Laadkabel e-bike vanuit plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnversluis
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 10:16
Onze garage staat vol met fietsen, waaronder een e-bike. De aansluiting voor de oplader zit halverwege de fiets. Een stopcontact aan de wand zou niet handig zijn, je moet jezelf dan tussen de fietsen proppen om erbij te kunnen.

Mij leek het wel handig als de kabel aan het plafond hangt (precies boven de fiets) en je die naar beneden kunt trekken om te laden. Online kom ik gauw hele dure systemen tegen met haspels die automatisch oprollen etc.

Enige wat ik verder kon bedenken is gewoon een metalen veer waar de kabel aan hangt. Dat garandeert echter niet dat de kabel netjes uit de weg gaat. Ik wil voorkomen dat kids ‘m bijvoorbeeld ongemerkt met hun fiets meetrekken.

Heeft iemand een pragmatische oplossing hiervoor. Mag best wat kosten, maar zeg 100,- is de max.

Beste antwoord (via martijnversluis op 05-05-2025 12:39)

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-05 11:34
Hallo Martijn
Weet je hoelang de kabel is van de adapter naar de accu? En heb je hier toevallig een foto van?

Persoonlijk neig ik naar het volgende:
Stopcontact in het plafond, de transformator/ adapter er naast gemonteerd, de kabel aan een lichte veerbalancer, zoals deze bijvoorbeeld:
https://www.nonpaints.com...8hW9Z73pdJbLIJrhbc-tnV_AY

Die net binnen handbereik hangt.
Evt een haakje aan de kabel maken als trekontlasting tijdens het laden.

Volgends mij ben je dan een heel eind.

[ Voor 3% gewijzigd door Woody179 op 05-05-2025 12:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:56
Accu uit de fiets en ergens anders laden?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bij HBM hebben ze genoeg automatische haspels die binnen je budget vallen: https://www.hbm-machines.com/nl/zoeken?q=haspel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnversluis
Sorry, ik ben belangrijke details vergeten:

- de accu kan niet los, die wordt via de fiets opgeladen
- er zit een losse voeding bij, er gaat geen 230 de fiets is. Een katrol zou dus alleen kunnen als het een lege is waar ik de kabel op een of andere manier in kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:04

Wuursj

want worst is al bezet

Tape de voeding vast aan het einde van zo'n HBM haspel?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Hallo Martijn
Weet je hoelang de kabel is van de adapter naar de accu? En heb je hier toevallig een foto van?

Persoonlijk neig ik naar het volgende:
Stopcontact in het plafond, de transformator/ adapter er naast gemonteerd, de kabel aan een lichte veerbalancer, zoals deze bijvoorbeeld:
https://www.nonpaints.com...8hW9Z73pdJbLIJrhbc-tnV_AY

Die net binnen handbereik hangt.
Evt een haakje aan de kabel maken als trekontlasting tijdens het laden.

Volgends mij ben je dan een heel eind.

[ Voor 3% gewijzigd door Woody179 op 05-05-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnversluis
Thanks @Woody179 lijkt mij de beste oplossing. Kabel vanaf de voeding is voor het mooi net te kort, maar dan moet ik die iets naar beneden laten hangen.

Verlengen zal een kriem zijn gezien de exotische connector…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUC7SbrXCe8nZ8vbZaMYaKm5FYM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t2uFvuszwyol3IrLjvd7mjSK.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:23

AlphaRomeo

FP PowerMod
martijnversluis schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:50:
Lijkt erg op een 5-pin DIN connector. Misschien even wat zoeken in die hoek. Verlengen aan de laagspanningskant is niet ideaal trouwens in verband met de hogere stromen en spanningsval. Maar een meter of twee zou ik wel aandurven als je de goede verlengkabel kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Eenvoudige oplossing is een stuk elastiek. Stevig elastiek met kan je op iedere lengte kopen in een watersportwinkel.

https://kokwatersport.nl/...kbeslag/touwwerk/elastiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
martijnversluis schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:50:
Thanks @Woody179 lijkt mij de beste oplossing. Kabel vanaf de voeding is voor het mooi net te kort, maar dan moet ik die iets naar beneden laten hangen.

[Afbeelding]
Die stekker is wel aan te komen, lijkt idd zoals @AlphaRomeo zegt op een 5pin din connector. Een muziekwinkel die versterkers verkopen kan daar waarschijnlijk al wel wat in betekenen.
En anders gewoon eens bij de fietsenmaker informeren.

Succes er mee, we zien het resultaat graag tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:38
Dit is GEEN DIN plug, gaat ook niet passen, gezien de verschillende diktes van de contactpennen.
er zitten 3 pinnen in voor de voeding en 2 voor de BMS.

Hang de voeding "verend" op met een "trek" draad/ketting die je aan je fiets vastmaakt zodat er geen trekkracht op de laadkabel en stekker komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:38
Nicootje077 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:49:
Dit is GEEN DIN plug, gaat ook niet passen, gezien de verschillende diktes van de contactpennen.
er zitten 3 pinnen in voor de voeding en 2 voor de BMS.

Hang de voeding "verend" op met een "trek" draad/ketting die je aan je fiets vastmaakt zodat er geen trekkracht op de laadkabel en stekker komt
Je hebt ook geen nieuwe stekker nodig. Gewoon de kabel ervoor doorknippen. Exotische stekker is een probleem. 5 aders verlengen kan elke gek.
Pagina: 1