Te weinig ruimte voor goede airflow, gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denoiser
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-05 07:43
Op mijn werk is een systeem geleverd waarin er wel erg weinig ruimte is overgelaten voor de GPU (een RTX 4060) om een goede airflow te hebben. Een andere PCI-kaart blokkeert de fans namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbyyLA4foC9jJCf7UK8BGV5haaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Df2vkwJJ2DrbPT6XSmfvycR.jpg?f=fotoalbum_large

De IT-afdeling vindt dat ik maar moet proberen om dit systeem in gebruik te nemen. Zelf twijfel ik. Is dit per definitie een no-go of zal ik de zaak gewoon aansluiten zodat ik kan testen wat de exacte temperaturen zullen zijn?

De kaart zal alleen voor video encoding worden gebruikt.

Beste antwoord (via Denoiser op 06-05-2025 16:38)

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:11
Nvidia kaarten hebben van zichzelf goede thermal protections ingebouwd, de kaart zal vanzichzelf gaan throttlen als het de max temps bereikt, en in meest extreme gevallen zelfs de GPU totaal uitzetten.

Zie ook: https://nvidia.custhelp.c...mperature-and-overheating

Gevaarlijk, nee
Optimaal: dat is te betwijfelen, meten is weten dus kan ergens wel begrijpen dat IT afdeling zegt probeer het maar eerst eens, mocht het niet werken kunnen ze alsnog aan de slag gaan, maar bij voorbaat aan de slag gaan terwijl er wellicht niks aan de hand is is ook zoiets.

Wellicht zit er wel een vapor chamber in die heatsink, die kunnen over het algemeen ook veel meer hebben om hitte naar kou om te zetten

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:41
Wat doet die extra PCIe kaart dan?
Tegenwoordig zit er standaard zoveel functionaliteit op je moederbord, dat er vaak maar nauwelijks extra PCIe kaarten nodig zijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:25
Even simpel gedacht. Je maakt je zorgen (ergens terecht), maar de experts (en de verantwoordelijke) zeggen dat je geen zorgen hoef te maken.

Ik denk dan, je hebt het gemeld, lekker aan de slag ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:36

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Meer dan genoeg intake ruimte voor de 115 W van de 4060.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denoiser
GarBaGe schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:54:
Wat doet die extra PCIe kaart dan?
Tegenwoordig zit er standaard zoveel functionaliteit op je moederbord, dat er vaak maar nauwelijks extra PCIe kaarten nodig zijn.
Dit is een Blackmagic Decklink, die nodig is voor video in en uit via SDI.
Frontysco schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:58:
Even simpel gedacht. Je maakt je zorgen (ergens terecht), maar de experts (en de verantwoordelijke) zeggen dat je geen zorgen hoef te maken.

Ik denk dan, je hebt het gemeld, lekker aan de slag ermee.
In zekere zin heb je daar gelijk in. Het ding is: dit systeem komt in een ruimte te staan waar anderen deze gaan gebruiken en waar ik dan ook zelf geen toezicht meer erop heb. Vandaar dat ik wil checken of het wel echt verantwoord is om dit systeem zo in gebruik te nemen.
DukeBox schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:58:
Meer dan genoeg intake ruimte voor de 115 W van de 4060.
Dank voor de info! Ik zal het systeem testen met en zonder de blokkerende PCI-kaart, om te kijken wat de daadwerkelijke temperaturen zullen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41

Reptile209

- gers -

Vergeet ook niet: de fabrikant weet donders goed hoe PCI-sloten in elkaar zitten, en dat er dus mogelijk nog een kaart naast zit die de airflow kan hinderen. Als dat een probleem was geweest, hadden ze het apparaat ventilatieslots aan de bovenkant moeten geven, of moeten zorgen dat het onmogelijk is om een andere kaart te dichtbij te zetten. En anders lijkt me dat je mag aannemen dat het allemaal gewoon kan.
Geen idee of er in de PCI specs iets staat over hoeveel warmte je naar de naastgelegen kaart mag sturen, maar de buurman krijgt natuurlijk wel een constante warme föhn tegen zich aan ;).

Edit: zijn de fans intake of outtake trouwens? Intake moet al helemaal makkelijk kunnen, ruimte zat. Outtake zal wellicht wat meer hinder ondervinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Reptile209 op 06-05-2025 10:18 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:11
Nvidia kaarten hebben van zichzelf goede thermal protections ingebouwd, de kaart zal vanzichzelf gaan throttlen als het de max temps bereikt, en in meest extreme gevallen zelfs de GPU totaal uitzetten.

Zie ook: https://nvidia.custhelp.c...mperature-and-overheating

Gevaarlijk, nee
Optimaal: dat is te betwijfelen, meten is weten dus kan ergens wel begrijpen dat IT afdeling zegt probeer het maar eerst eens, mocht het niet werken kunnen ze alsnog aan de slag gaan, maar bij voorbaat aan de slag gaan terwijl er wellicht niks aan de hand is is ook zoiets.

Wellicht zit er wel een vapor chamber in die heatsink, die kunnen over het algemeen ook veel meer hebben om hitte naar kou om te zetten

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denoiser
Bedankt voor de reacties! Ik ben gaan testen en met de PCI-kaart erbij is de temperatuur ongeveer 10 graden hoger dan wanneer ik deze weghaal.

HWiNFO geeft een GPU Temperature aan van 42.7 en een GPU Hot Spot Temperature van 50.9 graden terwijl deze video codeert via NVENC, dus dat is heel acceptabel. Gelukkig hoeven er geen 3D-renders op deze machine te worden gemaakt, want dan wordt het een ander verhaal, denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:44
Denoiser schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:21:
Bedankt voor de reacties! Ik ben gaan testen en met de PCI-kaart erbij is de temperatuur ongeveer 10 graden hoger dan wanneer ik deze weghaal.

HWiNFO geeft een GPU Temperature aan van 42.7 en een GPU Hot Spot Temperature van 50.9 graden terwijl deze video codeert via NVENC, dus dat is heel acceptabel. Gelukkig hoeven er geen 3D-renders op deze machine te worden gemaakt, want dan wordt het een ander verhaal, denk ik.
De huidige GPU's en CPU's werken gewoon door tot veel hogere temperaturen (>80 graden) dan dat jij hebt gemeten. En er zit een beveiliging ingebouwd wanneer ze dreigen boven hun kritieke temperatuur (meestal zo'n 95 tot 100 graden) uit te komen, deze schroeft dan het opgenomen vermogen terug waardoor de temperatuur weer daalt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1