communicerende vaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itzwillybe
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-05 21:09
Ik heb twee regenwaterputten van 20.000 liter. Twee weken geleden heb ik ze met elkaar verbonden (zie foto voor hoe ik dat gedaan heb). Maar nu merk ik dat het waterpeil in de putten niet meer gelijk staat.

Ik heb de buizen niet gelijmd, omdat ik een ‘zwang’ gebruikt heb. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDvd2Wve1vM3zZa6haIKQa3lGBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RuCJ6JreMUjsbUyZBOSOVxGg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:33
itzwillybe schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:22:
Ik heb twee regenwaterputten van 20.000 liter. Twee weken geleden heb ik ze met elkaar verbonden (zie foto voor hoe ik dat gedaan heb). Maar nu merk ik dat het waterpeil in de putten niet meer gelijk staat.

Ik heb de buizen niet gelijmd, omdat ik een ‘zwang’ gebruikt heb. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
[Afbeelding]
Je zult beide putten lucht dicht moeten maken als je de overloop zo hoog heb zitten. Zonder onderdruk in 1 van de putten zal er op deze manier geen water gaan stromen.

In onderstaande tekening wordt het uitgelegd

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwinfo.be/sites/default/files/regenwaterputten_1.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door saaltink op 04-05-2025 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:13
zwang?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat hoeft niet, als je een luchtdichte leiding vol met water er zo tussen hebt.

Werkte het eerst wel? Of begon je al met gelijk waterpeil en weet je dat niet? Onder de streep zie ik twee opties: of de leiding is niet luchtdicht, of hij zit verstopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:35

Marc H

- - Is wakker - -

Jij denkt dat water tegen de zwaartekracht in gaat? 8)7 |:(

Nee, je moet een leiding tussen de vaten aan de onderkant maken om ze gelijk te krijgen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Google leverde mij dit topic op als resultaat, dus ook geen idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:13
Marc H schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:32:

Nee, je moet een leiding tussen de vaten aan de onderkant maken om ze gelijk te krijgen.
nee dit kan prima, mijn bmw had het ook zo met twee gescheiden brandstoftanks en zo tap je ook brandstof uit een tank etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

No Hands schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:33:
[...]

nee dit kan prima, mijn bmw had het ook zo met twee gescheiden brandstoftanks en zo tap je ook brandstof uit een tank etc.
Niet als hij van boven open is. Als hij luchtdicht is krijg je een drukverschil en gaat de vloeistof lopen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-05 21:08
Marc H schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:35:
[...]

Niet als hij van boven open is. Als hij luchtdicht is krijg je een drukverschil en gaat de vloeistof lopen
Dat is niet hoe de wet van de communistische vaten werkt...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Marc H schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:32:

Laten we het geen fout noemen maar een leermoment wat je gecreeerd hebt ;) . YouTube: De hevel

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:37:
[...]

Dat is niet hoe de wet van de communistische vaten werkt...
Ook de wet van de communicerende vaten werkt anders overigens :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Sissors schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:38:
[...]

Laten we het geen fout noemen maar een leermoment wat je gecreeerd hebt ;) . YouTube: De hevel
OOps, sorry, je hebt gelijk.

Maar zolang er geen water in de buis tussen de vaten zit gaat het zo niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itzwillybe
Sissors schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:31:
Dat hoeft niet, als je een luchtdichte leiding vol met water er zo tussen hebt.

Werkte het eerst wel? Of begon je al met gelijk waterpeil en weet je dat niet? Onder de streep zie ik twee opties: of de leiding is niet luchtdicht, of hij zit verstopt.
Het werkt eerst wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:06
itzwillybe schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:22:
Meestal stopt het met werken als er lucht in de leiding terecht is gekomen. Daar zijn twee oorzaken voor:
- Je leiding is niet luchtdicht, waardoor buitenlucht naar binnen kan
- Het water is onder het minimumniveau gekomen.

Wat bedoel je met "zwang" in deze context? Is het fabrikant van de slang?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itzwillybe
FredvZ schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:48:
[...]

Meestal stopt het met werken als er lucht in de leiding terecht is gekomen. Daar zijn twee oorzaken voor:
- Je leiding is niet luchtdicht, waardoor buitenlucht naar binnen kan
- Het water is onder het minimumniveau gekomen.

Wat bedoel je met "zwang" in deze context? Is het fabrikant van de slang?
het water zit er nog niet onder ik denk dat het door de zwang isAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVwP1xU2ha5MosNrcoGPxKkpO28=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rr4brokHoUshgV8puMU3vo59.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Twee waterputten van 20 kuub.... Dan heb je toch al flink wat graafwerk gehad (en nu nogmaals om die verbinding in z'n geheel naar de onderkant te gaan brengen doordat je bijna onmogelijk een soort van permanent vacuüm kunt creëren met het gebruikte materiaal ) :o

Meestal werken de aloude 'K.I.S.S.' principes met dit soort projecten het beste (Keep It Simple, Stu...) :P

Ik ben overigens ook wel benieuwd naar je oplossing om deze gehele constructie onder het maaiveld te kunnen gaan houden tijdens droge periodes waarbij de putten ook ooit léég gaan raken / zullen zijn :D

[ Voor 46% gewijzigd door Will_M op 05-05-2025 18:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 13:06
itzwillybe schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:54:
het water zit er nog niet onder ik denk dat het door de zwang is[Afbeelding]
Ah, je hebt manchetbuizen gebruikt. Als de buiten niet helemaal goed aansluiten kan daar er inderdaad lucht in de buis komen.

Heb je een specifieke reden om geen gelijmd pvc te gebruiken?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itzwillybe
FredvZ schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:01:
[...]

Ah, je hebt manchetbuizen gebruikt. Als de buiten niet helemaal goed aansluiten kan daar er inderdaad lucht in de buis komen.

Heb je een specifieke reden om geen gelijmd pvc te gebruiken?
we hadden deze nog over vandaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 16-05 21:18
Is het nodig met groot debiet water over te hevelen? Je zou een dunnere leiding in de PVC buis kunnen steken, dan neemt het wat meer tijd om over te hevelen (maar is er ook minder kans op lekken.
Soms wordt aan een van de kanten een T-stuk geplaatst met een kraantje, waarlangs je de leiding kan volzuigen met water (met een waterstofzuiger) en de kraan sluit.
Handig is ook om beide uiteindes in een emmer ofzo te stoppen, dan loopt de hevel niet leeg als de putten leeg raken.

En als je toch in de put bent: trage toevoer (kan simpelweg met de buis tot op de bodem te brengen: zuurstofrijk water toevoeren op de bodem, en met 2 90° koppelingen weer omhoog te richten: geen opwoeling van neergevallen slib) en drijvende aanzuigleiding geven je de beste regenwaterkwaliteit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itzwillybe
naftebakje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:13:
Is het nodig met groot debiet water over te hevelen? Je zou een dunnere leiding in de PVC buis kunnen steken, dan neemt het wat meer tijd om over te hevelen (maar is er ook minder kans op lekken.
Soms wordt aan een van de kanten een T-stuk geplaatst met een kraantje, waarlangs je de leiding kan volzuigen met water (met een waterstofzuiger) en de kraan sluit.
Handig is ook om beide uiteindes in een emmer ofzo te stoppen, dan loopt de hevel niet leeg als de putten leeg raken.

En als je toch in de put bent: trage toevoer (kan simpelweg met de buis tot op de bodem te brengen: zuurstofrijk water toevoeren op de bodem, en met 2 90° koppelingen weer omhoog te richten: geen opwoeling van neergevallen slib) en drijvende aanzuigleiding geven je de beste regenwaterkwaliteit.
de buis die ik gebruik is 45mm in diameter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:13
Even op wiki op gezocht: Wikipedia: Siphon
Te lezen is, dat het beter is om 2 of 3 kleineren buizen te gebruiken dan één hele grote...

[ Voor 33% gewijzigd door natural colour op 05-05-2025 12:26 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je manchet buizen zijn niet gemaakt voor een vacuum, maar meer voor overdruk..

quick en bidfix manchetkoppelingen vervangen voor gelijmde exemplaren..

of nog beter PP/PE buis nemen met elektrolas koppelingen :+

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
naftebakje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:13:
Dit, én een buis met een kleinere diameter, lijkt mij inderaad de oplossing.

In plaats van een waterstofzuiger kun je ook zo'n ding pakken: https://www.lidl.nl/p/par...0mbEvL3S-y0gaArfgEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldbeekman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-05 15:11
Of een buis maken die onder het water niveau blijft in beide vaten dan werkt het wel. Zo heb ik een vijver met filter aan elkaar gekoppeld (met dan een pomp die het water weer vanuit de filter in de vijver pompt).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 13:53
Prachtig hoe hier men stellingen als feiten neerschrijft zonder de natuurkundige kennis :*)

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 05-05-2025 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:41
barry86 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:15:
Prachtig hoe hier men stellingen als feiten neerschrijft zonder de natuurkundige kennis :*)
Als je kritiek hebt over niet onderbouwde posts hier graag dan ook even je eigen onderbouwing he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 13:53
__R__ schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:19:
[...]

Als je kritiek hebt over niet onderbouwde posts hier graag dan ook even je eigen onderbouwing he.
Klopt,
2 vaten
1 slang
Dat werkt gewoon, ook als het water eerst over een drempel moet. Dus omhoog klimt. Ja echt waar.

Maar met de voorwaarde
- onderdruk/vacuum crieeeren in de slang door eerst alle lucht er uit te zuigen.
- geen lucht lekkage
- en deze vergeten velen,het uiteinde aan de kant van het ontvangende vat moet onder het wateroppervlak of lager dan het waterniveau van vat 1 uitkomen.

Probeer maar eens met slangetjes/rietjes en 2 glazen water. Leuk experiment. Heb het onlangs nog mijn dochter in haar klas bij natuurkunde les voor laten doen 🙂
Pagina: 1