Vaatwasblokklepje opent vrijwel direct

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:18
Wij hebben een Siemens SX97T800CE vaatwasser.
Hier zit gewoon een klepje in waar je de tablet of vaatwaspoeder in kunt doen.

Naar mijn idee zou het logisch zijn om zodra ik de vaatwasser aanzet, deze eerst spoelt met water en daarna pas het blokje erin los laat, maar toen ik laatst binnen twee minuten nadat ik de vaatwasser aangezet had de vaatwasser opentrok, lag het blokje al onderin de vaatwasser. Is dit normaal? Dit lijkt me echt bizar. Spoelt dat ding de hele run met het vieze water?

De vraag komt ook voort uit het feit dat de vaat wel schoon lijkt, maar als je ruikt aan de borden (zeker na het eten van een omelet bijvoorbeeld) of als ik water in een glas doe en er even later van drink je proeft dat het niet schoon is.

Filters schoonmaken doe ik natuurlijk altijd netjes en ik draai ook regelmatig een cleancycle. Oja, ik draai alleen 60 graden programma want eco is echt niet te doen. ( Maar misschien ben ik overgevoelig). Ik gebruik eigenlijk altijd sun vaatwaspoeder met aparte glansspoelmiddel maar ik had laatst een zak van die kant en klare tablets en daarbij merk ik geen verschil.

Vraag is dus: hoort het blokje direct eruit te poppen? (Waarom neem ik de moeite om het achter een klepje te stoppen??) Of is er iets mis met onze vaatwasser?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Gaat het klepje makkelijk open? Als je er tegenaan klopt, of een klap er naast geeft?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Nee. Blijft netjes dicht zitten.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:43
Ik vermoed ergens iets mis met je vaatwasser.

Bij ons springt het klepje pas achter een tijdje open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:21

FreakNL

Well do ya punk?

Lijkt een mechanisch defect. Maak even alles goed schoon met azijn, ook het mechanisme waar het lipje van het klepje zich vastzet. Even met een dunne schroevendraaier ofzo. Ik denk dat het klepje net niet goed/100% sluit. Misschien zit er wat rommel in de aansluiting .

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 03-05-2025 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Hier Bosch vaatwasser van zelfde soort reeks. (siemens/bosch zelfde)

Vaatwas blokje kun je ook in de houder van de middelste rooster leggen.
Zelfde effect en staat ook in je beschrijving.
Maakt trouwens niet uit, in je vaatwasser los deponeren = ook geen probleem.

Ik gebruik maar 5gram vaatwaspoeder (Onthardwater) en vaat gaat er niet vies in.
deze doe ik soms in het bakje en schiet binnen 1min ook open (hoorbaar)
Maar vaak mik ik het er gewoon los in.

Geen enkel probleem

Afbeeldingslocatie: https://media3.bsh-group.com/Images/1000x/25986575_FHI_SE_DC_Dosage_assist_EOX6021_nl-NL.webp
Afbeeldingslocatie: https://media3.bsh-group.com/Product_Shots/1000x/20607571_UR6502_WSSGG_DGDG_2WPSB_1RDB_NBDB_2DB_PGA4_def.webp

**

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:52
De meeste vaatwassers openen het klepje direct na het vullen met water.

Er wordt niet eerst met water gespoeld. Zou de boel ook vreselijk verstoppen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je geeft aan dat je het 60 graden programma gebruikt, daarvan is er maar 1. Als je in de handleiding kijkt, zie je dat dat programma zonder voorspoelen is en direct met reinigen begint. Lijkt me dus normaal dat de tablet direct wordt losgelaten in de machine bij dit programma.

https://www.siemens-home..../nl/nl/product/SX97T800CE

Andere programma's spoelen wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:52
jeroen3 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:24:
De meeste vaatwassers openen het klepje direct na het vullen met water.

Er wordt niet eerst met water gespoeld. Zou de boel ook vreselijk verstoppen denk ik.
Dat is dus niet waar
Hangt van programma af
Meestal is het eerste gedeelte van het programma voorspoelen.
Daar dit met koud water gebeurd wil je dan nog niet je wasmiddel doseren.
Bij de gemiddelde afwasmachine gaat zeepbak open op het moment dat verwarming aangestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:06
Hier had ik soortgelijk probleem, elke keer lag na het programma dat blokje op de bodem van de vaatwasser en alles nog smerig. Bleek iets (een snijplank) te zijn die het klepje (deels) blokkeerde. Lag aan de manier waarop we de vaatwasser gevuld hadden. Sinds ik er rekening mee hou niet meer voorgekomen.

Kan het zoiets zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door CrystalViriS op 04-05-2025 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
haribold schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:10:
Je geeft aan dat je het 60 graden programma gebruikt, daarvan is er maar 1. Als je in de handleiding kijkt, zie je dat dat programma zonder voorspoelen is en direct met reinigen begint. Lijkt me dus normaal dat de tablet direct wordt losgelaten in de machine bij dit programma.

https://www.siemens-home..../nl/nl/product/SX97T800CE

Andere programma's spoelen wel voor.
Je hebt gelijk. Dank voor het meedenken.

Pagina: 1