Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-07 13:53
Goedemiddag

Waarschijnlijk staat hierover al veel vermeld maar ga toch de vraag stellen want wij hebben aparte situatie.
Uitgangspunt huis 1933 dus slecht geisoleerd. Inmiddels wel dubbelglas geplaatst en zolder geisoleerd.
CV combi Nefit ketel 15 jaar oud op zolder recht daaronder badkamer. Wij zijn met tweeën. Warmwater keuken via close in boiler. Verwarming huis via radiatoren., voornamelijk beneden. Wij hebben nog terrazzo vloeren en in huiskamer parketvloer met droge kruipruimte. En eigenlijk willen wij dit zo houden. Al ruim 5 jaar zonnepanelen opbrengst ongeveer 3000 Watt per jaar. Deze zonnepanelen icm Solar Edge omvormer staat op zolder met PV verdeler, en belangrijkste nog steeds Ferrarismeter, dus meter draait en telt terug in mijn ogen gouden combinatie. Ook nog elektrische auto laadt ik voorlopig op werk voor €0,24,- per kWh.
Ook wij zullen straks naar slimme meter moeten wanneer nog geen idee.
Ik zit echter wel te denken om gasverbruik naar beneden te brengen door bijv een smartgrid warmtepompboiler maar ja welke. Dan ook een kleinere nieuwe cv ketel die ik evt koppel aan de warmtepompboiler mocht het in de winter te koud worden om tapwater warm te krijgen. Op zolder deze warmtepompboiler plaatsen wordt moeilijk, kan wel evt in de kelder recht onder de badkamer echter dan zit ik met aan en uitblaas van de boiler. Er loopt nog wel een ouderwetse beluchtingsleiding naar voorzijde huis ( dat was vroeger ) alleen dit zit onderaan. Bijkeuken kan altijd staat op zuiden dus heel de dag zon achter,
echter dan is de afstand tot de warmwaterleiding tbv badkamer ruim 6m langer.
Ik kwam uit bij evt Stiebel of Atlantic V4 maar misschien hebben jullie betere opties. Ben best wel technisch aangelegd en kan heel veel aansluiten en aanpassen, heb zelf perstang etc etc.
Beneden moet er nog verbouwd worden maar willen eigenlijk vloeren laten liggen die niet geisoleerd zijn
Misschien kunnen jullie mij op goed pad helpen
Alvast bedankt

Gr Harry

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
Krijg geen reactie staat deze topic op de verkeerde plaats misschien

Gr Harry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:40
Je topic staat op de goede plek alleen het verhaal is nogal wazig.
Zoals ik het begrijp wil je de cv-ketel vervangen en is in de bijkeuken plek voor een Atlantic V4 alleen is de warmwaterleiding wel een stuk langer in dat geval. Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, verwarmen op gas en alleen tapwater met zo'n klein verbruik verdien je bijna niet terug. Een cv-ketel koppeling met de WPB is niet persé nodig, er zit ook nog een element in om te ondersteunen maar dit is in ons land zelden nodig. Ik zou kijken voor nu naar maximaal isoleren (vloeren) en in de toekomst vloerverwarming + L/W WP.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryMaas
Bedankt voor je reactie, max isoleren is geen optie. CV ketel mag blijven alleen ik wil mijn energie die ik opwek gebruiken voor evt tapwater op te warmen met bijv warmtepompboiler, die rechtstreeks aan mijn zonnepanelen hangt, dus eigenlijk soort thuisbatterij. De Atlantic heeft die mogelijkheid. En mocht dat niet afdoende zijn , bijv in de winter, daarom evt koppeling naar CV. Bijkeuken was een idee ivm afstand naar warmwaterleiding, kelder zou ook nog kunnen maar dan zit ik met aan en afvoer WPB.
Mijn ferrarismeter draait natuurlijk nu nog terug maar dat zal in de toekomst wel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:32

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@HarryMaas Zoals @Jim423 schrijft - jouw verhaal is zeer onduidelijk en ook uit jouw antwoord
wordt ik niet veel wijzer.
Mijn op, bijna niets gebaseerd, advies: Vergeet de wpb - die zet vermoedelijk geen zoden aan de dijk,
maar eigenlijk ken ik jouw verbruikssituatie voor verwarmen en warm water helemaal niet.
Soort thuisbatterij? Hoeveel gas verbruik je voor warm water in de zomer?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:40
Als je het wilt doen hobbymatig gewoon doen natuurlijk. Echter zolang je nog een ferraris hebt zou ik gewoon een e-kacheltje aanzetten in de winter en dan ben je snel genoeg door die kWh's heen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1