Of is het kapot gaan hiervan een teken van een ander onderliggend probleem?
Dat is onmogelijk met zekerheid te zeggen, maar vaak wel helaas. Één voordeel: met een beetje zoeken online kom je al snel erachter dat je niet de enige bent. En meerdere mensen melden (vaak wel tijdelijk) succes met het vervangen van de defecte mosfet. Tot zover dus redelijk hoopgevend.
Je ziet op de printplaat 6x exact dezelfde opstelling, dat zijn de zes fasen van de stroomvoorziening voor de videokaart. De (high-side switch) mosfet van één van de fasen is dus nu doorgebrand. Mosfets hebben de vervelende eigenschap om kortsluiting te veroorzaken bij het defect raken, dus je videokaart zal nu waarschijnlijk niets doen.
Je hebt twee zaken om rekening mee te houden: de oorzaak van het doorbranden van deze mosfet, en de gevolgschade ervan. De oorzaak kan diverse redenen hebben, maar het meest waarschijnlijk is een wat minder exemplaar die onder zware last uiteindelijk de geest heeft gegeven, of een slechte SMPS driver chip. De gevolgschade is lastiger in te schatten, want dat hangt er helemaal vanaf hoe het ontwerp van de stroomvoorziening reageert op defecten. In het ergste geval is de voedingsspanning (12V) zonder pardon doorgegeven aan de GPU en dan is de kaart waardeloos geworden. De chip gaat 12V namelijk niet overleven.
Het kan een gokje waard zijn om de mosfet te vervangen en te kijken wat er gebeurd. De kans is aanwezig dat de kaart het weer gaat doen, vooral omdat anderen met dezelfde ervaring (soms tijdelijk) succes hebben met deze aanpak. Het kan dus zijn dat het probleem dan is opgelost als het een maandagmorgen exemplaar was van de mosfet, maar het kan ook zijn dat het probleem sluimerend aanwezig blijft tot de exacte omstandigheden waarbij de mosfet stuk gaat zich weer voordoen. De kans dat de kaart als verloren kan worden beschouwd omdat de gevolgschade verdere, niet eenvoudig herstelbare schade heeft veroorzaakt blijft natuurlijk ook reëel.
Mijn kennis van SMPS (Switch-Mode Power Supplies) is erg summier en veel verder dan dit kan ik je momenteel niet helpen (Ben er juist nu over aan het leren

). Ik durf niet te zeggen of je nog iets aan zelfdiagnostiek kunt doen om te bepalen of de mosfet gunstig of ongunstig defect is geraakt, maar ik weet wel dat er andere Tweakers zijn die daar een hoop meer van weten en je hier verder in kunnen helpen.
Wat betreft de reparatie adviseert men vaak lokale hackerspaces, die hebben de gereedschappen die hiervoor nodig zijn. Zo op het oog lijkt het geen enorm lastige reparatie, al kan ik niet zien of de pcb zich eenvoudig lokaal laat verwarmen. Bestel een stuk of 10 van die mosfets zodat ze nog een paar foutjes kunnen maken en een paar reserve hebben, en dan moet dat wel kunnen.