Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:35
Dag allen,

Ik heb binnenkort de luxe dat ik met een eigen onderneming ga werken voor een andere onderneming (en dus keuzevrijheid heb qua laptop). De zoektocht is in volle gang maar eigenlijk te veel opties. Jullie hulp en tips zijn welkom. Heb even het format gebruikt. Dank vast!

Wat ga je met je laptop doen?
Deze zal ik zakelijk gebruiken in een commerciele/functionele functie. De laptop zal thuis/kantoor aan groot scherm gekoppeld zijn (via usb-c). Veel pixels dus moet de videokaart wel aankunnen en voldoende geheugen hebben (32gb nodig?). Daarnaast zal ik veel bij klanten zijn en daar notities maken of presentaties geven. HDMI zou prettig zijn zonder dongle geen must. Reflectie vind ik irritant. Oled trekt me qua scherm wel maar geen absolute must gezien ik thuis vaak aan docking zit. Helderheid, leesbaarheid is dan veel belangrijker bij klanten.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Voornamelijk Office werkzaamheden zoals het schrijven van offertes, maken calculaties. Vermoedelijk zal ik met onze eigen software aan de slag gaan (nog onbekend hoe dat exact werkt) maar is niet volledig webbased. Daarom ook beetje angstig voor ARM processoren. AI gebruik ik, zou fijn zijn als dat native er in zit. Heb een game pc desktop dus gamen zal niet aan de orde zijn. Zal licht photoshop/AI werkzaamheden inzetten voor marketing doeleinden dus minimaal I7 of equivalent handig?

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Wens rond de 1500,- maar mag tot 2000,-.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Ja, verwacht hem op de reisdagen (3x per week) zeker mee te nemen. Zoek een stevige en "mooie" machine (a la Lenova Yoga Slim maar dan misschien een zakelijke soorgenoot?).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Heb wat geprobeerd qua toetsenbord en de Lenovo Yoga Slim 14 inch typt fijn, alsook de Asus Zenbook 14 inch en de Microsoft Surface 7 laptop.

Erg bedankt vast voor jullie tips!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:46
tonyjans schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:43:
Ik heb binnenkort de luxe dat ik met een eigen onderneming ga werken voor een andere onderneming

[...]

Vermoedelijk zal ik met onze eigen software aan de slag gaan (nog onbekend hoe dat exact werkt) maar is niet volledig webbased.
Je weet de systeemvereisten niet van je eigen software van je eigen onderneming?

In elk geval zou ik dit wel helder hebben voor je een laptop koopt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:08
Wat heb je zelf gevonden?
Tegen welke problemen loop je tegen aan?
Waarin kunnen we je helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
Je wilt sowieso Windows, lees ik tussen de regels. Anders was de keus makkelijk, een MacBook met M4 processor.

Maar dan, ik zou iets kopen dat gangbaar is, en bij een van de grote toeleveranciers, zodat als er een keer een probleem is de kans op vlotte reparatie groot is, omdat ze er veel van verkopen en de onderdelen dus hebben liggen. Een HP Elitebook, Lenovo Thinkpad, Dell XPS. Alle in prima varianten te krijgen.

Want sta er bij stil, als het ding ooit stuk is, heb jij een probleem want je kunt niet werken, waar je opdrachtgever vrij weinig boodschap aan zou moeten hebben (want niet zijn hardware die het veroorzaakt). Dus sluit sowieso een next business day garantie af en verleng die als het kan naar 4 jaar. Dat kost geld, maar als je dit gaat doen, is dat een van de consequenties.

(Tenzij je een backup laptop hebt die ook wel een weekje kan als het moet. Maar zo klinkt het niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyjans
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:35
Dag allen, het is een microsoft Surface laptop geworden nadat ik de specs had nagevraagd. Dank voor jullie hulp! Topic mag dicht.