Smartplug, goedkoop, betrouwbaar, 433 MHz?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda4life
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-05 23:02
Hallo Tweakers,

Ik ben best tevreden van de 433 MHz smartplugs van Action Smartware / "KaKu"(?)
Ik gebruik dit sporadisch eens zoals bijvoorbeeld voor het schakelen van de kerstverlichting / tuin sfeerverlichting in de zomer, niks meer dan enkele watts te schakelen dus.
Echt robuuste kwaliteit voor continu hoge stromen zijn dus niet vereist, ik ga er heus geen EV met opladen 8)7 .
Blijft deze plus soms eens in de foute stand staan omdat het signaal niet ontvangen wordt of om welke reden dan ook, is dit ook niet zo erg of vervelend.

Ik heb in m'n garage een ESP32 met ESPHome en daarop de 433 MHz remote transmitter en receiver.
Het protocol dat deze plugs gebruiken, lijkt me toch wat ongewoon te zijn (of toch minstens niet zo standaard compatibel met ESPHome).

Prullen met het ontvangen signaal te herhalen, vele info over dit protocol, ... het werkt toch vaak maar half-half.
Het signaal van de afstandsbediening ontvangen en zo de status terugkoppelen is ook meer dan voldoende, echt nood aan bidirectionele communicatie is er dus niet.
De hardware is ready.

Iemand een suggestie voor een niet al te dure plug (te overwegen bidirectioneel protocol) die niet te veel sluipverbruik heeft (geen WiFi dingen dus) en verder dus een medium tweak-gehalte heeft :^-)

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik ben zelf groot fan van de ikea zigbee smart plugs. Deze kost €8: https://www.ikea.com/nl/nl/p/tretakt-stekker-smart-80540349/. Ik heb hier de oude versie van die ik met Home Assistant aanstuur en een Zigbee stickje.

Zigbee is veel betrouwbaarder dan 433MHz maar je hebt dan wel iets van een hub nodig. Waarmee stuur je nu de Esphome devices aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda4life
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-05 23:02
Prima suggestie, welke afstand is realistisch?
Ook door 1 muur en dan nog 20 meter verder?

ik heb hier ook nog oude Plugwise Circles liggen, dit was ook Zigbee als ik me goed herinner en heeft een stickje. Was niet echt onder de indruk van de range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nu ja ik gebruik al enkele jaren TP-link Tapo P100 smart plugs en deze tot nu toe altijd prima werken. Handig vind ik zelf dat je dus verder geen extra hub of iets nodig hebt en ze direct werken met b.v. Google Hubs. Maar je kan ze ook via de eigen TP-link app gebruiken en die app op zich best wel oke is. Je kan ze dus ook gewoon programmeren via de app en ze dan onafhankelijk van internet blijven werken. En o ja, ondanks dat ik ze al een tijdje heb verschijnen er nog steeds regelmatig updates.

product: TP-Link Tapo P100

[ Voor 7% gewijzigd door Roel1966 op 05-05-2025 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:20
honda4life schreef op maandag 5 mei 2025 @ 23:02:
Prima suggestie, welke afstand is realistisch?
Ook door 1 muur en dan nog 20 meter verder?

ik heb hier ook nog oude Plugwise Circles liggen, dit was ook Zigbee als ik me goed herinner en heeft een stickje. Was niet echt onder de indruk van de range.
Zigbee maakt een mesh netwerk dus als er apparaten tussen zitten hoeft niet de hele afstand in een keer. Bovendien is het voordeel dat je dan weet dat de status van een schakelaar is. Zover ik weet is dat bij veel 433 protocollen niet het geval