Advies gevraagd, aanpakken plafond dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Topicstarter
@allen:
Ik ben totaal geen klusser maar wil dit gewoon zelf gaan doen, moet lukken denk ik.
Vorig jaar is het dak van de dakkapel gerenoveerd, dit was nog mastiek en nu is het geloof ik opbouwend:
Houten plafond, een soort papierlaag, 5cm pir, EPDM. (meer isolatie kon niet ivm dakopbouw/hoogte)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JDgvSJFF/Pasted-image.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ThLZg7Lv/Pasted-image-2.png

Ik wil tegen de balken een plaat maken zodat alles netjes dicht is tot en met het Kunststof kozijn, zodat er zo ook geen licht meer naar boven lekt en ik een rail kan plaatsen voor verduisterende gordijnen.

Nu is mijn vraag:
Kan ik dit zomaar afdekken, is er kans op vocht/condensatie problemen ?
Moet/kan ik tussne de balken nog extra isolatie plaatsen, zo ja welke ?

Graag hoor ik van jullie.

[ Voor 9% gewijzigd door KillerAce_NL op 04-05-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:26
Ik zou van de gelegenheid gebruik maken en tussen de balken isoleren. 5 cm PIR is niet zo veel. Bijvoorbeeld glas- of steenwol of een biobased materiaal. Isover XtraSafe (o.i.d) eronder en dan een willekeurige plafondafwerking (mits dampopen). Kun je daar mooi je verduisterend gordijn tegenaan monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Topicstarter
Ik ben dus echt geen klusser, daarom even graag verduidelijking:
Isolatiemateriaal direct tegen het houtenplafond aan, daaronder dampdichte folie en daaronder ene dampopen plaat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
Bijna helemaal goed. Alleen geen dampdichte folie maar klimaatfolie. Isover XtraSafe is erg tolerant maar prijzig (alleen op rollen van, ik meen, 25 meter verkrijgbaar) en dan heb je er geen omkijken naar. Er zijn vergelijkbare alternatieven maar die zijn bijna net zo duur. Soms kom je reststukken klimaatfolie tegen op Marktplaats of je vraagt het hier in V&A. En nagenoeg elke plafondafwerking is dampopen tenzij je PVC of Agnesplaten neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:52
@KillerAce_NL
Wil je het complete plafond dicht maken of alleen een plaat/koofje bij het kozijn? Want je hebt maar iets van 10cm nodig om je gordijn te bevestigen en om het licht tegen te houden.

Optisch ga je circa 10 cm verliezen van de hoogte van je plafond als je het helemaal dicht gaat maken.
Je kan dan welke extra isoleren en eventueel een paar spotje erin verwerken.

Mocht de isolatie niet belangrijk zijn, lekker een plaatje van 10/15cm tegen de balk aan schroeven en klaar. Eventueel dichtmaken naar boven, zodat je een soort koof krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Topicstarter
@chrisborst Dat is ook een goed idee, helemaal niet aan gedacht. Isolatie is niet echt een vereiste. Het is een slaapkamer en op zich prima vol te houden daar. Ik moet ook wat schroeven die er te ver van boven in zijn gedraaid bij het vastschroeven van de pir, wegwerken (zwarte stipjes op plafond) en ik dacht dat simpel op te lossen door gewoon het hele plafond daar af te dekken en evt na-isoleren.
Optishc ruimte verlies is misschien idd wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Topicstarter
S.J.Onnie schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:19:
Ik zou van de gelegenheid gebruik maken en tussen de balken isoleren. 5 cm PIR is niet zo veel. Bijvoorbeeld glas- of steenwol of een biobased materiaal. Isover XtraSafe (o.i.d) eronder en dan een willekeurige plafondafwerking (mits dampopen). Kun je daar mooi je verduisterend gordijn tegenaan monteren.
Is tussen de balken opvullen met pir met beide zijden aluminium en de naden goed aftapen ook een optie ?
Daarna afdekken met plaatmateriaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
KillerAce_NL schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:16:
[...]

Is tussen de balken opvullen met pir met beide zijden aluminium en de naden goed aftapen ook een optie ?
Ik zou dat niet doen. Het is erg bewerkelijk en als je het niet perfect (!) aftapet dan krijg je problemen. Tip: als je Isovlas of houtvezelplaat neemt met een redelijke dikte dan heb je naast warmte-isolatie in de winter ook nog het voordeel dat het in de zomer langer duurt voordat je een sauna hebt (faseverschuiving). Is dat niet van belang dan zou ik minerale wol nemen (glas of steen). Werkt super easy en is ook weer tolerant. PIR is dat niet.

Ik snap dat veel mensen zich blindstaren op PIR want hoge isolatiewaarde maar het is een stuk lastiger verwerken en het heeft geen warmtebuffer/faseverschuiving. En de meeste energetische winst van isolatiemateriaal zit in de eerste centimeters dus ook wol of biobased levert (met een lagere isolatiewaarde per centimeter dikte) veel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 17:20
Ziet er nu hartstikke strak uit - zou daar niet aan gaan lopen hanessen als je twee linkerhanden hebt (als je gaat afdekken met gipsplaten moet je ook naden en schroeven wegwerken, wn moet je toch een beetje weten wat je aan het doen bent).

Zou indd koofje bouwen aan raamkant

[ Voor 26% gewijzigd door JDillinger op 04-05-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:02
KillerAce_NL schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:16:
[...]

Nee, PIR en tape is dampdicht, dan sluit je je dakhout op tussen twee dampdichte lagen en gaat het rotten.
Glaswol, steenwol, vlas, houtvezel, etc gebruiken. Dampopen isolatie en dan afwerken met een klimaatfolie.

Zelf heb ik mijn dakkapel afgewerkt met 7cm glaswol tussen de balken, 22x22 latjes met daarachter de folie gespannen, hele boel afgeplakt met isolatietape en daarna gips erover. Van de dakbalken is nog 5,5cm over. Ik wilde niet het plafond onder de balken door trekken omdat het qua hoogte dan heel erg klein voelt.
Pagina: 1