Aankoop externe monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeatBeatTonny
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-05 21:58
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een externe monitor die ik aan mijn huidige laptop(s) kan koppelen.
Nou verwacht ik dat dat met de meeste monitoren geen probleem is, echter wil ik hier wel een weloverwegen keus in maken.

De wens is om de monitor te koppelen aan een HP G5 Dock zodat ik makkelijk kan switchen tussen laptop A en B. Als de monitor een ingebouwde webcam heeft is dat mooi meegenomen, maar geen must. Verder is er mogelijk een wens om later nog een extra scherm toe te voegen. Maar ik wil eerst proberen om met 1 groot scherm uit de voeten te kunnen. Nou zie ik ook monitoren voorbij komen waar een Dock automatisch ingebouwd is, dan zou ik dus geen G5 dock hoeven aan te schaffen. Zijn er bij die monitoren nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Voor privé gebruik ik een HP HP PAVILION 15-EH3853ND
Voor werk gebruik ik een HP Elitebook 845 G8.

Moet ik verder bij de aanschaf nog rekening houden met de resolutie?
Mijn laptop staat nu op 1920 x 1080. Kan ik dan zonder problemen een 4k scherm koppelen of oogt dat niet prettig?

Wat is je budget?
Bij voorkeur rond de 200/300 euro. Het mag van mij zelfs een gebruikt model zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor merken.

Ik heb al wat lopen rondzoeken en kwam onderstaande modellen tegen.
Zouden deze geschikt zijn voor hetgeen wat ik zoek?

uitvoering: Lenovo ThinkVision P27h-30, per stuk Zwart
Deze monitor heeft een ingebouwde dock inclusief ethernet aansluiting.
Deze mist wel een webcam, maar die zou ik dan los kunnen aansluiten (en via USB in monitor verbinden)

uitvoering: Philips B-line 275B1H/00 Zwart
uitvoering: Iiyama ProLite XUB2790QSUH-B1 Zwart

[ Voor 15% gewijzigd door BeatBeatTonny op 04-05-2025 13:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Volgens aanbieders heeft deze laptop een AMD Ryzen 7 7730U. Die zou volgens specs 4k moeten kunnen weergeven.

Je kan dus een 4k monitor hiervoor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeatBeatTonny
mrmrmr schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:29:
Volgens aanbieders heeft deze laptop een AMD Ryzen 7 7730U. Die zou volgens specs 4k moeten kunnen weergeven.

Je kan dus een 4k monitor hiervoor kopen.
Bedankt voor je reactie!

Is de meerwaarde van een 4k monitor het waard t.o.v. een QHD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:03

BCC

Dat hangt ervan af hoeveel inches je neemt , maar met een laptop kan je niet op 4k resolutie gamen

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik denk dat 4k wel de moeite waard is. De 27" monitors die je hebt uitgekozen zijn geen 4k panelen maar quad HD panelen, dat zijn minder dots.

HD: 1920-1080
QHD: 2560x1440
4k: 3840x2160

Een beetje monitor heeft een IPS paneel. Vermijd tn panelen. Het beste kun je in een winkel gaan kijken. Sommige shops geven aan of een apparaat is opgesteld.

Als je wilt gamen moet je ook letten op de responsetijd.

Lees reviews.

Een 27US500(-W) lijkt op dit moment interessant qua prijs/prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeatBeatTonny
mrmrmr schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:16:
Ik denk dat 4k wel de moeite waard is. De 27" monitors die je hebt uitgekozen zijn geen 4k panelen maar quad HD panelen, dat zijn minder dots.

HD: 1920-1080
QHD: 2560x1440
4k: 3840x2160

Een beetje monitor heeft een IPS paneel. Vermijd tn panelen. Het beste kun je in een winkel gaan kijken. Sommige shops geven aan of een apparaat is opgesteld.

Als je wilt gamen moet je ook letten op de responsetijd.

Lees reviews.

Een 27US500(-W) lijkt op dit moment interessant qua prijs/prestatie.
Thanks! Mooie monitor inderdaad, maar zie dat er geen boxen in zitten. Zou voor werk etc. wel benodigd zijn namelijk. Opzich geen probleem om een externe speaker bij te kopen, maar dan moet de Docking wel genoeg USB aansluitingen hebben. (Muis, toetsenbord, webcam, speaker)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Kijk ook eens naar deze Dell, 27" 4K IPS met ingebouwde hub met optioneel een mic/soundbar. Ik heb deze opstelling thuis en heb erg tevreden mee. De soundbar is top voor werk en plezier.

https://tweakers.net/pric...3qe-zilver/specificaties/

Installeer je de Dell monitor s/w dan kun je naadloos switchen tussen de laptops. Extra monitor kan gekoppeld worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Boeryepes op 05-05-2025 18:37 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeatBeatTonny
Boeryepes schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:37:
Kijk ook eens naar deze Dell, 27" 4K IPS met ingebouwde hub met optioneel een mic/soundbar. Ik heb deze opstelling thuis en heb erg tevreden mee. De soundbar is top voor werk en plezier.

Installeer je de Dell monitor s/w dan kun je naadloos switchen tussen de laptops. Extra monitor kan gekoppeld worden.
Dat is een mooi scherm inderdaad! Handig met de HUB erbij, scheelt weer € 100,- aan dock kosten.
Moet dan nog wel een losse webcam + mic/soundbar kopen inderdaad, maar zie dat deze 4x USB 3.0 heeft. Dan kan ik dus wel de muis, toetsenbord, webscam en mic aan de monitor koppelen.

Nog een vraagje; wat bedoel je met s/w? En hoe koppel je een eventueel extra scherm, gaat dat via HDMI van scherm 1 naar scherm 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
BeatBeatTonny schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:58:
[...]

Dat is een mooi scherm inderdaad! Handig met de HUB erbij, scheelt weer € 100,- aan dock kosten.
Moet dan nog wel een losse webcam + mic/soundbar kopen inderdaad, maar zie dat deze 4x USB 3.0 heeft. Dan kan ik dus wel de muis, toetsenbord, webscam en mic aan de monitor koppelen.

Nog een vraagje; wat bedoel je met s/w? En hoe koppel je een eventueel extra scherm, gaat dat via HDMI van scherm 1 naar scherm 2?
Dell Display Manager. Een 2e monitor lus je door vanaf de 1e. Ik heb alle apparaten aan de monitor hangen. Poorten zat.

Webcam tip https://tweakers.net/pric...owerconf-c200-webcam.html

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeatBeatTonny
Boeryepes schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:37:

Ik zat nog even rond te kijken en kwam toen nog deze van Dell tegen:

uitvoering: Dell P2723QE Zilver, Zwart

Heb jij enig idee waar de verschillen zitten?
Zit namelijk € 110,- verschil tussen de twee.

In mijn ogen:
Beide 27" 4K
Beide met USB docking, met vergelijkbare aansluitingen
Beide geen webcam/speaker/mic

Wellicht zie ik iets over het hoofd, hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
BeatBeatTonny schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:57:
[...]

Ik zat nog even rond te kijken en kwam toen nog deze van Dell tegen:

uitvoering: Dell P2723QE Zilver, Zwart

Heb jij enig idee waar de verschillen zitten?
Zit namelijk € 110,- verschil tussen de twee.

In mijn ogen:
Beide 27" 4K
Beide met USB docking, met vergelijkbare aansluitingen
Beide geen webcam/speaker/mic

Wellicht zie ik iets over het hoofd, hoor het graag!
het zijn 2 verschillende producten: P vs U(ltrasharp) en als je dat ziet en googled vind je dit:
https://www.bhphotovideo....s/1699552-REG_1696165-REG

Wat mij betreft is de U de meerprijs waard. Weet trouwens niet of die add-on speaker/mic (magnetische bevesting trouwens, erg cool), oop de P past.

Ps. Dell heeft een nieuwe uitvoering, de U2725QE dus misschien kun je nog een aanbieding vinden op het uitgaande model.

[ Voor 6% gewijzigd door Boeryepes op 08-05-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeatBeatTonny
Boeryepes schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:59:
[...]

het zijn 2 verschillende producten: P vs U(ltrasharp) en als je dat ziet en googled vind je dit:
https://www.bhphotovideo....s/1699552-REG_1696165-REG

Wat mij betreft is de U de meerprijs waard. Weet trouwens niet of die add-on speaker/mic (magnetische bevesting trouwens, erg cool), oop de P past.

Ps. Dell heeft een nieuwe uitvoering, de U2725QE dus misschien kun je nog een aanbieding vinden op het uitgaande model.
Thanks voor je snelle reactie!

Niet alle specificaties zeggen mij iets, maar als je aangeeft dat het de meerprijs waard is, dan ga ik niet verder zoeken! Ik zie inderdaad dat die monitor ook voorzien is van een KVM switch. Die bedoelde je volgens mij om naadloos te switchen tussen devices? Heb ik daar die Dell SW voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
BeatBeatTonny schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:26:
[...]

Thanks voor je snelle reactie!

Niet alle specificaties zeggen mij iets, maar als je aangeeft dat het de meerprijs waard is, dan ga ik niet verder zoeken! Ik zie inderdaad dat die monitor ook voorzien is van een KVM switch. Die bedoelde je volgens mij om naadloos te switchen tussen devices? Heb ik daar die Dell SW voor nodig?
ik zou toch vooral proberen te begrijpen waar de verschillen zitten:
- de U is helderder en heeft (veel) meer contrast. Dat maakt dat het prettiger werkt, vooral in een lichtere omgeving
- de U heeft een DisplayPort out dus kun je een 2e monitor koppelen (daisy-chain)
- de U heeft meer aansluitingen 3xUSB-C vs 1 en 5xUSB-A vs 4 en dat maakt nogal wat uit
- de U heeft Picture-in-Picture (PIP) wat vooral met de Dell Display s/w en een 2e laptop zinvol kan zijn

Ikzelf gebruik de Dell sw niet en ik heb ook geen 2e laptop gekoppeld. Normaliter hoef je op de monitor alleen de andere video input te kiezen om naar de andere computer te gaan. Via de Dell SW kan dat helemaal naadloos en kun je zelfs beide tegelijkertijd actief op het scherm hebben.

Algemene review https://www.youtube.com/watch?v=yRKtBTkx6YE en hoe te switchen via de monitor video input.

Dell's productvideo over de KVM functie samen met de Dell Display Manager sw https://www.youtube.com/watch?v=fOHLt_bkI1E

[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 08-05-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeatBeatTonny
Boeryepes schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:06:
[...]

ik zou toch vooral proberen te begrijpen waar de verschillen zitten:
- de U is helderder en heeft (veel) meer contrast. Dat maakt dat het prettiger werkt, vooral in een lichtere omgeving
- de U heeft een DisplayPort out dus kun je een 2e monitor koppelen (daisy-chain)
- de U heeft meer aansluitingen 3xUSB-C vs 1 en 5xUSB-A vs 4 en dat maakt nogal wat uit
- de U heeft Picture-in-Picture (PIP) wat vooral met de Dell Display s/w en een 2e laptop zinvol kan zijn

Ikzelf gebruik de Dell sw niet en ik heb ook geen 2e laptop gekoppeld. Normaliter hoef je op de monitor alleen de andere video input te kiezen om naar de andere computer te gaan. Via de Dell SW kan dat helemaal naadloos en kun je zelfs beide tegelijkertijd actief op het scherm hebben.

Algemene review https://www.youtube.com/watch?v=yRKtBTkx6YE en hoe te switchen via de monitor video input.

Dell's productvideo over de KVM functie samen met de Dell Display Manager sw https://www.youtube.com/watch?v=fOHLt_bkI1E
Super bedankt voor de uitleg!
Die video over de KVM is ook top, dat zijn functies die hartstikke handig zijn.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Let naast resolutie ook op welk formaat je wilt kopen.
persoonlijk vind ik 1080 geschikt t/m 24 inch, 1440 voor 25-27 inch en 4K voor 32" en groter.
Uitgaande van specs en wensen kom ik tot deze:
uitvoering: Philips 5000-serie 27B1U5601H/00 Zwart
Pagina: 1