Al enige tijd ben ik mijn online privacy aan het beoordelen. Ik wil niet gevolgd worden door partijen als Google en Meta. Alles dat ik doe op internet is in principe mijn eigen zaak. Privacy is dus belangrijk, anoniem hoef ik niet echt te zijn. Als ik in mails of Whatsapp berichten schrijf over een leuk hotel in Spanje, dan wil ik niet weken lang bestookt worden met mails, advertenties en berichten over hotels in Spanje. Van Google-pay gruwel ik, het idee dat Google inzicht heeft in mijn betalingsverkeer vind ik niet okay. Op dit moment gebruik ik de hele Proton-suite, documenten staan in Proton drive, mediafiles in pCLoud, ik zoek met Swisscows (Metager vind ik erg ingewikkeld) en mijn DNS loopt via ControlD. Naast Proton Pass maak ik ook gebruik van Fido-keys. Nu is mobiele telefonie aan de beurt. Op dit moment heb ik een Honor Magic6 Pro, werkelijk een geweldig toestel. Ik overweeg om over te stappen op een Googple Pixel 9 Pro met GrapheneOs of een Apple iPhone 16. Die laatste is makkelijk, want ik gebruik ook een Apple laptop. Het schijnt dat Apple-pay ook redelijk privacy-vriendelijk is. Nogmaals, privacy is erg belangrijk, anonimiteit geen noodzaak. Google maakt mooie producten, maar de datahonger is in mijn ogen doorgeslagen. Wat adviseren jullie mij op het gebied van mobiele telefonie ?
Vraag
Beste antwoord (via poes op 05-05-2025 09:28)
Laat ik beginnen met dat helaas Apple ook gewoon data verzameld en een eigen advertentie netwerk heeft. Ze zijn wel kleiner in marktaandeel op de advertentie markt, dus je loopt er minder snel tegenaan dan het advertentie netwerk van Google, de marktleider.
Privacy gericht kom je uit bij e/OS, een op AOSP gebaseerde Android zonder Google componenten uit Frankrijk, met MicroG. Er zijn ook Mureno telefoons voor geïnstalleerd met e/OS, of je installeert het zelf op een telefoon.
Dit topic geeft aan wat Europees is (en volledig onder de Privacy hier valt), of International, wat niet Amerikaans is maar alsnog geen privacy garandeert.
[AST] Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten
Privacy gericht kom je uit bij e/OS, een op AOSP gebaseerde Android zonder Google componenten uit Frankrijk, met MicroG. Er zijn ook Mureno telefoons voor geïnstalleerd met e/OS, of je installeert het zelf op een telefoon.
Dit topic geeft aan wat Europees is (en volledig onder de Privacy hier valt), of International, wat niet Amerikaans is maar alsnog geen privacy garandeert.
Alle reacties
Laat ik beginnen met dat helaas Apple ook gewoon data verzameld en een eigen advertentie netwerk heeft. Ze zijn wel kleiner in marktaandeel op de advertentie markt, dus je loopt er minder snel tegenaan dan het advertentie netwerk van Google, de marktleider.
Met mijn gewone Samsung telefoon met Whatsapp en Outlook mail app, gebeurd dit iig niet. Ik weet niet of dat nog bij gmail zou gebeuren, maar in principe gaat geen telefoon je Whatsapp dingen uitlezen om je daarmee advertenties te geven (en Meta doet dat ook niet).Als ik in mails of Whatsapp berichten schrijf over een leuk hotel in Spanje, dan wil ik niet weken lang bestookt worden met mails, advertenties en berichten over hotels in Spanje.
Je gruwelt dat Google je betaal gegevens kan zien. Je wilt zoveel mogelijk privacy en stelt vervolgens een telefoon van een ander Amerikaans bedrijf voor (Apple) om via hun platform je betalingen te laten lopen...
Als je zoveel mogelijk privacy wilt moet je zo min mogelijk online doen. Dan gebruik je je pinpas of beter nog contant geld.
En wat betreft DNS, dat stuur je nu over het internet naar een 3e partij. Waarom niet je provider dns gebruiken, die kan toch al zien waar hij je ip-pakketjes moet afleveren.
Verder wat @swhnld zegt. En als je echt privacy wilt moet je zoveel mogelijk stoppen met apps maar dingen in je browser doen. Stoppen met zoeken en gebruiken van alles van Google en meta. Berichten stuur je dus via SMS en niet via internet.
Als je zoveel mogelijk privacy wilt moet je zo min mogelijk online doen. Dan gebruik je je pinpas of beter nog contant geld.
En wat betreft DNS, dat stuur je nu over het internet naar een 3e partij. Waarom niet je provider dns gebruiken, die kan toch al zien waar hij je ip-pakketjes moet afleveren.
Verder wat @swhnld zegt. En als je echt privacy wilt moet je zoveel mogelijk stoppen met apps maar dingen in je browser doen. Stoppen met zoeken en gebruiken van alles van Google en meta. Berichten stuur je dus via SMS en niet via internet.
Andere opties zijn LineageOS, CalyxOS, e/OS. Of een Linux variant met Android emulatie.
Je wil misschien een alternatief voor de app store nodig om apps te installeren. Dat kan bijvoorbeeld MicroG of F-Droid zijn. Anders moet je apps sideloaden, dat is niet zo handig.
De vraag is hoe goed apps van banken in deze omgevingen draaien.
Recentere versies van Google's developers software maakt moeilijk om dingen te kunnen doen op een recente Pixel telefoon. Google adb (voor pc's) ondersteunt al niet meer het maken van een volledige backup.
Kies bij voorkeur voor producten uit de EU van bedrijven zonder Amerikaanse vestiging. Die moeten voldoen aan de GDPR wetgeving.
Er is een privacy forum.
Je wil misschien een alternatief voor de app store nodig om apps te installeren. Dat kan bijvoorbeeld MicroG of F-Droid zijn. Anders moet je apps sideloaden, dat is niet zo handig.
De vraag is hoe goed apps van banken in deze omgevingen draaien.
Recentere versies van Google's developers software maakt moeilijk om dingen te kunnen doen op een recente Pixel telefoon. Google adb (voor pc's) ondersteunt al niet meer het maken van een volledige backup.
Kies bij voorkeur voor producten uit de EU van bedrijven zonder Amerikaanse vestiging. Die moeten voldoen aan de GDPR wetgeving.
Er is een privacy forum.