Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:45

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
ik ben op zoek naar een mooie balans tussen schrijfsnelheid/ betrouwbaarheid/ prijs/per GB
ik heb een 2de hans G9 op de kop getikt en probeer nu te bepalen wat wijsheid is.
mn huidige G80 had SDXC ush I 65Gb class 3 60mb/s

nu wil ik voor deze nieuw kopen omdat de G80 mn tweede camera word.
bijv. korte lens ( g80 )_lange lens G9 met wandelen opzoek naar vogels/dieren en van alles.

deze gast heeft een test gedaan:
https://alikgriffin.com/b...ic-g9-a-speed-comparison/

panasonic zegt:
https://help.na.panasonic...ls-dc-gh5-dc-g9-dmc-ts30/

Als ik bij bol.com een selctie toepas heb ik nogsteeds meer bomen dan ik wil.
de bomen en t bos verhaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WJs1d4S4RioUsWfS5EW4OnawZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2b90RHVhjarB1laHUYaCTab.jpg?f=fotoalbum_large

mijn vraag is:
welke cards zijn goed, niet de bottleneck bij foto's maken waarbij vermoedelijk de 4K/6K modes ook gebruikt gaat worden.
dus niet top of the hill en de bill maar een goede niet te duur alternatief zegmaar.
100mb/s lijkt me genoeg.
is USH II noodzakelijk of gewoon beter?
ga je de schrijfsnelheid 90Mb/s merken al;s je bijv deze koopt?
https://www.bol.com/nl/nl...hBxA.6_25.29.ProductTitle

en wat moet ik van de waterdichtheid en schokbestendigheid denken?

sd is toch altijd schokbestendig?
water bestendig kan handig zijn maar
of hij zit in de body wat water resistant is en als hij daar nat word heb ik grotere problemen dan een stukke SD card.
of in mn rugtas in een plastic holder die water bestendig is.

andere vraag doen jullie slot1 en slot 2 als 1=2 is mirror of als 1+2 is exstended. (dus 64Gb plus 64GB is 128GB?

eigenlijk heb je alleen met lang video'en 128GB nodig. of als je continu staat te 6K bursten denk ik.

kan ik dan niet beter 2x 64GB USHII's kopen inplaats van 1 128GB?
indien ik over de 64GB ga kan ik dan switchen van 1=2 naar 1+2? of moet ik dan opnieuw formateren?

keuzes. zo'n nieuwe camera maakt dat je allerlei dingen gaat heroverwegen... :X

Dus wat doen jullie als ervaren G9 gebruikers?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 11:25

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Dit is meer een aankoopadvies dan general MFT talk Heb hem dus even zijn egen draadje gegeven.

OT: Heb zelf altijd Sandisk kaartjes in mijn G9 zitten. 2x 64GB in RAW mirror modus. Prijsverschillen zijn niet zo groot volgens mij dat koop gewoon lekkere snelle kaartjes. Weet niet hoeveel video je doet maar met alleen foto's is 32GB al ruim zat eigenlijk. En zeg nou zelf zou je met 32 GB aan dierbare foto's rond willen lopen op je SD kaartjes. Dan heb je ze al lang op andere plekken staan toch?

Oh en die body is behoorlijk water sealed dus daar zou ik me geen zorgen over maken. En ook een vrij val als je SD kaart in de camera zti, overleven ze wel.

[ Voor 13% gewijzigd door sys64738 op 04-05-2025 15:38 ]

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:01

koboy

Heb een idee voor een icon

Ik zou vooral ook even zoeken naar tests. Het wil nog wel eens voorkomen dat de geadverteerde snelheid alleen voor de eerste mb ofzo geldt.
Maar volgens mij kun je je geen buil vallen aan de snellere SanDisk of Samsung pro kaartjes
Let wel op: als je ergens een "heel goed aanbieding" ziet is er een behoorlijke kans dat het een vervalsing betreft.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ah ja thanks.
Ik heb net even al m'n sdkaartjes bekeken.
2x transcend (10),U3 xc I 64Gb.

Deze https://www.bol.com/nl/nl...W8ERIEa8upZMaAngaEALw_wcB
Die zijn voor de G9 iets te traag als je (4K) burst doet.

En een geen idee waar deze vandaan komt maar is zeker te traag 25mb/s voor nood prima maar dat is het ook.

Ok dus default mirror modes is het meest handige?
Ik zat me te bedenken als je in 1=2 vol zit gewoon sd 1 in doosje stoppen, ( even checken of hij t doet) en dan sd2 formatteren in slot 1 en door. )

4x 64gb ia slimmer dan 2x 128Gb.
Ja dat bedacht ik me eigenlijk ook.
4k video is misschien na 1 uur ongeveer 64Gb. Doe ik zelden.
Dan kan ik altijd nog kiezen voor 1+2 of even set 2 naplaatsen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het ligt er natuurlijk aan ook hoe je je camera gebruikt. Voor filmen voldoet elk beetje SD kaartje. Doe je langere RAW bursts op hogere snelheid, dan ga je zeker tegen limieten van je SD kaart aanlopen, en sneller betekend simpelweg dat je langere bursts kan doen voor hij door zijn buffer heen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:22

Vliegvlug

Flight Simple

@copykat ik heb vorig jaar voor de zomervakantie ook voor de sdkaart keuze gestaan, zie Vliegvlug in "Systeemcamera en lens voor in de jungle"
offtopic:
(Zo’n PGYTECH Beetle Camera Clip is trouwens ideaal en zou ik echt aanraden te kopen. Niet per se deze maar het concept op zich. Zo fijn je handen vrij te hebben maar je camera meteen te kunnen vrijkomen en geen los bungelende camera om je nek d:)b )

Waar ik de SanDisk SDSDXEP-256G-GN4IN 256 GB Extreme PRO v60 met 150MB/s schrijfsnelheid (de 128GB daarvan doet maar 100MB/s trouwens) en de Sony SF-SFM256T SD-geheugenkaart (UHS-II, SD Tough, m serie) 256GB met 150MB/s schrijfsnelheid overwoog.
Beiden zijn trouwens uit te lezen met ~280 MB/s wat wel fijn is met het overzetten van dergelijke hoeveelheden data.

@RobbieT adviseerde met toen deze
uitvoering: Samsung Pro Plus SD Card (2023) 128GB
130MB/s write, 180MB/s read en UHS1 maar wel stuk betaalbaarder

Kwam zelf daarna ook nog de Uitvoering: Kingston Canvas React Plus V60 256GB tegen.
Wel wat duurder, pluspunt UHS-II en met 150MB/s write en hogere 280MB/s read ben ik uiteindelijk voor 2 van die gegaan.

En voor de zekerheid heb ik toch maar één zo’n de Sony SF-SFM256T SD-geheugenkaart (UHS-II, SD Tough, m serie) 256GB gekocht voor het geval die Kingston’s niet voldeden en ik daar op vakantie tegenaan zou lopen.
Is niet gebeurd overigens.
Waarbij ik moet zeggen dat ik niet gefilmd heb maar de snelheid enkel af en toe gebruikt heb voor bursten van foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Om t makkelijk te maken m'n wens lijst.
wenslijst: Sd card
Samsung schijnt niet altijd on camera de beschreven schrijfsnelheid te halen.
En blijkbaar is 128gb goedkoper dan de 64gb variant.

Wel 2 voor de prijs van 1 Kingston.

Even in gelezen op de techniek.
UHS Speed Class heeft niets te maken met UHS-I en UHS-II. Dat is de bussnelheid, ofwel het UHS-type.

Uitgebreide lezing vind je hier.

Wat er ook staat is dat video meer zegt op snelheid. Dus v60 pf v90.

Ik denk dat deze de buy once cry once is
uitvoering: Kingston Canvas React Plus V60 128GB

En deze een mooie budget versie is van de bovenstaande wel UHS-I .
uitvoering: Sandisk GamePlay microSD-kaart 128GB
is r alleen in micro SD en ik weet niet of een standaard adapter van bijv. sandisk deze ondersteund.
dus dan word t denk ik de Samsung 128Gb

In m'n lijstje staan ook de SanDisk 64gb en 128gb USH-II .
Waarbij eigenlijk 128gb stuk goedkoper is per Gb.

SanDisk 128gb USH-II is 46,19 perstuk

https://tweakers.net/pric...1924796;2050196;2156580/#

Dan is denk ik als ik deze vergelijk.
Of de gameplay 2x kopen UHS-I maar rete snel of de Kingston USH-II versie.

Toch gekozen voor 128gb ivm 16Mp naar 20Mp is SD kaart 64GB kunt u qua foto's de volgende aantallen opslaan: met 10 Mpx (megapixels) 18.000 foto's, 16 Mpx 11.500 foto's en met 21 Mpx 8.500 foto's!
En in m'n keuze lijstje is de enige 64Gb maar 6 euro goedkoper. Ten opzichte van de 128Gb.. bij de andere is de 128Gb de kleinste vorm.

Een dingetje nog heeft m'n sdreader die ik in mn pc steek nog een probleem met USH-II?

Is mini-sd met bijbehorende adapter net zosnel als zijn grote sd broer?

edit overige conclusie:
voor mn tripje in Mei koop ik denk ik de samsung 128Gb write130Mb/sec USH-I 1 of 2 keer. ( ik heb nog een 256Gb samsung evoplus gevonden die normaal in een laptop huisde... das een write 90Mb/sec dus al sneller dan de 64Gb 60Mb/sec uit mn g80. zou ook even dienst kunnen doen als nood.) een eentje die "stuk" was die nu as we speak door SDcardformatter word ge low format. progres 2% :X
Als die twee werken in mn G9 dan test ik die eerst even uit.

ik zet de kingston 128Gb in mn pricewatch lijstje als ze zakken kan ik ze kopen.

[ Voor 20% gewijzigd door copykat op 04-05-2025 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:24:

Een dingetje nog heeft m'n sdreader die ik in mn pc steek nog een probleem met USH-II?
UHS-I vs UHS-II is inderdaad het interface type, waarbij de laatste extra fysieke aansluitingen heeft:
SDcard UHS-I vs UHS-II

Dus je SDcard reader moet wel geschikt zijn voor UHS-II want er moeten uiteraard wel contactpunten aanwezig zijn om gebruik te kunnen maken van de extra overdrachtssnelheid.

Overzicht van de maximale snelheden van UHS-I, UHS-II & UHS-III:
UHS-I vs UHS-II vs UHS-III

Edit:
Bijna SD Express nog vergeten, hoewel dat momenteel enkel nog door de Nintendo Switch 2 wordt ondersteund:
UHS-I vs UHS-II vs UHS-III vs PCIe
Nog meer pinnetjes dus, 1 extra voor de langzamere versie en een heleboel meer voor de snellere variant.

[ Voor 30% gewijzigd door Vliegvlug op 04-05-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Vliegvlug schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:43:
[...]

UHS-I vs UHS-II is inderdaad het interface type, waarbij de laatste extra fysieke aansluitingen heeft:
[Afbeelding: SDcard UHS-I vs UHS-II]

Dus je SDcard reader moet wel geschikt zijn voor UHS-II want er moeten uiteraard wel contactpunten aanwezig zijn om gebruik te kunnen maken van de extra overdrachtssnelheid.

Overzicht van de maximale snelheden van UHS-I, UHS-II & UHS-III:
[Afbeelding: UHS-I vs UHS-II vs UHS-III]

Edit:
Bijna SD Express nog vergeten, hoewel dat momenteel enkel nog door de Nintendo Switch 2 wordt ondersteund:
[Afbeelding: UHS-I vs UHS-II vs UHS-III vs PCIe]
Nog meer pinnetjes dus, 1 extra voor de langzamere versie en een heleboel meer voor de snellere variant.
Ik heb geprobeert uit te vinden of een ush-i reader een USH-II kan lezen, trager dan gewenst maar evengoed uitlezen. Dus is de sd card backwards compatible?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Dat kan, dan worden de extra pinnen niet gebruikt en gaat het trager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:55
Betrouwbaar is Apacer, niet goedkoop maar wel met beschikbare specsheet: https://www.digikey.nl/nl...GMCmAnABARjADgHMAjEAXQF8g
Pagina: 1