Foto's
:strip_exif()/f/image/HLXJDbJOFoB6UWo8Y3MgNJx6.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Mijn buurman heeft aan de voorkant (west) 15 panelen liggen. Door mijn dakraam ga ik dit niet halen, 12 zou wel moeten kunnen.Aan de achterkant (oost) is de ruimte beperkt door het dakkapel dat geplaatst gaat worden (nog niet op de foto). Deze neemt de volledige breedte in en laat ruimte over voor 3 panelen (in landscape boven het dakkapel). De leverancier van het dakkapel raadt af om panelen op het dakkapel te plaatsen, dit zou lekkage kunnen veroorzaken.
Ik denk er over na om in de achtertuin een overkapping van 5x3m te plaatsen, dit zou ruimte kunnen geven voor 6 extra panelen.
Jaarverbruik
Mijn jaarverbruik is 6000 kWh, maar er wordt een all electric warmtepomp met 300L boiler geplaatst, dus ik ga uit van 9500 kWh. Mijn dagelijkse verbruik varieert tussen de 10 en 20 kWh.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25Budget en doel
Ik wil graag weten hoeveel panelen ik nodig heb. Bij het antwoord wil ik uitgaan van GEEN salderen. Ik wil thuisbatterijen plaatsen van 10kWh of 20kWh (ook hier de vraag: wat zou het beste passen in mijn situatie?)Er is genoeg budget, maar ik wil zo weinig mogelijk onnodige panelen/batterijen plaatsen.
Mijn doel is om de energierekening zo laag mogelijk te houden en in de zonnige maanden zo veel mogelijk (lees: volledig) van de zon en/of batterij te leven.
Mijn vragen:
- is het aan te raden de overkapping in de achtertuin te plaatsen voor ruimte voor extra panelen?
- zo ja: in welke orientatie kan ik de panelen het best op de overkapping leggen?
- hoeveel panelen heb ik nodig?
- hoeveel batterij capaciteit heb ik nodig (10 of 20 kWh)?