Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09 14:58
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_U_YwWxAa2vMQGwZQrsjazHbm4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLXJDbJOFoB6UWo8Y3MgNJx6.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Mijn buurman heeft aan de voorkant (west) 15 panelen liggen. Door mijn dakraam ga ik dit niet halen, 12 zou wel moeten kunnen.
Aan de achterkant (oost) is de ruimte beperkt door het dakkapel dat geplaatst gaat worden (nog niet op de foto). Deze neemt de volledige breedte in en laat ruimte over voor 3 panelen (in landscape boven het dakkapel). De leverancier van het dakkapel raadt af om panelen op het dakkapel te plaatsen, dit zou lekkage kunnen veroorzaken.

Ik denk er over na om in de achtertuin een overkapping van 5x3m te plaatsen, dit zou ruimte kunnen geven voor 6 extra panelen.
Jaarverbruik
Mijn jaarverbruik is 6000 kWh, maar er wordt een all electric warmtepomp met 300L boiler geplaatst, dus ik ga uit van 9500 kWh. Mijn dagelijkse verbruik varieert tussen de 10 en 20 kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25
Budget en doel
Ik wil graag weten hoeveel panelen ik nodig heb. Bij het antwoord wil ik uitgaan van GEEN salderen. Ik wil thuisbatterijen plaatsen van 10kWh of 20kWh (ook hier de vraag: wat zou het beste passen in mijn situatie?)

Er is genoeg budget, maar ik wil zo weinig mogelijk onnodige panelen/batterijen plaatsen.

Mijn doel is om de energierekening zo laag mogelijk te houden en in de zonnige maanden zo veel mogelijk (lees: volledig) van de zon en/of batterij te leven.

Mijn vragen:
- is het aan te raden de overkapping in de achtertuin te plaatsen voor ruimte voor extra panelen?
- zo ja: in welke orientatie kan ik de panelen het best op de overkapping leggen?
- hoeveel panelen heb ik nodig?
- hoeveel batterij capaciteit heb ik nodig (10 of 20 kWh)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

markb1994 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:55:
Mijn jaarverbruik is 6000 kWh,
Zo, dat is een flink verbruik.

Je verwarmt nu nog op gas?
Heb je elektrische auto`s welke je oplaadt?

Geen salderen zou een Oost-West opstelling moeten opleveren. Kunnen panelen in de tuin wel ivm schaduw?

Kan je niet beter wachten totdat de dakkapel er opzit?

[ Voor 32% gewijzigd door bombadil op 05-05-2025 00:12 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb1994
bombadil schreef op maandag 5 mei 2025 @ 00:10:
[...]

Zo, dat is een flink verbruik.

Je verwarmt nu nog op gas?
Heb je elektrische auto`s welke je oplaadt?

Geen salderen zou een Oost-West opstelling moeten opleveren. Kunnen panelen in de tuin wel ivm schaduw?

Kan je niet beter wachten totdat de dakkapel er opzit?
Ik verwarm nu nog op gas en heb geen elektrische auto.

Ik heb in 2023 mijn badkamer gerenoveerd en daar elektrische vloerverwarming geplaatst, die heb ik vaak aan/uit laten gaan zonder het verbruik in de gaten te houden, ik vermoed dat die het hoge verbruik verklaart. Jaar verbruik is zo'n 1000 omhoog gegaan sinds dat moment.

In de tuin is geen schaduw, dus panelen zouden daar mogelijk zijn.

Wachten tot het dakkapel er op zit gaan we ook zeker doen, maar ik wil vast weten wat de beste aanpak zou zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door markb1994 op 05-05-2025 00:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:23

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Je kunt al een hoop winnen door minder te gaan verbruiken. 5000kWh is echt ontzettend veel, wanneer je verwarmt met gas en geen auto hoeft op te laden.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:44
Ik ben het eens met 3 panelen oost is te weinig.
Dan maar enkel west, zoveel als lukt ^^.

Zet je badkamerverwarming niet te vaak smorgens aan, zeker niet als je van huis gaat.

Enneh, mensen, ts zegt wel "mijn" maar bedoeld van gezin. Als hij hoop kinderen heeft en vergeet de badkamerverwarming uit te zetten snap ik het verbruik wel.

[ Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 05-05-2025 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb1994
Het gaat om een gezin van 5 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:42
je kunt niet anders als elk plekje benutten, wat maar kan.
En ik zou dakkapel man vragen om het zo te maken dat het wel kan.
Je hebt die plek ook nodig.
In de zomer ga je ze terugregelen. in de lente en herfst met je batterij verschuiven en in de winter gaat alles in de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:23
Wat wil je bereiken? Wil je een zo kort mogelijke terugverdientijd/hoogste rendement, of juist zoveel mogelijk opwek/zelfvoorziening tegen een tvt van zeg 12 jaar.

Een overkapping plaatsen voor de zonnepanelen is wel erg kostbaar als je de vraag zo formuleert.

Je verbruik is inderdaad wel stevig. Heb je enig idee waar dat door komt?

Na afschaffen salderen zal pv+accu icm een dynamisch contract zeker interessant zijn. En ik denk dat je dan een grote accu wil.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb1994
storeman schreef op maandag 5 mei 2025 @ 07:51:
Wat wil je bereiken? Wil je een zo kort mogelijke terugverdientijd/hoogste rendement, of juist zoveel mogelijk opwek/zelfvoorziening tegen een tvt van zeg 12 jaar.

Een overkapping plaatsen voor de zonnepanelen is wel erg kostbaar als je de vraag zo formuleert.

Je verbruik is inderdaad wel stevig. Heb je enig idee waar dat door komt?

Na afschaffen salderen zal pv+accu icm een dynamisch contract zeker interessant zijn. En ik denk dat je dan een grote accu wil.
Ik wil bereiken dat de energierekening zo laag mogelijk is. Terugverdientijd is voor mij niet zo interessant aangezien het vanuit de hypotheek betaald wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:50
markb1994 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:10:
[...]

Ik wil bereiken dat de energierekening zo laag mogelijk is. Terugverdientijd is voor mij niet zo interessant aangezien het vanuit de hypotheek betaald wordt.
Dan zou ik nu als de wiedeweerga uitzoeken waar nu je grote stroomverbruikers zitten en dat ook aanpakken.

zonnepanelen is leuk maar zonder salderingsregeling (2027!) wil je ook niet dat je nog teveel stroom verbruikt buiten het opwerktijdstip (waardoor je niet kan compenseren via die panelen)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remkay
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-09 16:05
markb1994 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:10:
[...]

Voor zoveel personen is 6000 kWh echt niet veel. Dat gebruik ik in mijn eentje en heb geen EV. Ik wil zo lang mogelijk off-grid kunnen en heb daarvoor 26 panelen op mijn dak liggen. Een thuisbatterij van 10 kWh om de nacht te overbruggen komt er nog. Er blijven dan 3 tot 4 wintermaanden over waarin ik niet in mijn eigen stroom behoefte kan voorzien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:12
remkay schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:37:
[...]

Voor zoveel personen is 6000 kWh echt niet veel. Dat gebruik ik in mijn eentje en heb geen EV. Ik wil zo lang mogelijk off-grid kunnen en heb daarvoor 26 panelen op mijn dak liggen. Een thuisbatterij van 10 kWh om de nacht te overbruggen komt er nog. Er blijven dan 3 tot 4 wintermaanden over waarin ik niet in mijn eigen stroom behoefte kan voorzien.
In je eentje?

Heb je een bitcoin mining farm oid op zolder? Of een andere farm… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:50
[...]

Die panelen en batterij werken niet als het stroomnet is uitgevallen, dat is je bekend? offgrid gaan in Nederland gaat het hem niet worden.

maar dan nog die 6000 is gigantisch veel, zonder panelen zat ik op 2000kw met 2 personen en dan had ik nog 4 computers 24x7 aanstaan voor mijn werk.

heb je een oude koelkast of vriezer die zoveel stroom pakken?

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-09 21:28
Even offtopic, wij zijn hier gezin van 5 en ook nog op gas, zitten op 5500kwh. Grootste verbruik, droger, wasmachine, quooker, algemene kleine dingen en klein beetje airco verbruik. Dus niet heel gek met kids!

Ontopic knal het hele dak vol en ga straks je zon energie regelen / setpoint aanpassen. De kant waar de dakkapel komt kan er geen 3 panelen onder op het schuine gedeelte? Of gaat dit te weinig ruimte zijn?

Je schuur / tuinhuis kan best interessant zijn mocht je maar 2 panelen kwijt kunnen kan je deze stekkerbaar op het stopcontact maken tot 800 watt. Met meer panelen aparte kabel afzekeren etc.. hou hier dus rekening mee met de tuin open knallen en eventueel kabel trekken. Oost/west meeste efficient met aantal panelen hou wel rekening met de aantal trackers.

Voor de thuisaccu ik denk een 15 kwh is prima, groter krijg je slecht vol in de winter, en niet leeg in de zomer maanden. Je wilt vooral je nachtverbruik opslaan met wat extra incl de pieken overdag opvangen.

Ga je het allemaal zelf doen of laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:59
[...]

Voor zoveel personen is 6000 kWh echt niet veel. Dat gebruik ik in mijn eentje en heb geen EV.
Ik woon met 4 in een hoekwoning en gebruik de helft! Heb dan geen droger, die de wasmachine en vaatwasser in principe alleen vol aan en verwarm en kook op gas.
Ik verwarm en koel wel mijn zolder met een airco als ik thuiswerk en in de zomer staat er een paar weken, als het echt warm is, een opblaasjacuzi in de tuin.
Dus 6000kWh is in mijn ogen onvoorstelbaar hoog verbruik, daar doe ik 2 jaar mee.

Wat betreft de accu, in het voorjaar en de zomer gebruik je overdag direct van de panelen. Dan moet je kijken hoeveel er nodig is om de nacht door te komen en dagen met iets minder opwekking. Maar hoe hoger je verbruik, hoe groter je accu moet zijn.

En hoe krijg je gratis geld van je hypotheek? Dat betaal je gewoon in 20 of 30 jaar terug met rente.

Als laatste, ik zou geen panelen leggen op een prefab dakkapel, zeker als de plaatser dan geen garantie meer geeft. Die dakkapellen worden allemaal standaard gemaakt en moet zo goedkoop mogelijk en snel. Als je dat wel wilt moet je een aannemer zoeken die hem met dikkere balken en steviger materiaal bouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remkay
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-09 16:05
Zwelgje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:48:
[...]

Die panelen en batterij werken niet als het stroomnet is uitgevallen, dat is je bekend? offgrid gaan in Nederland gaat het hem niet worden.

maar dan nog die 6000 is gigantisch veel, zonder panelen zat ik op 2000kw met 2 personen en dan had ik nog 4 computers 24x7 aanstaan voor mijn werk.

heb je een oude koelkast of vriezer die zoveel stroom pakken?
Off-grid kan recentelijk met de batterijen van Enphase en Haier. Daar zijn mooie demo's van op YT.
Met 10 netwerkswitches door het hele huis, enkele nassen en een paar servertjes die 7x24 aan staan is mijn basis verbruik ongeveer 700W. Tel daar electrisch koken bij op en een aircootje, dan kom je al gauw op zo'n jaarverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:43

timovd

Voorsprong door techniek

De leverancier van het dakkapel raadt af om panelen op het dakkapel te plaatsen, dit zou lekkage kunnen veroorzaken.
Je hebt je keuze zeker al gemaakt, want anders zou ik een andere leverancier zoeken.

Ik zou beide pannendaken en het schuurtje (?) volleggen en veel sturen op batterij en eventueel de omvormer terugmoduleren in de zomermaanden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik zou ook met een paar losse cijfertjes zonder samenhang en achtergrondinfo kunnen rondstrooien.
Maar ik ga me inhouden vandaag - en is ook off-topic.

Hoeveel zonnepanelen? Met de 6000 kWh jaarverbruik en de beperkte plaatsingsmogelijkheden zou ik
voor de toekomst plannen (grotere kinderen verbruiken meer stroom)

a) alles! vol leggen & de meest efficiënte configuratie realiseren
b) het gezins verbruik kritisch tegen het (zon)licht houden
c) bij a) ook met mogelijk dagopslag rekening houden

d) mijn budget checken

just my 2 mWh

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:23
Of TS nu een hoog verbruik heeft of niet, daar verschillen de meningen wat over. Kan nooit kwaad om het eens onder de loep te nemen.

Off-grid is zeker mogelijk met een iets duurdere omvormer. Ik heb een Growatt SPH en deze heeft een Off-grid aansluiting.

De TS bedoelt zeer waarschijnlijk dat hij een periode net-neutraal wil kunnen overbruggen ipv off-grid.

Verder is het dus de insteek om zo veel mogelijk zelfvoorzienend te worden, en dat de kosten ondergeschikt zijn. Dan wil je dus zoveel mogelijk panelen, en met de aantallen waar je nu op zit, zit je nog ver weg van een overkill aan panelen. Zoveel mogelijk neerleggen dus. Ik zou zeggen dat dat punt bij een paneel of 16-18 ligt (van ca 440Wp).

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09:42
Ik zou gewoon voor 6 panelen op oost gaan, Waarom kan je niet op je dakkapel plaatsen en wel bijvoorbeeld een garagedak. Zo vang je eind ochtend en overdag nog aardig wat zon.

Voor west zou ik hem gewoon volgooien. Deze vangt mooi eind van de middag en avonds veel tijdens je piekmomenten.

Maar met een verbruik zo hoog als jou, zelfs met gasverbruik is dat pittig. Denk niet dat je voldoende aan 18 panelen hebt. Zeker niet voor de toekomst als je zoals je verwachting richting verbruik 9000 kWh gaat.

ongeveer een berekening welke bij mij goed heeft gewerkt. kwa panelen en Wp.
18x440w = 7920Wp
7920 : 1,3 = 6092 kWh.

Berekening voor een accu heb ik zo niet.

Geef je een tip, ga niet gelijk alles direct aanpakken maar zorg dat je bijvoorbeeld al een goede kabel bij je overkapping hebt liggen. dan kan je later ook uitbreiden.
Zorg dat je op je plek van mogelijke accupakket je kabels hebt liggen voor een 10kw accu en mogelijk een uitbreiding.
Denk hierbij dan ook aan plek in je meterkast.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Pagina: 1