Windows 11 (VM) pen/touch/ink uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:43
Hallo Tweakers.
Voor een noob vind ik dat ik al best ver gekomen ben, maar ik loop vast op hetvolgende:

Ik wil Windows Pen / Touch / Ink permanent uitschakelen.
Ik gebruik een Wacom tablet icm Solidworks in Windows.

Echter, als Windows vindt/denkt dat ik een touch apparaat heb of iets met een pen, dan verandert er een hoop ongewenst aan de interface & interactie.
Als je in een Windows omgeving de wacom tablet driver installeert kun je in die driver met een vinkje ‘windows ink’ uitschakelen. In de OSX driver kan dat natuurlijk niet.

Is er een goede manier om dit helemaal uit te schakelen zonder dat ik de windows driver van wacom hoef te installeren?

——
Macbook Air M4 15”
Parallels 20 tbv:
Windows 11 pro ARM
Wacom intuos tablet (OSX driver)
Alle (dus ook wacom tablet) hardware wordt via VM in Windows beschikbaar
——

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb is wat ik op internet kon vinden, te weten:

- Alle vinkjes in het configuatiescherm omtrend ‘Pen’ uit / aan en alle denkbare combinaties

Gpedit: allow windows ink workspace

Regedit: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software/Policies/Microsoft/WindowsInkWorkspace
Dword AllowWindowsInkWorkspace = 0

Het Pen icoontje rechtsonderin mijn scherm is inmiddels wel weg, maar de hele interface reageert nog op mijn pen alsof het een pen is en geen muis.

Als ik de windows driver installeer, zijn er 2 drivers voor hetzlefde apparaat. Dat liep spaak toen ik het probeerde, maar wellicht moet ik hier dieper induiken. Ben niet heel handig met Parallels en VM. Wellicht dat iemand me kan uitleggen hoe ik forceer dat de mac driver uitgeschakeld wordt als ik in windows zit?
——

Vriendelijk bedankt voor de hulp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Windows ink workspace via GPO uitzetten (dus niet via reg) en ik neem aan dat het een Pro licentie is werkte niet? Je moet de policy enablen én de setting op disabled zetten.

[ Voor 77% gewijzigd door DukeBox op 04-05-2025 16:08 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:43
Ok, dus in regedit de policy op 1
En welke ‘setting’ moet dan op 0?