Auto financial lease tegen absurd lage rente-%; hoe zit dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassej
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-05 11:40
Ik zit wat te neuzen op auto websites en er is gelukkig veel moois te koop. Nu zie ik dat er overal ook heel veel geadverteerd wordt met financial lease. Ik ben op zoek naar een elektrische auto.

Hoewel ik normaal zou zeggen dat geld lenen voor een auto een matig idee is, begin ik nu toch te twijfelen. M.a.w.; ik zoek het addertje onder het gras ;)
Als ik zakelijk een machine wil financieren dan betaal ik zo'n 7% rente. Dat zijn productieve machines, dus dat is OK.

Nu lijkt er een groot verschil te zitten in percentages bij auto's en ik begrijp niet zo goed waar dat vandaan komt.
- BMW elektrisch start bij 2,99% en loopt op tot 6,99% voor een brandstof auto
- Renault elektrische modellen 1,9% en bij brandstof/plug-in veel hoger (4.9%)
- Hyundai voor enkele auto's een actie met 0,99% rente. Dat is een 'model' met een gegarandeerde restwaarde.
- Polestar komt met een flinke 7,99% (en verkoop enkel elektrisch)

Hoe zit dit?
- Waarom zijn de percentages zoveel lager voor elektrisch? Kunnen de fabrikanten of dealers hiervoor goedkopere leningen afsluiten?
- Hoe kan zo'n absurd lage rente van 0.99%? Is die 'gegarandeerde inruil' dan gewoon 'gegarandeerd' absurd laag? Of zitten er andere secundaire verplichtingen aan, zoals heel duur onderhoud?

Bij een rentepercentage dat lager ligt dan de inflatie en lager dan de spaarrentes is het toch wel het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 19:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De meeste autofabrikanten hebben zo’n vermogen dat ze zelf voor bank/investeerder hun winstmarges en omzet kunnen verzorgen door zelf de financiering aan te bieden. En ja dan kan je ook zelf met de rente stunten.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is maar net hoe een merk een incentive inzet.

Het ene merk geeft je €3000 korting of €2500 inruilbonus en de andere geeft je een lage rente (die mogelijk weer op ongeveer eenzelfde korting zit).

Mijn huidige auto had ik ook deels gefinanceerd (en mijn aandelen dus gewoon behouden) en met een rente van onder de 2% (zoals Renault of Hyundai) op een financiering zou ik een volgende auto ook zo weer financieren.

Over financieren hebben velen vaak een oordeel, terwijl ze staan te applaudisseren wanneer je een private lease contract aangaat. Als je gewoon reeel bent voor jezelf in wat het je kost (afschrijving, etc) dan is financieren soms echt niet zo erg imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:57
Ze verkopen je een lening, dat is redelijk lucratief en relatief laag risico. (Voor hun)
Je komt nog steeds voor onderhoud. Is dat een voorwaarde?
Je ruilt hem mogelijk weer bij hun in.
Verkopen ze je ook de verzekering?

Mogen ze de rente tussentijds veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nog even als aanvulling...

Dingen zoals Ford Options en het Hyundai Continue plan werken globaal als volgt:

Je betaalt 1/3e aan (bv de inruil van je huidige auto)
Je lost 1/3e af (afschrijving en het onderhoud)
De laatste 1/3e los je vaak niet af (dat is de "gegarandeerde restwaarde").

Je betaalt naast de aflossing natuurlijk ook nog de rente over het openstaande leenbedrag.

Als je dan na 3 of 4 jaar terug bij de dealer komt dan kan je in 1x van je lening af zijn door de auto in te leveren volgens de afspraak. Of (en dat gebeurde er de laatste jaren waarin auto's ineens veel duurder zijn geworden) je komt bij de dealer en ipv dat je auto nog €15K opbrengt, brengt die auto ineens nog €20K op. Die €5K extra kon je dan direct weer in je "nieuwe" vervolgauto van Ford Options of Hyundai Continue Plan stoppen, waardoor die dan redelijk betaalbaar lijkt.

Mocht je financieren zou ik voor jezelf altijd wel een plan proberen te hebben.

- VB1: Je lost de lening helemaal af in 4 jaar. Na 4 jaar ga je dan de auto inleveren en het geld dat de auto opbrengt dat steek je of in je zak, of in een nieuwe auto.
- VB2: Je lost alleen de afschrijving en het onderhoud af en je levert de auto na 4 jaar in. Besef je dan wel dat je voor je vervolgauto geen aanbetaling hebt (met wat geluk is je auto meer waard dan de gegarandeerde restwaarde, maar dat is geen gegeven). Dus je volgende auto wordt duurder, want het "eerste" eenderde deel heb je niet.
- VB3: Je lost de lening gewoon in 4 jaar af en je houdt de auto.
- VB4: Je lost de lening af volgens het plan (dus je lost alleen het "tweede" eenderde deel af) en je weet dat je aan het eind nog een slottermijn moet betalen.

Als je kiest voor iets met een slottermijn, deel die voor jezelf gewoon bv door 48 maanden. Als de slottermijn 14.400€ is, dan weet je dat je elke maand nog 300€ extra voor jezelf moet sparen alvast.

Geld lenen kost geld, doe je het bewust dan hoef je je er niet voor te schamen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassej
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-05 11:40
Geld lenen kost geld inderdaad, maar met dit soort percentages kan ik mijn spaargeld beter inzetten om zakelijk machines aan te schaffen dan om in één keer een auto te betalen.

Desalniettemin zijn er nog wel wat proefritten voor nog om te bepalen of een nieuwe Renault Megane e-tech nou echt zoveel beter is dan een tweedehands of zelfs een tweedehands e-2008 :) Rentepercentage op gebruikt is toch wel wat minder aantrekkelijk.
Pagina: 1