Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-05 11:06
Ik en mijn vriendin wonen momenteel in Duitsland en wij denken er concreet over na om naar Nederland te verhuizen en een woning te kopen (regio Maastricht of Eindhoven).

Momenteel werk ik in Duitsland (en ben hier belastingplichtig) met vaste aanstelling. Ik heb echter de mogelijkheid om intern te wisselen naar een Nederlands werkcontract, omdat het bedrijf ook in Nederland een vestiging heeft.

Het werkcontract van mijn vriendin is afgelopen, maar zij heeft inkomsten uit de verhuur van een (andere) woning in Duitsland, die op haar naam staat. Deze woning wil zij blijven verhuren en het zou natuurlijk mooi zijn als de hypotheekverstrekker dit inkomen meerekent in de berekening van de maximale hypotheek.

De vraag is echter, ik weet niet in hoe verre onze huidige inkomstenbronnen meetellen bij de bepaling van onze maximale hypotheek. Wij zullen hiervoor zeker nog advies bij een hypotheekadviseur moeten inwinnen, die ervaring heeft met "grenspendelaars" zoals wij :+ Gezien wij echter op flinke afstand van de grens wonen, wilde ik hier alvast vragen welke thema's en in welke volgorde ik alvast moet uitzoeken.

Zover ik heb begrepen, heb ik eerst een financieringsverklaring nodig, voordat wij concreet met de huizenjacht kunnen beginnen. Heeft iemand ervaring met hypotheekverstrekkers, die ook buitenlands inkomen meerekenen?

Zo niet, zit ik dan ook niet met een kip-ei-probleem? Want ik kan op dit moment ook alleen maar op basis van mijn Duitse belastingaangifte mijn inkomen bewijzen. Moeten wij tijdelijk in de particuliere sector huren, dan een aantal maanden in NL werken om dit probleem te omzeilen?

Ik heb ook gelezen, dat je een goede onafhankelijke hypotheekadviseur via mond-tot-mond-reclame vindt... Mocht iemand nog tips hebben, waar wij ons het beste kunnen oriënteren, wellicht zelfs specifiek voor de regio, hoor ik die graag. :)

Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:53
dvtxc schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:12:.

Zover ik heb begrepen, heb ik eerst een financieringsverklaring nodig, voordat wij concreet met de huizenjacht kunnen beginnen. Heeft iemand ervaring met hypotheekverstrekkers, die ook buitenlands inkomen meerekenen?
Verklaring heb je niet per se nodig, is soms handig als je bijvoorbeeld zonder financieel voorbehoud wilt bieden en daarmee je kansen wilt vergroten. Maar het is zeker geen vereiste.
Zo niet, zit ik dan ook niet met een kip-ei-probleem? Want ik kan op dit moment ook alleen maar op basis van mijn Duitse belastingaangifte mijn inkomen bewijzen.
Ik zou om te beginnen met een hypotheekadviseur in een grensregio gaan praten. Als je Maastricht overweegt, lijkt dat me een goede regio om zo iemand te zoeken, gezien geografische ligging. Die heeft vaker met het bijltje gehakt en kan je vast met een goed stappenplan adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je weet wat de huizen hier kosten?
Zou eerst een hypotheek adviseur in de arm nemen en kijken wat je evt zou kunnen lenen cq betalen.

Regio Eindhoven is booming, dankzij ASML is 5 ton voor een simpele tussenwoning onderhand standaard, als er überhaupt een beschikbaar is of komt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13
Toen ik een paar jaar terug dezelfde vraag had, vertelde een hypotheekadviseur ons dat enkel ABN buitenlands inkomen meetelt voor een hypotheekaanvraag, en dan slechts voor 50%. Wij zijn dus ook eerst gaan huren en verhuizen binnenkort weer naar een koopwoning.

Maar goed, dat was Engeland (dus niet-EU). Misschien is het met Duitsland makkelijker.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-05 11:06
The Eagle schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:04:
Je weet wat de huizen hier kosten?
Zou eerst een hypotheek adviseur in de arm nemen en kijken wat je evt zou kunnen lenen cq betalen.

Regio Eindhoven is booming, dankzij ASML is 5 ton voor een simpele tussenwoning onderhand standaard, als er überhaupt een beschikbaar is of komt.
Wij hebben inderdaad alvast een oriëntered gesprek met een hypotheekadviseur gepland. :)

Mwah, ik ben wel andere huizenprijzen gewend. Dit recente artikel in de Trouw ligt niet eens zover van de waarheid af: https://archive.ph/rjZbE Je betaalt voor een huis in de steden (en in de plaatsen daaromheen) in het zuiden van Duitsland al gauw richting een miljoen. Maar het is appels met peren vergelijken. Duitsland is veel meer een huurmarkt. Een koopwoning wordt hier als een eenmalige investering gezien. Je koopt één keer in je leven en verkoopt nooit. En je krijgt, vind ik, voor die miljoen euro hier vaak een kwalitatief betere woning: isolatie, volledig onderkelderd, etc...
GreatDictator schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:15:
Toen ik een paar jaar terug dezelfde vraag had, vertelde een hypotheekadviseur ons dat enkel ABN buitenlands inkomen meetelt voor een hypotheekaanvraag, en dan slechts voor 50%. Wij zijn dus ook eerst gaan huren en verhuizen binnenkort weer naar een koopwoning.

Maar goed, dat was Engeland (dus niet-EU). Misschien is het met Duitsland makkelijker.
50% is al wat, ik heb al lagere schattingen gelezen. Ik ben benieuwd wat onze hypotheekadviseur ons vertelt.

Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
GreatDictator schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:15:

Een paar jaar terug kreeg ik een afwijzing bij de ING voor het ene inkomen uit het VK. Weet niet of ze er nog steeds ze moeilijk over doen maar leek een beleidspunt waar de adviseur verder ook niet over na wilde denken.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 19:33
JJ Le Funk schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 00:58:
[...]

Een paar jaar terug kreeg ik een afwijzing bij de ING voor het ene inkomen uit het VK. Weet niet of ze er nog steeds ze moeilijk over doen maar leek een beleidspunt waar de adviseur verder ook niet over na wilde denken.
Komt omdat het een niet euro hypotheek was, daar zit een (mijns inziens onterecht) zwaarde zorgplicht aan. Had ik ook, ing wilde me niet eens op gesprek hebben, terwijl ik verklaring van werkgever had dat ik binnen 6 maanden weer in euros betaald zou krijgen. Andere hypotheek verstrekkersbdefen niet zo moeilijk

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 07:23
lost95 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:31:
[...]

Komt omdat het een niet euro hypotheek was, daar zit een (mijns inziens onterecht) zwaarde zorgplicht aan. Had ik ook, ing wilde me niet eens op gesprek hebben, terwijl ik verklaring van werkgever had dat ik binnen 6 maanden weer in euros betaald zou krijgen. Andere hypotheek verstrekkersbdefen niet zo moeilijk
Er zit een valutarisico in. Als de pond sterk daalt kun je je hypotheek in euro's minder goed betalen. Is niet alleen zorgplicht voor jou maar ook extra risico op wanbetaling voor de hypotheekverstrekker. Risico's moet je inprijzen. Als je dat niet kunt of mag als adviseur houdt het snel op.

Dat gezegd een aanbeveling voor OP. Ik heb ook een bijzondere constructie qua inkomen en hypotheek. Ik heb goede ervaringen met hypotheekvisie (in een andere woonplaats, en is franchise en mijn goede ervaring is vanwege de adviseur niet het merk). Ik zou echter niet weten waarom een hypotheekadviseur uit Maastricht handiger is dan eentje in Groningen. Ze verkopen je een lening voor stenen. Het is niet zo relevant daarbij waar die stenen staan.

Ik zou altijd een onafhankelijke adviseur (meerdere) raadplegen boven een grootbank als het een minder doorsnee situatie betreft. Vooral vanwege ruimte tot meedenken maar vooral omdat hij/zij meerdere aanbieders tegelijk kan inzetten terwijl je afhankelijke adviseur voor één of enkele partijen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-05 15:56
@dvtxc Ik ga even de andere kant uit, die indirect ook invloed hebben.

-> betaal je momenteel, via de Nederlandse belastingaangifte, het gat voor de AOW?
Nee: extra risico (bijv lagere max hypotheek, hogere rente, enz)

-> heb je al nagedacht om, wat juridische zaken, naar NL over te zetten?
Dat betekent een Nederlandstalig arbeidscontract, Nederlands recht als leidend, standplaats (op papier) naar een Nederlandse locatie, enz.
Salarisbetaling vanaf een buitenlandse bankrekening is geen punt, zolang het euro is.

Door deze zaken op voorhand te regelen, haal je veel bezwaren weg voor een hypotheekverstrekker.

-> hebben jullie al bepaalde voorbeelden voor jullie gesprek?

-> weet dat je niet bij elke notaris terecht kan vanwege jullie situatie. Ga alvast opzoek naar een notaris die jullie wel kan helpen en hou hier ook rekening met extra kosten (voor de notaris)

-> is er eigen geld? Vergeet niet dat zelfs voor een bouwval van 100k er al zo'n 5k kosten zijn (en dat bedrag is slechts het begin)

Suc7 met de rest!

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Pagina: 1