renovatie vraag stucwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:06
Beste tweakers,

Voor een renovatiewoning uit 2008 ben ik aan het orienteren wat ik wil doen met de muren / het stucwerk.
De vloeren gaan er uit en (binnen)deurkozijnen, keuken etc dus mooi moment om ook iets aan de muur te doen.

Ik twijfel alleen wat. Het bestaande stucwerk is niet mooi glad hier en daar. Spackwerk op plafonds volgens mij (korrel). Ook worden in de keuken een paar leidingen verlegd dus daar word in de muur gefreesd, dat moet worden dichtgemaakt en afgewerkt.

Wat zijn mijn opties? Ik kan alles laten stucen, maar misschien is dat overbodig en is hier en daar schuren ook voldoende? Of kan ik wellicht spackwerk laten spuiten over het bestaande stucwerk? (vind wat textuur op de muur ook wel mooi op zich) maar wellicht kan dat niet over de bestaande stuclaag. Wat raden jullie aan? Ik wil vooral dat de muren weer mooi worden en dat ik daar achteraf niet meer iets aan hoef te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door morlune op 05-05-2025 12:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:05
Wil je het laten schilderen? Laat een schilder offerte maken, en vraag wat er vooraf moet gebeuren, en of ie niemand kent. Die ervaring hebben ze wel, na welke voorbereiding ze vlotjes kunnen schilderen en bij wie ze nog uren lopen te vloeken om alles proper te krijgen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 22:04
@morlune
Heb je foto's? Want wat is niet mooi glad hier en daar?

Spack op de muren is niet echt mooi, zou dan eerder voor spachtelputz gaan. Enorm sterk en je kan het al in de juiste kleur laten aanbrengen. Als het stuc goed genoeg is, kan het er direct erover.

Verder, zodra je een stucadoor laat komen ben je tegenwoordig vaak een minimum bedrag kwijt. Anders komen ze simpelweg niet. Dus een extra muurtje zijn de kosten dan niet. Dus of laten komen en alles laten doen, of niet laten komen en voor een andere optie gaan. Renovlies bijvoorbeeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

"een renovatiewoning uit 2008" :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morlune
chrisborst schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:37:
@morlune
Heb je foto's? Want wat is niet mooi glad hier en daar?

Spack op de muren is niet echt mooi, zou dan eerder voor spachtelputz gaan. Enorm sterk en je kan het al in de juiste kleur laten aanbrengen. Als het stuc goed genoeg is, kan het er direct erover.

Verder, zodra je een stucadoor laat komen ben je tegenwoordig vaak een minimum bedrag kwijt. Anders komen ze simpelweg niet. Dus een extra muurtje zijn de kosten dan niet. Dus of laten komen en alles laten doen, of niet laten komen en voor een andere optie gaan. Renovlies bijvoorbeeld.
Ik heb helaas geen foto's, want heb de sleutel nog niet van de woning. Uit mijn herinnering uit de bezichtigingen zag je plekken die niet mooi egaal waren. Sowieso moet er ook wat gesloopt en gefreesd worden, dus dan gaat het stuc er sowieso aan lijkt me, als je het dan plaatselijk hersteld dan ga je dat volgens mij altijd zien?

Stel dat ik spachtelputz wil, dan moet de onderste stuc laag ook eerst gefixt worden denk ik?

Qua 'renovatiewoning' uit 2008. Tja het is geen slechte woning hoor, goed geïsoleerd, maar het interieur is wel wat verwaarloosd en niet zo netjes voor gezorgd, daarom renoveren, misschien niet het juiste woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
paQ schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:38:
"een renovatiewoning uit 2008" :?
Exact mijn gedachte.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 22:04
@morlune
Plaatselijk herstellen ga je inderdaad snel zien, vaak is het dan makkelijker om de hele muur te stucen. Of je moet er renovlies overheen doen, maar ik gok dat je dat niet wil.

Spachtelputz kan wel iets opvangen als de onderlaag niet perfect is, maar dat kan een vakman het beste inschatten. Ik gok dat als er een gleuf gefreesd is, en die wordt netjes dichtgezet dat dat prima kan. Een muur die niet recht is of golf zal je inderdaad eerst recht moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:12
Reken voor stucen richting +/- €20/m2. Overweging spachtelputz vraag ik me af of dat wellicht een generatiekloofje is. Ik ken niemand in mijn omgeving die daar voor kiest en zie het zelf als ouderwets.

Je kan ook kijken kijken als specifieke muren slecht zijn om daar een behangetje te doen, vaak ga je toch niet alles sauzen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

OF, haal gewoon wat emmers Modulan en hoge kwaliteit alu stucmes bij Hornbach en leef je uit.
Na enkele meters heb je het echt wel door ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:12
chrisborst schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:37:
@morlune
Zo lang je minimaal een stuk of wat muren laat doen is het toch al meerdere dagen werk. Dat minimumbedrag lijkt me vooral relevant als je iemand voor 1 of twee muren laat komen omdat er dan minder gefaseerd/efficient gewerkt kan worden. Met een beetje opdracht kost een extra muur dus gewoon de prijs per m2.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morlune
Dankjewel allemaal.
Het wordt toch stucwerk en dan strak gedaan waarbij ook de v naden in het plafond worden dichtgemaakt.
Ik heb nu een offerte via pleisterbaas maar die is helaas wat hoog (€23/m2). Heeft iemand anders misschien een tip voor een goede stucadoor in utrecht?
Pagina: 1