Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:55

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Wij hebben zeven zonnepanelen op ons dak liggen. Wij hebben een hoekhuis met een dakkap die haaks op die van het rijtje ligt, dus onze panelen liggen in de richting van onze buren.

Nu hebben onze buren laten weten dat ze een dakkapel willen plaatsen - en dat betekent dat twee van onze panelen in de schaduw van hun dakkapel komen te liggen. Nu hebben wij een prima relatie met onze buren, dus aan goede wil om een oplossing te bedenken ligt het niet. Aan de technische kennis wel :)

De situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZNsB0KekrAoDnort3lyTh0bb60=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iVVHK7au8E2s5q6Q0vXWaBhg.png?f=user_large

De installatie bestaat uit de vier plus twee panelen, en een zevende op het lagere dak (het los liggende paneel ligt nog precies op een stukje dak dat bij ons huis hoort).

Het gaat om de twee onderste panelen, die in de schaduw zouden komen van de dakkapel die rechts van het luchtkanaal komt (waar nu vier panelen liggen). Er zijn geen optimizers gebruikt en alle panelen liggen op één string - de omvormer heeft maar één MPPT.

Panelen: Eco Delta ECO-330M-60DHCblack (330Wp, 120 cellen)
Omvormer: Solis S5-GR1P2.5K-M
Richting: 112 graden (OZO)
Helling: 60 graden

Onze huidige opbrengst is - in grote lijnen - als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9hgJXUzrcjMug3jDbS8GBFYtGU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qQlmWuu9aQlgrkfurWd4chyF.png?f=user_large

Nu hebben we gekeken of het nuttig is om de twee onderste panelen te verplaatsen naar de andere kant van het dak, dus vijf panelen @ 112 graden, twee panelen @ 292 graden gericht. Daar hebben we de middag- en avondzon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xx8IZjntuc3N5ZVeEMTIkoWwniw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DjxP6PaPwgYRgTAkkfkYRUQn.png?f=user_large

De opbrengst zou daar een kleine 10% lager liggen, maar dat nemen we ófwel voor lief, óf compenseren we met een extra paneel (hier niet meegerekend):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Seb_VP-7MDvDsUEnbLFUTBdta30=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/COiBSNp1BFOQI4ZjL5sfLNBC.png?f=user_large

Vraag is echter of dit wel praktisch haalbaar is, want de omvormer heeft maar één DC-input en één MPPT. Daarnaast is de opstartspanning 90V terwijl de twee panelen een Vmp van 34,3V hebben (en een Voc van 42,2V). Wij vragen ons af of het systeem niet op een gegeven moment afslaat, omdat de twee panelen onvoldoende opwekken.

Kortom: gaat dit wel werken? Is er een betere oplossing denkbaar?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je omvormer een goede shadow tracking heeft (geen idee hoe die Solis dat doet), dan zou ik lekker die panelen laten liggen en het lege dak helemaal vol leggen met een nieuwe set (en ook goede schadow tracking of optimizers/Micros aan het stuk schaduw te zien). 1 input en 2 oriëntaties gaat geheid mis.

Tenzij je alles zelf doet, zal je de kosten van een installateur voor het verplaatsen van een paar panelen waarschijnlijk nooit terugverdienen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:31
Hoe zit dat losse 7e paneel in hemelsnaam aangesloten?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:57:
Hoe zit dat losse 7e paneel in hemelsnaam aangesloten?
Oh verrek, ik realiseer me nu dat het dat ene paneel is op het tweede dakvlak. Ik dacht dat het op een niet zichtbaar deel lag.

Nou, ik denk dat die gewoon bij de panelen van de buren op de string zit, wel zo makkelijk :+

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-06 21:59
Met deze relatief oude panelen zou ik ze lekker laten liggen. Plaats er tigo optimizers op want je hele string gaat anders inkakken. Is naar mijn insziens de meest kost efficiente oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Aiolos schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:02:
[...]

Oh verrek, ik realiseer me nu dat het dat ene paneel is op het tweede dakvlak. Ik dacht dat het op een niet zichtbaar deel lag.

Nou, ik denk dat die gewoon bij de panelen van de buren op de string zit, wel zo makkelijk :+
Eén paneel 90 graden anders in dezelfde string…

De helft van de tijd wordt die dus geremd door de 6 die minder straling hebben…
De andere helft staat hij in bypass omdat die dan minder instraling heeft…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:01

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ronald schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:32:
[...]

Eén paneel 90 graden anders in dezelfde string…

De helft van de tijd wordt die dus geremd door de 6 die minder straling hebben…
De andere helft staat hij in bypass omdat die dan minder instraling heeft…
7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kunnen we de echte logging zien ipv de verwachte?

Het moge duidelijk zijn dat alle panelen in een string dezelfde kant op moeten kijken anders een behoorlijk verlies

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:03
mogelijk als je die twee die in de schaduw komen en die losse 7e afkoppelt dan ga je al meer opwekken dan je nu met je slecht aangesloten panelen opwekt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Op verzoek de opwek van 1 mei (laatste écht stralende dag). De nul-metingen tussendoor zijn netwerk-timeouts van de brakke wifi-adapter (ik log handmatig, geen Chinese cloud):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWlLD6AK-ohK6uOKY50gvCFD974=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7NxWcEx2rypYq43mXcVn95Ak.png?f=user_large

Zoals gezegd is de installatie vanuit de bouw opgeleverd; afgezien van een factuur met het aantal Wp erop en de omvormer op zolder is geen informatie verstrekt. Ik weet dus niet of er optimizers zijn gebruikt (al valt dat vast uit de grafiek af te leiden).

Kosten voor een goede oplossing voor de dakkapel maken nu niet echt uit; het huis van de buren gaat geheel in de steigers dus met weinig moeite pakken ze ons dak mee.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
In elk geval erg goed te zien dat het ene label uit bypass gaat.

Dit systeem is dus vanuit de bouw niet technisch correct opgeleverd… dat is iets waarvan je zelf maar moet kiezen of je er nog wat mee wil. Kans dat je nu eigenlijk niet aan de normen die voor de bouw geldden voldoet omdat dat paneel niet goed mee doet.

De enige juiste oplossing voor dat ene paneel is een micro omvormer…

Panelen zijn dermate goedkoop dat het geen zin heeft enkelen te verplaatsen. Leg er gewoon een paar bij aan die andere kant… het schaduw beheer werkt: te zien aan het uit bypass springen van #7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Maakt het dus niet uit dat er twee extra panelen in de schaduw komen te liggen door de dakkapel?

En als ik drie wil bijleggen aan de andere kant, kan ik die dan gewoon op dezelfde string leggen? Ik begrijp dat een nieuwe string netter is, maar ja: de omvormer ondersteunt er maar een. Als een tweede string noodzakelijk is, zou de omvormer dus vervangen dan wel aangevuld moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Thijsmans schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:58:
Maakt het dus niet uit dat er twee extra panelen in de schaduw komen te liggen door de dakkapel?

En als ik drie wil bijleggen aan de andere kant, kan ik die dan gewoon op dezelfde string leggen? Ik begrijp dat een nieuwe string netter is, maar ja: de omvormer ondersteunt er maar een. Als een tweede string noodzakelijk is, zou de omvormer dus vervangen dan wel aangevuld moeten worden.
... en dan ben ik een beetje teleurgesteld ...

Nee, 1 oriëntatie per string... nu heb je 2... dat 7e paneel is fout aangesloten... daar zou ik de bouwer op aanspreken, dat is nooit correct geweest.

Die 2 panelen die veel schaduw gaan pakken gaan ook gewoon in bypass. blijven de 4 over.
Bij bewolkt weer gaan de 2 gewoon mee doen... dan is percentage zicht op de hemel van belang.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 05-05-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Haha ok, niet uitbreiden op de bestaande string dus ;)

Ander plan, dat gebruik maakt van een tweede set panelen een verdieping lager:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKbUDPN64TSYkaOtP6YsrHhDDi0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WxPz9ZRk7asgZt6NtJKdhdN3.jpg?f=user_large
  • de zeven bestaande panelen laten liggen zoals nu, omdat schaduw toch wel wordt opgevangen door de bypass,
  • drie nieuwe panelen neerleggen, kabels achter de regenpijp (links, in de schaduw) een verdieping laten zakken, en daar aansluiten op een lege poort van een bestaande DS3-L met nog een nieuwe erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:46
Waar ligt je huidige "losse" paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:03
ik gok op voor / bij rechter onderste 1e verdiepingsraam op de foto van de vorige post ?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
@99ruud99 als je het veelbesproken "zevende paneel" bedoelt, zie de foto @ TS, tweede paneel van rechtsboven. Als je het paneel bedoelt dat in zijn eentje op een DS3-L is aangesloten: zoals @Cybersijp zegt, in het rijtje van 3 bij het raam van de 1e verdieping.

Pagina: 1