Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werled
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-05 08:52
Beste mensen,

Ik zit sinds een tijdje met een dubio. Ik werk op dit moment bij een bedrijf als 2de lijn support. Ik heb nu rond de 2 1/2 jaar ervaring en weet niet meer waar ik mezelf goed aan doe. Ik heb mijn MBO 4 in de IT (Netwerk/systeem beheer). En ga volgend jaar beginnen aan een duale opleiding HBO BSC Cybersecurity en cloud. Deze wordt betaalt door mijn werkgever, als ik na de opleiding nog 2 jaar blijf werken. Werk ik 1 jaar wordt het betaald in rato.

Nu ben ik dus bang dat de opleiding niet echt aansluit op het werk wat ik doe, en zijn er binnen het bedrijf op dit moment nauwelijks doorgroei mogelijkheden in de kant die ik op wil. Nu ik ervaar ik een lage werkdruk en er is genoeg tijd om tijdens mijn werk mij te focussen op mijn studie of certificaten, dus dat is weer fijn.

Ik verdien ongeveer 44000 als ik 40 uur zou werken, maar door mijn opleiding volgend jaar werk ik er maar 32. Nu woon ik nog thuis en heb ik rond de 500 a 600 euro vaste lasten. Dus het geld is niet perse een drijfveer, maar toch mooi meegenomen.

Hoe kijken jullie naar mijn situatie? Zal ik op zoek gaan naar een bedrijf wat werk heeft wat aansluit op mijn opleiding? Of is de lage werkdruk in combinatie met studeren tijdens werktijd een betere optie?

Hier nog even de min en plus punten tegenover elkaar

- Geen doorgroei mogelijkheid in zowel cloud als security.
- Secundaire voorwaarden zijn vrij standaard. Geen auto van de zaak etc.
- Geen intellectuele prikkel meer, werk is vooral routine matig.

+ Studie wordt betaald
+ Certificaten halen op kosten van het bedrijf
+ Lage werkdruk met pieken naar een normale werkdruk
+ Studeren op de tijd van de baas

Regio: Zuid Holland
Leeftijd: 24
Salaris: 44000 1 fte 0,8 fte is 35200

Beste antwoord (via Werled op 07-05-2025 11:05)

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:20
Heel cliche de beste stap is er denk ik niet, zorg gewoon voor een goede en ben tevreden.

Als je naast je werk heel veel studiegerelateerde taken kan oppakken dan zou ik dat gewoon blijven doen. Dat kun je verder uitbuiten door extra taken te gaan doen die horen bij je toekomstige jobs of puur interesses waardoor jij de beste starter op dat gebied bent? Naast dat het je snel laat groeien kom je ook in de 'altijd leren' cycli van een security persoon.

Ja een starter baan in cybersecurity kan ook maar met MBO misschien niet echt een optie omdat je best wat terugzakt in salaris.

Niks wat je niet zelf zou kunnen verzinnen (vaak zo) maar misschien helpt het je om je huidige positie positiever te zien. Twijfel bij dit soort keuzes is er altijd, comfortabel ermee zijn is het beste wat je kunt doen :+

[ Voor 7% gewijzigd door Furion2000 op 05-05-2025 19:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Laatst online: 18:20
Heel cliche de beste stap is er denk ik niet, zorg gewoon voor een goede en ben tevreden.

Als je naast je werk heel veel studiegerelateerde taken kan oppakken dan zou ik dat gewoon blijven doen. Dat kun je verder uitbuiten door extra taken te gaan doen die horen bij je toekomstige jobs of puur interesses waardoor jij de beste starter op dat gebied bent? Naast dat het je snel laat groeien kom je ook in de 'altijd leren' cycli van een security persoon.

Ja een starter baan in cybersecurity kan ook maar met MBO misschien niet echt een optie omdat je best wat terugzakt in salaris.

Niks wat je niet zelf zou kunnen verzinnen (vaak zo) maar misschien helpt het je om je huidige positie positiever te zien. Twijfel bij dit soort keuzes is er altijd, comfortabel ermee zijn is het beste wat je kunt doen :+

[ Voor 7% gewijzigd door Furion2000 op 05-05-2025 19:54 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Waarom zou je precies nu willen wisselen van baan?

Je hebt een makkelijke baan, ze betalen je studie en je hebt er ook nog tijd genoeg voor. Lekker daar nog 2 jaar blijven werken, studie afmaken en pas als je die af hebt ga je nadenken over wat je op dat punt wil.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Laatst online: 22:49
Wat carrière technisch goed voor mij werkt is vooruit denken waar ik naar toe wil. Misschien wel 1 of 2 banen vooruit dan waar ik nu sta. Eerste stap is bepalen waar je naar toe wilt en dan gelijk plannen maken en daar naar handelen.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het helpt wel om in die gedachtegang te zitten en actief te handelen. Het andere uiterste is dat je blijft zitten waar je nu zit en er misschien wel niks van je dromen en plannen terecht komt.

Verder ben je nog relatief jong (dus echt goed dat je hier nu al bij stil staat!)

Concreet gezien zou ik in jouw geval gewoon opleidingen en certificaten halen terwijl je er zit. Als er qua werk iets uit komt dat in lijn is met je loopbaan wensen, dan is dat mooi meegenomen. Zo niet; wegwezen naar een werkgever die dat wel biedt. Opleidingskosten overnemen kan je uitonderhandelen en gaan ze vaak toch wel mee akkoord (is vrij standaard, dan heb je de kosten bij je nieuwe werkgever gemaakt. Ook wel zo eerlijk). Bij nieuwe werkgever ervaring en vlieguren maken voor 2-3 jaartjes en dan promotie of overstap maken naar ander bedrijf met opleidingen en ervaring onder de riem.

Heeft voor mij geen windeieren gelegd en ik ben op 36 jarige leeftijd al drie keer van vakgebied binnen de ICT verandert.

Idempotent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Weirdoojp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-05 09:52
Als je vooral bang bent dat je na het behalen van je diploma twee jaar vastzit aan je huidige werkgever, bedenk dan dat veel potentiële werkgevers bereid zijn om eventuele studieschulden over te nemen.

Het lijkt mij nu een ideale situatie, weinig werkdruk met mogelijkheid om je studie te doen onder werktijd. Dat ga je bij een andere werkgever niet gauw krijgen verwacht ik. En 3600 pm (op basis van 40 uur) is prima voor je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21-05 16:27
als je het niet zeker weet, ga is in gesprek met een recruiter. en hou misschien vacature sites bij.
Deze mensen hebben goed zicht op wat er mogelijk is in de industrie en waar momenteel kansen liggen.

Misschien is er nu niks maar in een maand wel. als deze recruiters maar weten dat je op zoek bent.
Misschien zeggen ze ook wel iets waar je van denk he daar kan ik in je huidige werk ook wat mee.

en praten kan altijd.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 13:42

Zenix

BOE!

Ik zou blijven en lekker de focus leggen op de studie.

Wat wel van belang is, heb je de mogelijkheden om opdrachten richting cloud of cyber security te doen binnen het bedrijf? Want dat kan wel een ding zijn natuurlijk, de duale opleidingen willen graag dat je een functie hebt bij een bedrijf waar je ook bepaalde opdrachten kan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-05 11:20
Werled schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:19:
Beste mensen,

Hoe kijken jullie naar mijn situatie? Zal ik op zoek gaan naar een bedrijf wat werk heeft wat aansluit op mijn opleiding? Of is de lage werkdruk in combinatie met studeren tijdens werktijd een betere optie?
Persoonlijk: wat een gekke vraag.
Jij bent de enige die kan beantwoorden of je op je plek zit. Iedereen kan je adviseren over een volgende stap, wat je nodig hebt of wat je kan doen als je blijft zitten. Maar besluiten of je hier genoeg uitdaging hebt, meer wilt gaan doen, hogere druk, meer potentie hebt en dit wil gaan gebruiken/proberen/onderzoeken kan je alleen zelf beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-05 16:51

Blokker_1999

Full steam ahead

Als je echt de wereld van security in wenst te gaan zou ook ik gewoon blijven zitten en die opleiding doen. Als je werkgever je die kans geeft om dat te combineren met je huidig takenpakket is dat gewoon een win/win. Achteraf kan je dan nog kijken wat er binnen de huidige organisatie mogelijk is, en als dat op dat moment tegenzit alsnog buiten de organisatie kijken.

Bekijk het even anders, je zou op zoek kunnen naar een andere baan, met meer uitdagingen, maar dan ga je ook minder tijd hebben om nieuwe dingen te leren buiten de werktijd, gaat het moeilijker zijn om die richting te geven.

Ik heb nu voor het tweede jaar op rij wel het recht gekregen om een cursus te gaan volgen bijvoorbeeld om ook meer en meer die pivot naar security te doen, maar vind er gewoon de tijd niet voor. Het budget is er, de goedkeuring is er, het staat zelfs in mijn doelstellingen voor dit jaar. Maar het is zo druk dat we simpelweg de tijd niet vinden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:08

Bezulba

Formerly known as Eendje

Huh, herkenbaar. Ik had hetzelfde, 2de lijns support, HBO opleiding deeltijd gaan doen in de avonduren maar niet echt de mogelijkheid om door te groeien.

Mijn advies; gebruik het relaxte werk om je school goed te doen. Het is maar 2 jaar. Dat is te overzien. Het is namelijk best pittig om een nieuwe baan te beginnen als je ook nog daarnaast een opleiding aan het doen bent. Tijdens de opleiding krijg je beter een beeld met wat de mogelijkheden zijn als je een eenmaal je diploma heb gehaald en dan kan je een stuk gerichter gaan zoeken naar een nieuwe baan.

Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt om weg te gaan bij mijn toenmalige werkgever, minder salaris te pakken maar wel een veel leukere baan te accepteren als data analyst/engineer. En dat doe ik nu, 2 jaar later, nog steeds met plezier.

blup

Pagina: 1