekabels.nl...IwNJsGP6WDGEaAgd9EALw_wcB

[ Voor 23% gewijzigd door __R__ op 06-05-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
FreakNL schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:52:
Ik zou inderdaad een AP aan de buitengevel hangen! Je perceel is vast niet 100 meter lang?

Verder heb ik een sterk deja-vu gevoel bij dit topic (tuin, Powerline, grasmaaier)…
Heb je slimme tips om dan een netwerkkabel naar buiten te krijgen in een 2022 huis met kunststof kozijnen en erg dikke muren? We hebben wel 14 LAN-aansluitingen door het hele huis, maar hoe krijg je zoiets naar buiten op een nette manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
MooDyBLueS schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:59:
[...]

Heb je slimme tips om dan een netwerkkabel naar buiten te krijgen in een 2022 huis met kunststof kozijnen en erg dikke muren? We hebben wel 14 LAN-aansluitingen door het hele huis, maar hoe krijg je zoiets naar buiten op een nette manier?
Huur een lange boor bij Gamma of Praxis. Ga je er zo doorheen. Maar als je huis niet ouder is dan 3 jaar is natuurlijk nu alles netjes afgewerkt en zou ik dat alleen doen vanuit de garage. Of ergens wat uit het zicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
__R__ schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:58:
[...]

Gat boren in de meterkast kabel onder de fundering naar buiten. Om het huis heen naar de plek die je wilt. Kabel is goedkoper dan de powerline. Weet alleen niet hoeveel het zweet je verwoord in geld.

https://www.allekabels.nl...IwNJsGP6WDGEaAgd9EALw_wcB
Dat is het punt, ik heb de installateur de elektra die de hovenier en ik in de tuin aangelegd hebben (YMVK-as kabel) naar binnen laten aansluiten in de meterkast, omdat ik daar niet de materialen voor heb en ben toen vergeten dit mee te nemen. Ze hebben hiervoor een boor van ruim een meter moeten gebruiken om een gat te boren en ik heb ze al gebeld en ze zeiden dat het gas zo groot is als de buitenkabel en er dus niet nog een kabel bij zal passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
__R__ schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:02:
[...]

Huur een lange boor bij Gamma of Praxis. Ga je er zo doorheen. Maar als je huis niet ouder is dan 3 jaar is natuurlijk nu alles netjes afgewerkt en zou ik dat alleen doen vanuit de garage. Of ergens wat uit het zicht is.
Ja precies, we vinden een nette/luxe afwerking erg belangrijk en ik weiger principieel om een houtje touwtje oplossing van een ergens een of andere LAN-kabel die random uit de muur komt zetten te accepteren. Niks tegen de suggestie an sich hoor, maar ik heb dus liever een wat tragere/instabielere (tot op zekere hoogte) Powerline oplossing dan een fantastisch werkende AP op de buitenmuur met een kabel die afzichtelijk in het zicht hangt al dan niet via een toch enigszins net afgewerkte pvc-buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:18
Ik heb zelf een G4 Pro camera via een Powerline adapter aan mijn schuurtje hangen.
Werkt perfect.
Toen waren er nog niet zoveel opties.

Ondertussen heeft UniFi ook een Device Bridge. Daar zou ik nu voor kiezen.
Icm met een Flex Mini ben je dan al een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:44
Voor tuin/schuur Wifi/internet kan Powerline inderdaad een makkelijke/mooie oplossing zijn.
Ik heb zo vaak Powerline setjes bij kennissen daarvoor gebruikt.
Eventueel eerst eens proberen met wat uit de V/A?
MooDyBLueS schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:58:
En voor onszelf met streamen als we met mooi weer in de tuin zitten is het meer om niet onze 5G verbinding te belasten of de tablets of Nintendo Switch van de kinderen op Wi-Fi te kunnen hebben. Werkt het een keer 10 min niet, so be it zeg maar. Als ik iets heb wat in 90-95% van de tijd goed genoeg werkt is het voor mij al prima.

Nog recent topic:
Wifi versterken achter in tuin (oude powerline)
Dirk0s schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:51:
Dit is niet best ;)
Gister wel gewoon met laptop achter tv kunnen kijken zonder haperen of slecht beeld kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
SjigEd schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:06:
Ik heb zelf een G4 Pro camera via een Powerline adapter aan mijn schuurtje hangen.
Werkt perfect.
Toen waren er nog niet zoveel opties.

Ondertussen heeft UniFi ook een Device Bridge. Daar zou ik nu voor kiezen.
Icm met een Flex Mini ben je dan al een heel eind.
Dit klinkt veelbelovend. Zeg ik alleen iets geks als ik zeg: gaat dit wel werken als ik de Device Bridge in het tuinhuis ga hangen waar nu al een wel/niet/wel/niet signaal heerst? Of zorgt de omni-directionele antenne juist voor veel betere verbinding met mijn U7 Pro?

En nu we het hierover hebben: zou dit niet (min of meer) hetzelfde zijn als een U6+ in Mesh mode zetten of zorgt de Device Bridge wel degelijk voor een betere link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjigEd
  • Laatst online: 14:18
Kan je dat ook testen met een U7 Pro die je al hebt?

Ik denk dat het verschil tussen een bridge en een access point de radiation pattern zal zijn.
Dat een access point op de goede plek ook zomaar zou kunnen werken.
Je zou nog even met NetSpot oid kunnen meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 22:23
MooDyBLueS schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:58:
[...]

Ja daar gaat het dus om, want de tuin zit op een eigen groep met aardlek.

Maar wat zie jij als "werkt het beste"? Kijk dat ik bijv. een paar keer per dag heb dat hij er even uitvalt vind ik geen ramp, het hoeft niet zo snel en stabiel als binnen te zijn, maar het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat het maar de helft van de tijd bruikbaar is.

De robotmaaier bijv. gaat bij het maaien dichterbij het huis langs en daar is wel weer beter AP signaal met binnen, dus die zal ook vast gaan roamen, zeker als hij langs de zijkant van het huis naar voren gaat waar dan de AP van buiten ineens zwakker zal worden.

Die is moeilijk te voorspellen helaas. Weet alleen uit ervaring dat oude powerline (denk 10 jaar oud) stuk minder stabiel was dan mijn 5 jaar oude set.

En dat verbinding stuk slechter (signaal drops en slomer) als de verbinding liep via 2 aardlek schakelaars.

Mijn 5 jaar oude dlink set doet het prima in 2 verschillende groepen achter 1 gezamenlijke aardlek (volle snelheid, geen drops).

Maar hoe een door jou gekozen set het in jou omgeving gaat doen met een extra aardlek ertussen is lastig vooraf in te schatten.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danfoss
  • Laatst online: 13:02

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Dit gaat goed werken met een Powerline adapter. Persoonlijk zou ik wel voor een Devolo Magic 2 gaan en niet een TP-Link. Ik heb in een vorig huis een TP-Link gehad voor een poe Ubiquiti camera aan de schuur in de tuin en af en toe verloor die de verbinding en moest ik weer met de adapter in de hand naar de meterkast allebei de adapters resetten en opnieuw pairen. Vervangen door Devolo en nooit meer dat soort issues en ook betere snelheid.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
MooDyBLueS schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:02:
[...]

Dat is het punt, ik heb de installateur de elektra die de hovenier en ik in de tuin aangelegd hebben (YMVK-as kabel) naar binnen laten aansluiten in de meterkast, omdat ik daar niet de materialen voor heb en ben toen vergeten dit mee te nemen. Ze hebben hiervoor een boor van ruim een meter moeten gebruiken om een gat te boren en ik heb ze al gebeld en ze zeiden dat het gas zo groot is als de buitenkabel en er dus niet nog een kabel bij zal passen.
Zou je ze niet kunnen vragen om nog een gat te komen boren? Wellicht krijg je wat medewerking en komen ze dat niet doen voor de hoofdprijs.

Daarna zou ik twee 50/40mm buis ingraven tot aan je schuur, zodat je later eventueel nog wat extra's kan aanleggen. En tuurlijk dit is wat werk, maar daar ga je echt profijt van hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 06-05-2025 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@rens-br Het moet dan ook onder meters terras door met keramische tegels. Los van creatieve en/of niet al te mooie oplossingen zie ik dat niet zo snel als optie.

Daarnaast is het inderdaad zo dat als ik er destijds rekening mee had gehouden, ik zeker een kabel had laten trekken, voor het gemak. Maar nu is het eenmaal zo en zoek ik gewoon een eenvoudigere oplossing, het is ook niet alsof ik daar mijn thuiskantoor ofzo krijg waardoor snel én betrouwbaar internet echt belangrijk is. Het is puur voor erbij.

Na een aantal opties en suggesties te hebben bekeken ga ik het volgende in die volgorde proberen:
1. Een U6+ puur als mesh koppelen aan een van de in huis aanwezige AP's. Als dit niet een goed genoeg signaal oplevert:
2. Een UniFi Device Bridge erbij kopen. Als ook dat niet genoeg is de UDB omruilen voor een UDB Pro. Dat zou moeten werken want ik heb een YouTube video van een Brit gezien die honderden meters overbrugde met meer dan 70% signaalsterkte (-60 dBm).
3. Als bovenstaande allemaal toch niet werkt dan maar een Powerline adapter proberen.

Ik verwacht zelf dat puur een U6+ niet voldoende gaat zijn in mesh mode, omdat het met telefoons ook al op het randje is, maar wie weet maken de AP antennes toch meer mogelijk en is het precies genoeg. En anders is een UDB (Pro) erbij ook wel een leuk uitprobeersel. Niet de goedkoopste oplossing, maar dat is UniFi sowieso niet. Kortom: een U6+ ga ik sowieso nodig hebben, dus die gaat alvast besteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

MooDyBLueS schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:05:
[...]

Ja precies, we vinden een nette/luxe afwerking erg belangrijk en ik weiger principieel om een houtje touwtje oplossing van een ergens een of andere LAN-kabel die random uit de muur komt zetten te accepteren. Niks tegen de suggestie an sich hoor, maar ik heb dus liever een wat tragere/instabielere (tot op zekere hoogte) Powerline oplossing dan een fantastisch werkende AP op de buitenmuur met een kabel die afzichtelijk in het zicht hangt al dan niet via een toch enigszins net afgewerkte pvc-buis.
Ik vind Powerline dan juist houtje-touwtje.

Random uit de muur, tja.. Je hebt vast ook ergens buitenverlichting. Als je een deftig outdoor-AP pakt zie je er echt helemaal niks meer van (die gaat dan over het gat)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Danfoss schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:39:
Ik heb in een vorig huis een TP-Link gehad voor een poe Ubiquiti camera aan de schuur in de tuin en af en toe verloor die de verbinding en moest ik weer met de adapter in de hand naar de meterkast allebei de adapters resetten en opnieuw pairen.
Ik heb hier onderhand een hele verzameling Powerline adapters van diverse merken maar echt nog nooit meegemaakt dat ze vanzelf de pairing verliezen.
Wel een defect exemplaar of heel soms een crash zodat je de module even van de stroom moet halen.

En pairen/toevoegen doe Ik altijd via de web interface, zoveel makkelijker en vooral overzichtelijker. :)
Dat werkt met de diverse Powerline merken onderling ook gewoon.

TP-Link: How to add an extra Powerline adapter to the existing Powerline network by adding the powerline key on tpPLC Utility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
FreakNL schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:26:
Dat komt ook vaak omdat men zich er gewoon niet goed in verdiept en alleen op het paring knopje drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
MooDyBLueS schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:18:
Dit klinkt veelbelovend. Zeg ik alleen iets geks als ik zeg: gaat dit wel werken als ik de Device Bridge in het tuinhuis ga hangen waar nu al een wel/niet/wel/niet signaal heerst?
Is dat dan een 2,4GHz of 5GHz signaal/verbinding?
Voor lange(re) afstanden kan je beter alleen een 2,4GHz bridge verbinding gebruiken.
Daarmee kan je meestal nog best ver komen in de tuin is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
FreakNL schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:26:
[...]

Klopt, dat is het ook, maar wel een non-destructieve. ;)
Random uit de muur, tja.. Je hebt vast ook ergens buitenverlichting. Als je een deftig outdoor-AP pakt zie je er echt helemaal niks meer van (die gaat dan over het gat)...
Niet verkeerd bedoeld, maar hoe denk je dan op hoogte te komen met een gat in de buitenmuur en de UTP-kabel daar überhaupt te krijgen?

Als het echt zo makkelijk is, mag je me namelijk ook uitleggen hoe ik dus netjes, zonder iets open te moeten breken behalve een beperkt gaatje naar buiten, een kabel van plek A binnen op ±30cm hoogte naar plek B buiten op ±200cm hoogte kan krijgen.

Want ik ben het met je eens hoor dat als ik een mogelijkheid zou hebben om op ±200cm hoogte waar inderdaad ook op bepaalde plekken tuinverlichting zit daar een UTP-punt te krijgen, ik dat gelijk zou doen.

Ik snap dat ik vanuit de huidige UTP doos in de muur binnen naar buiten zou kunnen boren en daar de UTP-kabel naar buiten kan geleiden, maar die zitten dus op ±30cm hoogte en dat is natuurlijk een erg slechte plek voor een AP en daar komt bij dat alle UTP dozen in huis niet op de achtergevel eindigen.

Ik heb op de vliering aan de achterzijde (tuinzijde) wel een loze pijp gevonden die ongetwijfeld in de meterkast uitkomt, maar dan moet ik de AP op hoogte plaatsen, dat is zeker 4,5-5 meter hoog. Lijkt me ook niet ideaal voor de ontvangst én vereist een wat duurdere outdoor AP terwijl ik in de overkapping 'gewoon' een goedkope U6+ kwijt kan.

[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 07-05-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
The_Doman schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:43:
[...]

Is dat dan een 2,4GHz of 5GHz signaal/verbinding?
Voor lange(re) afstanden kan je beter alleen een 2,4GHz bridge verbinding gebruiken.
Daarmee kan je meestal nog best ver komen in de tuin is mijn ervaring.
Het zijn 5 GHz verbindingen. Waarbij de Device Bridge een ingebouwde antenne heeft met 5 dBm gain en nog een omnidirectionele externe antenne die optioneel nog 4 dBm toevoegt. De Device Bridge Pro is bedoeld om te richten op een bestaand AP (kan zowel in huis als een outdoor zijn) en zolang de Pro echt kaarsrecht gericht is kan hij tot 5 km op 5 GHz overbruggen mits er natuurlijk vrij zicht is.

De test op YouTube was indrukwekkend want dat was gewoon in een woonwijk in Engeland zoals wij ze in NL ook een beetje kennen, nieuwbouw/vinex, en daar kwam hij op zo'n 400m afstand nog tot een erg goed signaal en met iPerf tot ±250 Mbps throughput. En die was gericht op een AP op zolder in huis, een U7 Pro Max. Hetzelfde haalde de standaard UDB op 10m afstand en het maximale wat hij in zijn tests sowieso wist te halen, ook op het bureau naast hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

MooDyBLueS schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:09:
[...]

Klopt, dat is het ook, maar wel een non-destructieve. ;)

[...]

Niet verkeerd bedoeld, maar hoe denk je dan op hoogte te komen met een gat in de buitenmuur en de UTP-kabel daar überhaupt te krijgen?

Als het echt zo makkelijk is, mag je me namelijk ook uitleggen hoe ik dus netjes, zonder iets open te moeten breken behalve een beperkt gaatje naar buiten, een kabel van plek A binnen op ±30cm hoogte naar plek B buiten op ±200cm hoogte kan krijgen.

Want ik ben het met je eens hoor dat als ik een mogelijkheid zou hebben om op ±200cm hoogte waar inderdaad ook op bepaalde plekken tuinverlichting zit daar een UTP-punt te krijgen, ik dat gelijk zou doen.

Ik snap dat ik vanuit de huidige UTP doos in de muur binnen naar buiten zou kunnen boren en daar de UTP-kabel naar buiten kan geleiden, maar die zitten dus op ±30cm hoogte en dat is natuurlijk een erg slechte plek voor een AP en daar komt bij dat alle UTP dozen in huis niet op de achtergevel eindigen.

Ik heb op de vliering aan de achterzijde (tuinzijde) wel een loze pijp gevonden die ongetwijfeld in de meterkast uitkomt, maar dan moet ik de AP op hoogte plaatsen, dat is zeker 4,5-5 meter hoog. Lijkt me ook niet ideaal voor de ontvangst én vereist een wat duurdere outdoor AP terwijl ik in de overkapping 'gewoon' een goedkope U6+ kwijt kan.
Kabelgootje achter een regenpijp geen optie ?

Overigens is een AP op hoogte geen probleem. Dat is prima hoor. Outdoor aps zijn niet perse duur.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 07-05-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@FreakNL Precies, geen mooie oplossing dus om vanuit ±200cm hoog op de buitenmuur naar ergens intern te kunnen komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zie niet waarom een kabelgootje achter een regengoot een probleem is..

Maar als je met Powerline aan de gang wilt, gewoon doen. Het is echter wel weer extra stroomverbruik en die apparaten hebben ook niet het eeuwige leven. Een UTP kabel gaat zo 50 jaar mee.
Pagina: 1