Nieuwe SSD voor Dell Latitude 5580

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-05 23:10
Hoi,

Ik zoek een?

Nieuwe SSD voor een Dell Latitude 5580.
Er zit nu een 128GB in en ik wil naar minimaal het dubbele, liever 1TB.

Dual boot Ubuntu/Windows 10 en een paar grote programma's zorgen er voor dat 128GB nu al een beetje krap wordt, laat staan als er nog wat bij moet. Vandaar een grotere SSD.
Ik heb de huidige SSD er uit gehaald en dat is een: Lite-On cv3-8d128-hp
Deze heeft een M2 aansluiting, de ruimte waar deze in zit is veel groter en voorzien van de text "M2x3)
Dus zo te zien kan er ook een fysiek grotere HDD in met een M2 aansluiting.
De Lite-on heeft 2 inkepingen aan de kant van de aansluitingen en hij is fysiek even groot als een Kingston NV3 die ik hier heb liggen.
uitvoering: Kingston NV3 (retail) 1TB
De Kingston heeft echter maar 1 inkeping.

Wat ik tot nu toe gevonden heb is:
De Lite-on is een M2 SATA 2.80
De Kingston is een M2 NVMe 2.80
Ik kom ook wel eens 2280 tegen ipv. 2.80 . Is dat wel dezelfde maat?

Ik heb de Kingston 1TB er in gedaan maar deze wordt niet herkent, uefi bios geeft aan geen SSD
Na wat verder zoeken op internet kom ik bij 2 mogelijke problemen.
De laptop kan niet meer aan dan een 512GB SSD?
https://i.dell.com/sites/...-5480-5580-spec-sheet.pdf
Of mag er misschien geen M.2 NVMe SSD in en moet ik een M.2 SATA kopen?
---Edit; M.2 toegevoegd, ter verduidelijking.---

Wat is je budget?
De prijzen van de SSD's tussen de 256GB en 1 TB zijn geen probleem.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Als een fysiek groter schijf een optie is hoor ik dat ook graag.
Voor de rest geen merk voorkeur.
Omdat het een laptop is moet de schijf natuurlijk niet te warm worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:30
Volgens mij haal je enkele zaken door elkaar.

Een SSD kan aangesloten worden via SATA (met een SATA-kabel), of M.2 (rechtstreeks op het moederbord).
De vormfactor van de SSD is meestal 2,5 inch of NVMe.

De verschillende types SSD zijn:
2,5 inch SATA, M.2 SATA en M.2 NVMe. Zover ik weet zijn er geen 2,5 inch NVMe schijven.

Als ik je goed begrijp is de Lite-on een M.2 SATA, en de Kingston een M.2 NVMe.
Als je de huidige Lite-on wil vervangen, heb je dus een M.2 SATA nodig, en zal de Kingston dus niet werken.

Hier heb je een link naar de pricewatch met M.2 SATA SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:00

nelizmastr

Goed wies kapot

LievenD schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:15:

Een SSD kan aangesloten worden via SATA (met een SATA-kabel), of M.2 (rechtstreeks op het moederbord).

2,5 inch SATA, M.2 SATA en M.2 NVMe. Zover ik weet zijn er geen 2,5 inch NVMe schijven.

Als je de huidige Lite-on wil vervangen, heb je dus een M.2 SATA nodig, en zal de Kingston dus niet werken.

Je doet een aantal gevaarlijke aannames. Dat maakt het voor TS niet makkelijker.

- Dat er nu een M.2 SATA in zit wil niet zeggen dat er geen NVMe in kan. Er zijn vele laptops en desktop moederborden die beide in hetzelfde slot kunnen.

Een snelle google zoekopdracht (latitude 5580 nvme) laat zien dat deze laptop wel degelijk een nvme drive zoals de NV3 kan gebruiken, weliswaar op een lagere snelheid (pcie 3.0).

- Er bestaan wel NVMe SSD’s in een 2,5” form factor, maar deze gebruiken de U.2 standaard en niet M.2 ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:30
Een snelle google zoekopdracht (latitude 5580 nvme) laat zien dat deze laptop wel degelijk een nvme drive zoals de NV3 kan gebruiken, weliswaar op een lagere snelheid (pcie 3.0).
Dan vraag ik mij af hoe het komt dat de NV3 niet wordt herkend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-05 23:10
LievenD schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:15:

Ik heb het nooit over 2,5 inch gehad, behalve dat ik noemde dat de HDD ruimte in de laptop groter is.
Wel heb ik het 2 keer gehad over een SSD zonder M.2 erbij te zetten, dit heb ik ter verduidelijking aangepast.
nelizmastr schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:19:
[...]

Je doet een aantal gevaarlijke aannames. Dat maakt het voor TS niet makkelijker.

- Dat er nu een M.2 SATA in zit wil niet zeggen dat er geen NVMe in kan. Er zijn vele laptops en desktop moederborden die beide in hetzelfde slot kunnen.

- Er bestaan wel NVMe SSD’s in een 2,5” form factor, maar deze gebruiken de U.2 standaard en niet M.2 ;)
Dus een M.2 NVMe heeft dan feitelijk geen echte voordelen ten opzichte van een M.2 SATA, als de snelheid naar pcie 3.0 gaat?
Ik was er gemakshalve (ik weet, gevaarlijk) vanuit gegaan dat als er alleen M.2 SATA in een slot mag, dat dat slot ook wel 2 keys zou hebben. Waarom heeft de M.2 SATA anders 2 inkepingen?

Dan kan ik dus voor de zekerheid (of er nu wel of niet NVMe in mag) net zo goed een M.2 SATA SSD kopen.
Dan blijft er over, hoeveel GB?
Is het tegenwoordig nog normaal dat een grotere schijf gewoon niet herkent wordt?
Ik ken wel een paar voorbeelden uit het verleden dat grotere opslag dan xxMB of xxGB niet herkent worden door hardware, maar dat zou ik niet verwachten met een 1TB SSD.