Toon posts:

Aan welke eisen voldoet een peltier voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af wat voor een voedings spanning een Peltier element moet hebben.

Ik weet dat het gelijkspanning moet zijn maar zou een gelijkrichter achter een trafo voldoende zijn of moet de spanning een gestabiliseerde gelijkspanning zijn.

Als iemand hier goede of slechte ervaringen mee heeft ben ik hier wel heel nieuwgierig naar

Graag reacties :P

Afbeeldingslocatie: http://www.roalte.nl/images/peltier_via_gelijkrichter.jpg

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Ooit van de search gehoord? er staan hier ech heel veel over.

Maar omdat soort antwoorden niet "aardig" genoeg meer zijn.
Nee, daar moet nog een hele dikke elco achter want peltiers kunnen niet tegen een te grote rimpel.

www.dabit.trybit.com of.nl owzo. Die heeft de rest uitgelegd.

Verwijderd

Je mag maximaal 15% rimpel op je peltvoeding hebben zitten. Dit ivm thermische belasting van het element.

Zie http://dabit.trybit.com voor meer info.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 september 2001 10:41 schreef DaBit het volgende:
Je mag maximaal 15% rimpel op je peltvoeding hebben zitten. Dit ivm thermische belasting van het element.

Zie http://dabit.trybit.com voor meer info.
Kijk, dat is een reactie waar ik wat aan heb, ik had je site al bekeken DaBit, het zijn wel lompe condensatoren maar als dat het enige is wat nodig is , dan valt dat ook wel weer mee.

Hoe weet je zeker dat je niet te veel rimpel hebt, dat meet je toch eigenlijk alleen met een scoop denk ik of niet.

Is het zo dat je beter een wat te grote capaciteit condensator kunt hebben als te klein qua rimpel?

Bedankt voor de reactie, DaBit

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 15:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik kan geen 11 A diodes vinden...
Is het ook goed als je 2 6 A diodes parallel schakelt? Dan deel je toch de stroom?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Op maandag 17 september 2001 11:03 schreef Demoniac het volgende:
Ik kan geen 11 A diodes vinden...
Is het ook goed als je 2 6 A diodes parallel schakelt? Dan deel je toch de stroom?
Ehm, jij wilt je eigen brugcel maken ofzo?

(overigens brugcellen zijn er zeker tot zo'n 35A, diodes nog veel hoger.. 't zijn alleen niet die kleine standaarddingen die je moet zoeken!)

Verwijderd

Topicstarter
Zelf maken kan wel, maar voor het geld hoef je het niet te laten hoor, bij conrad heb je zo een brugcelletje gevonden, kijk hier maar eens:

Conrad's brugcel

of bij

Conrad's vermogensdiodes

Verwijderd

Op maandag 17 september 2001 10:59 schreef roalte.nl het volgende:

[..]

Is het zo dat je beter een wat te grote capaciteit condensator kunt hebben als te klein qua rimpel?
Ja hier geldt het principe van hoe groter hoe beter.
Hoe goter de condensator hoe groter het vermogen om de rimpel te onderdrukken..

• Demo

Demo

Op maandag 17 september 2001 11:05 schreef Twynn het volgende:

[..]

Ehm, jij wilt je eigen brugcel maken ofzo?

(overigens brugcellen zijn er zeker tot zo'n 35A, diodes nog veel hoger.. 't zijn alleen niet die kleine standaarddingen die je moet zoeken!)
Ja maar die vermogensdiodes/vermogensbrugcellen die zijn niet geschikt om op printplaat te solderen...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-03 09:55

KillerB

______

Je gaat toch niet je eigen brugcel maken? Nergens voor nodig, die dingen koop je gewoon, veel makkelijker. Nog beter, koop een complete voeding :)

/offtopic/
Hee, een tweaker uit Raalte????
/off-topic/

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Op maandag 17 september 2001 11:41 schreef Demoniac het volgende:

[..]

Ja maar die vermogensdiodes/vermogensbrugcellen die zijn niet geschikt om op printplaat te solderen...
Het makkelijkste is waarschijnlijk om toch gewoon zo'n vermogensbrugcel te pakken, deze vervolgens op een koelplaat te bevestigen (want die krengen kunnen behoorlijk warm worden!), en vervolgens deze gewoon met wat draad verbinden met de printplaat..

Overigens is het wel aan te raden om daarvoor ook draad te gebruiken wat dik genoeg is (2.5mm^2 ofzo).. En ja, dat betekend wel dat je flinke gaten in je printplaat moet boren..

Verwijderd

Topicstarter
[**MEGA OFF-TOPIC**]

/offtopic/
Hee, een tweaker uit Raalte????
/off-topic/
JAAAAAAA, en ik ben er trots op !

[**MEGA OFF-TOPIC**]

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-03 09:55

KillerB

______

Op maandag 17 september 2001 11:56 schreef roalte.nl het volgende:
[**MEGA OFF-TOPIC**]
[..]

JAAAAAAA, en ik ben er trots op !

[**MEGA OFF-TOPIC**]
:D LOL
Ik ben 20km van je verwijdert.....Dev... :)

• Demo

Demo

Op maandag 17 september 2001 11:45 schreef Twynn het volgende:

[..]

Het makkelijkste is waarschijnlijk om toch gewoon zo'n vermogensbrugcel te pakken, deze vervolgens op een koelplaat te bevestigen (want die krengen kunnen behoorlijk warm worden!), en vervolgens deze gewoon met wat draad verbinden met de printplaat..

Overigens is het wel aan te raden om daarvoor ook draad te gebruiken wat dik genoeg is (2.5mm^2 ofzo).. En ja, dat betekend wel dat je flinke gaten in je printplaat moet boren..
Kan er ook een mini waterblokkie aanhangen :D
Dan kan ik wel 100.000 A gelijkrichten :P ;)

Verwijderd

Ja, onder die koelplaat voor je brugcel kom je niet uit helaas. En onder die dikke draden van de trafo naar de brugcel, en de brugcel naar de elco's ook niet. 2.5mm^2 word zelfs warm...

Diodes parallel schakelen kan niet, helaas.

Voor het bepalen van de waarde van de condensatoren heb ik SPICE (elektronicasimulatie proggie) gebruikt, en modellen van echte diodes en condensatoren. Geen theoretische ideale modellen dus. Uiteindelijk heb ik uit de resultaten een formuletje gedestilleerd.
Vandaar dat 't wat groter uitvalt als je het vergelijkt met elektronica-schoolboek formules: die houden geen rekening met de zware belasting en de inwendige weerstand van de componenten. De waarden die ik geef zijn voor 15% rimpel meen ik.
Pagina: 1