Normale radiator als alternatief voor Lage temp radiator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 16:43
Naar aanleiding van een gesprek met medewerker van Warmteservice wil ik graag wat advies/input over de mogelijkheid om een normale radiator te plaatsen icm met fans als alternatief voor een "echte" lage temperatuur radiator die gauw 2 keer zo duur zijn?

Wij hebben een zolder waarbij we de voor en achterkant gaan aftimmeren zodat dit 2 aparte ruimtes worden die als slaapkamer ingericht kunnen worden.

De afmetingen van beide ruimtes zijn identiek en 3,9m breed en 3,6m diep en 3,1m hoog (nok) (in een A vormig dak) Met aan beide kanten schuin dakvlak, wordt de inhoud dus een kleine 22m3.

Het is een huis van 2017 met 16cm dikke hardschuimen dak panelen (met daartussen een witte afwerkstrip).
Er zit in beide ruimten een relatief klein dubbelglas raam van 30cm bij 80 cm en een dakraam met 3 laags glas van 75cm bij 120cm.

De rest van het huis is voorzien van vloerverwarming zonder radiatoren. Vloerverwarming kan en wil ik niet toepassen op zolder ivm houten vloer constructie (en de extra hoogte die daar bij komt kijken).

Op een site met een voorbeeld berekening wordt voor 18 graden (slaapkamer temp) op 60 W per m3 gerekend Ik kom daarmee op een benodigd vermogen uit van 1320W uit. Heb ik dat correct berekend? Je zou er ook nog 10% af mogen trekken als het huis goed geïsoleerd is, maar omdat 3 zijden van de ruimte buitenmuur/dak betreft lijkt me dat niet handig.

Er is met die vorm van de kamer maar 1 muur geschikt om een radiator aan te hangen (de enige vlakke buitenbuur met het kleine raam er in. (deze kan maximaal 80 hoog zijn ivm hoogte onderzijde vensterbank) en heeft 2,2 meter ruimte tussen WCD's waar ik geen radiator voor wil hebben.

Vanwege de huidige vloerverwarming en toekomstige warmtepomp wil ik uitgaan van een aanvoer temperatuur van 35 graden.

De aanvoerbuizen komen in één kamer vanaf de rechterzijkant en in de andere kamer vanaf de linkerzijkant (laag over de grond).

Hebben jullie ervaringen met toepassen van een standaard radiator waarbij dan geforceerde lucht door geblazen wordt? Hoe groot moet ik die standaard radiator dan nemen (websites geven afgegeven warmte vaak alleen af bij 75/65 graden water).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34
Kubieke meters bepalen je warmteverlies niet ;-) Dat doet oppervlakte en gebruikte materialen...

Er is een heleboel ervaring met geventileerde traditionele radiatoren: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Natuurlijk kan een normale radiator werken. Heel goed zelfs... Ze gaan alleen iets groter moeten zijn voor gelijke afgifte dan een oprechte (U)LTV.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:22
Waarom zou je in een slaapkamer de radiator willen gebruiken als je huis uit 2017 komt? Dan wordt het toch niet zo koud in de winter?

Is airco geen optie? Dan zou je kunnen verwarmen in de winter en koelen in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:47
Welke waarde heeft je dakisolatie? (In m²K/W )
Hoeveel m2 dak heeft de slaapkamer straks? (In
m²)

https://www.buildwise.be/...s/heatload-warmteverlies/ hier kan je dan de getallen invullen in de Excel.
Daaruit komt hoeveel W je nodig hebt.

En ja, in plaats van een lage temperatuurradiator kan je ook een radiator pakken met veel meer afgiftemogelijkheid, dan werkt die ookvop lagere temperatuur... Maareh, dat is in feite een lage temperatuur radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 23:14
Je kunt ook Betherma forza convectoren halen, zijn wat goedkoper. of marktplaats afstruinen naar Jaga's.

Die berekening van 1300W is veeeeel te hoog, je hele huis verliest misschien maar iets van 5000-7000W in totaal bij -10 buiten, dan is 2600w in de zolderkamers pompen echt onzin.

Ik heb ervaring met wat jij beschrijft: heb een oude T22 radiator van 100x50cm hangen in de badkamer van een veeel slechter geisoleerd huis dan jij hebt en stuur er 30-35 graden water naartoe uit een warmtepomp. Blijft prima warm in de winter, heb er ventilatoren op gezet voor de lol en nu is het sneller warm. Ben er dus positief over dat dat gewoon werkt.

Om afgifte om te rekenen zijn er wel tabellen te vinden maar van 75/65 naar 35/30 daalt het vermogen tot ongeveer 20-25%. Dus een radiator van 2000W is dan nog 400-500W. Met fans kun je dat weer ongeveer verdubbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:43
Wij hebben thuis de zolder ruimte opgedeeld in 2 kamers van ongeveer 3 bij 5 m, 2,5 m hoog. Isolatie is iets minder, het huis is uit 2000. Omdat er 1 radiator hing, heeft nu maar 1 van deze ruimtes verwarming. Deze ruimte krijg je met gemak warm met een T22 van 1 bij 1 ofzo (moet het even nameten) en gestookt door een warmtepomp. En de andere ruimte wordt niet echt koud, ik weet niet hoe het is als je er moet gaan zitten werken bij bij -10 buiten, maar is prima voor een slaapkamer.

Mocht het in de toekomst nodig zijn dat het warm wordt kan ik nog een radiator ophangen (de cv ketel en warmtepomp aansluiting is er direct naast), of de airco gebruiken. Want in een warme zomer is het niet te harden op zolder.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Zoals al gezegd, een zolderkamer in een huis met bouwjaar 2017 heeft zelden verwarming nodig. En als het toch moet, als er een Elfstedentocht is of zo, heb je weinig vermogen nodig om het comfortabel te maken.

Ik zie twee opties;
- koop twee elektrische kacheltjes en hou deze achter de hand voor de ene keer dat het nodig is,of
- koop twee standaard radiatoren bij de warmteservice in een maat die je handig kwijt kan en zet er thermostatische kranen op.

Ooit twee kamer(tjes) gemaakt op de zolder van een huis uit 1985. Netjes radiatoren geplaatst. Maar deze zijn in de 25 jaar dat wij er nog hebben gewoond nooit warm geweest omdat het gewoon niet nodig was.

[ Voor 19% gewijzigd door Prisma16 op 06-05-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:45

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik verwarm mijn huis met een warmtepomp met een maximale aanvoertemperatuur van +/- 35 graden. Beneden heb ik vloerverwarming. Boven heb ik standaard Radson radiatoren. Ik heb de oude radiatoren die er hingen vervangen voor een grotere maat een een plaat meer. Origineel waren ze meen ik 90x70cm type 11. Ik heb nu 105breed. en zo hoog mogelijk en type 22.

In de badkamer hebben we de oude radiator vervangen voor de grootst mogelijke handdoekradiator ( die is bijna 200cm hoog en 100cm breed ).

De radiatoren op de 1e verdieping zijn allemaal voorzien van een standaard radiatorknop. En de praktijk is dat de badkamer met gemak 21 graden wordt en blijft en de slaapkamers blijven altijd tussen de 17 - 19 graden in het winterseizoen.

Dit is in ons geval een compromis, ik heb het liever wat kouder mijn vrouw liever wat warmer :-).

Wij hebben wel de luxe dat er ook nog een losse airconditioning hangt die ook kan verwarmen, dus willen we een keer het warmer hebben boven dan zetten we de deuren open en de L/L warmtepomp ook aan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
[radiator willen gebruiken als je huis uit 2017 komt? Dan wordt het toch niet zo koud in de winter?
Is airco geen optie? Dan zou je kunnen verwarmen in de winter en koelen in de zomer?
Wij hebben een split airco voor woonkamer/keuken en slaapkamer. Mijn vrouw vind dat gesuis geen optie om hele dag aan te horen, al hebben we op die manier wel de afgelopen 2 a 3 jaar de stookkosten flink kunnen drukken en de hoeveelheid afgenomen gas met 3/4 kunnen verminderen.

Beide slaapkamers hebben veel dakopvlak, de maten had ik al gegeven: 3,9m breed en 3,6m diep en 3,1m hoog. Als ik dat doorreken dan heeft elke slaapkamer 2 dakzijden van 3,7x 3,6, totaal 26,6 m2 aan dak oppervlakte. De R waarde (=m²K/W ?) moest voldoen aan bouwbesluit van 2017 dus zou 6 moeten zijn.

Afgezien van die tussenwanden (die er straks 2 kamers van maken) is het nu op zolder in de winter behoorlijk fris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
[
Om afgifte om te rekenen zijn er wel tabellen te vinden maar van 75/65 naar 35/30 daalt het vermogen tot ongeveer 20-25%. Dus een radiator van 2000W is dan nog 400-500W. Met fans kun je dat weer ongeveer verdubbelen.
Dus stel dat ik die 1300W wel aanhoud en ik met fans ga werken en de andere kant op reken dan zou ik jou rekenvoorbeeld uitkomen op een 2600W (75/65) radiator met fans om daarmee weer ongeveer op 1300W afgifte vermogen komen met 35/30 aanvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:01
@Herbiek616
Hoe worden de kamer gebruikt? Enkel als slaapkamer? Want met een goed dekbed zou het in principe kunnen vriezen in de kamer.
Of ook als werkkamer? In dat geval zou je op wat koudere dagen met een simpel IR-paneel wat extra warmte kunnen toevoegen. Zelf heb ik een klein warmtematje voor mijn voeten in de winter. Of een simpel elektrische deken die je over je schoot legt.
Maar ik gok dat een standaard radiator die de hele dag aan zou kunnen staan, het prima warm gaat krijgen.

PS; een airco maakt minder geluid dan die standaard ventilatoren, dus ook iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
chrisborst schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:57:
@Herbiek616
Hoe worden de kamer gebruikt? Enkel als slaapkamer?
Bedoeling is idd als slaapkamer. Nu is de hal, overloop en zolder 1 ruimte zonder deuren waardoor veel warmte vanuit beneden naar de zolder vliegt. Met die 2 tussenwanden hopen we ook minder warmte verlies te krijgen omdat de zolder daarmee 2/3 kleiner wordt. Ik wil die kamers op een normale manier warm kunnen stoken via de warmte van mijn (toekomstige) warmtepomp en niet meer via dekentjes/matjes/IR panelen etc gaan zitten prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Herbiek616 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 23:37:
Naar aanleiding van een gesprek met medewerker van Warmteservice wil ik graag wat advies/input over de mogelijkheid om een normale radiator te plaatsen icm met fans als alternatief voor een "echte" lage temperatuur radiator die gauw 2 keer zo duur zijn?
Koop toch gewoon de goede spullen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:01
Herbiek616 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:17:
[...]

Bedoeling is idd als slaapkamer. Nu is de hal, overloop en zolder 1 ruimte zonder deuren waardoor veel warmte vanuit beneden naar de zolder vliegt. Met die 2 tussenwanden hopen we ook minder warmte verlies te krijgen omdat de zolder daarmee 2/3 kleiner wordt. Ik wil die kamers op een normale manier warm kunnen stoken via de warmte van mijn (toekomstige) warmtepomp en niet meer via dekentjes/matjes/IR panelen etc gaan zitten prutsen.
Of de warmte nu van beneden komt, of op de zolder wordt gemaakt, maakt voor de totale verbruik natuurlijk weinig uit.
Persoonlijk zou ik een slaapkamer nooit echt warm stoken. De meeste mensen slapen veel beter in een koude kamer dan in een warme. Maar als er alleen geslapen wordt, na kan de radiator de hele dag aan staan in een dichte kamer. Als extra oplossing zou je de deuren kunnen open zetten en warmte van beneden naar boven laten gaan. Sowieso zal een warmtepomp het liefste constant aan willen staan, dan zijn ze het meest efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
[
Koop toch gewoon de goede spullen ;)
En wat bedoel je daarmee? Gewoon een echte LTV radiator? Of uit een andere winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Herbiek616 Ik stel voor dat je grove schetsen van de ruimte(n) maakt en hier plaatst.
Foto's kunnen misschien als basis dienen.
Verder is niet duidelijk of je een of twee (LTV)-radiatoren wil plaatsen - geef dat eventueel in de schetsen aan.
Wat je berekent is trouwens meestal het benodigde maximum vermogen bij 20°C/-10°.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1