Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buis4
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-05 15:37
Hi all!

Met het steeds beter wordende updatebeleid, bijvoorbeeld Samsung ondersteunt nu 6 jaar, wordt een toekomstbestendige telefoon ook een steeds strategischer keuze. Welke chip is NU naar verwachting nog bruikbaar in ... zeg 2031? Er zijn LADINGEN reviews, die bijna allemaal positief zijn over de steeds uitgebreidere ondersteuning, maar ik kan me er geeneen herinneren die hierop ingaat.

Ik heb nu een Galaxy M22 met een Mediatek Helio G80, 4GB werkgeheugen en 128 opslagruimte. Gekocht in 2022.
Je merkt nu dat 'ie wel de leeftijd toont... en dan ben ik in vergelijking tot anderen een lichte gebruiker.

Wat mag je in 2031 nou verwachten van een Snapdragon 6 gen 3? Een Dimensity 7300? Of een Tensor G3 of G4?
Ik ben niet zo thuis in smartphone processoren, ddus ik ben heel benieuwd wie hier duidelijkheid in kan brengen.

Cheers!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:23
Mediatek is leuk als de aanschafprijs een hoofdrol speelt. Is nou niet de soc die heel veel perspectief voor de toekomst biedt.
Ik zou even tot eind juni wachten: nieuws: EU eist vanaf 20 juni energie- en duurzaamheidslabel voor smartphones...
Weet je zeker dat je minimaal 5 jaar updates krijgt, en makkelijk te zien hoeveel meer een bepaald toestel geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buis4
Dank voor de reactie en de tip, Ramon 73!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buis4
Wedervraag ;-) Uiteraard direct 't artikeltje gelezen. Belangrijk, zo'n regeling.
Toch nog efkes over de processor. Is een indicatie te geven welke processor, als je die nu in een smartphone zou aanschaffen, met een beetje fatsoen ook nog bruikbaar is in 2031?
Het is 1 ding dat je 5 jaar updates aanbiedt. Het is een ander ding, dat je hardware ook tegen de tand des tijds bestendig is nietwaar?
Kan je met een Snapdragon 6 Gen 3 in 2031 (bijvoorbeeld) in 2031 nog een beetje normaal met een smartphone werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
buis4 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:38:
Wedervraag ;-) Uiteraard direct 't artikeltje gelezen. Belangrijk, zo'n regeling.
Toch nog efkes over de processor. Is een indicatie te geven welke processor, als je die nu in een smartphone zou aanschaffen, met een beetje fatsoen ook nog bruikbaar is in 2031?
Het is 1 ding dat je 5 jaar updates aanbiedt. Het is een ander ding, dat je hardware ook tegen de tand des tijds bestendig is nietwaar?
Kan je met een Snapdragon 6 Gen 3 in 2031 (bijvoorbeeld) in 2031 nog een beetje normaal met een smartphone werken?
De indicatie over de prestaties in de toekomst kan niemand je geven (hoewel er mensen zijn die beweren dat ze met een glazenbol de toekomst kunnen zien..)
Ik heb net een S23Ultra vervangen voor een S25Ultra (krijgt 7 jaar updates..)
De S23 was 2 jaar oud maar zeker nog supersnel. Voorlopig kan de S23 Ultra dus nog prima meekomen. Hoe dat over een aantal jaren is, lijkt me vooral afhankelijk van wat je er mee doet en van de ontwikkeling van alle software. Zodra de apps meer beginnen te eisen, zal een toestel het zwaarder krijgen.

Ik verwacht wel dat je ervanuit mag gaan dat een Snapdragon 6 Gen3 de komende jaren prima dienst kan doen maar garanties zal niemand je kunnen geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Laatst online: 08:55

P_Tingen

omdat het KAN

Het is niet alleen de processor die de toekomst van je telefoon bepaalt, maar ook het type geheugen dat er in zit. Ik ben geen expert op dat gebied, maar het zou mij niet verbazen dat je op de lange termijn wellicht beter uit bent door nu een topmodel van 1 of 2 jaar oud te kopen (dus bv een S23) in plaats van een midrange van dit jaar. Qua prijs zullen ze in dezelfde range zitten, het topmodel van 2 jaar oud heeft een cpu die net zo snel of sneller is dan de midrange van nu, maar het opslaggeheugen zal sneller zijn en dus op de lange termijn beter bruikbaar

[ Voor 4% gewijzigd door P_Tingen op 07-05-2025 10:03 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-07 11:18
Ramon 73 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:26:
Mediatek is leuk als de aanschafprijs een hoofdrol speelt. Is nou niet de soc die heel veel perspectief voor de toekomst biedt.
Ik zou even tot eind juni wachten: nieuws: EU eist vanaf 20 juni energie- en duurzaamheidslabel voor smartphones...
Weet je zeker dat je minimaal 5 jaar updates krijgt, en makkelijk te zien hoeveel meer een bepaald toestel geeft.
Je opmerking was een paar jaar geleden correct geweest, maar met de huidige Dimensity-lineup van MediaTek sla je de plank wel heel erg mis. Ze hebben reuzestappen gezet :)

Om een goed beeld van de prestaties van een telefoon - over de jaren heen - te hebben, kan je eens kijken bij Kimovil. Neem bijvoorbeeld het topmodel van 5 jaar geleden, de Galaxy S20, en een instapper van vandaag, de Samsung A26.

https://www.kimovil.com/e...a26-5g,samsung-galaxy-s20

Dan zie je dat de S20 nog steeds een hogere prestatiescore heeft, en dus in principe iets sneller werkt.
Als je van een soortgelijke lijn uitgaat, zou de A27 volgend jaar ongeveer even snel moeten zijn als de dan 6 jaar oudere S20.

Met de huidige update-policy van Samsung haal je dat ook wel. Je zult wel een keer tegen een versleten batterij aanlopen, maar dat is niet zo'n probleem.

De aanschaf van een S25 kan financieel in the long run dus een stuk beter zijn dan regelmatig een nieuw A model kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Laatst online: 08:55

P_Tingen

omdat het KAN

@XelaRetak je moet dan alleen wel een model kopen dat nog ondersteuning krijgt. De s20 is een mooi toestel maar de s20 krijgt sinds vorige maand geen ondersteuning meer. Pas vanaf de s24 krijgen de toestellen 7 jaar ondersteuning. Mijn vergelijking met de S23 was dus ook niet ideaal

(en dom van mij, want ik heb juist een s24 gekozen en geen s23 vanwege dat updatebeleid 8)7 )

[ Voor 15% gewijzigd door P_Tingen op 07-05-2025 10:16 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-07 11:18
P_Tingen schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:15:
@XelaRetak je moet dan alleen wel een model kopen dat nog ondersteuning krijgt. De s20 is een mooi toestel maar de s20 krijgt sinds vorige maand geen ondersteuning meer. Pas vanaf de s24 krijgen de toestellen 7 jaar ondersteuning. Mijn vergelijking met de S23 was dus ook niet ideaal

(en dom van mij, want ik heb juist een s24 gekozen en geen s23 vanwege dat updatebeleid 8)7 )
En daarom schreef ik ook: het huidige updatebeleid.

Ik doelde op de prestaties over de jaren heen, en als je dan naar de huidige lineup kijkt, kan je met een S25 in principe prima 7 jaar door.

[ Voor 11% gewijzigd door XelaRetak op 07-05-2025 10:36 ]

Pagina: 1