Zwembad verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-09 15:18
Hoi,

Ik heb een vraagje. Wij zijn ontzettend nieuw met zwembaden. Wij hebben nu een Bestway 412x200x122 meter opzet zwembad gekocht met 4,5 m3 zandfilter en 3kw inverter. Deze zijn we nu aan het vullen, alleen zijn we nog een beetje aan pionieren hoe het allemaal werkt.

Ik heb alleen een vraag over de stroomkosten en wat efficient en slim is. De winkel zei dat voor filtering, de zandfilter in principe 2 tot 4 uur per dag moet draaien... Alleen.. voor het verwarmen is dit een ander verhaal lijkt me. Ik wil in principe de inverter wel even een tijd laten draaien en dus het zandfilter ook om het zwembad na 5 dagen op temperatuur te hebben.... Maar wat ik me afvraag, wat dan daarna.. als het nu een week of twee weken slecht weer is laten jullie dan het zwembad afkoelen en dan weer bij stoken met de inverter om hem weer op temperatuur te krijgen? of laten jullie die pomp en inverter altijd aan staan? Of alleen maar een paar uur per dag? Ik maak me ook een beetje zorgen over de stroomkosten van dat zandfilter en wat hier slim in is..

Ik ben benieuwd wat verstandig is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Bedankt. Ik heb er een stuk uit gelezen Ik had noppenzeilt gehaald; maar dacht dat het een vervanger was voor het afdekzeil.. Dus ik denk dat ik het afdekzeil terug moet halen en beide moet gebruiken dan.

Ik vind alleen even lastig tussen de regels door te lezen hoe dingen nu eigenlijk praktisch in zijn werk gaan; Topicstart legt veel met waardes uit, maar ik zit niet genoeg in die materie om verbanden goed te zien. Dus vandaar zoek ik even naar ervaringen en adviezen van medetweakers t.b.v stroomverbruik... ik doe het daar beter op, haha.. :)

Het bad heeft 8 m3 water met een 3 kw W'eau Mini Inverter Plus(geen idee of die helemaal traploos is, ljkt me niet) met een 4,6 zandfilter en een bypass .. hoe zouden mensen praktisch gezien dan deze setup gebruiken op basis van ervaring. Dus misschien een voorbeeldje als het buiten 15 graden is en we hem bijvoorbeeld 1 tot 2 weken niet zouden gebruiken, een voorbeeldje als het buiten 15 graden is en we er wekelijks toch een paar keer ingaan en een voorbeeldje als het buiten bijvoorbeeld 20 tot 25 graden is en er frequent ook ingaan.. . Ik verwacht dat we van begin mei tot half september er gebruik van maken

Ik heb me tot nu vooral laten leiden door de winkel; dus ik ben echt een lake als het op de inhoud gaat..Ik zoek gewoon handvaten vanuit de praktijk gezien hoe mensen het e.e.a. doen zodat ik met dat opstapje kan beginnen en ik vandaar kan gaan bekijken hoe het e.e.a. gaat en dan kan ik me er beter in verdiepen en misschien bijsturen......

[ Voor 4% gewijzigd door CronoS76 op 04-05-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
De filter zal je regelmatig moeten laten draaien, net als de regelmatige meting en bijsturing van de chemicaliën van het water; ook al zwem je er niet in. Het opwarmen kan je imho zelf kiezen (ik kan me voorstellen dat je op een winderige bewolkte dag bij 15° niet gaat zwemmen; maar evengoed ben je fan van een ijsbad na een uurtje hardlopen).

Heb je zonnepanelen en iets van domotica ofzo om dat uit te lezen? De momenten dat je stroom teruglevert zijn het goedkoopst om het zwembad op te warmen (en de filter te laten draaien, al verbruikt die vast heel wat minder stroom). Twee aparte schakelklokken om het pompen en het verwarmen te sturen lijken me minimaal nodig, je kan ook 2 shelly's die je via je domotica aanstuurt gebruiken en het zo gek maken als je maar kan bedenken.

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 06-05-2025 12:23 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Ik heb Domoticz; maar nog geen Shellies die buiten kunnen, daar ga ik er eentje van bijhalen, die zou dan voor de pomp zijn. Maar ik heb de W'eau mini 3kw Invertor en ik zag dat in de app daar een tijdschema ingesteld kan worden, dus in principe is daar iets mogelijk ik weet alleen nog niet wat slim is om te hanteren :) Ik probeer er inderdaad even "gevoel" voor te krijgen hoe je iets moet doen om tot een resultaat te komen.

Het zandfilter zet ik nu om te beginnen 3 uur per dag aan om schoon te houden; kijken wat daarmee gebeurt. Maar voor het opwarmen, het weer gaat mooi worden; vanaf zaterdag wordt het een schitterende week alleen nog wel met zeer koude nachten. Begin volgende week wordt het nog beter. Ik denk dat mijn kids a.s. zaterdag willen gaan zwemmen en als ik het bad dan op 28 graden wil hebben.. wat is dan slim? Het bad is nu 14 graden. Aangezien het 's nachts nog superkoud is; wat is dan logisch om zo efficient mogelijk om te gaan met stroom zonder dat heel dat bad in een keer afkoelt?
Met een kleine testrun die ik gisteren deed zag ik op het display van de convertor dat het zwembad 0,7 graden steeg in ongeveer 3 a 4 uur verwarmen.

Mijn initiele idee was om morgenvroeg de invertor eens aan te zetten om 9 uur 's morgens, ; 'en om 9 uur 's avonds eens uit te zetten. Kijken wat dan de temperatuur is en hoeveel graden die is afgekoeld de volgende ochtend, zodat ik dan kan bekijken wat een logische stap is... of is dit een dom idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Nog wat ervaringen. Nachten zijn koud; zwembad koelt dan ongeveer 3 graden af, waarbij de richttemperatuur 27 graden is. Overdag ligt er een Solarmat op he water en in de avond dek ik hem af met een afdekzeil. Een keer heel de nacht de inverter aangehouden bij een koude nacht; toen was het zwembad niet afgekoeld maar wel veel kwh's armer. Ik denk dat het niet efficient is om 's nachts te verwarmen, omdat stilstaand water meer warmte vasthoud dan dat je gaat rondpompen en verwarmen.. he is de kwh's in elk geval niet waard.

Ik deed nu overdag de inverter aanzetten (rond half 11)n en dan duurt het een paar uur en dan heeft die het bijgestookt. De COP van de inverter is hoger als het warmer is. Ook een dag de inverter helemaal niet aan gehad, waarbij ik een Solarmat toch het zwembad bijna op de 27 graden had gekregen. Deze dagen waren allemaal wel vol met zon.

De aankomende dagen wordt het minder weer en ik denk dat de kinderen er nu ook even niet in gaan springen; ik denk dat ik hem dan maar laat terugzakken naar de 20 graden... algen hebben dan ook minder kans om te groeien; 3 uur pompen dan. Als het dan weer warmer weer wordt en de planning is om te gaan zwemmen, dan zet ik de inverter een dagje ervoor aan om het zwembad terug op temperatuur te krijgen.
..
Een vraag die ik hier alleen bij heb; is het efficienter qua stroomkosten om de temperatuur wat te laten terugzakken als er bijvoorbeeld een week niet gezwommen wordt en dan in een keer weer te verwarmen? Of is het verstandiger qua stoomkosten om het zwembad op een constante termperatuur van 25 graden te houden.. ? Heeft iemand dat ooit onderzocht?

Ik heb nog even onderzocht of ik iets meer met Solar extra zou kunnen gaan doen; maar het wordt lastig i.v.m. de ligging van het zwembad; de schaduwkant, de verharde bestrating en een beetje ook het zicht van de tuin. Ik kan eventueel wel een Solarbol plaatsen bovenop de schutting; maar dat werd door de zwembadshop eigenlijk afgeraden omdat niet veel effect zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-09 12:11
Simpele natuurkunde zegt dat afkoelen minder energie verlies oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik vraag me af of die 3 kW pomp niet een beetje te klein is om on demand te gaan verwarmen. Ik verwarm zelf al jaren mijn opblaasbare jacuzzi (helaas lek nu :( ) met een warmtepomp maar dat is een 6 kW W’eau Mini Inverter Plus. Die heeft dan ongeveer 6 uurtjes nodig om van 15 naar 36 te komen. Die jacuzzi is dan wel maar zo'n 800 liter ten opzichte van jouw 8000 liter.

Met mijn kleine jacuzzi is het in ieder geval velen malen voordeliger om gewoon on demand te verwarmen ten opzichte van elke dag op 36 graden te laten.

Let je trouwens ook een beetje op met geluidsoverlast en 's nachts die warmtepomp laten draaien? Die zwembad pompjes maken echt een takkeherrie als je het mij vraagt.. Ik speel nog wel eens met de gedachte om gewoon een full size monoblock te scoren en daarmee de boel te verwarmen. Zelfs in de winter is het voor zo'n ding kinderspel om dat beetje water in een jacuzzi op 36 graden te houden op het laagste vermogen :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
Af laten koelen is zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Glashelder schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:48:
Ik vraag me af of die 3 kW pomp niet een beetje te klein is om on demand te gaan verwarmen. Ik verwarm zelf al jaren mijn opblaasbare jacuzzi (helaas lek nu :( ) met een warmtepomp maar dat is een 6 kW W’eau Mini Inverter Plus. Die heeft dan ongeveer 6 uurtjes nodig om van 15 naar 36 te komen. Die jacuzzi is dan wel maar zo'n 800 liter ten opzichte van jouw 8000 liter.

Met mijn kleine jacuzzi is het in ieder geval velen malen voordeliger om gewoon on demand te verwarmen ten opzichte van elke dag op 36 graden te laten.

Let je trouwens ook een beetje op met geluidsoverlast en 's nachts die warmtepomp laten draaien? Die zwembad pompjes maken echt een takkeherrie als je het mij vraagt.. Ik speel nog wel eens met de gedachte om gewoon een full size monoblock te scoren en daarmee de boel te verwarmen. Zelfs in de winter is het voor zo'n ding kinderspel om dat beetje water in een jacuzzi op 36 graden te houden op het laagste vermogen :+
Op zich verwarmt dit wel .. hetzij een paar graden in een dagdeel... Ik verwacht dat 6 kW het sneller zou doen, maar deze 3 kW inverter pomp werkt tot 9000 liter. Betekend dat we het goed moeten plannen.
Op zich staat het zwembad achterin de tuin; ook de inverter. Onze tuin is best diep. Ik hoor weinig; maar dat 's nachts was even een testje en het heeft te weinig winst om het hier in aan te zetten.

Bedankt in elk geval voor alle antwoorden; ik laat hem denk ik dus afkoelen tot 18 / 20 graden en probeer hem dan hier op te houden bij de mindere dagen.. Ik haal wel elke dag het afdekzeil eraf en de solarmat erop; zodat we het op deze manier ook een beetje op temperatuur kunnen houden..

Maar bedankt voor de
Pagina: 1