Bedraad internet + WiFi in nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MystSpecimen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:13
Mijn vraag
Wat heb ik nodig en hoe moet ik het opzetten om een goed bedraad + draadloos netwerk in onze nieuwe woning te hebben?

Situatie: Oud huis, volledig verbouwd. ~225m2 over 3verdiepingen, waarbij merendeel begane grond is met flinke uitbouw.
Data komt binnen in meterkast, heb op beide verdiepingen, de uitbouw en woonkamer datapunten laten leggen, waar ik ook APs wil neerzetten voor een wifi meshnetwerk (woonkamer ligt tegen meterkast aan, dus daar kan ik evt. af met de modem van KPN?). Daarnaast nog een aantal loze leidingen en bedrade connecties voor camera's buiten.
Totaal heb ik momenteel 15 kabels (cat 6) die ik bedraad kan/wil inpluggen voor bovengenoemde, maar komen in de toekomst nog wel een aantal bij, verwacht ik.

Ik heb verder geen ervaring met netwerk beheer etc, en heb ook niet echt eisen behalve dat het gewoon goed werkt. Beheer instellingen om bijv. bepaalde poorten voorrang te geven (e.g. game pc, tv) bij drukte zijn bonus of een gasten netwerk op te zetten zijn wenselijk maar niet per se nodig. Ook moet 't voor een leek niet al te moeilijk zijn.

Zou het graag voor 400eu willen leggen, maar budget is (net als bij de verbouwing :'() nog wel iets op te rekken als dat een goede investering is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
KPN Experia Box v12, heb een 1gig glasvezel aansluiting.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Verwacht de WiFi via de DECO X50 te willen doen obv BBG van Tweakers hier, maar sta open voor alternatieven.

Daarnaast denk ik een POE+ switch nodig te hebben om alle kabels in te pluggen. Gezien ik momenteel 15 kabels heb en in de toekomst daar nog wat bij komt, een switch met min 16, max 24 poorten.

Nu begreep ik dat die DECO X50 units niet met alle switches lekker overweg gaat, maar kan zo niet direct een approved list vinden?

Mist er nog belangrijke informatie om mij op weg te helpen? Ik hoor het graag :-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:47
MystSpecimen schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:29:
Daarnaast denk ik een POE+ switch nodig te hebben om alle kabels in te pluggen.
Waarom denk je POE+ nodig te hebben? Die Deco's pakken hun stroom van het stroomnet met een adapter.

Bij een dergelijk groot aantal kabels + netwerkpoortjes kan je wellicht beter kijken naar TP-Link Omada of Ubiquiti Unifi. Dan heb je idd een POE(+) switch waar de accesspoints mee verbinden en stroom van krijgen.
De accesspoints hangen dan direct vlak tegen het plafond of de muur. Beide systemen werken met een controller waarin je eenvoudig je netwerk kan beheren.

Echter, met 400 Euro is budget dan wel aan de lage kant, zeker als je direct met een 24 poorts switch wil beginnen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MystSpecimen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:13
@FredvZ Thanks voor je reactie!
FredvZ schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:24:
[...]
Waarom denk je POE+ nodig te hebben? Die Deco's pakken hun stroom van het stroomnet met een adapter.
[...]
Ik dacht gelezen te hebben dat ze juist met POE+ werkte maar wellicht niet goed gelezen. Daarnaast 3 kabels voor camera's buiten, waar alleen een data kabel naartoe getrokken lijkt te zijn. Dus zou ik op POE+ uit komen, om dit te laten werken?
[...]
Bij een dergelijk groot aantal kabels + netwerkpoortjes kan je wellicht beter kijken naar TP-Link Omada of Ubiquiti Unifi. Dan heb je idd een POE(+) switch waar de accesspoints mee verbinden en stroom van krijgen.

De accesspoints hangen dan direct vlak tegen het plafond of de muur. Beide systemen werken met een controller waarin je eenvoudig je netwerk kan beheren.
[...]
Wat is het voordeel/nadeel ten opzichte van TP-Link Omada/Uniquiti Unifi t.o.v. zo'n DECO X50?
Ik zie een hoop Unifi producten (U6, U7, Pro, Lite.. help?), same voor Omada (EAP772, EAP773, etc). Heb je dan een suggestie voor welk specifiek product (U6, U7, Pro, Lite.. help?) + switch?

Ik zou de APs het liefst op de muur bevestigen, bij voorkeur vlak bij stopcontact (laag aan de muur), zodat deze niet echt in het zicht zitten. is dat haalbaar, of moet ik hier concessies gaan doen?
[...]
Echter, met 400 Euro is budget dan wel aan de lage kant, zeker als je direct met een 24 poorts switch wil beginnen.
Budget kan wat opgerekt worden zoals aangegeven, maar moet uiteindelijk ook wel kunnen verantwoorden naar mijzelf en vrouwlief waarom 't zo veel mag kosten ;-)

Gezien ik nu 15 kabels heb, zou ik evt. met 16 poorts overweg kunnen, ook gezien er nog 4 (waarvan 1 naar switch, neem ik aan?) poorten op modem zitten. Wel jammer als ik deze over een jaar oid moet vervangen voor een 24poorts switch, natuurlijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MystSpecimen schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:26:
@FredvZ Thanks voor je reactie!

[...]

Ik dacht gelezen te hebben dat ze juist met POE+ werkte maar wellicht niet goed gelezen.
Er zijn minstens drie uitvoeringen van de X50:

- de 'reguliere' X50: alleen 1GbE poorten, geen PoE
- de X50 Poe die z'n naam eer aan doet en PoE support heeft (en een enkele 2.5GbE poort)
- de X50Pro die geen PoE heeft, maar meerdere 2.5GbE poorten.
Daarnaast 3 kabels voor camera's buiten, waar alleen een data kabel naartoe getrokken lijkt te zijn. Dus zou ik op POE+ uit komen, om dit te laten werken?
Dan is PoE wel handig ja. Of een switch een beter idee is (centraal, makkelijker in beheer, zuiniger) danwel losse injectoren (alleen nodig op locaties richting een device, flexibeler, maar meer stopcontacten in gebruik en totaalverbruik hoger0.
[...]

Wat is het voordeel/nadeel ten opzichte van TP-Link Omada/Uniquiti Unifi t.o.v. zo'n DECO X50?
Ik zie een hoop Unifi producten (U6, U7, Pro, Lite.. help?), same voor Omada (EAP772, EAP773, etc). Heb je dan een suggestie voor welk specifiek product (U6, U7, Pro, Lite.. help?) + switch?
Deco is een consumer-grade apparaat dat vooral gemaakt is om idiot-proof te zijn. Gooi een stapel van die dingen in een woning en het werkt, plaats ze op zinnige plek en het werkt goed. Maar muv een paar parental control features en een generieke gastennetwerk kun je weinig instellen. Iets als je camera's op aparte VLAN gaat er niet op kunnen.

Omada is exact zelfde hardware, maar met prosumer software erop. Hier kun je veel meer instellen - maar ook fout doen als je geen idee hebt wat je doet. VLANs toewijzen aan SSIDs etc kan hier prima mee. Ubiquiti's UniFi reeks zit in exact zelfde markt voor zelfde toepassing. Kort door de bocht heeft UniFi last van een soms wat slordige firmware-upgrade proces (veel mensen waaronder ik hebben meerdere keren hele netwerk opnieuw moeten instellen nadat upgrades mis gingen), maar de hardware en features zijn de laatste 10 jaar ofzo vrij consequent. TP-Link heeft minder wispelturige software, maar de hardware en features zijn minder consequent (je kunt niet blind verwachten dat dingen als DFS op alle modellen zitten, soms krijg je het pas later met een update, soms helemaal niet)

Voordat je een merk gaat kiezen moet je stilstaan bij je eisen en kennisniveau. Het is erg onwaarschijnlijk dat zowel Deco als Omada even passend zouden zijn, en ook de alternatieven verschillen (enerzijds alle andere 'mesh' meuk, anderzijds inderdaad Ubiquiti's UniFi, HPE Aruba's InstantOn etc).

En laatste om te doen is specs van individuele modellen opzoeken. Aangezien je dingen bedraad gaat aansluiten zijn enorme antenne arrays overbodig en is een aantal 2x2 MIMO dingen voldoende. Enige zinnige vraag wmb is of je WiFi-6 (mainstream, uitontwikkeld, betaalbaar) of WiFi-7 (nieuw, hogere snelheden, lagere latency, maar je bent wel stevig betalende betatester), en of je dualband (2.4 en 5GHz) of tri-band (2.4, 5 en 6GHz banden) wilt. Heb je geen idee, blijf dan lekker bij WiFi-6 en dualband.
Ik zou de APs het liefst op de muur bevestigen, bij voorkeur vlak bij stopcontact (laag aan de muur), zodat deze niet echt in het zicht zitten. is dat haalbaar, of moet ik hier concessies gaan doen?
Aan de muur: kan prima; meeste Deco's niet, maar de X50 PoE kan dat wel. Alle Omada en UniFi AP's (en de meeste andere prosumer dingen) kunnen dat.

Laag: niet doen. Uit zicht klinkt leuk, maar dat betekent dat alles wat het uit zicht houdt gelijk ook een obstakel vormt voor de WiFi. Dat levert minder dekking (dus behoefte aan meer AP's!), minder performance en minder stabiliteit op.

Even een anekdote: ik werk bij een bedrjif dat veel WiFi-spullen installeert. We hebben eens een inventarisatie gedaan van de effectiviteit van alle handelingen die monteurs verrichten voor WiFi, van vervangen van oude meuk voor nieuwe apparatuur, goede instellingen doen etc etc. Maar wat bleek veruit het meest effectief? AP's die achter/onder dingen zaten op/voor dingen te plaatsen. Dat loste meer problemen op dan de oudste meuk vervangen door de nieuwste beste AP's. Ook niet gek: al die nieuwe standaarden leveren meer snelheid op als je goed signaal hebt, maar vallen blij slecht signaal terug op lagere modulatie en dus zelfde snelheid als oudere dingen.

Wil je zorgeloos WiFi, doe geen concessies qua locatie. Wil je echt niet tegen een AP aan kjken, hang er dan iets voor van licht materiaal (bijv een prent/schilderij ofzo).
[...]

Gezien ik nu 15 kabels heb, zou ik evt. met 16 poorts overweg kunnen, ook gezien er nog 4 (waarvan 1 naar switch, neem ik aan?) poorten op modem zitten. Wel jammer als ik deze over een jaar oid moet vervangen voor een 24poorts switch, natuurlijk..
Dit is de aloude afweging tussen alles centraal doen vs decentraal met meerdere switches werken. In (grotere) bedrijfspanden is het simpel: je wilt nadrukkelijk uit oogpunt van beheer en overzicht alles centraal regelen met alle actieve apparatuur (switches dus) in de serverruimte en daarbuiten alleen passieve kabels. Mensen die bedrijfsmatig met netwerken bezig zijn hebben vaak een aan obsessie grenzende behoefte om dit ook thuis te doen.

Als de boel genoeg bedraad is om dat ook te doen, vooral doen. Maar is het dat ook? Vooral in de woonkamer in in thuiskantoor gaat het vaak mis - je hebt meestal maar genoeg buizen voor twee, max vier netwerkkabels op zo'n locatie. En dan heb je een TV, STB, tuner, game console, IoT hub, printer, docking station etc etc etc.

Ik zou dan ook pragmatisch zijn: waar je buizen hebt, vooral kabels rechtstreeks op centrale switch aansluiten, maar als je veel apparaten op een bepaalde plek wilt, kun je prima op locatie een switch plaatsen.

Wat dat betreft misschien het overwegen waard: er bestaan ook kleine (max 5 poorts) PoE gevoede switches, en zelfs switches met PoE passthrough - die met 802.3at (PoE+) gevoed kunnen worden en een 802.3af (PoE non-+) device kunnen voeden. Ik typ hier op PC die op zo'n switch aangesloten is - in de meterkast hangt een PoE+ switch, een enkele kabel loopt naar mijn werkkamer, daar gaat het in een PoE passthrough switch, die mijn Aruba InstantOn AP22 voedt en verder m'n PC en die van m'n zoon in kamer ernaast van verbinding voorziet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:47
MystSpecimen schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:26:
Ik dacht gelezen te hebben dat ze juist met POE+ werkte maar wellicht niet goed gelezen. Daarnaast 3 kabels voor camera's buiten, waar alleen een data kabel naartoe getrokken lijkt te zijn. Dus zou ik op POE+ uit komen, om dit te laten werken?
Met camera's is een POE(+/++/+++) switch wel een vereiste.
Omada en Unifi bieden meer configuratieopties, zoals VLAN's om je camera's of domotica gescheiden te houden van de rest van je netwerk.

De producten van Omada en Unifi kunnen op de muur. Dat werkt het beste als er ruimte zit tussen de UTP-WCD en de andere WCD's.

Met Unifi kan je dan denken aan een
- UCG-Max (router/controller)
- USW-Lite-16-POE (switch)
- U6-IW (accesspoint, meestal voldoet 1 per verdieping)
Budget kan wat opgerekt worden zoals aangegeven, maar moet uiteindelijk ook wel kunnen verantwoorden naar mijzelf en vrouwlief waarom 't zo veel mag kosten ;-)

Ga je ook op alle poortjes in de muur wat aansluiten?
Als je slechts de helft van de poorten dagelijks nodig hebt kan je eventueel ook een kleinere switch nemen en de kabel in de switch omprikken als je een poortje in gebruik neemt waarvan de kabel nog niet op de switch zit.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• companion_cube
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:02
Heb zelf 2 "Superwifi 2" ap's van KPN, en ben er echt super tevreden over.

Modem in de woonkamer en dan op de 1ste en 2e verdieping een ap bedraad.

Voor 5 euro kun je er 2 huren voor een maand om te kijken of het bevalt.

Heb daarna een nieuw in doos 2-pack op marktplaats gekocht voor 30 euro. Het gaat als de brandweer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:47
Eens met bovenstaande behalve het stukje “deco kan cameras niet op apart netwerk”

Deco kan out of the box
normale wifi, gasten wifi en iot wifi maken. Iot en wifi zijn alleen niet geisoleerd van elkaar maar die use case vind ik sowieso mager.apart iot netwerk is vooral fijn vanwege legacy/compatbiliteit

Maar dat is het dan ook wel. Wil je los, ga dan idd naar omada/unifi

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 09-05-2025 20:29 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1